i Klop en er zal U worden opengedaan (Lk. 11,9) Programma openingsavond 24 september 1983 om 21 uur feestprogramma met medewerking van Het Festival en het Boek der Wijsheid Roel Georgette BAL-VAN LIERDE Grote Markt 25, AALST Feestredenaar: Bert Van Hoorick optreden van Leen Persijn; Herman Elegast; Paul Codde; Hugo Prinsen en Machteld Ramaud uit de BRT Paradijsvogels. Kamiel Sergant; Chorum Alostum Imperiale; Medard Van Ukkelgem met prijsvraag uit de Brandende Banaan BRT II; Odilon Mortier fsax en liedjes); PACT; Oswald Versijp (kabaret); Zuid-Amerikaanse Volksliede ren; Orkest Vocation Presentatie: René Van der Speeten INGANG VRIJ IEDEREEN WELKOM 10 Nieuwe Gazet van Aalst 23 september 1983 Festival van Vlaanderen (1): Riaskoor uit Berlijn De kerk van Baardegem heeft naast de unieke schoonheid en klankrijkdom twee concertnade len ze is gewoonweg te klein, en er staan te veel pilaren in. Als je merkwaardig genoeg, met deze wijsheid voor ogen ruim een half uur te vroeg deze ruimte binnenstapt zit je met de hele achterkerk tegen negen (9) reservaatrijen aan te kijken. Wanneer het dan op het startuur duidelijk wordt dat de helft der reservisten in de bossen rond Baardegem door struikrovers overvallen en daardoor helaas voor de muziek verloren zijn, worden die plaatsen in een mum van tijd door een hoop zenuwachtige mensen ingenomen. De moraal van het verhaal is dat je nooit te vroeg naar een concert mag gaan. Meer zelfs, ruim één uur na starttijd wordt er bij elke minipauze - de titel van dit stukje en de kroe gentocht van Dendermonde indachtig - door late roepingen binnengemarcheerd, die dan minzaam groetend als winnende lotto-briefjes door de rijen dwarrelen. Jongens, als we in het Festival de in- stuiftaktiek onder de vlag der beleefd heid koesteren, laat ons dan conse quent zijn, gooi de deur van de kerk in mijn houtkachel, zet het kerkplein vol relikwiekraampjes, en voer de happe ningformule in. Het Riaskoor kwam, zong, en ik over won waarachtig de verbijstering van de wachttijd. Een kamerkoor van bijna I De Nieuwe Madelonjl Wfli»Tfl/v TEATER Het Riaskoor uit Berlijn. (JC) 40 mensen, is dat geen tegenstrijdig heid Ik heb het altijd gedacht, zoals ik ook altijd dacht dat de hegemonie der elitekoren bij de Engelsen en in Oost-Europa zat. Maar toen ging de dirigeerhand van Uwe Gronostay omhoog en de kerk zat ineens zo vol warmte, dat de koude over je rug liep. Een alles overtreffend evenwicht in de stemmen, een articulatie die elke let tergreep tot een feest maakt, een samenvloeien van timbres die ook in de solopassages de eenheid van een grasveld behouden, en bovenal een koordiscipline, en een waardigheid die enorme rust en beheersing uitstralen. Er is voor deze zangers alleen muziek en dirigent, de omgeving wordt één groot doek dat de hele avond lang met wonderlijke zorg en sierheid inge kleurd wordt. Van de intrede-lsaac gaat het naar Ockeghem. De Missa «Mi-Mi» (helaas zonder het duivels-moeilijke Credo en Sanctus) klonk hier jaren geleden bij de viering van Sint-Martinuskerk uit de mond van Thesaurus Musicus. De vol maaktheid van de vrouwen-sopranen (en ook hier is de klank uniekgeen Engelse inktdunne ijllichte engeltjes of Italiaanse hijs-de-stormkegel acro batieën) straalt een rijpheid uit die deze dynamische, bijna roekeloze en moordend-technische opgave tot een eindeloze golfbeweging en schoon heid herleidt Het wordt zo aanstekelig dat ik liefst van al zou willen vragen om een plaatsje op te schuiven, een partituur te lenen, en de muziek uit de koor- mond mee te beleven. Ook in de 2 motetten van Bach en het Brahmsmotet (Op 74 op tekst van Luther, het klonk tijdens het Festival jaar '80 uit de programmawijziging van het Münchner Motettenchor) gei- zert een rijkdom van afwisselen, tege noverstellen, schakeren en over vloeien. De koralen bijv., de hoekste nen van deze komposities, die simpele kwartetduiven uit de muziekliteratuur, krijgen hier een opwindend-strelende ervaring. En hoe dicht Brahms bij opa Bach leunt en hoe aangrijpend roman tiek teder maar met de passie van koudvuur onder de adem knagen kan, is hier weer bewezen. Een enthousiaste kerk dwong een reeks bissertjes afhet Engelendub- belkwartet uit Elias van Mendelssohn (wat is die man toch een meester in het omwikkelen en herkneden van de zoetste zoethoutdissonanten, en wat een kracht in het piano En dan sloot Brahms, de reus op kousevoeten het knipje op de deur. Met een heel intieme Waldesnacht, de stilte van het kaarslicht, de rust van het voorbije, een nieuw blok op het vuur, de schoonheid van het zwijgen, zou ook Hedwig geglimlacht hebben. Met dit concert zit eens te meer een parel aan de Aalsterse Festivalge schiedenis, een intreden dat en het lijkt wel onmogelijk een waardige opvolger bleek van de Tallis Scholars, die vorig jaar de Engelse wonderdoos opengooiden. Als men nu nog beseffen kan dat zo'n stemming, zo'n opbouwsfeer, niet geholpen wordt door een reeks afslui tende speeches het Festival van het cliché, de armoe van het woord dat die kunstmatige wierookvaten thuis horen op recepties, en niet na een concert, dan zijn we rond. Trouwens, mocht het de bisschop ooit ter ore komen, dat men in een katho lieke kerk een reeks geleerde woorden uit een encyclopedie voorleest, waar bij de lof gezwaaid wordt over een komponist als Bach (een protestant dan speelden we Baardegem ook nog kwijt (F.C.) Dirigent Gronostay in aktie (JC) Voor de derde keer heeft het Festival een algemeen programmaboek uitgegeven. Daarin vind je alle aktiviteiten van het hele seizoen. Een uniek document, waar voor ik mocht ik het niet gratis gekregen hebben zeker 150 fr. zou over hebben Dat verre programmatie tot verre verandering kan leiden ondervonden we vorige vrijdag, van het oorspronkelijk opzet was immers weinig overgebleven wie achter aan in de kerk zat hoorde niet wat aangekondigd werd wie vooraan zat moest het doen met de naam van de componist. Wie een programmaboek gekocht had, sloeg meteen een indrukwekkende en belachelijke figuur Veranderingen zijn van alle tijden, en er is niemand die daar zwaar aan tilt, meestal hebben uitvoerders zelfs een grondige reden om werkjes in of uit te gooien Ik vraag me wel af, of men in deze omstandigheden geen minimum aan (gratise) informatie kon verschaffen Een gewoon stencilblaadje en ik stoor me zeker niet aan deze primitieve drukvorm, met wat primaire gegevens over componist en werk leek me voor een concert met zo'n waarderingscijfer een allerbelangrijkst gege ven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1983 | | pagina 10