i ürl Meubelen raj Staler Ook de vierde aflevering Een belevenis d'haese erik Muziek in Sint-Jobkapel Chinese tapijten ROTAN MEUBELEN DE LEEUW KUNSTPARADIJS tlbol ')e srwo,mees,er n8e,se interieur r VKRCAUTEREN-DESMET Molcnsfraal 26, AALST allty s-053/21 04 19 hu welij ksreportagen studio- en publiciteitsfotografie OCMW-aandeel in stadsbegroting is irrealistisch Parklaan 29, AALST 053-77.57.38 yi- s'/v v f v n/ 61 x 122 124 x 217 411 U/ 76 x 157 216 x 308 /U 0 124 91 x 156 243 x 334 OOK SPECIALE VOORWAARDEN IN ONZE NIEUWE COLLECTIE OPEN: alle dagen van 14 tot 19 u. 16 - Nieuwe Gazet van Aalst - 3 juni 1983 «The Family» van Lodewijk De Boer Eén zaak blijft buiten betwisting «The Family» zal in de analen van Pact opgenomen worden als een unieke belevenis. Niet alleen voor de vertol kers en medewerkers maar ook voor het kennerspubliek. I llrich D'Haese, Gerrit Buys en Machteld De Rauw De talrijke gespreksgroepjes die zich na de première van de vierde aflevering vormden, waarbij met gemeten beoorde lingen de pro- en contra-elementen wer den herkauwd, bewijzen alvast dat Pact er in geslaagd is vier afleveringen lang een publiek te betrekken bij het werk van De Boer. Mooier applaus kan men moei lijk bedenken Als gevoelens overbren gen de essentie van toneelspelen is, dan kan Pact met voldoening terugblikken op een merkwaardige prestatie. Misschien heeft niet iedereen het enthousiasme ge deeld, misschien heeft de thematiek niet iedereen overtuigd, misschien was de vormgeving voor enkelen te realistisch, te rauw, - dit kan gelukkig nog - maar ALLEN moeten ze toegeven dat dit stuk niemand onverschillig heeft gelaten; niemand durft beweren dat niet allen iets beleefd hebben. Of het nu een geenga- geerd afkeuren van onze maatschappij inhield, ofwel een klein-burgerlijk meelij met de hoofdpersonages, of het een ver antwoorde pseudo-intellectuele benade ring was van het hoe en waarom van de teleurgang van Doe, Kil en Gina, of het een lichte appreciatie was van het tragie- komische, of het... dit of dat was., alle toeschouwers hebben door hun aanwe zigheid en vooral door hun spontane na bespreking bewezen dat ze betrokken werden in het spel. Groot moet de vol doening zijn voor de vier basis-vertol kers Ulrich D'Haese als de onvergetelijk Kil, Machteld De Rauw als sublieme Gi na, Ronald Schollaert als meesterlijke Doc en Gracienne Van Nieuwenborgh als grootse Branka. Een vol jaar werd be kroond zien met de zekerheid dat ze de toeschouwer iets medegegeven hebben, dat ze een publiek acht uren, nagenoeg, kunnen boeien hebben dat ze hun tra giek in vreugde en ondergang overge bracht hebben, dat ze er in geslaagd zijn mensen te doen nadenken en kritisch te doen oordelen, moet opzichzelf een ver antwoording zijn voor het bestaansrecht van het toneel. Het zou onvergeeflijk zijn de antagonis ten-vertolkers, de anti-helden in dit werk, niet bij de lof te betrekken; Voor menig kijker was Odilon Mortier als de zielige vaderfiguur uit de tweede aflevering de best geslaagde interpretatie, voor ande ren was het dan weer Guido Van Hecke als de laffe Cabotin die een sterke indruk naliet Eddy Veeckman viel in de smaak, Georgette Van Lierde ontgoochelde niet. De vierde en laatste aflevering heeft gro tendeels de bevestiging gebracht van Pact's kunnen. Een vierde aflevering die mij persoonlijk als de sterkst inhoudelijke zal bijblijven. Omdat het op sublieme wij ze de synthese vormt van De Boer's visie op onze maatschappii, verwerkt in het uiteindelijk falen van zowel helden als anti-helden Ik verwijt - nou, ja, verwij ten - De Boer wel enigszins zijn gebrek aan moed om klaar en ondubbelzinnig een oordeel te vellen in één of andere richting Is het niet zo dat zowel de hou ding van Kil als die van Branka en Doe bij het naderen van de verwachte zelfver nietiging een eerder verrassende wen ding aanneemt Mag ik het een afzwak- -o 3 -) \WW\\ VVnA\\W^| nn'IT I III TUI f rrnm.-.-|T Gentsestraat 155, Aalst Tel. 053/21 19 21 Mechelscstraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66 DOORLOPENDE TENTOONSTELLING van schilderijen, etsen, litto R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Mellebaut Bévort, Brouwer... e.a. Alle inlijstingen op maat; ook aluminium. 83/140 steenbergstraat 28 fotograaf 9308 hofstade - aalst ^(053)770873 king noemen van de thematiek als we vaststellen dat het tenslotte Gina is die het verzet tegen de buitenwereld concre tiseert in handelingen en niet een Kil En dan nog nadat de schrijver durft te suggereren dat zij niet normaal is Was dit soms een laattijdige en voor mij over bodig zoeken naar verantwoording van hun a-sociaal zijn Een toch voor de maatschappij aanvaarde reden waarom ze moesten vernietigd worden Waar in de vorige afleveringen «The Family» met de buitenmaatschappij afrekent, is het nu de maatschappij die met de «family» af rekent. Niet op de brutale technische manier van goed fatsoen en gerechtig heid maar op een laffe wijze van «wij doen het niet, jullie doen het zelf». Na tuurlijk draait de menselijke normen-mo len langzaam maar gestadig, alles ver brijzelend tot bruikbaar stof, maar kon het niet duidelijker dan de vlucht van Branka, de lafheid van Kil en de koude ontken ning van Doe Heeft De Boer geaarzeld, was hij bevreesd voor het Calvinistisch Nederland Stof tot nadenken en nabe spreken... wat niet meer moest bewezen worden... Maar laat dit mijn mening zijn, één van de vele. Laat het ook mijn mening zijn dat deze aflevering de minst verzorgde was wat betreft techniek en regie. De geluids regie was ontegensprekelijk onder de maat, onnatuurlijk en zelf storend op vele ogenblikken Erger vonden we de duide lijke improvisaties in enkele scènes. We zijn het echt niet gewoon van Anton Co- gen dit door de vingers te zien Inbreng van de spelers is zeer waardevol en An ton maakt daar gretig en vakkundig ge bruik van. maar steeds wist hij deze in breng te leiden in vaste regiebanen zodat de toeschouwer niet kan geconfronteerd worden met vervelende en uit de context vallende verrassingen, wat ditmaal wél het geval was in de overigens te lang uitgesponnen scène van het leeghalen van het gekraakte pand. Maar wie nooit verkeerd doet, de eerste steen werpe Temeer dat Anton Cogen reeds lang bewezen heeft dat hij de stu wende creatieve kracht van Pact is. Bo vendien weet iedereen dat de beste re gisseur niets vermag als hij niet op de on voorwaardelijke ernst en zelfdiscipline van de vertolkers kan rekenen. Gelukkig is dit slechts een detailkritiek, maar voor perfectionnisten als Pact moet ook dit ge- Rond twee uur 's nachts, en reeds lang nadat de pers de raadszaal verla ten had, kwam SP-raadslid Eddy Die- rickx nog tussenbeide in de bespre king van de stadsbegroting 1983. Hij behandelde de werkingstoelage aan het OCMW en de bijdrage in het tekort van het stedelijk hospitaal. In tegenstelling met 1982, toen er nog 91,5 miljoen ingeschreven werd, is de stadstoelage aan het OCMW dit jaar gedaald tot 58,5 miljoen, zijnde 36 minder. Nochtans werd de werkings toelage op de OCMW-begroting zelf geschat op 80,5 miljoen, zodat dit bedrag in feite in de begroting had moeten ingeschreven worden. Volgens Eddy Dierickx wordt inge volge de aanhoudende krisis steeds meer beroep gedaan op de diensten van het OCMW Als voorbeeld gaf hij het bestaansminimum waar men de eerste vier maanden van dit jaar reeds 8,3 miljoen uitgaf. Voor een gans jaar werd nochtans slechts 17,5 miljoen voorzien, zijnde 5.833.300 fr. per tri mester, zodat men nu al kan voorspel len dat het tekort 7,6 miljoen zal bedragen eind 1983. Ook op andere posten zoals verzor ging en voeding van bejaarden en zie ken, kan men volgens Dierickx moei lijk besparen. De vermindering van de stadstoelage aan het OCMW met 36 noemde hij dan ook een politiek van sociale afbraak. Ook de gemeentelijke bijdrage in de tekorten van de openbare ziekenhui zen gaf een gewild verkeerd beeld van de werkelijke toestand. In de begrotingen 1981 en 1982 werd telkens 30 miljoen ingeschreven en in 1983 50 miljoen. In werkelijkheid diende de stad Aalst voor 1981 60,7 miljoen toelagen te verlenen en wordt deze voor 1982 geraamd op 56,3 mil joen. De door het stadsbestuur voor opgestelde cijfers zullen dus niet vol doende zijn om het ziekenhuistekort weg te werken. Het SP-raadslid vroeg zich hierbij af of het nieuwe bestuur de verdere uitbouw van het hospitaal zal tegenwerken ten voordele van een andere in Aalst gevestigde privé-in- stelling Tot slot weze nog vermeld dat Eddy Dierickx aanstipte dat sinds de operatie bistouri van schepen Bogaert in het Labo van het hospitaal er opnieuw winst gemaakt wordt. (M.P.) De muziekuitvoeringen in de aloude Sint-Jobkapel te Aalst worden stilaan een jaarlijkse traditie. Dit jaar zijn er in het weekend van 4 - 5 juni twee concerten voorzien. Wie de sfeer ervan heeft ervaren of kan raden, zal ze niet willen missen. Op zaterdag 4 juni om 20.30 uur treedt het Aalsters mannenkoor PRO MUSICA op o.l v. Louis Van der Paal. Zij brengen een nieuw programma met motetten van Pa- lestrina. Vittoria. Praetorius Sch 'tz; ma drigalen en chansons uit de Duitse, En gelse en Franse renaissance; en koor werken van Distier, MorHmans, Nees en Bartok. Voor de instrumentale intermezzi zort JAN WELLEKENS. Hij behaalde een eerste prijs cello aan het Brussels Con servatorium en is o.m. cellist in het Fil harmonisch Orkest van de BRT. Hij zal die avond de Suites nr. 1 voor cello solo vertolken van resp J.S. Bach en M Reger. Aan dit muzikaal weekend wordt ook een internationaal tintje gegeven Op zondag 5 juni om 11 uur speelt HE- LENE PANNETON uit Montréal (Cana da) tijdens een aperitiefconcert klave- cimbelwerken van Peter Philips, Jacques Duphly en J S. Bach zegd worden, eerlijkheidsgevoel pri meert waardering en ontzag En die zijn er ontegensprekelijk. Ook in deze laatste aflevering zijn grootse momenten de af scheidsscène van Branka, de ineenstor ting van Kil tegenover de cynische Blammer, deeindscènevan Dog... hoog tepunten van vertolking en regie De ba sis-cast was opnieuw onberispelijk, ge voelig juist in de talrijke nuanties van hun gecompliceerd denken en handelen. De figuur van Blammer. vertolkt door Gerrit Buys, bereikte spijtig genoeg niet het uit zonderlijk hoog niveau van een Ulrich, Ronald of Machteld. Niet dat het perso nage ongeloofbaar was, hoegenaamd niet. Maar het ontbrak Gerrit aan dat ietsje meer beleven en intensiteit om echt goed te zijn. Vermelden we nog met vol doening de prestaties van Dolf Sedeyn en Jo Van Den Brulle die, samen met Jef Ledegen - of ondanks - de ellelange ver- huisscène toch enige kleur en betekenis wisten te geven. Pact heeft gedurende de vier afleverin gen sterk toneel gebracht. Een unieke prestatie waarbij alle medewerkers met voldaanheid mogen op terug blikken, ook de mensen achter de schermen die zo dikwijls vergeten wordeneen Rony Buys voor het decor, een Roel Bal als toneelmeester, een Evert Horn als ge- luids- en lichtman, een Martine Hans- sens als manusje-doe-alles, Georgette Van Lierde voor de Grime, Francine De Bolle voor de bindtekstzegging, Hilde Geirnaert voor de affiche en Frank Bol- laert voor de prachtige fotografie. Als het Aalsters publiek nu ook eens zijn waar dering betoont door aanstaande week end massaal de vertoning van de eind- aflevering bij te wonen, dan zal ik samen met hen zeggen in Aalst is er wat te be leven. (N.S.) OOSTERSE TAPIJTEN EN DEKORATIE GROOT- EN KLEINHANDEL

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 16