BMW CENTER ADRUA MOTORS Superieure prestatie van PACT-Family UW BANDEN ONZE ZAAK Autobedrijf De Ruysscher Zn. achtdienst Annie, I'm not your fanny één advies reeds 23 jaar officieel geschoolde ervaring m z m O.L.V. Plaats 18 9300 AALST 053/77 37 72 053/21 32 61 Nieuwe Gazet van Aalst 4 maart 1983 9 Anton Cogen en Co hebben weer maar eens bewezen dat goed toneel geen dui velskunst is, berustend op geheimzinnige formules en duister-geniale magie, maar integendeel een eenvoudige sublimatie is van het menselijke avontuur, vakkundig gedistilleerd uit een inhoudelijk sterk gegeven en in de gepaste dosering aan het publiek toegediend door bekwame vertolkers. Als het waar zou zijn dat deze eerste aflevering, in een reeks van vier, de zwakste qua inhoud en gebeuren is, dan kunnen we alleen maar de hoogste verwachtingen koesteren nage kruipen en met pijnlijk-nauwkej- rige volharding de meest subtiele variaties in gevoelsuitdrukking weten over te brengen. Ulrich D'Haese en Machteld De Rauw als Kil en Gina in de succesreeks The Family voor de volgende afleveringen. Want deze eerste kennismaking met de kra kers-familie (een uitgebreid exposé zou men het kunnen noemen) bevat reeds in hoge mate alle ingrediënten die de theater-serie van Lodewijk de Boer, tot een gebeurtenis verheft. De herkenbare thematiek van de mar ginalen, de verworpenen, de paria's van de moderne maatschappij, in strijd met zichzelf en met de typische vertegenwoordigers van de geves tigde normen en waarden, worden op het publiek losgelaten in een realisti sche, keiharde en onmeedogenloze confrontatie tussen de micro-maat schappij in het krakerspand en de macro-alles verslindende-conventio- nele buitenmaatschappij. Dat deze conflict situatie aanleiding geeft tot alternatief uitgroeiende gebeurtenissen, van het tragi-komi- sche langs pijnlijke menselijkheid naar dramatische uitbarstingen, ligt voor de hand'. Naast de sterke indruk van het gegeven, zorgt ook de duide lijke regievisie van Anton Cogen voor het imponerend karakter van de voor stelling. Alles in contrast zoals b.v. het gebruik van het dialect door de kra kers-personages en het beschaafd, hypocritisch taaltje door de «buiten staanders»; zoals de voortdurende rit mewijziging, zoals de breuk tussen de geluidsgeneriek (thema uit Dallas) en de personages regie in dienst van de inhoud, zoals het hoort En dan de vertolking Het verwon dert me niets dat de regisseur zijn eigen vertolkers spontaan applaudi- seerde na de generale het moet hart versterkend zijn met spelers te kun nen werken die met totale overgave en inzet in de juiste huid van hun perso- Voor mij zal deze productie bijblijven als de productie van de vertolking. De sterke, homogene cast met Ulrich D'Haese als uitblinker tussen de uit blinkers heeft me diep aangesproken. Ik had reeds vroeger de gelegenheid Ulrich als een zeer verdienstelijk acteur te beoordelen, maar in de rol van de psychopatische Kil, een primi tieve natuurkracht met beperkte her- senactiviteit maar gevoelige inborst, overtreft hij zichzelf. De wijze waarop hij afwisselend de extraverte, expan sieve geweldenaar en de naar steun zoekende zwakkeling vertolkt is ver bluffend. Komisch in zijn maniakale trekken en primitieve uitdrukkingsvor men schakelt hij zonder moeite of gemaaktheid over naar de meest schrijnende uitbeelding van verloren heid, naar de meest kinderlijke vreug des of de meest aangrijpende uitbar sting van onmacht. Voldoende scherp afgelijnd om herkenbaar te zijn, vol doende genuanceerd om echt te blij veneen sublieme creatie van een inhoudelijk rijk personage. Machteld De Rauw, als het stomme zusje Gina, bevestigt met brio haar onmetelijk, gevoelig talent Gedu rende één uur en dertig minuten speelt zij haar rol zonder één woord te spreken, uiteraard. Maar wat zij aan medeleven en communicatie, aan uit drukking en inwendige spanning aan het publiek «mededeelt» is reèeler en indrukwekkender dan de verbale macht. De rol van Doe, de oudere broer van Kil en Gina, wordt gebracht door Ronald Schollaert. Alhoewel dit karakter minder spectaculair is, blijft de vertolking ervan toch indrukwek kend. De inwendige strijd en de uit wendige conflicten die Doe voert als een link tussen de buitenwereld en de geslotenheid van «the family» komen perfect over naar het publiek. Zijn wens om te breken met de onzinnige levenswijze in het krakerspand en het terug gaan naar die maatschappij die hem uitstootte en anderzijds zijn gevoel van «ze hebben me nodig» weet Ronaid duidelijk te kristalliseren. Een prachtprestatie ook van Guido Van Hecke als Cabotin, de man van «buitenuit». Symbool van de geves tigde normen en valse waarden, uit beelding van het hypocritisch fatsoqn waarmee de krakers onmeedogenloos afrekenen. De ontluisteringscène waarbij Cabotin geleidelijk het masker laat vallen en van hautaine, zelfzekere vertegenwoordiger van de «geld macht» naar een bestiale, ithyfallische lafaard verzinkt, is één van de meest geslaagde vertolkingen die we Guido zagen brengen. Tenslotte hebben we Gracienne van Nieuwenborgh aan wie -de ondank bare taak wordt toevertrouwd de stap naar de volgende aflevering mogelijk te maken. Een eerste kennismaking dus, nog niet volledig getekend: de verwachting naar de verdere gebeur tenissen moeten gaaf blijven. Noch tans voelen we nu reeds dat zij het ele ment zal worden dat de tweede afleve ring zal beheersen. De vertolking van Gracienne als het nieuwe liefje van Doe en storend element in de «family» was toch reeds voldoende aanwezig om met voldoening haar talent en mogelijkheden te onderkennen. De eerste aflevering zit prima. Blijft nu de uitdaging dit hoge niveau vol te houden. De nieuwkomers in de rest van de serie zullen het niet gemakke lijk hebben, maar de sterke basis die de vaste hoofdvertolkers bieden moet het mogelijk maken het succes van «the family» te bestendigen. (N.S.) Deze produktie loopt nog voor de eerste aflevering op 6 en 7 maart. De tweede aflevering volgt dan op 18, 19, 20, 2125, 26, 27, 28 maart. w dokters, apotheken, tandartsen, dierenartsen, begrafenisondernemers SOS-telefoonnummers zondag 6 maart van 9 tot 12 uur H. Joos, Steenstraat 21Mere, tel. 70 12 24. DIERENARTS Zaterdag 5 maart en zondag 6 maart Dr. J. De Mey, Sint-Jobstraat 260, Aalst, tel. 77 94 37 (afw. 21 29 24). Begrafenisondernemer Zaterdag 5 maart en zondag 6 maart DOKTERS Aalst Dr. L. Hilleware, Bredestraat 290, Aalst, tel. 77 79 53. Van vrijdag 4 maart, 20 uur tot maandag 7 maart, 8 uur. Maandag 7 maart en dinsdag 8 maart vanaf 20 uur; woensdag 9 maart vanaf 12 uur; donderdag 10 maart vanaf 20 uur en met vrijdag 11 maart, 8 uur. Zaterdag 5 maart en zondag 6 maart Erembodegem Dr. Meersman, Stationsstraat 39, Haaltert, tel. 78 71 78. Hofstade, Gijzegem Dr. B. Roggeman, Steenweg naar Dendermonde 55, Gijzegem, tel. 70 33 55. Baardegem, Herdersem, Meldert, Moorsel Dr. Podevijn, Houten Kruis 8A, Moorsel, tel. 21 80 53. Nieuwerkerken Dr. Cooman, Bosstraat 95, Mere, tel. 77 83 93. APOTHEKERS van zaterdag 5 maart, 9 uur, tot zater dag 12 maart, 9 uur Van Cleemput, Binnenstraat 292, Aalst Bury, Denderstraat 8, Erembodegem Potiau, Dorp 24, Nieuwerkerken TANDARTSEN Zaterdag 5 maart van 14 tot 18 uur en Of onze schepen van openbare werken er voor iets tussen zit, is niet zo duidelijk, maar reeds zes maanden prijkt haar voornaam zowat in alle tijdschriften of op enorm veel reklamebor- den. Misschien heeft het dan toch meer te maken met de sterk overroepen (de macht van de reklame gelijknamige film die reeds een paar weken Aalst teistert... «Annie» dus, maar voor de fans daarvan mocht het evengoed «Aai, seg geheten hebben, denk ik. «Annie» is een musical, een wees meisje van 10 en een tante van mij, maar in dit geval gaat het om de twee eersten. Samen vormen zij het levens lied van een kind dat «eindelijk» gene genheid en weelde leert kennen, en waarschijnlijk zou de Zangeres Zon der Naam het niet beter gezongen hebben. Al zou zij de choreografie misschien iets strammer uitgevoerd hebben, want beste lezertjes, hierin steken de weesmeisjes uit Amerika dan toch al hun collegas de loef af. Maar of dat een reden is om «Annie» te gaan bekijken Nee, dank u Als Annie (Aileen Quinn) alom genoemd wordt om haar typisch kin derlijk lieve spontaneïteit, mogen daar wel vraagtekens achter geplaatst wor den. Want het ergerlijke schepseltje dat zij in haar akteren neerzet, heeft niets van het reële kind. Veeleer moet zelfs gedacht worden aan een buiten aardse tegenhangster van E.T., maar daar dit niet het opzet was, blijft na een kritische blik op Annie, van het o zo spontane alleen nog een irritant hoopje vals sentiment over. Doch kom, in een opera beginnen ze eveneens op hun sterfbed te zingen als hun Hef er met de regisseur van door is, en dus zal het allemaal ook wel normaal zijn in het musicalgenre. Hoewel ik toch een frissere herinne ring aan «The sound of music» over hield, bijvoorbeeld. Bij «Annie» druipt de commercialiteit er teveel af om nog genietbaar te zijn voor een doorsnee- biosbezoeker. De humor is gefor ceerd, en komt over als een zoveelste fragment uit een minder kleurrijke slapstickprent. Toch griezelig dat heel De Rycke, Keizerlijk Plein 68, Aalst, tel. 70 50 94 en 21 54 21 Belangrijke telefoonnummers Antigifcentrum: 02/345 45 45. Zelfmoordpreventie: 02/649 95 95. Sociaal Tele-Onthaal: Withuisstraat 4, Aalst, tel. 77 61 61. HAK (Hulp-, Advies- en Kontaktcentrum): St. Martensplein 2, Aalst, tel. 70 38 88. veel mensen dit geprojekteerde soort suikeraoed weer zullen toejuichen... En dat lijdt geen twijfel, aan de reak- ties uit de zaal te horen, want de «och's», de «aah's» en de «aaai, seg's waren niet van de lucht. En je kan toch niet aannemen dat er enkel 13-jarige meisjes, nog op zoek naar hun emotioneel evenwicht, aanwezig bleken... Nu ja, Eddy Wally moet toch ook al zijn puberteit uitgezeten heb ben, maar desondanks... Ten gerieve van al deze «lieve kijkers» loopt het met hun lievelingsweesje gelukkig nog goed af, hoorZoals het elke smartlap past, werd ook «Annie» met een «happy end» bedacht. Zodat op dat moment voor- en tegenstanders van dit genre tevreden zullen zijn. Hoewel een «happy gevoel» omdat de film ein delijk gedaan is, misschien toch ook niet ais een geluk des levens kan be stempeld worden. En toch... «Annie». Overal naartoe «nor nor da ni (Dannie) FILMPROGRAMMATIE JH Ypsilon: «Jonathan Livingstone Seagull» (het bekende meeuwenepos, met muziek van Neil Diamond, aanrader), zo. 6 maart, 20 u. Antrakt: «Angst essen Seele auf» (een R.W. Fassbinder «Alle Turken heten Ali». gelukkig niet Annie dus zo. 6 maart, 20u.30, Stadsschouwburg, Vredeplein. KFL: «Hard Core» (Paul Schrader), over een vader die zijn vermiste dochter in de pornowereld moet gaan zoeken; do. 10 maart, 20u.15, Palace. Feestpaleis 1.«E.T.» (KT): een must, een hemelse film opgedragen aan de vriendschap, en misschien opent het velen de ogen dat vriendschap dus toch net een illu sie is. Of toch (ook op woensdagna middag. Let op de uurregeling 2. «De Vlaschaard» (KT): (vooral fotogra fisch) erg knappe Vlaamse film naar de roman van Stijn Streuvels, met Vic Moeremans en Dora Vander Groen. Om heimwee te krijgen naar het boe renleven van vroeger. Allé, ja... 3. «Aphrodite» (KNT): de eertijdse godin rees op uit de zee, zeker. Welnu, deze keer zal het wellicht uit het massage- bad zijn, of nog erger. Palace 1.« Annie» (KT): zie bespreking, neem een goed lief mee, zodat je je ten minste niet verveelt voor dat geld 2. «The Border» (KNT): met grenswachter Jack Nicholson maar of hij iets aan te geven heeft valt nog af te wachten. 3. «Onze pastoor bij de nudisten» (KNT): en tijdens de pauze komt Van Peteghem zelf de stoelen omdraaien VERKOOP - KOETS- SCHILDERWERKEN - NAVERK00P

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 9