Internationale erkenning voor Roger D'Hondt Brolsieurders bijten van zien af Hoe ekonomisch belangrijk is Dender M Eén jaar respijt voor illegale storten te Herdersem toTo Nieuwe Gazel van Aalsl 24 februari 1984 15 In 1970 richtte Roger D'Hondt (huidig gemeenteraadslid) te Aalst wat hij zelf noemde zijn «Anti-galerij» op, NEW REFORM. Bedoeling was objekten, koncepten, iedeeën en happenings te tonen als tegenzet in de smeltkroes van de heersende kunstexperimenten. In eigen stad werd hij voor een gek versleten en menig burger en «kunst liefhebber» haalde zijn neus op voor dat rare gedoe. Niet alles kan als geslaagd beschouwd worden, maar één en ander bracht mee dat be langrijke kontakten met het buitenland ontstonden. Debatten, films en happenings werden belegd. Ondertussen internationaal bekende kunstenaars maakten in NEW REFORM hun opwachting in tentoonstellingen, o.a. Klaus Groh, Stembera, Schwind, Arrias Misson e.a. Tussen 1970 en juni '73 verscheen de «EDITIE VAN DRIE JAAR NEW RE FORM» waarin talrijke geschriften, pos ters, manifesten en onuitgegeven kunstinformatie verscheen. Performance art festival In 1976 schopt Roger D'Hondt het zover dat hij in de Brusselse Beursschouwburg een echt internationaal kunstfestival or ganiseert. Dit Festival was toen een grootschalig gebeuren dat aan de kunst vorm van «PERFORMANCE» gewijd werd. De discipelen van deze eigen kunsttak geloofden in het experiment óm het ex periment en de totale integratie van deze rekupereerbare kunst. Zelf schreef Roger toen «Performance kunst toont vooral in haar toegankelijk heid voor kunstenaars (en kandidaat kunstenaars) paralellen met DADA en de principes van de FLUXUS-beweging. De tendens naar een algemener kunst begrip, die zich de jongste jaren ontwik keld heeft, zet hier door». Naast een groot aantal internationaal be kende «performers» traden ook Belgi sche kunstenaars op, m.n. Paul Gees, Jean Marc Navez, Danny Devos, Hugo Roelandt en Maio Wassenberg. Ontegensprekelijk heeft Roger toen. mede dank zij de goed gedokumenteer- de katalogus. verdienstelijk werk gele verd. Deze verdiensten werden in eigen stad nauwelijks gehonoreerd. Daarom is het des te verheugender dat in het recentelijk monumentale kunstboek «KUNST IN BEL- GIE NA 45» zijn werk in «NEW REFORM» naar waarde werd geschat. Dit unieke naslagwerk over de woelige periode na '45 staat onder leiding van niemand minder dan Karei J. Geirlandt. Pilootgalerijen Uit het boek lichten wij, ter illustratie, de volgende tekst«Onder de intussen ver dwenen kunstzaken vernoemen wij en kele pilootgalerijen die voor de nationale kunst heel wat verdiensten hebben ge had de Galerie Apollo Brussel van Robert Delevoy die o m. de kunstenaars van de Jeune Peinture Beige verdedigd heeft; de Galerie Les Contemporains Brussel van mevrouw Rona die ondermeer regel matig Raveel tentoon stelde; de Galerie Saint-Laurent Brussel van Ph. E. Toussaint, die ondermeer de ten toonstelling organiseerde van de eerste Belgische Abstrakten; de Galerij M.T.L. Brussel-Antwerpen van Fernand Spillemaekers die het Concept in talrijke Belgische verzamelingen intro duceerde; de Galerij Plus Kern van Jenny Van Driessche en Yves De Smet te Gent die het Constructivisme en vele jongeren verdedigde; de NEW REFORM GALLERY van Roger D'Hondt in Aalst die de PERFORMANCE in ons land bracht...». De tekst gaat verder met«Deze en an dere galerijen hebben talrijke kunste naars gepromoveerd lang vóór de musea en de openbare instellingen ze ontdekt hebben bvb. Broodthaers, Panamaren- ko, Gentils en Hoeydonck» Dat er onder de Performers enorm veel rommel aanwezig was zal niemand te genspreken. Maar evenzo merken wij dat Vlaanderen heden ten dage nog regelmatig over spoeld wordt door «prentkaart-kunst» «akademietekeningen» en «huis-keu- ken-tuin-schilderijen» In onze eigen stad (enkele uitzonderin gen niet te na gesproken) is het al niet beter. Daarom, ere wie ere toekomt Dit saluut voor Roger D'Hondt, al was het maar om de moed die hij opgebracht heeft tot het intrappen van enkele vast geroeste deuren En in stilte hopen wij dat hij ooit eens ten toonstelling organiseert (of beter nog. laat organiseren) van de Performance- schatten die hij in zijn private kollektie heeft Hijzelf hoopt dat er ooit in Aalst een gra fisch museum (bv. in de oude SULBB- gebouwen) komt KontaktadresRoger D'Hondt - Peter Benoitstraat 1 - Aalst (N.D.W.) Op de maandelijkse perskonferentie van het stadsbestuur werd bekendgemaakt dat een arrest van het Hof van Beroep te Gent van 13.1.1984, een nieuwe toe stand geschapen heeft inzake het dos sier van het illegaal stort te Herdersem. De tegenpartij kreeg er immers een nieuwe termijn van één jaar, ingaande op 13.1.1984. om de gronden in de vorige Volgende goederen (in ton uitgedrukt) dobberden in 1981 over ons Denderwater Landbouwprodukten en levende dieren 80.089. Voedingsprodukten en veevoeder470. Vaste brandstoffen1037. Aardoliën en distillatieprodukten daarvan: 87.228. Ertsen en metaalresiduen 240. Produkten van de metaalindustrie: 485. Ruwe mineralen en fabrikaten daarvan, bouwmaterialen 272.267. Meststoffen Chemische produkten Machines, voertuigen, diverse fabrikaten en speciale transakties 270. Totaal442.086. Bron: Statistisch jaarboek van België 1982, N.l.S. blz. 344-345. De wegwerpmaatschappij heeft te Aalst haar hoogtepunt bereikt toen de verzinkte vuilnisemmers weg werden geworpen en verpulverd door de breekwagens van onze reinigingsdienst. Niet zozeer omdat er kilo's metaal verloren gingen, maar omdat de intrede van het zakkensysteem een weinig bekend gevolg had dat aan een kleine groep mensen veel nadeel berokkende. Ik heb het hier over de brolraners. Ik heb het over individuen die 's avonds het grof huisvuil (maar ook dat van matige omvang, dat net niét in de zakken kan) keuren, en zo bruikbaar, meeslepen naar hun woonst. Daar wordt het gerangschikt om misschien later van pas te komen. Nu worden alle nuttige voorwerpen - waar de brolwegsmijter uiteraard het nut niet van inziet - gekleind om toch maar in die verdomde zakken te kunnen. Anders neemt de vuilkar het immers niet mee. Fortuin In de loop der jaren heb ik echter al heel wat vermeend afval vergaard en op deze manier een klein fortuin bijeen- gespaard. Zo - bij voorbeeld - dat geplastificeerd vezelplaatje (ongeveer 60 fr. in de snelbouwmarkt), dat nu dienst doet als loketplank voor het stapelen van andere recyclage. Laatst nog eigenden we ons een kakkestoel (model jaren '50) toe. (Kinderen hebben we nog niet, maar op een avond vinden we er wel eentje). De stoel was op de stoep gezet door een andere brolraper, die hem jaren geleden van het stort gered had. De vuilkar kwam al om de hoek, we waren juist op tijd. Natuurlijk zijn er nog dingen waarmee je niets kan aanvangen. Zo zat ik deze vakantie met een paar plakken versleten balatum (ik heb eens een aankondiging gelezen van iemand die oude balatum zocht, om er collages mee te maken; maar dit balatum had zelfs geen tekening meer). In onze straat stond gelukkig een container, waar ik het goedje in kwijt kon. Nu, ik ben met méér thuisgekomen dan waarmee ik vertrokken ben. Ik heb me die dag verrijkt meteen oude vogelmuit (reeds besproken voor een karnavalétalage); een speelgoedtractor (2.000 fr.); een baby-sit (enkel stoffen hoes te vervangen); een kinderautostoel; drie jaargangen van een tijdschrift uit de 50-er jaren (B.B., donna Paola, Tony Corsari, de Expo, Kroetchef en Kennedy) een kinderpark (model met net) en een Aankondiger uit 1955. Laatst bolde ik met een groepje brolslepers over de steenweg, terug van de Gentse Feesten. In het licht van de faren zagen we plots bergen brol langs de weg. Grof huisvuil te OordegemHelaas, in de koffer kon enkel een speelgoed kickerbal (1.500 fr. als de drie mannetjes vervangen zijn), zodat een kinderpark (model houten stijltjes) op de schoot moest. In extase zijn we dan de zijstraten afgereden Een houten kinderbord (met alfabet) hebben we moeten achterlaten omdat het niet in de wagen kon. Het was te sterk om te demonteren. Nuttige contacten Soms ziet ge waardevolle zaken, waarmee ge zelf niets kunt aanvangen, maar die een beetje té zijn om verloren te laten gaan. Dan volstaat het wat contacten te hebben met andere brolrapers. Ikzelf ken zo drie brolraap- sters die kleine kinderen hebben. Al het speelgoed dat ik raap - meestal in uitstekende staat - heeft dus een afzetmarkt. Het enige speelgoed dat ik behoud, is dat van toen ikzelf klein was. Ik heb het nooit over mijn hart gekregen, het zelfs maar weg te geven. Mijn Dinky-toys en legoblokken staan bij de blokkendoos en een houten roulette van uit vader - zelf ook brolraper - zijn tijd. Ik versta niet dat kinderen het toelaten dat hun ouders hun speelgoed wegsmijten. Laten ze zich misschien verleiden met een tele-geleide miniatuurboot, een tape-recorder of een set video-spelletjes Voor papperassen heb ik ook nuttige adressen Industrieel-archeologen, het Daens-archief, privé-verzamelaars, onze eigenste N.G.v.Aalst, zijn dikwijls blij met documenten die de wegsmijter waardeloos vindt. Onlangs vond ik nog een gazetje, uitgegeven door P. Daens Wat ook veel weggesmeten wordt, in juni-juli vooral, zijn iionden. Als ik zoiets vind (vb. terrier, juni 1976) gaat die natuurlijk naar het dierenasiel aan de Lion D'Or. Het zal nog zover komen, dat ik die geredde fichen in dat praktische fichenbakje (1980, Zonnestraat) steek om te registreren wat door ons toedoen allemaal NIET teloorging. Oorlog en vrede Ik heb nog niets verteld over de liefde- haat verhouding tussen brolsieurders en brolwegsmijters. Zonder de verkwisters zouden wij nergens staanvan het genot, een waardevol geschenk op onze stoep te vinden tijdens onze avondwandeling, zouden wij volledig verstoken blijven. Als we een karweitje opknappen, ons op karnavaldinsdag plots in iets ongewoons willen verkleden, een kinderhand gauw moeten vullen, we zouden niet naar zolder of stal kunnen gaan en het nodige van de loketten halen. Archieven zouden leeg blijven, onze krant verstoken van documenten. Hoe zou Maurice De Wilde zijn 'Nieuwe orde' hebben kunnen maken We hebben de wegsmijter nodig Anderzijds wordt onze diepste moraal zo dikwijls gescholt, ons humeur en zenuwstelsel op de proef gesteld bij het ervaren van zoveel onverschilligheid en verkwisting. Clichés als "Het moest eens oorlog zijn" en "Gij weet niet wat armoede is" ontsnappen dan uit onze mond. De brolwegsmijters hebben natuurlijk het recht zich te ontdoen van wat ze "te veel" hebben. Veel energie en grondstoffen zouden echter gespaard blijven moesten ze ten minste de moeite doen een afnemer voor hun producten te zoeken. Natuurlijk kunt ge dan iets langer met uw brol opgescheept zitten, maar als ge een beetje zoekt, vindt ge wel iemand; 't is zoals met een nest jonge katjes, dat ge niet wilt doden, er is steeds iemand, die ge een plezier kunt doen. (J.L.) OPROEP 1 Oude meubels, bruikbaar keukengerei, tweedehandskleren worden in dank afgenomen door HAK. OPROEP 2 Indien u schijnbaar waardeloze documenten, foto's, pamfletten, gazetten enz., die ge op zolder vindt kwijtwil, verwittig onze redaktieWe komen keuren en bezorgen de waar aan degenen die er iets kan mee doen. LET WEL WAT VOOR U WAARDELOOS IS IS VOOR ONS MISSCHIEN BELANGRIJK MEN ZEGGE HET VOORT staat te herstellen. Onder «vorige staat van de gronden» bedoelt het arrest de staat van 1976 on middellijk vóór de wederrechtelijke stor tingen. Slechts na het verstrijken van dat jaar is het stadsbestuur gemachtigd om de werken uit te voeren op kosten van de tegenpartij indien deze in gebreke blijft (MP) (Voor de historiek van dit gifstort zie onze editie van vorige week) Luc Van der Veurst en Dina Boschmans als David Verbiest en Maria in «De kat op het spek», onder regie van Paul Coppens. (JC) tQh KV WE MlhERALENJ BOU W KRTEPv I AL EN/ Land&oovjPR. LEVENDE DlEREK/

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 15