Zij die achterblijven... Kamermuziek als toetje VAN DER WAERDEN RIEDT MEER KUNSTPARADIJS IXil)ke DELEEUW Poëzie in 't kasteel 12 Nieuwe Gazet van Aalst 16 maart 1984 'q c 3 ?,AVVS\V\'A^A\'»i HUI. lUUIinrmmn-nn^ Genlsestraal 155, Aalst Tel. 053/21 19 21 Mechelsestraat 52, Vilvoorde Tel. 02/251 81 66 De grootste keus in schilderijen, etsen, litho, spiegels, consoles, modern en klassiek. R. Bekaert, N. Verheyden, J. Verulpen, M. Helebaut, Demonseau, e.a. Alle inlijstingen op maat, hout, alu, enz. CS-650 bleek al snel dat beide musici niet de vlotte mikrofoonvastheid bezaten van de heer Meert - maar die houdt zich natuurlijk niet voor niets bezig met ex terne relaties. Ze leken nogal timide, waarschijnlijk enigszins verrast door het feit dat ze iemand te woord dienden te staan. Introvert dus, maar zeker geen wereldvreemde houten klazen a la Pierre Volondat. Nico Baltussen en Johan Lybeert werk ten bij mij de indruk, personen te zijn die pas na een uur helemaal loskomen. Maar zoveel tijd was er niet. Aangezien het duo met het Aalsters middagkoncert niet aan zijn proefstuk toe was, peilden we met onze eerste vraag naar het verschil tus sen zo'n middagkoncert en een meer tra ditioneel avondkoncert. Nico Baltussen Het enige verschil lijkt mij het tijdstip te zijn waarop het koncert plaats heeft. Ik ben toch geneigd te veronderstellen dat iemand, die* naar een avondkoncert gaat, gemotiveerd is. 's Middags lijkt het me meer een tussendoortje. Men heeft een uurtje vrij en men wipt eens binnen. Johan LybeertDat is natuurlijk wel moei lijk te kontroleren. Misschien is het wel ergens logisch dat veel mensen hun lunchpauze spenderen aan zo'n koncert. De motivatie om te komen zal ook wel aanwezig zijn. De heer Meert zei me daarnet dat de vzw Middagkoncerten alles organiseert. Hebben jullie nog inspraak in de program matic LybeertGelukkig wel Baltussen Het is zo dat de vzw ons het voorstel deed om 3 middagconcerten te verzorgen. Wat we tijdens die 50 minuten spelen laten ze geheel aan ons over. De enige eis die ze stellen is dat we ook een werk van een Belgische komponist programmeren. Jullie vertolken straks werk van Beethoven, Poot en Prokofieff. Bestaat er een verband tussen het werk van die 3 komponisten Baltussen Het lag niet in onze bedoeling een rode draad te weven doorheen het programma. Maar door de manier van spelen kan er wel een verband ontstaan. Wanneer ik naar een plaat luister waarop een violist komposities vertolkt van De bussy en Franck. dan kan door zijn ma nier van musiceren een verband ont staan Dit niet tegenstaande feit dat die 2 toondichters feitelijk niks met elkaar ge meen hebben Komponeren jullie zelf ook LybeertNog niet en waarschijnlijk nooit Is het dan zo moeilijk om kamermuziek te komponeren Baltussen en LybeertJa (vol overtuiging) Baltussen Het is quasi onmogelijk Fan taseren bestaat - en doen we genoeg - maar komponeren... Kamermuziek, dat is mijn droom. Voor het ogenblik geef ik, beroepsmatig, les maar het liefst zou ik van kamermuziek mijn hoofdbezigheid maken De kans dat die fiktie blijft, is echter zeer groot. Les geven doe ik graag, maar daar heb ik tenslotte niet voor gestudeerd. William DE GEYTER De leerlingen van de afdeling poëzie van de Stedelijke Akademie voor Muziek, Ballet en Toneel en hun lera res Kris Yserbijt nodigen uit. Zaterdag 24 maart om 15 uur treden zij op in het Kasteel Ter Linden. Het wordt beslist een namiddag hoogstaande poëzie op een fijne manier gebracht. De signa tuur van hun lerares staat daar borg voor. Het poëtisch pamflet van Norbert De Winne begint met de woorden «Dit is een verhaal over kinderen en moeders, zij die steeds de eerste slachtoffers zijn, zij die het meest weerloos zijn wanneer de oorlog woedt: ZIJ DIE ACHTERBLIJVEN». Tijdens de lunchpauze valt er - zeker in middelgrote steden - weinig of niets te beleven. Na onder andere Gent, Brugge, Oostende, Kortrijk, Tielt en Sint-Niklaas tracht men sinds enige tijd in Aalst die leemte op te vullen met zogeheten «middagkoncerten». Het initiatief daartoe werd genomen door het plaatselijk filiaal van de Bank Brussel-Lambert. Kamermuziek tijdens de middagpauze. Het riep bij ons de nodige vraag tekens op en daarom besloten we zo'n middagkoncert bij te wonen - toevallig was dat het laatste van het seizoen 1983-84. Vooraf gingen we echter ons licht opste ken bij de heer Theo Meert, onderdirek- teur van het Aalsters BBL-kantoor waar van hij ook de public relations verzorgt. We vroegen hem naar het hoe en het waarom van het initiatief. Theo MeertWe waren van oordeel dat we, naast onze normale zakelijk-kom- merciële funktie ook nog een andere rol te vervullen hebben. Die situeert zich op het vlak van de verspreiding van kunst en kuituur. We voelen ons ten overstaan van de gemeenschap en de stad Aalst er gens verplicht om initiatieven te nemen die kunst en kuituur dichter bij het publiek kunnen brengen. Tot daar het algemeen motief Meer in het bijzonder hadden we de jeugd in ons achterhoofd. Het is om die reden dat de middagkoncerten steeds plaatsvinden op een woensdag. We meenden dat er bij de schoolgaande jeugd en de leerkrachten dan - wegens de vrije namiddag - belangstelling moet bestaan om een middagkoncert bij te wonen Men richt zich dus specifiek op de school gaande jeugd. Neemt men dan kontakt op met de schooldirekties om hen attent te maken op jullie initiatief MeertDe scholen worden schriftelijk verwittigd.. Bij de aanvang van het schooljaar krijgen ze het programma van het koncertseizoen, dat rond oktober van start gaat Daarnaast krijgen ze een tien tal dagen vóór ieder koncert - per seizoen zijn dat er een zestal - nog een specifieke uitnodiging Waarom organiseert men deze festiviteiten enkel tijdens de winterperiode MeertOmdat het doorgaans zo is dat wat muziek betreft - uitzondering ge maakt voor het Festival van Vlaanderen - de koncert reeksen zich situeren tussen de maanden september en maart Dat is het normale koncertseizoen. Waar ik trouwens de nadruk wens op te leggen, is dat het wel degelijk een initiatief betreft dat door het BBL-kantoor hier ter plaatse is genomen. Het is dus geen aktiviteit die men uitvoert in opdracht van de Brusselse hoofdzetel MeertNee. nee. Het is een initiatief dat uitgaat van de plaatselijke, Aalsterse di- rektie. Er wordt wel beroep gedaan op de vzw Middagkoncerten uit Gent, die voor de volledige organisatie instaat. De vzw Middagkoncerten legt het programma vast. kiest de musici, etc. Wij stellen ge woon de ruimte ter beschikking en zor gen voor de nodige publiciteit. Door wie worden de middagkoncerten be zocht MeertTot op heden hebben we kunnen vaststellen dat we vooral volwassenen over de vloer krijgen. De betrachting om de schoolgaande jeugd aan te trekken had tot op heden nog niet het verhoopte resultaat. De middagkoncerten gingen van start tij dens het seizoen 1982-83. Met welke inge steldheid vatte men het projekt aan Als een vrijblijvende try-out van iets dat men zou opdoeken indien het tijdens het eerste jaar flopte MeertNiet bepaald. We hebben bi; de start - in de herfst van '82 - een beslissing genomen. Het was een leemte in Aalst, die we meenden te kunnen opvullen en dat proberen we nu ook. Vanwege het publiek is er een belangstelling ontstaan die in de toekomst zeker nog uitbreiding zal kennen. Heeft de programmatie een invloed op de publiekstoeloop MeertZeer zeker Ik ben ervan over tuigd dat de vertolkte werken en de na men van de op de affiche staande kom ponisten bepalend zijn wat de publieke opkomst betreft. Ik ben er vrij zeker van dat de belangstelling op een lager niveau zou liggen, indien we ons beperkten tot zeer modern, hedendaags werk. DE MUSICI Maar dat stond die dag -15/2 - niet op het programma. Ondergetekende mag dan wel te boek staan als een officieel erken de leek wat klassieke muziek betreft, hij weet toch wel dat men Ludwig von Beet hoven, Marcel Poot en Serge Prokofieff tot de meer «klassieke» komponisten dient te rekenen. De vertolkers, waar men een beroep had op gedaan, waren violist Nico Baltussen (°1959) en pianist Johan Lybeert (°1955). Vooraleer ze hun klus klaarden hadden we een kort gesprek met beiden. Toen we hen konfronteerden met onze Asahi Chiro St.-Martinus vierde het jaarlijkse ouderfeest in de paro chiaal centrum Zonnestraat. Het team was Breek door de muur», (hg) Momenteel stelt Liliane De Smet tentoon in de Belfortkelder. Haar werken zijn meer dan bekend in het Aalsterse. (hg) MEUBEUKEUKEN- BADARCHITECTUUR in en uit elke weendag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uur. zaterdag en zondag van INTERIEURVERZORGING Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 Internationale Wohnemnchtungen Kastkombinatie in essen kastanje. 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten Zij die achterbleven, vrijdag 16 maart om 20 uur in het jeugdhuis Kreja, Stedelijk Trefcentrum, Driesleutelstraat 51 hoop in de vier windstreken, maar Tussen het verhaal dat Norbert De Winne voorleest aan het kind Ina wil zij reageren en stelt zich vragen in het door haar voorgedragen gedicht «Ergens kwam een kind vandaan». Aangrijpend brengt Ina daarna het gedicht «Ik wil leven» dat eindigt in een noodkreet «Alle kinderen willen leven». Epiek, heldendom en machtshonger begrijpt zij niet maar grijpt de toehoor ders naar het hart met het gedicht «Liefste papa, ik weet niet waar je bent...». Wanneer dan eindelijk de Vrede komt verkondigt Ina een boodschap van samen met de verteller moet zij, na het beangstigende geluid van de BOM samen met hem knielen en konstate ren «dat de mensen niets hebben bij geleerd». Mede door de suggestieve muziek, de eenvoudige belichting, de spontane danspassen en de ontwapenende de- klamatie van Ina, vormt het stuk van Norbert De Winne «Zij die achterblij ven» een aangrijpende aanklacht tegen de dreiging van wat velen «de fatale oorlog» noemen. Deze poëtische akte eindigt echter hoopvol «in een wereldwijde bood schap van Vrede».

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 12