TAPIJTEN VLOERBEKLEDING TRAPLOPERS lano Zonnestraat 7, 9300 AALST Tel. 77 12 94 M Onze service De Catharinisten met «LIEFDE HALF OM HALF» DE PRIJZENKLOPPER desso gratis leveren (ook 's avonds) presenteren van tapijten thuis gratis opmeten bestek vakkundige plaatsing van traplopers, vast- tapijt, vinylbekleding reinigen en herstellen van mechanische en handgeknoopte tapijten Alle grote merken in voorraad, aan de laagste prijzen. baliba *11 cobrlfco rielc; SOM/MER PRIJZENKLOPPER Koldergeist 10 Nieuwe Gazet van Aalst 1 april 1983 Een produktie die alles heeft om zeer goed toneel genoemd te worden een stuk met de waarborglabel AYCKBQURN, een originele en verras sende scènische vormgeving, een degelijke regieopvatting en talent bij de vertolkers om het allemaal keurig naar het publiek te brengen. nalf-afgewerkt produkt was De grote trekken waren aanwezig en als geheel was het herkenbaar als goede produktie. We mogen dan ook zeer strenge normen hanteren, en onmiddellijk zeggen dat we hopen dat deze productie bij latere opvoeringen het hoge niveau zal halen die het zou moeten bereiken. Op de première konden we ons niet ontdoen van de indruk dat er een zichtbaar gebrek aan repetitie geweest is; dat dit maar een Enkele scènes waren echt «af» en laten veronderstellen dat juist het gebrek aan grondige kennis van rol en bewegings structuur ae oorzaak zijn dat anaere scènes volledig of gedeeltelijk de mist ingingen. Chris Boni, de regisseur, heeft nochtans voor een visie gezorgd die ons uitermate bevielde britse komische ernst in het gekke, een vlotte beweeglijkheid zonder de wanorde van de boertige klucht, een juiste rake typering van de koppels, vol doende kontrastrijk onderling en toch heerlijk aaneensluitend. Pointes waar het kon en mocht, volgehouden sfeercre atie die het gegeven perfect diende. Als het dan toch niet die graad van vol doening gaf die dit stuk moet halen ligt dit J.P. CUVC Vrije ingang. Openma. tot en met do.9 tot 19 uur vr. 9 tot 20 uur zo. 9 tot 18 uur vooral bij een latente en soms werkelijke vrees, typisch bij onvoldoende rolkennis en bij gebrek aan «automatismen». Vooral van hoofdvertolker Dirk Klinck was dit niet te verwachten. Talent met hopen; toonde het ook, telkens als hij rolvast zat, maar spijtig genoeg was dit niet altijd het geval. We zijn streng want als figuur was Dirk, zoals ook de andere vertolkingen goed opgevat en duidelijk uitgewerkt. Alleen Nicole Gits vonden we minder overtui gend te mechanisch en niet genoeg be leefd. Zeer goed vonden we het koppel William en Mary. Dankbaar rolletje, dat wel, maar toch fijn gebracht. Erwin Van Herreweghe en Jet De Koninck verdie nen een extra-pluimpje Dirk Citters was als Bob zeer vlot, aanvaardbaar maar kwam met altijd gediend uit de zaak ten gevolge van de zwakkere prestatie van zijn voornaamste tegenspeelster. Ten slotte moeten we Myriam Van Schande- vijl vermelden. Wij kennen haar ervaring als speelster niet. In de veronderstelling dat het een nieuwkomer zou zijn geven we haar graag onze goedkeuring mede. Zij vertolkte Fiona op meer dan verdien stelijke wijze ondanks de soms opdui kende zangerige zegging. Graag ook een proficiat voor de techni sche ploeg van de Catharinisten. Een zeer puik decor, prachtig gerealiseerd, sfeervol en met karakter; bovendien functioneel ontworpen wat in dit soort werk van essentieel belang blijkt te zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat een tweede opvoering of een derde zeker de waar dering zal halen die het verdient. Alleen was het op de premiere nog niet «af» Maar gezien het niet bij het werk als dus danig, niet bij de regie en niet bij het talent van de vertolkers ligt maar een een zui ver geval is van juist niet tijdig klaarsto men in vlotte perfectie, beschouwen we deze eerste voorstelling als een ge slaagde en belovende generale. (N.S.) De Catharinisten brachten het blijspel «Liefde half om half» in een regie van Chris Boni. (JC) De regie van Tobe Hooper en de produktie van Steven Spielberg hebben «Poltergeist» niet kunnen omtoveren tot de beloofde «griezelfilm-van-de-eeuw». Het verhaal zou beter staan in een dubieuze B-film, maar de speciale effekten zijn dan als kompensatie wel monumentaal... Een Amerikaans huisgezin wordt plots geteisterd door allerlei mysterieuze ge beurtenissen, die zich vooral concen treren rond de kinderen en hun speel goed (zou het de Sint weer zijn en rond de TV, plus nog wat opgeschoten struikgewas Liefst 's nachts natuurlijk, als 't goed stormtHet dochtertje van Carole-Anne wordt zelfs door de onge twijfeld boze nachten opgeslokt. De her rie die hierop volgt om haar terug te ver overen, levert heel wat spektakel op vanwege de «special effects»-specialis- ten, maar ook een paar oervervelende dialogen over de mogelijke aard van het spook of de klopgeest. Het mysterie wordt opgelost in twee tijden, en dat is maar best ook, want na de eerste vrede in het huis zou een slot van de film bij weinigen een bevredigend gevoel ach terlaten. Gelukkig zorgt het fijngevoelig gekultiveerd monster in een spetterende finale voor een fantastische show. waarin veel goedgemaakt wordt. Wij verklappen liever niet bij welke scenes u precies de oogbollen van uw partner met de spe ciaal daartoe gescherpte nagels moet uitkrabben van angst. Hoe minder men op voorhand weet, hoe kleuriger het vuurwerk Ondanks deze ongeëvenaarde trucage standjes komt «Poltergeist» niet echt over als een griezelfilm Dit door een .merkwaardig hoge dosis humor van het zuiverste soort, die regelmatiger dan de echte «shocks» in de film opduikt, en waarmee het geheel voor liefhebbers van beide genres tegelijkertijd de moeite waard wordt. Doch het verenigen van slappe lach en razende angstaanvallen lijkt ons niet zo gepast om werkelijk er gens in te overtuigen Men weet niet goed wat te doen; zoch ongeremd een breuk lachen of 't volgende moment in paniek de zaal uitvluchtenHet is wat te tweeslachtig om de sfeer van eenheid nog te bewaren. Dat ligt misschien ook wel aan de su blieme aard van de effekten, die zo fan tastisch sprookjesachtig zijn, dat ze op de duur het realisme (dat de echte hor rorfreak er liefst nog in wil smaken) scha den. Aldus gaat men bij een volgende «gruwel-van-waar-halen-ze-het» eerder denken van «sjonge, wat is die techniek toch oppermachtig geworden en niet van «Amai mijne frak, was me dat ver schieten Ook de verklaring van als dat griezelgedoe blijft in het verhaal teveel in gebreke, zodat men uiteindelijk zelfs de indruk krijgt dat het om een «best of»- documentaire van filmtechnische nacht merriesuccessen gaat (Alle 13 goed die vrij willekeurig in het scenario zijn neergeploft De akteursprestaties blijven geheel in de schaduw van het spektakelgeweld, en dat is niet venwonderlijk. Van «Polter geist» zal eenieder onder de indruk zijn. Niet om het verhaal, niet om de aktrices, niet om de supergriezelige bedoening, maar wel om de speciale effekten. Daar om zou «Poltergeist» kunnen omschre ven worden als een document over de fantastische film, maar niet direkt als een ware griezelfilm zelf. Al zullen de lieven en verloofden van de gevoeliger kijker de bioscoop wel met blauWgeknepen armen verlaten. Maar dat kan de aangelegen heid voor hén dan echt griezelig maken... (LDG) FILMPROGRAMMATIE Antrakt«Not a love story» (anti-porno film), zo. 3 april 20.30 u., Vredeplein. Stadsschouwburg. Ypsilon «L'homme de Rio» (met Belmon- do), zo. 3 april 20 u., Meuleschettestr. Feestpaleis 1. «E.T.» (KT) ofwel vind je hem schit terend, ofwel overroepen. maar alleszins vind je hem goed 2 «The Wall» (KT)machtige verfilming van Pink Floyds dubbel lp door Alan Parker («Fame»). Géén optreden van de groep dus, wel een maatschappijkritisch verhaal (fragmentarisch), met centraal de drukkende vereenzaming van het in dividu. Met Bob Geldof als «Pink». Ideaal getimed op de pre-soundtrack, en op wondermooie animatie van Gerald Scar- fe. 3. «Onverzadigde popjes (KNT)maar als 't voor jou 't zelfde is, ga je beter naar het popje «E.T.». Palace 1 «Poltergeist» (KNT) zie bespreking. 2 «Annie» (KT)opgeblazen musical smartlap, sterk overroepen. 3 «Cat People» (KNT) Katassia Kinski in knappe thriller, waarin ze op enigszins erotische wijze de krollen van je trap, par don, je lijf krabt

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 10