l Kunst net een warm hart Peter-Luc Combré Daar is P.A.C.T. weer... Marta Szabo en Frank Hendrickx, het perfekte (muzikale) huwelijk Hoop in de Toekomst speelt Onder één Dak Ju lien Van Puymbroeck in Affligem 16 - Nieuwe Gazet van Aalst - 25 februari 1983 Wie op een van deze koude winterdagen, de deur van de Belfortkryp> openduwt, voelt als het ware een stralende warmte. Deze blijkt niet alleen afkomstig van ee;< r. .rirans goed functionerende in stallatie, maar in hoofdzaak van het schilderkundig werk va. "F: ER CROMBRÉ. Alleen zwartkijkers en afgunstigen hadden gedacht dat het stilzwijgen van Pact niet veel goeds kon betekenen. Ingewijden wisten beter: Pact is springlevend. Hun nieuwste produktie «The Family» zal er het bewijs voor leveren. Geen avangardistische wave en geen derderangslandschapjes maar van een warme goed doordrongen en evenwichtig werk van een rijp en onderlegd kunstenaar. Peter-Luc Crombé is bijna een kind van de streek, want hij werd geboren in 1920 te Opwijk Hij studeerde aan de Academie te Gent en was privé-leerling van Jos Verdegem. Bekwaamde zich verder aan het Hoger Instituut te Antwerpen waar hij als vrije leerling ondermeer les kreeg van Constant Permeke. Bovendien volgde hij nog oudheid kunde en restauratie aan de school van het befaamde Louvremuseum. Uit de rijke waaier van prijzen en onderscheidingen pikken wij de Bene- venutoprijs voor religieuze kunst 1956 in Milaan en de prijs van New York citv in 1964. Naast een boeiende thematiek valt vooral het warme okerachtige oranje koloriet op. Crombé is inderdaad een perfectionist wat zijn verf en kleurverwerking betreft. Als uiterst ambachtelijk onder legd kunstenaar gaat hij met een haast sacrale nauwgezetheid te werk. De ondergrond wordt op een haast maniakale wijze geprepareerd, geplakt, geschuurd en gegrond. De aanzet van het werk geschied in tem pera; een kleurmiddel volgens de regels van de kunst bereid op basis van gezuiverde ganzeeieren. Door het later aanbrengen van verschillende glacielagen groeit het werk als het E.T.méér dan de afkorting van ETTETTET «E.T.» eindelijk in Aalst, en hoeDit is geen film mèer, dit is een ervaring Steven Spielberg heeft weer prachtwerk afgeleverd, en deze keer niet vooral met zijn onuitputtelijke doos speciale effekten, maar wel met de emotionele bespeling van zijn publiek. Wie «E.T.» mist, zal één van de beste films aller tijden aan zijn ogen zien voorbijgaan. En wat Spielberg betreftdat lijkt zo stilaan zelf een buitenaards talent te zijn... Een vrij gedrochtelijk wezen mist zijn UFO (nee, een NMBS-stakingsaktie heeft er deze keer niets mee te maken), en blijft moederziel alleen achter op aarde. Gelukkig wordt het (H.E.T. of E.T. in vriendschap opgenomen door de 10-jarige Elliot, die er een warme, telepatische band mee smeedt... Op een zeldzaam originele manier wordt getoond hoe E.T. (Extra-Terres- trial) voor de moeder van Elliot in huis verborgen blijft en hoe «hij» er zich aan allerlei aardse genoegens tegoed doet. Bij dergelijke kennismakingen wordt E.T. eraan herinnerd dat hij ver van huis is, en het monstertje dat intussen al lang de harten van de toe schouwers gewonnen heeft, krijgt heimwee. Omdat zijn maatjes niet in aardse telefoonboeken te vinden zijn, besluit hij zelf wat voor R.T.T. te spe- ware naar zijn eindresultaat. Vervol gens wordt het hele schilderij herno- len, zij het met primitieve middelen. Zal hij erin slagen om zomaar eventjes naar zijn moeder te telefoneren om te zeggen dat hij wat later zal zijn voor het avondE.T.-en («Phone Home») Tja, die «buitenaardse verfrompelden» (B.V.) wordt intussen immers wel gegrepen door een aards virus, en men ziet hem langzaam wegkwijnen. Met hem wordt ook Elliot ziek, en om zijn vriendje te redden door de band tussen hen beiden door te snijden, zal E.T. zich moeten opofferen. Wat dan volgt, maak je beter zelf mee... «E.T.» wordt wel eens een hypermo derne belijdenis van het Christusver- haal genoemd, en dat niet alleen om de suggestieve «Michelangelo»-affi- che. In het verhaal komen inderdaad wat sekwenties die (on)rechtstreeks aan het Jezusleven en -sterven doen denken. Overdreven werd het echter niet, en of Spielberg dit ook zo expli ciet bedoelde, valt misschien te betwij felen. Toch mag als voorbeeld de a- fscheidsscène van E.T. aangehaald worden, plus de «verrijzenis» en opof fering natuurlijk. Fantastisch is ongetwijfeld de techni sche verwezenlijking van E.T., die als robotpop toch verbluffend echt over komt. Vooral de ogen en de rimpels die de gelaatsuitdrukkingen vormen, helpen het filmprojekt zo subliem maken. Een pop zo laten akteren dat ze grote delen van het publiek tot tra nen toe ontroert; dat is toch wel een mijlpaal zetten in de filmgeschiedenis. De kreatie E.T. zou zo'n 75 miljoen BFR. gekost hebben (de film zelf 500), en naast het elektronische hoofdper soontje zouden er ook poppen hebben meegespeeld waarin dwergmensen de bewegingen controleerden. «E.T.» schittert ook op humorvlak Waar echte lachfilms falen, ontpopt deze reeds superieure film zich nog tot een gezond lachspektakel in som mige scenes. De reakties van de puik men in een verrijkende kleur en toon- waarde, waarbij de onderliggende kleuren doorheen de bovenliggende blijvende nazinderen om op deze wijze de karakteriserende diepte te sugge reren die kenschetsend is voor het oeuvre van Crombé, Toch is bij de schilder het ambachteijk kunnen slechts een hulpmiddel, dat weliswaar een constante training vergt maar de artiest toelaat zich op het ogenblik van inspiratie in volle vrij heid te exprimeren. Wars van alle invloeden heeft Crombé een heel eigen oeuvre geschapen dat nog het meest aanleunt bij het vroeg- expressionisme vamGustav Klimt. Het werk straalt een levensdrang en een levenslust uit. De levensdrang van de stampende baby in de gezwollen, zwangere moederbuik; de levenslust van een lachend, naakt, jong meisje of van een prille ballerina Ook de sobere, maar rijk gestructu reerde grafiek getuigt van een'ingeto- gen maar tevens indringende geladen heid. Wie de kunst een warm hart toedraagt kan nog tot 28 februari 1983 terecht in de Belfortkrypte en er kennis maken met Peter-Luc Crombé een mens en een kunstenaar in de volste betekenis van het woord. L.D.M. akterende kinderen wanneer ze E.T. voor het eerst zien, en vooral de solo- tocht van E.T. door het huis en de koelkast, plus dan ook de karnavalpe- rikelen (E.T. herkent er zelfs een soortgenootje zijn echt goddelijk Samen met het goeie scenario, de sterke akteerprestaties van vooral de kinderen en de speciale effekten (het ruimteschip verheft deze humor «E.T.» tot een niveau waar hij thuis hoort buitenaards «E.T.» haalt gegarandeerd ook in Aalst een rekord-recE.T.te. Terecht, deze keer, wan de kwotatie luidtniet E T missen I (Hirosji Marijke) FILMPROGRAMMATIE JH Terlinden«Foul Play», lachfilm van de makers van «Flying High», zo. 27 feb., 20 u. Marcellinoclub: «De kat uit de ruimte», (Walt Disney), zo. 27 feb., 14 u. Feestpaleis 1. «E.T.» (KT): zie bespreking niet E.T missen 1 2. «De Vlaschaard» (KT): Vlaamse platte- landsromantiek, schitterend in beeld gebracht, een klassieker in wording. Met Vic Moeremans en Dora Vander- groen. 3. «Victor, Victoria» (KT): intrigerijke komedie over een zangeres die car rière maakt in het travestietenmilieu. Valt een beetje tegen, maar dat deden de travestieten op Dolle Dinsdag ook. Met Julie Andrews en James Garner. Teveel show remt het tempo. Palace 1. «Apnie» (KT): Arnold in musical-vorm. Dé overroepen film sinds jaren. Vals sentiment voor krisislijders. Annie, I'm not your fanny 2.«De dorpspastoor bij de nudisten» (KNT) gaat nu allen heen in vleze maar niet daarheen, a.u.b. 3. «Stone» (KNT): maar in feite is het «Stom», en (VNT): vredelievenden niet toegelaten. Geweld, maar allesbe halve geweldig De terugkeer van P.A.C.T werd dan wel een paar weken vertraagd wegens een ongeval van de hoofdvertolker Ronald Schollaert. Nu ook deze zorg achter de rug is, kan P.A.C.T. volop aan de slag met hun zoveelste creatie. Een creatie, inderdaad Niet alleen zal Pact de eerste niet-professionele groep zijn die de rechten van Lodewijk De Boer s «Family» kon loskrijgen, maar boven dien zal het de eerste maal zijn dat in Aalst een «teaterserie» gebracht wordt. Sinds de wereldpremière (Am sterdam, 1972) kende dit stuk een weergaloze triomftocht door gans Europa. Meer noghet haalde reeds Broadway in 1975 met even groot succes. Naar vorm kan men wel van een evenement spreken; wat de film reeds in de jaren '30 ontdekte en wat vooral door de TV populair werd gemaakt, heeft De Boer naar het tea- ter overgebracht: het verwerken van «een tranche de vie» in meerdere afle veringen. In vier afleveringen, om pre cies te zijn, wordt een sociaal doku- ment geschetst waarin op realistische manier de tegenstelling tussen de micro-maatschappij van een krakers- familie en de grote buiten-maatschap pij ontleend wordt. Een mentale en fysische afrekening tussen een maatschappij die geen marginalen wil kennen alhoewel ze er de oorzaak van is en de margina len die de maatschappij die hen creèerde willen ontvluchten. De vier afleveringen, die gerust afzon derlijk te zien en genieten zijn, vormen nochtans één sluitend geheel waarvan de opbouw, gewild feuilletonachtig, het verlangen naar de volgende afle vering aanwakkert. Als U dan ook weet dat de regisseur Anton Cogen resoluut het concept van rende momenten kan laten opborrelen. Voor ons is het hoogtepunt de Sonate van Krumpholtz, het enige werk in oorspron kelijke schrijfwijze en de enige harpspeler uit het gezelschap. Het is duidelijk dat het werk met een lyrisch en melodisch mees terschap voor de beide instrumenten ge schreven is. Niet langer komt er een défilé van een bevelende generaal en een mee- marcherende soldaat, maar een superi eur gesprek tussen 2 super-specialisten. De gaten in de harmonie worden mees terlijk opgevuld, de melodieën in een rijk dom van licht herschikt. Vooral in dit stuk schitteren de solisten dubbel in hun een voud. Het wordt stilaan duidelijk dat de "aperi tief-concerten" een enorm gat gevonden en gevuld hebben. Het ogenblik is geko- «TV-serie» benadrukt met b.v. een korte samenvatting van het voor gaande en een uitnodiging erna van «kom en zie het vervolg volgende maand», dan begrijpt men dat Pact weer ongebaande paden bewandelt. Niet zonder gevaar: daar is ook.Pact zich van bewust. De authenticiteit van de karakters doorheen vier afleverin gen en gespreid over vier maanden vasthouden is zelfs voor ervaren ver tolkers een enorm zware opgave. Daarom ook werd bij de rolverdeling gestreefd naar een echte familiever houding tussen de spelers. Tien maanden samen werken aan honderd repetities en tweeëndertig opvoerin gen vraagt een absolute inzet en een onwrikbare artistieke verantwoording. Ik denk te mogen zeggen dat de vier hoofdvertolkers en permanente anta gonisten in de vier afleveringen de nodige waarborgen bieden; Machteld De Rauw, Ronald Schollaert, Ulrich D'Haese en Gracienne Van Nieuwen- borgh zijn inderdaad vaste waarden in staat de uitdaging te aanvaarden. Hun inzet zal doorslaggevend zijn voor het welslagen van deze onderneming. De (teater-)wereld is aan de durvers Deze produktie is te zién in de zaal Madeion, Grote Markt te Aalst op 25, 26, 27, 28 februari en 6, 7 maart voor de eerste aflevering; op 18, 19, 20, 21, 25, 26, 27, 28 maart voor de tweede aflevering; op 15, 16, 1 7, 18, 22, 23, 24, 25 april voor de derde aflevering; op 27, 28, 29, 30 mei, 3, 4, 5, 6 juni voor de vierde aflevering. Kaarten120 fr. per aflevering of abonnement voor de vier afleveringen aan 360 fr. Reservaties bij Roel Bal 053/21 56 04. (N.S.) men om het moeilijk terrein van de klas sieke wereld af te bakenen. Laat het Fes tival de kamermuziek. Pro Arte de geves tigde binnenlandse waarden, de service clubs de onbetaalbare (ook letterlijk) bui tenlanders, en Netwerk en de Middag concerten de beloftvolle Horde aanruk ken en zo blijft het evenwicht bewaard er de diversiteit voorhanden. Laat ik de recentie maar eindigen met een stuk uit de openingswoorden. Behalve de gekende ongedwongen sfeer, de wappe rende muziekpartituren, het meesterlijk evenwicht der instrumenten, de ik-veeg- mijn-voeten-aan-het-klassiek-gedoe, is er ook nog een kinderoppas te genieten. Interessant om weten dus, want niemand, zelfs Cage met heeft iets geschreven voor 2 solisten en een krijsende kleuter. (F.C.) Geef toe, de combinatie fluit en harp, je loopt het niet alle dagen tegen het lijf. En toch, amper een maand nadat ze in Moorsel de avond inpakten is het meest originele Aalsters duo er weer. In gestrekte galop gaat het van barok over klassiek de romantiek binnen met als eindpunt de Italiaanse opera. Wie er een naam opgekleefd wil, gaat van ene Vinci over Krumpholtz, naar Spohr om in de armen van Donizetti te eindigen.Wie nu nog niet onder de indruk is leze voort, en wie dat niet doet mag alvast onthouden dat het een schitterende voormiddag werd. 4 componisten dus 4 componisten die, verschil, maar mooi, dat blijft ze (op Donizetti na) geen dagelijks brood zijn. En toch, wat een muziek, hoe groot is het rijk der kleine meesters Dat de combinatie fluit-harp nogal nood zakelijkerwijze leentje-buur moest spe len om een repertorium samen te stellen, ligt voor de hand. Ruim drie-vierden van het programma is geïmporteerd. De barokke klank van Vinci met allegro's als strovuur, en adagio's als opkrullende vraagtekens stapt zo uit de .tafelmuziek van Telemann. Dat de trancripties in die tijd met een ontzettende vaart van het een naar het ander instrument voorthol den, is trouwens de grootste bedoeling van de componist. Ze gaven zelf ten allen tijde het voorbeeld. Een mooie meid, in avondkledij of jeans, er is misschien een De sonate van Spohr is ook getransfor meerd. De oorspronkelijke vioolklank die de typische romantische uitbarstingen met snerpende opspringende gevoelens uit de snaren haalt wordt hier wel duide lijk door de charme van de fluitklank tot een gemoedelijke verteller herleid. Donizetti met een «allegretto en allegro in g» leidt de lyrische ontboezemingen in. De opera-melodieën drijven de zaal door Het thema, zó ontsnapt uit de mond van een lyrische tenor, met de harp die in gesloten akkoorden de melodie een duwtje geeft, en er af en toe nog een schepje bovenop doet geeft je meteen de zekerheid, dat zelfs zo'n eenvoudig ding, waarbij tertsen als warme broodjes ge strooid worden, charmerende en verove- repetitiefoto met v.l.n.r.Roger De Rop, Mare De Bie, Betty De Pauw, Geert De Clerck, Katleen De Ridder, Wilfried Blindeman en Lisette Putteman. Alleen Marie-Jeanne De Ridder en Guy Anjs ontbreken. Opvoeringen op 19, 20, 25 en 26 februari. Julien Van Puymbroeck stelt schilderijen en pentekeningen tentoon in het Kultu- reel Centrum van Affligem. Deze tentoonstelling loopt nog tot 6 maart 1983. (OJ) The Cotton City Jazzband trad in Netwerk op (OJ)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16