Video gratias Garage MATTHIJS GIRA Cotton City-Jazzband te gast in Netwerk m SPENCER ALLESBRANDERS Spencer St. Jan Berchmanskoor handhaaft zich in eerste divisie Heb je zin om met de Nieuwe Gazet van Aalst mee te werken Telefoneer na 16 u. 053/77 62 94. HOTEL-RESTAURANT-CAFE DES ARCADES p.v.b.a. Val. De Saedeleerstraat 97 9300 AALST s 053/21 59 93 Ook voor U de ideale warmtebron 10 - Nieuwe Gazet van Aalst - 25 februari 1983 Het viodeovirus heeft Aalst bereiktRecent werd reeds een vijftiental moeders met een akute zenuwinzinking in een instelling opgenomen om even te ont snappen aan het «biep-biep» uit de videospelletjes van de kinderen. Maar nu schieten ook de videoclubs, met mogelijkheid tot ontlenen van video-langspeel films, ais atoompaddestoelen uit de grond. Een reden om eens naar de «videolo- gie» achter deze business te speuren. Aalst telt momenteel reeds 4 videoclubs, waar de klanten voor en spotprijs tot drie films mogen meenemen naar huis om er hun eigen vervangprogramma voor BRT of TROS te verzorgen. Deze vier «videotheken» leiden'elk een ver schillend bestaan, maar de uitleendienst komt wel ongeveer op hetzelfde neer. Het langst worden reeds films beke ken uit de Kattestraat, waar de firma eigenlijk méér gespecialiseerd is in het verhuur van de videoapparatuur zelf. Sinds een jaar kwam daar een videoclub bij uit de Molendries, nu tevens een bekende stripwinkel trou wens. In juli 1982 begon ook een video/televisie-handelaar op de Moor- selbaan met een ledensysteem voor hun videoklanten. En pas eind novem ber sloot een platenzaak uit de Hove nierstraat het (voorlopige rijtje. Samen zijn ze goed voor zo n 3300 videofilms in de Aalsterse circulatie (resp. 156, 2000, 700 en 450). In de Kattestraat rekent men nu op een 250 klanten (meestal tevens huurders van de installaties), op de Molendries heeft men 471 ingeschreven leden. De Moorselbaan trekt na haar start maanden reeds 80 leden, en de Hove nierstraat na 2 weken zelfs 30. M.a.w. zo n slordige 800 Aalstenaars of hun gezinnen verslindeh regelmatig video films. Het systeem van de ontlening is reeds vrij gekend uit de reklame; meestal mag men maximaal 3 films gedurende 2 tot 3 dagen thuis bekijken voor een honderd frank per stuk. Daartoe moet men eerst wel lid worden, en dat kost je wel 2.500 fr. lidgeld (3.000 fr. op Molendries). In de Kattestraat ligt het anders: geen ledensysteem, maar een verhuur met 2.500 fr. waarborg, die men dan later terugkrijgt. Het uit- leentarief ligt er ook hoger: 150 fr. voor één dag, en 295 fr. voor drie dagen. Voor de films van Warner Br.die haar videoprodukties niet verkoopt, maar zelf verhuurt, moet men wel wat meer dan de legendarische 99 fr betalen dat varieert van 150 tot 299 fr. De videoclubs kopen hun films echter meestal rechtstreeks van de gróte ver delers, en daarvoor moeten ze wel 4.000 tot 7.000 fr. op tafel leggen. Meestal schijten de grote filmmaat schappijen (Thorn-EMI, Warner, Walt- Disney...) dus eigenlijk zelf in de rapen van de bioskoopindustrie. Maar ja, eens men met kleinere organisaties gaat onderhandelen, schuilt er zeker het gevaar om betrokken te worden in piraterij De videoclubeigenaar van de Molendries moest dit tot zijn eigen schade en schande ondervinden. Via een razzia van de B.O B raakte hij een heel stel illegale films kwijt. De moeilijkheid is wel steeds om bij der gelijke zaken te onderscheiden wat nu precies piraterij is, en wat niet. Hij schetste voor ons drie mogelijkheden of wel films waarvan nog niemand de rechten opkocht zomaar uitbrengen; ofwel waarvan iemand anders de rechten heeft, maar in primitieve om standigheden vanop het doek opgeno men en verkocht; ofwel de piraterij door de klant zelfhet kopiëren met twee videorecorders. Dit laatste is niet zo verstandig, daar een lege cassette om de lievelingsfilm op te nemen vaak meer kost dan het 7 keer komen lenen ervan. Er is wel een geval bekend van een slimmeke die overal ontleende en kopièerde, om dan met een videoclub met 1200 films ineens uit te pakken. Zijn zaakje werd wel vlug opgerold... De kwaliteit van een film gaat hij zo n kopiëring steeds achteruit natuurlijk, en de videoleenheer op de Moorsel baan klaagt erover dat er zelfs na de razzia teveel oerslechte kopieèn in omloop zijn. «Het gaat zelfs zover dat men bij ons, videoverkopers, komt met een «slechte» videoinstallatie, ter wijl het om niets anders gaat dan een videofilm van bij de concurrentie, die enkel nog een sneeuwbeeld uit de Sahara als kopie weergeeft». Volgens hem zou piraterij veel strenger moeten bestreden worden«één controleur voor Vlaanderen is wat weinig, niet De piraten moeten anderzijds tegen woordig wel op hun hoede zijn, want na een tweede fatale inval kunnen ze onder de boetes hun boeltje wel slui ten». Als «videaal» om piraterij uit te roeien stelt hij voor dat de filmprodu centen hun prenten tegelijk, zowel in bios als in video, in première zouden brengen. Beide besproken videoclub exploitanten raden de klant echter aan om de authenticiteit na te gaan op de cassette zelf, waar enkel een etiket van de originele maatschappij mag aangebracht zijn, en niets anders... Dat de groeiende videorage door de bioskoopketens met argusogen wordt gevolgd, is wel te begrijpen. Toch moet worden gezegd dat de concur- rentiebetekenis niet mag overdreven worden. Het slag van films dat in de video het populairst is, zijn de onbe- nulligste softsexfilms, de goedkope griezels en ja, de lachfilms natuurlijk. Veel, echt grote biosnamen troffen we in de rekken niet aan, al schijnen die nu wel opgang te maken. Suksessen die we meermaals hoorden vernoe men zijn «Caligula», «Ten», «The Deerhunter», «The Exorcist», en de Bud Spencer-reeksen... Allen waren het er echter over eens het percentage dat momenteel van de biosexploitanten afgesnoept wordt, is gering. Hier en daar wat ouders die met hun kinderen geen weg weten, en dus liever thuis op de buis een film genieten, ja; maar die echte^sfeer van «een avondje uit» naar de bióskoop zal nooit te vervangen zijn. Anderzijds werd ook wel opgeworpen dat de videofilm de bioskoop eveneens kan gaan promoten; wie een film, die in België vroeger enkel op cassette werd uitgegeven, op video enorm graag mag, zal die zeker eens in optimale omstandigheden op het grote witte doek willen gaan bekijken als hij ook in de zalen losgelaten wordt. Voor de filmproducenten is de opkomst van de videosystemen alles zins stilaan een evolutie naar een tweede «jeugd» aan het worden, waarin ze uit geflopte films toch nog wat geld kunnen persen... Mocht je in deze dagen ergens (bij nachte horen zingen van «Gloria in excelsis video», dan weet je uit welke hoek het komt... (LDC) Provinciaal zangtornooi Het gemengd koor Sint-Jan Berchmans uit Hofstade, onder leiding van Jozef Van Der Vurst dat zich twee jaar geleden op het provinciaal zangtornooi voor stelde in tweede divisie en toen naar eerste werd bevorderd, stelde zich dit jaar voor in eerste divisie. Het opgelegde stuk «Mijn hertken altijd heeft verlangen» van J. Van Den Borre. Uit de ingezonden keuzestukken koos de jury drie parti turen «Exsultate justi», «Caecilia» en «Haec est praeclarum vas». Na het inzinglied «Schoon lief wilt gij met mij rijden» van Vic Necs, een stro felied dat met variatie werd gebracht, voerde het koor het opgelegde stuk uit. Met zin voor het detail, fijn aanvoe len van tekst en melodie, leidde diri gent Van Der Vurst het koor doorheen de moeilijke partituur en maakte er een vertolking van die af was. «Exul- tate justi» werd met blij enthousiasme ingezet. Beurtelings nadrukkelijk geritmeerd en bescheiden legato zin gend, riep Sint-Jan Berchmans op tot zang en spel voor de Heer. De vrou wenstemmen zetten eenstemmig «Caecilia» in gelijk en homogeen. De zangerige melodie werd dan discreet ondersteund door de alten en mannenstemmen die verder elk een deel van de zang kregen. Met cres cendo's, decrescendo's en passende stembuigingen legde het koor ook in dit mooie lied een zekere spanning. Na een geanimeerde en kordate inzet van «Haec est praeclarum vas» ver volgden de sopranen en tenoren met een subtiele tweezang. Verder waren vurigheid, uitbundigheid, forse bezie ling maar ook deemoed en sereniteit, de gevoelens die door deze uitvoering werden opgeroepen. De jury hield rekening met de stijlvolle presentatie van het nog jonge koor (maart 1979), met de verzorgde uit spraak in een sterke interpretatie. Samen leverde dit een klassering op in eerste divisie voor 4 jaar. Het publiek bewees door langdurig applaus dat het optreden met alleen technisch naar waarde werd geschat, maar dat het ook genoten had. Dirigent Jozef Van Der Vurst en zijn zangers verdie nen de gelukwensen van alle liefheb bers van de koormuziek. (A D B.) Ondanks karnaval nog in de knoken hing en er die avond nog verschillende karnavaleske bedoenin gen waren te Aalst en omstreken toch nog een bevredigende opkomst van de jazzliefhebbers. Voor de echte Aalstenaar zaten de dagen waarschijnlijk ook nog in de geldbeugel want het publiek bestond grotendeels uit mensen van buiten Aalst en verder, (een kwam zelfs uit Parijs). Vele gekende gezichten van de denderende jazz-avonden in de Crazy Bol ontbraken op het appel. Dit concert gold als de start van een nieuwe reeks ingericht door de men sen van de Crazy Bol Jazzclub in de voor hen nieuwe mogelijkheden scheppende zaal Netwerk. De ver wachtingen van de bezoekers voor deze meer dan twintig jaar en interna tionaal bekende band lagen hoog. Na het traditionele «Shaked or break it» als openings- en opwarmingsnum- mer volgde «Exactly like you» zonder veel hoogtepunten doch met Eddy Sabbe die voor de eerste maal de cla rinet verwisselde voor de tenor sax. geeft aan dit orkest door zijn trompet en jarenlange ervaring als showman en met in het minst als vokalist in deze stijl. Romain Vandendriessche sober als altijd doch steengoed zqwel in nummers van Kid Ory als waar hij ta voorschijn komt als Jim Robinson de steunpilaar is van een orkest dat door de jaren heen onderhevig geweest is aan vele onvermijdelijke bezettings wissels. Luc Van Hoeteghem iri een paar bluesnummers weer eens bewees welk een banjo en gitarist hij is. Her man Sobrie, goed, doch kan mij zijn voorganger Pol Gevaert niet doen ver geten, die waarschijnlijk technisch geen Herman was doch in deze stijl bijzonder goed zijn taak als rythme- sektie waarmaakte terwijl Herman goede solo's brengt doch eerder rom melig overkomt als steungever in het Stationsplein 8, AALST s 053/77 32 96 Restaurant open alle weekdagen en zondagmiddag. Specialiteitscampis, paling Aperitief gratis The Cotton City-Jazzband. (OJ) Banjonist Luc Van Hoeteghem deed de intro van «The world is waiting for the sun rise» waarin een korte solo van de trompet en de trombone en een geslaagd nummer van Sabbe op klari net die daarmee al direct beweert een waardig opvolger te zijn van zijn illus tere voorgangers in de band als Rudy Balliu en als laatste de engelsman Roger Bird. Als voornaamste in dit nummer echter de gitaarsolo van Luc. «Do you now what it means to miss new Orleans» opgedragen aan erelid minister Marc Galle die zich toch even vrij gemaakt had om zijn geliefkoosde muziek te kunnen «beluisteren». Dit nummer werd ons vokaal gebracht door de bandleider Jacques Cruyt, showman bij uitstek, doch geken merkt door een trombonesolo van de altijd even sobere Romain Vandries- sche. Het volgende nummer droeg even eens zijn stempel, namelijk het oud gekend New Orleans dansnummer «San». Snel, onmogelijk bij stil te zit ten en door al de leden van de band goed gevolgd, met een goede solo van bassist Herman Sobrie. Het op elkaar inspelen van de band kwam hier zeer goed tot zijn recht. «Dou what Ory sait» of «Dou what y always sait» van Edw Kid Ory werd weer een Vandries- sche nummer doch ook speciaal voor Jacques een van zijn vokale nummers waarmee hij zonder zijn trompet het publiek weet te boeien. Zo verder opsommen is onmogelijk en ook niet de bedoeling. Laat ons zeggen dat Jacques Cruyt een bijzondere steun ritme. Guy Prekler, hoe minder haar op zijn hoofd hoe beter hij wordt, doch ook spaarzamer op zijn solo's, deze man is niet meer weg te denken uit onze Belgische oude stijl jazzwereld. Tenslotte de laatste aanwinst van de Cotton, Eddy Sabbe. Deze bekoort ons alleen door zijn grandioze klarinet, en niet in het minst door zijn eenvoud. Zelf leider van de jazzclub en jazzband van Hoogstraten is deze man sinds Balliu zeker een van de beste klarinet ten die deze band (en vele andere) zich wensen kunnen. Al deze voortreffelijke kwaliteiten van de solisten maakten van deze avond echter geen volledig succes. Lag het aan het publiek dat geen uitsluitend jazzpubliek was, aan de nieuwe zaal of aan het orkest, doch de sfeer en het enthoesiasme van de Bol was ver te zoeken. Zelfs met een hmm... «bolero» kon het zo nodige kontakt orkest, publiek niet bekomen worden. Zijn wij zo verwend dat wij een Cotton City Jazzband niet meer kunnen genieten zonder kritiek of lag het aan de Cotton Afwachten tot het volgende optreden dat ons beloofd werd voor volgende maand. (Phil) Specialiteit Jaguar, Roover, Triumph, Austin, Morris, MG Ideaal omdat die volledig gietijzeren Spencer kachels alles kunnen branden: hout, kolen, bri ketten, cokes... steeds volgens het principe van de «LANGZAME VERBRANDING». Dat spaart héél wat geld. Deze vóór of in uw open haard te plaatsen kachels zijn dubbelwandig, hebben lage bui saansluiting, rooster, aslade en doorzichtige deur en kunnen dag en nacht doorbranden. Bovendien zijn ze slechts 33 of 38,5 cm. diep. Dat spaart héél wat ruimte. Tevens twee model len met boiler voor radiatoraansluiting. St.-Jorisstraat 12-16-18 AALST

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 10