Jenny Spanoghe en de grootheid van de viool Las lindas lluvias de Aalst BUDDHA BRONS ROTAN MEUBELEN 12 Nieuwe Gazet van Aalst 27 mei 1983 GALERIJ ^lETER COECKE Lachgasthuis met grabcessen Aalsters kruiswoordraadsel n' 3 Parklaan 29, AALST 053-77.57.38 HOOGTE 36 CM. OOK SPECIALE VOORWAARDEN IN ONZE NIEUWE COLLECTIE OPEN: alle dagen van 14 tot 19 u. j Jenny Spanoghe, op het eerste gezicht midden in de twintig, voorzien van een rugzak eerste prijzen (waaronder een Pro Civitate), gestudeerd bij al wat naam heeft in binnen- en buitenland, in de lift voor de Koningin Elisabethwedstrijd van 1985, was in de stad. Onder de vlag van het laatste aperitiefconcert kwam haar ster de duisternis van de Netwerkzaal verlichten. Bach en Gistelinck op het programma. De keizer van de Barok, de prins van de jazz, wat moet een mens daarover schrijven Twee stukken maar, maar wat voor stukken Met de sonate nr 1 in g van Bach worden alle aperitieven, muzi kale voorgerechten en opwarmings- oefeningen weggelachen. Bachs vioolsonates, dé combinate van de heerlijkse solostemmen met de meest lugubere technische valkuilen, hét absolute einde van de vioolkunst en de virtuoos, het uur van de pure waar heid waarbij melodieën helder als oasewater uit het instrument stromen en de polyfonie opmarcheert met stap jes die als de kleur van weefmatjes weg- en opduiken. Ingehouden, beheerst, overmachtig en overmees- terlijk herkneedt Spanoghe met domi nerende glimlach de pathetiek van Backs genie. Dat alles met een rust en zwier, die zelfs in het aartsmoeilijke vivace de zekerheid van de generaal uitstraalt die het allemaal zo lang bekeken en zien aankomen heeft En over het hele werk davert zoals col lega W. DB. het telkens weer opmerkt de kracht van de viriele boogstreek Van Elias Gistelinck, aanwezig op het concert, BRT-producer, vergroeid met jazz en klassiek en bekend om een paar forse uitspraken (We gaan ten onder aan onze heilige huisjes krijgt Aalst de wereldcreatie van een suite voor viool «listen, litte man». Vier delen zijn er aan, met wisselende stemming, met een thematiek die steeds weer opengeplooid en samen gevoegd wordt. Spanoghe creëert het niet alleen, het is bovendien aan haar opgedagen, en Gistelinck zal er dus wel het uiterste ingestopt hebben en geweten wat voor moois er allemaal van onder haar vingers getoverd kon worden Hier ook het défilé van alle technieken uit de hedendaagse viool- taal. Het blijkt een boeiend zangerig en vooral heel mooi werk te zijn, met een opvallende schoonheid in het afbouwen van elke muzikale zin, en een melancholie die nergens pijn doet En o wonder, o mirakel, o hemel- verschuivend beeldeen eigentijdse kompositie van een hedendaags Vlaams componist waar een melodie in terug te vinden is. Er komt dus blijk baar toch een kentering in de krisis. Dubbele kanttekening bij een slotnoot. Wooninrichting Molenstraat 42-44 Aalst De aperitiefconcerten hebben hoge punten gescoord. De noodzaak is er, het jeugdig publiek is er, de solisten- recrutering gebeurt met jonge belo vende artiesten, die zelfs meestal uit de omgeving komen, en de prijs is be spottelijk laag (voor Spanoghe kan je op een «chique» concert voor dezelfde noten 4 keer meer betalen). En het gil- lersgedoe van voorbehouden plaatsen is er ook niet, dus geen vrees... geen enkele grote dame of heer doet haar (zijn) Blijde Intrede. Tweede gratis bemerking: de manier waarop de muzikale inleidingsteksten «geïnstructeerd» worden zijn (als de artiesten het zelf niet doen) van een oubollige gruwel. Men moet maar eens vertrekken van het idee dat het publiek niet noodzakelijk bestaat uit een verzameling idiote bavianen die niet het verschil tussen een sonate en een deurklink weten. En als men zich dan toch beperkt tot het voorlezen van afgeschreven encyclopedische tek sten, kan er dan a.u.b. iemand op het podium komen die kan lezen zodat niet bij elke muziekterm een taalkun dige verkrachtingspoging gebeurt, en elk woord van twee lettergrepen beke ken wordt, alsof er een meute dino saurussen van achter de hoek draait. Ongedwongenheid is één, onbehol penheid is wat anders. Het is jammer dat zo n schitterend professioneel concert in zo n dilettan tensfeer moet startenF.C. «Deze film is levensgevaarlijk. Je kan er ster ven van het lachen», vermeldt de affiche van «Young doctors in love». Maar ofwel is uw reporter onsterfelijk, ofwel kon hij er zelden mee lachen. En wat dacht je Verhaal zit er nauwelijks in een hand vol nieuwbakken dokterstagiairs wor den doorheen hun «zwaarste» jaar gevolgd. Een leidraad om een hele reeks ziekenhuissketches op de.toe schouwer los te laten, die helaas nogal dikwijls plat. afgezaagd of goed koop uitvallen Net als in «Flying High» wordt er duchtig geknipoogd naar andere films, en deze keer lijken dat ook de knapste vondsten uit «Young doctors» in de gangen neuriet de luidspreker plots «Attention, please, E.T phone home»; op het kerkhof staat voor het graf van «Carrie» een arm, en tijdens de operatie speelt de videospelletje-oscilloscoop de tonen van de UFO uit «Close encounters» En voor zover u het nog met zag aan komen, is het «GAME OVER» op het zelfde schermpje bij het mislukken van de operatie ook wel geestig Doch wat blijkt De zaal lacht het hardst met een giwerg die probeert de hoorn op de te hoge telefoon te leggen. Is dit een referentie voor de film of voor het Aalsterse publiek Heeft men hier een tumor in de humor Jammer genoeg gaan erg leuke woordspelingen ook verloren in de vertaalde ondertitels. Zodat wie met voldoende thuis is in Engels en medi sche termen, en geen doordenkertjes gewend is, zich meestal moet tevre den stellen met humor van dubieus allooi: iemand die door z'n bed valt, een dokter die zijn assistentes selek- teert op grond van hun tietvolume, de dwergdokter die overal zijn verband- kist moet meesleuren om op te gaan staan.., Niet de film ergerde me t meest (die was trouwens niet zó slecht), maar wel de reakties van het (wel vrij jonge) publiek Het beste voorbeeld daarvan kwam op 't einde, bij de te vroeg opko mende titelrol-generiek, die dan weer terugschuift (grappig). Hierbij veerde de helft van de zaal reeds recht, hoe wel een iets nadenkend persoon kon weten dat het nog niet gedaan kón zijn! Tweede poging: bij de echte generiek in schuifjes vervolgens, komt telkens per akteur nog een plus minus humoristische kommentaar over wat er van de dokters uiteindelijk geworden is. Denk je dat ze daarop wachten Dit is Dallaspubliek; wan neer ze J.R 's grijns onder de lettert jes zien. is het tijd om te gaan slapen. Door vele biosfreaks wordt terecht kritiek gespuid op de exploi tant die een filmgeneriek nooit volledig laat draaien, maar de heropvoeding van dé biosbezoeker zelf is al even dringend... Is daarvoor een dokter in de zaal Maar de kwotatie van de film, vroeg u Wel «Young doctors in love» is een sterk overroepen moperatie aan de lachillespees, door een dokter die zelf aan grappendicitis lijdt... Filmprogrammatie Palace 1. De benedenzaal sluit tot september haar deuren om zichzelf wat op te kalefate ren Moderniseringswerken dus. Er komt voorlopig geen verfilming van... 2. «Tootsie» (KT): totentrekker Dustin Hoffman in een meesterlijke vermom ming, sublieme ontspanningsfilm. 3. Enkel nog vr., zat. en zo., om 18 u. «Pinocchio» (KT): geen familie van Pino chet, neen. Walt Disney voor kinde- ren-met-begeleiding, vanwege Frans talige versie en veel moraliserend gepraat. De rest van de vertoningen hier krijgen «De levende doden» wat zendtijd om hun theorieën om de wereld te veranderen eens naar voor te brengen 'n Griezel dus, maar 't is niet echt 1 Feestpaleis 1. «The archer and the sorcerer» (De schutter en de heks) (KT): middeleeuwse spekta kelfilm over betoverde bogen en hek sen. Maar hoe meer ik erover pieker, hoe meer ik eraan twijfel of er in die tij den al camera's bestonden om dit alle maal te filmen. 2. «Young doctors in love» (KT) zie bespre king. 2. «Rambo First Blood» (KNT): Sylvester Stallone geeft bloed, en krijgt er niet eens een kop koffie bij; eerste bloed in vijfde week. 12 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Horizontaal 1lichaamsdeel, één keer, kapot. 2. Frans lidwoord, Aalsterse voet balploeg, dieregeluid. 3. niet op te lossen moeilijkheid, glooiing. 4. vertaler, muzieknoot, muzieken- semble 5 dubbele klinker, ploeg, voorzetsel, met name, 6. sneeuwschaats, gekostumeerde optocht 7. elastiek, deel van de bijbel, klaag. 8 ik, boom, liever. 9. sip, kan niet. 10. voorzetsel, iemand, reeds, voor. 11rode verfstof, vast en zeker. 12. ontvettingsmiddel, Noorse godheid 13. insekteneter, genodigde. 14. neon, heropbloeien, gedaan. 15. snoep, preekstoel. Vertikaal 1keur, bevelen. 2. loopvogels, deugd. 3. meervoud, bouwval, achtervoeg sel. 4 uitwerking, mansnaam. 5. snijwerktuig. biljartstok, nummer, uitroep 6. naschrift, voormiddag, nauw straatje. 7. iemand van adel, voegwoord, mu zieknoot. 8. bijwoord, inhoudsmaat, troefkaart 9. sap, in orde, editie, span 10 bevel tot Indiaans gebruik, veror berde, meisjesnaam. 11inhoudsmaat, doen de kippen. 12 vernielen, plaats in Belgiè. gerommel, klein water Aalsterse groente, bijwoord, helder gesteente 15 prent, rijbaan voor paarden Gregorio Sulca Perez, anthropoloog, archeoloog, volgde ook kunstonderwijs en zet nu het werk van zijn vader, Ambrosio, voort Weven met plantaardig en dier lijk gekleurde wol naar de aloude Wari-kultuur-patronen uit Zuid-Amerika. (JC) ...en het weefgetouw van de man uit Peru, die verantwoordelijk tekende voor de vorige week gemelde GREGORIAANSE NEW WAVE m.n. Gregorio Sulca uit Ayacucho is dan toch, zij het met een week vertraging, te Aalst geraakt. De voor de topdag aangekondigde weefdemonstratie en tentoonstelling van de werken van deze kunstenaar ging aldus in uitgesteld relais vorige zaterdag door bij Hillka aan de Geraardsbergsestraat. In tegenstelling met de topdag echter was het weer deze keer de spelbreker. Een doorlopende koude druil-, plens- en motregen hield deze keer veel belangstel lenden thuis, maar inspireerde terzelfdertijd de kunstenaar tot een lied dat hij de titel gaf: "Las lindas lluvias de Aalst" (de prachtige Aalsterse regen). Hij is echter nog tot 6 juni te zien in Dendermonde, in Galerij Het Pand, Oude Vest, 16-22. OOSTERSE TAPIJTEN EN DEKORATIE GROOT- EN KLEINHANDEL

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 12