Honest Arts Movement 1983
Alkuone terug uit Japan
Steenweg Aalst-Ninove 6
9470 Denderleeuw
Tel. 053/66 86 45
DE LEEUW
KUNSTPARADIJS
wmmm
't Soete Huijs
16 Nieuwe Gazet van Aalst 21 oktober 1983
DENDERLEEUW
Wegens verbouwingswerken is de meubelafdeiing
tijdelijk gesloten.
De keukenafdeling blijft open.
Joseph Van Canegem
en zoon p.v.b.a.
officiële alamilmo
toonzaal: open alle dagen van 10 tot 20 uur; ook zaterdag en
zondag tot 18 uur maandag gesloten.
Av\\\\ww^r" <3 c
TinTi mt mil itrnnn u""4
Gentsestraat I5S, Aalst
Mechelsestraat 52, Vilvoorde
Tel. 053/21 19 21
Tel. 02/251 81 66
DOORLOPENDE TENTOONSTELLING
van schilderijen, etsen, litto
R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Mellebaut,
Bévorl, Brouwer... e.a.
Alle inlijstingen op maat; ook aluminium.
In Aalst keerde een tiental leden van kunstgroep Alkuone terug uit Japan. In Osaka, de
tweede grootste stad na Tokyo, namen zij deel aan de openingsparade van de 21e eeuw
feesten en het vierde eeuwfeest van het kasteel van Osaka. Zowat 15.000 figuranten verte
genwoordigden 120 landen.
Langs de 4,4 km lange Midosuji-Boule-
vard hadden 1,3 miljoen toeschouwers
plaats genomen voor dit grandioos en
unieke schouwspel. Elk jaar, tot in 2001
zal in Osaka een dergelijke manifestatie
doorgaan. Dit jaar was er eveneens een
Belgische dag ingelast om ons land op
toeristisch- en handelsgebied te promo
ten Het is de bedoeling van Osaka de
eigen industrie te propageren via een
manifestatie van wereldformaat zoals
en teaeliik de nadruk te leaaen oo
vrede en vriendschap tussen de volkeren
«Breng de wereld dichter bij elkaar», was
dit jaar het thema.
Voor de Belgische deelname werd de
kunstgroep Alkuone aangeduid De
groep bestaat nu 25 jaar, en bouwde zich
onder de artistieke leiding van Oscar
Van Malder ook een stevige reputatie
op in het buitenland. De groep verleent
ook zijn medewerking aan de Omme
gang van Brussel Het is o.m daar dat hij
werd ODaemerkt door het Kommisariaat-
Echte kunstliefhebbers zijn reeds gedurende een tiental jaar vertrouwd met H.A.M.
Oorspronkelijk gedragen door vier schilders-grafici, Martin R. Baeyens, Herman Schepens, Roger
Serras en Carly Van Overbeke, werd in 1972 «Honest Graphics» boven de artistieke doopvont
gehouden.
Vier generatiegenoten uit de geboortejaren 42-43 en alle vier gediplomeerd uit het Gentse Kunston
derwijs, hadden zij de eerlijke bedoeling eveneens «eerlijke» grafiek tot het volk te brengen.
Duidelijk was van meetafaan hun sociale bewogenheid en engagement.
In 1973 werd de naam verruimd tot
«Honest Graphics and Arts Move-
ment». Niemand minder dan de
beroemde Gentse kunstenaar Camille
D'Havé trad toe tot deze artistiek sterk
pulserende beweging.
Na een kleine 7 jaar van bezieling
stierf Camille, veel te vroeg en nog in
volle exploratie van zijn eigen artis
tieke kunnen.
De groep is enorm aktief en verwerft
zich op korte termijn een aanzien in de
kunstwereld van binnen- en buiten
land.
Talrijke tentoonstellingen van hoog
waardig peil worden door hen georga
niseerd grafiekmappen zien het licht
en zijn nu echte vademecums van het
grafisch gelaat van Vlaanderen, anno
70-80.
In oktober 1973 nemen Baeyens,
Schepens en Serras deel aan de Inter
nationale Kunstmarkt te Düsseldorf en
wordt het groepstijdschrift «Honest
Graphics» gelanceerd. Spoedig wordt
de titel verruimd tot «Honest Graphics
and Arts Movement».
De intrede van Louis Paul Boon
In 1974 wordt, op initiatief van L.P.
Boon, de groep verruimd tot de lite
raire wereld en krijgt zijn nu nog gel
dende naam «Honest Arts Movements
afgekort tot H.A.M.».
Namen als Marc Andries, Hugo Raes,
Willem M. Roggeman, Willy Verhegge
en Simon Vinkenoog duiken regelma
tig op.
Frans Vincke coördineert. Belangrijke
tentoonstellingen worden georgani
seerd o.m. in 74: Casino Blanken-
berge en Deutsche Bank Siegen) Het
groepstijdschrift groeit en neemt een
zeer eigen wending aan. Onmisken
baar draagt het een artistiek hoog
staand gelaat ondermeer door de kwa
litatief verzorgde literaire bijdragen en
vertalingen en de zeer verzorgde
hedendaagse lay-out.
Dat dikwijls daarbij grafisch werk in
bijlage wordt toegevoegd verhoogd
zeker deze, enig in zijn soort zijnde,
publikatie.
In hetzelfde jaar 74 wordt besloten
jaarlijks een L.P. Boon-prijs uit te rei
ken aan personaliteiten uit de Vlaamse
Cultuurwereld
Kregen achtereenvolgens deze, uit
sluitend «hommage-prijs» Jan Burs-
sens, Paul De Wispelaere, Octave
Landuyt, Willem M. Roggeman, Paul
Koeck, Freek Neirinck, Romain De
Coninck, Kamagurka, Gal, Stefaan
Van Den Brempt en Robbe De Hert.
Na 1975 was de groep vooral aktief bij
het tot stand komen van belangrijke
kunstmanifestaties en vooral met uit
gaven van grafiek als premie of in
afzonderlijke mappen.
De afzonderlijke tijdschriftafleverin
gen worden meer en meer thematisch
samengesteld.
Nieuw Bloed
De kunstenaarswereld betaalt soms
een zeer zware tol, vooral als een
reeks beroemde mensen in één en
dezelfde groep elkaar vinden.
Roger Serras was nog maar 36 jaar
oud toen hij in 1978 tragisch om het
leven kwam. 10 mei 1979 stierf L.P.
Boon aan zijn werktafel. Hij was 67.
Camille D'Havé ging heen op 54 jaar
in het jaar 1980.
Nieuwe en belangwekkende krachten
komen H.A.M.'s fundamenten terug
verstevigen.
De hedendaagse vaandeldragers op
plastisch gebied zijn Martin R.
Baeyens, Luc De Blok, Cyr Frimout,
Achiel Hutsebaut, Herman Schepens.
Schrijvers-leden zijn Freek Neirynck,
Willem M. Roggeman, Willie Verhegge
en Simon Vinkenoog.
De H.A.M.-aktiviteiten voor 1983-
1984 zijn
3/9-2/10/833e Kulturele Manifestatie
Watersportbaan, Gent.
14/10-6/11/83: Tentoonstelling Oud
Hospitaal Aalst met Martin R.
Baeyens, Luc De Blok, Achiel Hutse
baut, Cyr Frimout en Herman Sche
pens.
8/3-31/3/84: Rijkscentrum voor Gra
fiek, F Masereel Kasterlee.
4/5-10/6/84 «Gele Zaal», Gent.
H.A.M. in het Oud Hospitaal
Kollektieve tentoonstellingen zijn
steeds een kluif voor «kunstkritici»
(alhoewel mij dit te veel aan «kritiek»
doet denken laten wij het dus maar
houden bij het eenvoudige «recen
sent»).
Wanneer een groep kunstenaars
diverse werken tentoonstelt draagt de
groep minder risiko's dan de enkeling
in die groep die toevallig «minder goed
werk» zou brengen. Dan staat meteen
het licht op groen voor de aasgieren
van de kritiek om dat ene zwarte
schaap het vel af te schrapen en
zodoende een op zichzelf toe te jui
chen initiatief als een kollektieve, in de
grond te boren.
De vijf van H.A.M. hebben het voor
elkaar gekregen niet alleen elk met
hoogstaande werken uit te pakken,
maar tevens een merkbare rode draad
doorheen de ruim zestig werken te
weven. Een huzarenstuk Een toeval
of gewoonweg... goede kunstwer
ken
In het korte bestek van deze recensie
is het niet mogelijk elke kunstenaar
afzonderlijk met opleiding, onder
scheidingen en artistieke plaatsing in
onze huidige pikturale wereld, voor te
stellen.
De geïnteresseerde kunstliefhebber
zal wel zelf de weg vinden naar het
Oud Hospitaal, (blijkbaar is deze
unieke tentoonstellingsruimte nog
voor velen een witte vlek op de kaart
van Aalst ledereen kent toch de
Grote Markt, St.-Martinuskerk, de
Academie voor Schone Kunsten U,
beste kuituurvriend die deze regels
leest, weet dit natuurlijk wel, maar
zeg het eens voort aan uw gebuur.
Men kan nooit weten.).
Kunst bewieroken is steeds gevaarlijk.
Iemand afbreken is eveneens onzin.
Wanneer een menselijke uiting werke
lijk beneden alles is, negeer het, zwijg
er over. Om de hoek ligt misschien
interessanter werk. Het toeval wil ech
ter, dat wij na de boeiende marmer-
skulpturen van Dirk De Middeleir in de
Belfortzaal, het werk van de vijf «grote
meneeren - Vlaanderen anno 1983», mogen
aanschouwen in de gangen van het
Oud Hospitaal.
Wie dan toch zijn weg zou gevonden
hebben tot, wat sommigen beweren
«Vlaanderens mooiste tentoonstel
lingsruimte», geef ik de raad eens stil
te staan bij
de zichzelf in de oneindigheid ver
liezende landschappen van Martin R.
Baeyens:
de vitale kleureruptie van Luk De
Blok:
de gedeformeerde werkelijkheid
van Cyr Frimout;
de kosmische monografische
gedichten van Achiel Hutsebaut;
de desolaatheid van het «Nul-Re
servaat» van Herman Schepens.
Een fraaie katalogus aan krisisprijs is
een aanrader (te bekomen aan de
ingang).
Voor verdere informatie betreffende
H.A.M.: sekretariaatPaviljoenweg
52, 9110 Gent, tel. 091/28 65 95.
Giro800-2023447-08.
H.A.M.-lid wordt men door storting
van 500 BF (ab. tijdschrift 9e en 10e
jaargang) of 1500 BF idem abonne
ment grafiek van Cyr Frimout (for
maat H 64-B 90).
De tentoonstelling in het Oud Hospi
taal loopt nog tot 6 november 1983.
Norbert DE WINNE
Voeren
Faience
Gevelsteen
Tapijten
Toonzalen: Biezenstraat 55
9540 Burst (Erpe-Mere)
Tel. 053/62 31 82
Open alle dagen van 8u.30 tot 19
uur zaterdag van 9 tot 12 uur
zondag op afspraak.
Eigen plaatsingsdienst.
r
Generaal voor Toerisme. In Osaka werd
de groep trouwens aangekondigd als de
«vlaggendragers van de Brusselse Om
megang». Het tiental, dat uiteraard van
de gelegenheid gebruik maakte om een
aantal bezienswaardigheden te bezichti
gen. toonde zich uiterst entoesiast over
Japan een onbeschrijflijk land. Het gaat
hier om Annick De Bels. Michel Roorijk
Peter Vanderbeken, Tom Du Caju, Rik
Mertens, Hubert De Vijlder Koenraad De
Vijlder, Dirk Ockerman, en Kristiaan
Becqué
Leo de Bethunelaan 45 Gentsestraal 70, AALST
Tel. 053/21 47 26
Rijke keuze aan aniieke en landelijke meubels in eik,
olm, fruithout en alle soorten den
o.a. vitrine-, boeken- en kleerkasten, commodes,
dressoirs, tafels, stoelen en banken, bedden, enz...
uw dienst
elke dag van 10 rot 12 en van 14 tol 19
uur, behalve op zondag.