lÉi
VAN DER WAERDEN
Löbke
Taal en Vrijheid met
«Tot nut van 7 algemeen»
en tot genoegen van iedereen
Tel. 053/77 92 48
eSCAPINade
Xantippe
Deze week in
mmm
DE LEEUW
KUNSTPARADIJS
16 - Nieuwe Gazel van Aalst 20 januari 1984
V 2#
:ïUW7? i
i V'. f
WASAUTOMATEN ELECTRO
Alle herstellingen
Alle wisselstukken
Zonnestraat 86, AALST
<%a\e^
T"~:
INTERIEURVERZORGING
VA
MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR
EN BIEDT MEER
Kinderkamer in essen basi.
T
Er IS wat veranderd bij Taal en Vrijheid. Wie nog twijfels had, kan aan
de hand van deze produktie de nodige bewijskracht vindende opvoe
ring van «Tot nut van Algemeen» stijgt ver boven alles wat we dé
laatste jaren aangeboden kregen door deze vereniging.
«Tot nut van t algemeen» een stuk van Walter Van den Broeck in een regie van
Liuido Klmck. Een toneelgroep in heropbloei(JC)
Tol vervelens 10e zal ik blijven herhalen dat
goed toneel brengen geen duivelskunst is;
integendeeleen minimum aan talent
gebonden aan de wil om goed te doen, een
dynamische leiding en een totale inzet vol
doen ruimschoots om resultaten te beko
men die ook de meest kritisch ingestelde
toeschouwer moet waarderen. Laten we
dus even kritisch doen. Dit werk van Wal
ter Van den Broeck ééns wel de nieuwe
Louis Paul Boon genoemd heeft onte
gensprekelijk tenminste één grote verdien
ste de herkenbaarheid. Wat velen dan mis
schien een gebrek aan subtiliteit zullen noe
men, wil ik definieren als de kunst om de
problematiek van onze huidige samenleving
terug te schroeven tot eenvoudige, mense
lijke dimensies, verstaanbaar door iedereen
en herkenbaar door iedereen. De bijna
volkse-philosofische benadering van de
tematiek doorheen de klein-menselijkheid
van de karakters en de direkte taaiaanwen
ding brengt dit toneelwerk rechtstreeks op
het niveau van de doorsnee toneelkijker.
Zonder af te zakken naar een stompzinnige
vereenvouding maar integendeel verfraaid
door dat vleugeltje romantiek en poëzie
eigen aan de vlaamse volksgeest, slaagt Van
Den Broeck er volkomen in zijn boodschap
op gevoelige manier over te dragen aan de
toeschouwer: de absurde, verstikkende en
egoïstische regels en normen van de
moderne samenleving tegenover de zuivere
betrachtingen en verwachtingen van de een
voudige man; droom-werkelijkheid tegen
over realistische onzinnigheid. Daarom
vind ik het dan ook jammer dat het ietwat
lang uitgesponnen einde niet meer kaderde
in het geheel. We weten niet of dit zo door
de schrijver uitgewerkt werd er zijn ver
moedens van niet ofwel dat dit een
ongelukkige toevoeging van de regie is
geweest. Wat klaar gezegd en getoond werd
behoeft geen zwaartillende epiloog waarvan
de symboliek slechts met enig denkwerk
kan doorgrond worden; bovendien is de
Cursus vormgeving
De cursus vormgeving geeft een overzicht van de verschillende technieken van
vormgeving te beginnen bij de zelfgemaakte affiche met stift of inkt en verf over
de fotocopie en stencil naar uiteindelijk de gedrukte vorm. De nadruk ligt op het
praktische aspect, en ook de basisvormgeving wordt aangepakt.
affich/besproken.1^' b" alSemee" V°rmdiik aSpek' en de lech"isc^ van een
Op 18 februari gaan we wal dieper in op uitnodiging, folder en tijdschrift, en op 25
februari wordi door elke deelnemer apart een eigen gekozen projekl uitgewerkt.
Dus geen saaie uiteenzetting maar een praktische, onmiddellijk bruikbare uitleg t
BegeleiderMare van Schandevijl.
Cursusdagen 11-2, 18-2 en 25-2 van 14 tol 18 u
Cursusgeld350 fr.
fiSS®* febrUar' d0°r S'0rl'ng °P rekeninSnummer van Netwerk, n'
Org.Netwerk i.s.m. SOCAK.
indirekte benadering van de problematiek
bij het slot in tegenspraak met de direkte
aanpak van de rest. Indien dit aan regisseur
Guido Klinck te wijten is, dan is het ook de
enige kritiek. Want globaal gezien moet de
regie voorbeeldig genoemd worden. Pre
cieze omlijsting van de karakters, sober
maar efficiënt bewegingspatroon en een
feilloze omzetting van de dialogen naar een
vlot Aalsters dialekt getuigen bestendig van
het talent van Guido.
Spijtig dat ook dat typisch Guido-trekje
terug te vinden was in het toch ^at trage
spelritme. Sneller inpikkende replieken zou
het geheel meer vaart gegeven hebben en de
intensiteit van de gevoelsoverdracht ten
goede zijn gekomen. Eenvoudig klusje om
ook dit even bij te schaven. Te meer dat de
vertolkers blijkbaar over de nodige bagage
beschikken om de regie te volgen. En hier
zit misschien het meest te waarderen ele
ment van de vernieuwing bij Taal en Vrij
heid hoe stuntelig we ooit Ghislaine Cor-
nand zien worstelen hebben met onmoge
lijke comedie-rolletjes, des te groter is onze
waardering voor haar prestatie als vertolk
ster van de niet begrijpende en niet aan
vaardende vrouw van «zotte Domien». Een
zeer knappe interpretatie van een volkse
vrouw voor wie alles «wat te veel is». Sober
en juist, intens en gevoelig. Ze krijgt de
pluim alhoewel we deze evengoed aan Paul
Coppens hadden kunnen geven. Alleen zijn
we van Paul al zoveel gewend dat het bijna
logisch is dat hij een grootse Domien
creëerde. Dat we na enkele scènes erbij ver
gaten dat Paul tenslotte wat jong is om de
«gepensioneerde» te spelen, kan alleen
maar het bewijs zijn van het natuurtalent
dat hij bezit en ten volle benut om op een
tergend-natuurlijke manier gestalte te geven
aan de man wiens dromen van geluk ook
door geen bulldozers kunnen vernietigd
worden. Proficiat Paul.
Een woordje van goede waardering even
eens voor Pat Ongena die als zoon Hubert,
de door de maatschappij gestrikte politieker
en antagonist van zijn vader in denken en
streven, volkomen aanvaardbaar was.
Lieve Sedeyn speelde Alice, de kleindochter
die door haar eigen konflikteninstelling in
staat is, als enige, Domien te begrijpen en te
steunen. Gevoelige actrice met vele moge
lijkheden in volle ontplooiing. Alleen wat
jammer dat ze gebrek heeft aan stemvo
lume waardoor wat tekst verloren ging.
Claudine Beeckman was zeker genietbaar
als de ambitieuze, eerder domme echtge
note van Hubert voor wie «het oog van de
mensen» het niet haalt van de oprechtheid
van haar liefde voor haar schoonvader.
Verder zijn ook Odette Vossole, Hugo Van
de Maele en Johnny Marcoen te vermelden
voor hun geslaagde maar eerder korte ver
tolking van nevenrollen.
Het decor viel best meetyperend concept
voor «scheef getrokken toestanden», netjes
afgewerkt en funktioneel gebruikt. Meer
hoeft het ook niet.
Totaal beeld Ontegensprekelijk gunstig.
Er is talent, er is gewerkt, het stuk is goed,
de onvolmaaktheden nemen we er dan
graag bij omdat de essentie waar werd
gemaaktde toeschouwer beroeren
(N.S.)
«Symphonische rock in 1984 Het kon vorige week zaterdag 14 januariin de St -
Annazaal met de 5-mansbezetting van Xanthippe. Hun muziek bestaat uit sterk ge-
struktureerde songs, lang uitgespannen melodieën, met grote aandacht voor de techni
sche aspekten. Een voedingsbodem vormt enigszins King Grinson. Later meer infor-
matje over de groep zelf. (hg-PPB)
1YumnN^T^HCenïUm VOOr Amateurstoneel richt in samenwerrking met cen
trum Netwerk aldaar kursussen grime, regie en belichting/geluid in Zondag 8
nZd JnZt eerS'e Is 9nme 3e9even, zoals je uit deze grimas-foto begrkpt
uur kursussen beginnen in februari en omvatten 5 lessen van telkens 3
V'.x'A'vW '<j c
9 VAVWnVWWvAxWV^n
-mil. I UI rm i rrrTT-n.-»
Gentsestraat 155, Aalst Tel. 053/21 19 21
Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66
De grootste keus in schilderijen, etsen, litho, spiegels,
consoles, modern en klassiek.
R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Helebaul,
Demonseau, e.a.
Alle inlijstingen op maal, hout, alu, enz.
80
Bewerking, vertaling en regie
ANTON C0GEN
21-22-27-28-29-30 jan. 1984 - 20.30 uur
Netwerk centrum
Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45
Internationale Wohneinrichtungen
Vrij in en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 lot
20 uur; zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur - maandag gesloten.