INTERVIEW HERMAN
MOLLE EN TV-TOUCHE
VAN
Film
n
Lente- en
zomermode-show
MODE GERMAINE
Q,
TD-after
Wij hebben het genoegen U vriendelijk uit te nodigen op onze
Wij stellen er U grandioze kollekties in dames- en herenkleding voor,
waaronder: exclusiviteiten voor moeders van kommunikanten; modi-
sche pret a porter; de nieuwste modetendenzen voor de jeugd; een kol-
lektie voor grotere maten; klassieke en sportieve herenkleding; en niet
te vergeten, een zeer uitgebreide kollektie lange kleedjes voor avond
feesten en suiten.
Presentatie en muzikale omlijsting Luc Appermont. Inkom 50 fr.
zondag 25 maart 1984 om 14u.30, zaal «Ter Mael»,
Gentsesteenweg te Aalst
Geraardsbergsesteenweg 74,
Erembodegem-Terjoden
Tel. 053/2185 50
Maandag 26 maart is de winkel open vanaf 14 uur.
Nieuwe Gazet van Aalst 16 maart 1984 7
«Waarom willen de mensen dat toch steeds weten Op die wijze
pareert Herman Van Molle onze vraag naar de manier waarop hij
bij de BRT terecht kwam. Wanneer je een stuk of wat interviews
met BRT-mensen leest, dan valt het op dat ze allen schijnbaar toe
vallig bij de momenteel fel gekontesteerde nationale omroép kwa
men binnenwaaien. Zonder dat ze het zelf wensten, zogezegd.
Met een ietwat vermoeide grijns vertelt Van Molle zijn verhaal.
Hij was er wel tuk op om voor de BRT te werken, maar ook bij hem speelde het
toeval een grote rol. Toen hij in Leuven nog Germaanse studeerde, maakte men
bij de BRT een programma over beroemde frituren. Daarvoor had men iemand
nodig die een neel omstandig over friet pratend Tsjechisch professor kon uit
beelden. De producer van het programma nam kontakt op met de studenten-
klub, van wie hij een lijstje kreeg met de namen van 3 mogelijke kandidaten. De
eerste 2 daarvan kon de producer niet bereiken. De derde bleek Herman Van
Molle te zijn. En zo kwam van het één het ander, te weten de IQ-kwis en TV-
Touché. Vooral dat laatste programma reed met zijn oudejaarsavonduitzending
de voorbije maanden nogal op de tongen. Er werd nogal wat gelachen met de
paus.
Herman Van Molle: Normaal kan TV-Touché rekenen op anderhalf miljoen kijkers.
Met de oudejaarsavonduitzending waren dat er 1,7 miljoen. Daarmee zit je
royaal in de top 5. En de waardering van 4 toont aan dat de meesten het goed
vonden en nergens aanstoot aan namen. De storm van kritiek was dan ook geor-
óha^jreerd. Met name door de Gazet van Antwerpen. Naar ik me heb laten ver-
teflén is er in Oostende zelfs tegen TV-Touché gepreekt Buiten de kerk kon
men petities invullen De reaktie was hevig omdat ze uitging van een harde kern.
De Raad van Beheer diende over de in opspraak gekomen aflevering van TV-
Touché een oordeel te vellen. Ze hebben het programma bekeken en eens goed
gelachen Dat ze ons meer aan banden gaan leggenis een bericht dat de wereld
ingestuurd werd om de buitenwacht te sussen.
De verontwaardigde reakties op jullie paus-item lagen toch voor de hand
.Van/loUe: Dat is niet waar. Kijk, in het verleden werd TV-Touché steeds vereen
zelvigd met de paus. Net alsof we uitsluitend met hem bezig zijn Daarom heb
ben we hem in 1983 bewust ontweken. Maar de oudejaarsavonduitzending was
bestemd om naar het festival van Montreux gezonden te worden. Ze diende dus
internationaal gericht te zijn en dan kan je de paus moeilijk over het hoofd zien.
Om de kijkers niet te shockeren namen we een jongetje van 12 dat de jeugdige
Woytila uitbeeldde. Wie zou daar nu aanstoot aan nemen, dachten wij. Onze
enige fout was waarschijnlijk de vorm. We maakten er een langere reportage
van, wat nieuw was binnen het kader van TV-Touché. Had het item slechts 1
minuut geduurd, dan was er niets aan de hand geweest. Maar nu duurde het 4
minuten en dus begonnen bepaalde mensen zich op te winden. We hebben zelfs
al een parlementaire vraag gehad van Jan Caudron, maar dat was wel met
betrekking op de TV-Touché waar Mare Galle en José Happart in voorkwamen.
Hoe zijn jullie erin geslaagd om Happart tot medewerking te bewegen
Van Molle: Dat was heel simpel. We dienden hem slechts wijs te maken dat hij
Galle, zijn vijand, in de zak mocht zetten. En dat dan nog in Vlaanderen Hij was
maar al te graag tot medewerking bereid. Dat we hem de te verklaren moeilijke
woorden op voorhand gaven, spreekt vanzelf.
Was Mare Galle dan bereid om zich voor aap te laten zetten
Van Molle: Die wist niet dat we hem te grazen gingen nemen. Ik heb wel tegen
Galle gezegd dat we nog bij Happart zouden gaan, maar dat was op dat moment
reeds gebeurd. Dat de woorden naar Happart toegespeeld werden, verzweeg ik
ook.
Mare Galle speelde dus geen komedie toen hij de woorden niet kon verklaren
Van Molle: Neen, Galle speelde geen komedie. Happart wel en zelfs zeer goed.
Dat minister Galle de woorden niet kon thuisbrengen, is geen blaam. Ik heb een
nacht gezocht naar woorden waarvan ik vrijwel zeker was dat hij ze niet zou kun
nen verklaren ik zou het ook niet gekund hebben, trouwens.
Hij was niet helemaal op zijn gemak, maar hij besefte dat het voor een komisch
programma was. Hij heeft me achteraf uitgedaagd om met mij hetzelfde te doen.
Ik heb hem gezegd dat hij eens moet langskomen van zodra ik minister ben
Minister Jan-Luc Dehaene kwam ook al eens aandraven in TV-Touché.
Van Molle: Ja, en daar ben ik van geschrokken. Vorig jaar was ik die grapjes met
beelden, verwerkt in een andere kontekst, een beetje beu. Ik wilde meer politiek
gaan werken. Wat we nu doen is, mijns inziens, uniek in de wereld. We krijgen
medewerking van politici die meewerken, weliswaar op hun eigen terrein. De
eerste die we kozen was Willy De Clercq. Daarna kwam Gaston Geens. En dat
vond ik een prestatie Met iemand als De Croo kan je alle kanten uit. Indien je het
hem vraagt, doet die desnoods een korte broek aan Maar Geens en Dehaene,
dat zijn toch doodserieuze politici. Tot op heden weigerde er niemand zijn mede
werking, behalve Jef Turf (KP). Maar zijn reden daarvoor was begrijpelijk. Hij
komt slechts eens in de 3 jaar op het scherm en dat hij dat dan liever niet doet in
TV-Touché is begrijpelijk.
Ik zie Leo Tindemans toch nog niet zo direkt zijn opwachting maken in TV-Touché.
Van Molle: Dat is juist. Hem hebben we nog niet uitgenodigd, omdat we quasi-
zeker zijn dat hij toch zou weigeren.
Blijven er niet veel deuren gesloten voor TV-Touché Wanneer jullie bij iemand langskomen is het
niet bepaald om hem in de bloempjes te zetten.
Van Molle: Ja, in de Kamer zijn we persona non grata. Bij de NMBS idem en
bepaalde banken lusten ons ook met meer. Onlangs wou ik iets doen over de
serie «Willem Van Oranje» De naaktscènes daaruit kompileren, vermengd met
shots van Jozef Luns die geëmotioneerd aan het kijken is. Ik vroeg de banden
dus op, maar toen begonnen bepaalde personen van de BRT zich te roeren. We
moesten het maar niet doen. want er zijn al genoeg relletjes rond «Willem van
Oranje».
Maar aan de andere kant gaan er voor ons nieuwe deuren open. Er is gebleken
dat de politieke bonzen TV-Touché druk bekijken. Ze komen dus graag. Een
Confrontatie op zondagmorgen haalt amper 300.000 kijkers. Wij anderhalf mil
joen.
Maar in ruil daarvoor moeten ze zich toch belachelijk laten maken
Van MolleAch, ze komen er steeds goed uit. Per slot van rekening is wat wij doen
nog erg braaf.
Men mag geen parlementaire beelden meer gebruiken. Is dat een grote hinderpaal
Van Molle: Ja, ontzettend. Want wat daar allemaal gebeurt... een ideaal werkter
rein Wat het parlement betreft kan men overigens een vreemde vaststelling
doen. Kamervoorzitter Defraigne heeft de BRT schriftelijk laten weten dat TV-
Touché geen beeldmateriaal van het joernaal meer mag gebruiken, maar terzelf-
dertijd dringt hij erop aan dat men de kamerdebatten rechtstreeks op tv uitzendt.
Beantwoordt de huidige TV-Touché aan de verwachtingen die je erover hebt
Van Molle: Verwachtingen.. Wanneer je dag en nacht met zo'n programma bezig
bent, dan heb je geen verwachtingen meer. Je maakt gewoon de volgende afle
vering. Maar ik zou TV-Touché wel graag nog meer politiek maken. Alhoewel dat
impliceert dat je dan voor een kleiner publiek werkt. Want politiek boeit de men
sen niet. Daarom moeten we nu blijven terugvallen op de Bekende Namen, we
kunnen niet in detail treden. De man in de straat weet amper wie de minister van
tewerkstelling is.
TV-Touché verslindt nogal wat eigen kinderen. Martin De Jonghe, Jan Van Dam, Alice Van Dael.
Who's next
Van MolleI don't know. Martin De Jonghe, dat was jammer. Hij was tenslotte mijn
leermeester. Zoals bekend ging Martin na 1 seizoen weg om financiële redenen
Hij vond dat hij niet genoeg verdiende. Ik verdien natuurlijk nog minder, want hij
is ook nog vast producer bij omroep West-Vlaanderen. Hij stelde dus eisen die
niet ingewilligd werden. Gevolg: exit Martin De Jonghe. Maar het dient ook
gezegd dat hij na 1 seizoen ieeggeschreven was. Let wel, ik geef Martin geen
ongelijk. Het is onmenselijk. Ik sta nu zelf in voor 95 van het materiaal in TV-
Touché en dat is een vreselijke klus. Na enkele seizoenen zou je de kans moeten
krijgen om via een jaar verlof de batterijen terug op te laden.
Persoonlijk vind ik dat Alida Neslo niet zo past bij TV-Touché. Ze lijkt me niet 'sec' genoeg. Ze kan
amper haar lach inhouden als ze een tekst debiteert.
Van Molle: In het begin was er veel kritiek op Alida, maar nu treedt het gewen-
ningseffekt in. Men verwijt ons eigenlijk alles. Volgens de één zijn we té droog,
volgens de anderen lachen we met onze eigen grappen. De 3 presentatoren ver
tegenwoordigen eigenlijk evenveel kategorieên. Jessie De Caluwe is heel sec, ik
behoor tot de middensoort en Alida is het zuiders, spontane type.
Het lag in onze bedoeling om met Alida méér kleur en schwung in TV-Touché te
brengen.
Je leidt recent geregeld IQ-kwissen te lande. Je bent aanwezig op boekenbeurzen, zoals hier van
daag te Aalst. Hoe sta je daar tegenover
Van MolleIk doe het graag, maar vandaag is het wel iets minder. Ik was namelijk
liever naar de bekerwedstrijd AA Gent-Lokeren geweest. Het is echter noodza
kelijk dat je onder de mensen komt. Indien je jezelf opsluit in een ivoren toren,
verlies je voeling met je publiek. Je raakt natuurlijk wel geregeld verzeild in
onvoorstelbare situaties. Onlangs diende ik in Kerksken present te zijn op een
ACV-festiviteit. Je kent dat. Eerst koffiekoeken. Daarna een toespraak door een
ACV-er en tot slot de kwis. Op een bepaald ogenblik komt de pastoor naar me toe
en zegt, «Van Molle, als gij begint ga ik buiten. Uwen Touché zint me niet
Een argument dat tegenstanders van TV-Touché geregeld aanhalen is, «satire mag, zolang men nie
mand kwetst». Maar kan men dan nog gewag maken van satire
Van Molle: Natuurlijk niet. Een satirisch programma mag gewoon niet onopge
merkt voorbij gaan. Is dat wel het geval dan zit men fout. In dat opzicht zijn wij
geslaagd. De linkse pers verwijt ons dat er rechtse zaken in TV-Touché zitten en
de rechtse pers maakt zich dik over het links karakter van het programma. Ze
weten er beiden geen weg mee.
Humor kwetst altijd. Neem nu Gaston en Leo. Ze zetten blinden, stotteraars,
achterlijke mensen... in de pekel en er kraait praktisch geen haan naar. Het
enige verschil is dat wij namen noemen en dat mag niet.
Na 3 seizoenen TV-Touché heb je waarschijnlijk al iets bijgeleerd over de 'Vlaamse verdraagzaam
heid'
Van Molle: Veel. Zoniet alles
William DE GEYTER
In Amerika zullen ze wel weer Day
Afterpopjes en -sleutelhangers, tot-
zelfs Day-After-pillen op de markt
gegooid hebben. In Aalst parodiëren
enkel de lolligaards van jeugdhuis Ter
linden de hysterie rond de (bijna)
gelijknamige film, met hun «TD-
After»...
Als suksesrijkste in het genre van de
«Hirosjinema» of de «Nagasakino»
komt «The Day After» in Europa echter
eerder over als een voetzoekertje dan
als een atoomontploffing. Daar de
Yankees toch steeds de mogelijkheid
van een nucleair robbertje op hun
grondgebied (Europa lijkt geschikter)
afwezen, zal het wel nog een shock-
effekt gegeven hebben om eens stil te
staan bij de kans dat...
«Dallas» vóór en «Dallas» na; zo zou je
die veelbesproken prent kunnen sa
menvatten. Wat wil je Een tv-film zal
altijd wel een tv-film blijven, en dit
exemplaar zal het peil van de gemid
delde weekend-film dan nog zeiden
overstijgen. Vooreerst is de inleiding
veel te langnaar gewoonte moeten
we persé met de toekomstige slacht
offers gekonfronteerd worden vóór de
reuzebarbecue begint. Bovendien
komt de situering van de personages
veel te verwarrend over om nog te
weten wie zich waar bevindt op het
moment van die paddenstoelendans.
Het scenario bestraalt iets uitvoeriger
het lot van ene dokter Oates (Jason
Robards), die op een 50-tal kilometer
van Kansas City (Kansasjima over
leeft en een overrompeld ziekenhuis
overeind houdt (waar ze écht stokken
onder de operatietafels moeten zetten
ter ondersteuning Buiten wordt
geplunderd en gemoord, en binnen
vinden ze ook niets leukers dan met
vrije-radio-aktiviteiten te beginnen.
Doch de buitenwereld laat weinig van
zich horen, behalve dan de president
die verklaart dat de demokratie en de
vrijheid bewaard zijn Tof Het zal
een schrale troost wezen voor de
massa getroffen overlevenden, want
hulp blijft (wijselijk) weg... Wanneer je
bij het slot toch nog een radio ver
geefs hoort kraken: «Hallo, is daar
nog iemand in Kansas vraag je je
ook wel af: «Is er nog iemand in de
zaal
Want vooral de laatste loodjes wegen
het zwaarst, en kunnen geen bescher
ming bieden tegen de radioaktieve
langdradigheid van het verhaaltje.
Eén troostdit is volgens de eindge-
neriek maar een vage weerspiegeling,
en we hopen dat het in 't echt niet zo
lang zal duren... Je begrijpt het: van
«The Day After» zijn we (heel toepas
selijk) met 'n kater teruggekomen. De
film is enkel een monument op histo
risch vlak, om wat die in de USA alle
maal aan reakties losgeweekt heeft...
Maar ach, dat zal niet beletten dat die
«TD-After» toch een «knalfuif» wordt...
(TNT)
Programmatie
JH Dido: «Cabaret» (Bob Fosse), met Lisa
Minelli; op zat. 17 maart, 20 u.
JH Leeuwerik«Rocky» met Sylvester
Stallone; op zon. 18 maart, 20 u.
KFL: «Bad Timing» (1980, Nicolas Roeg);
op do. 22 maart; 20u.15 (Palace).
Palace
1. «The day after» (KT): zie bespreking.
2. «Go for it» (KT)redelijke James Bond-
parodie door Bud Spencer en Terence
Hill. Hilariteit verzekerd voor de fans
3. «An American Gigolo» (KNT): Richard
Gere (An officer and a gentleman»),
Breathless als peperdure huurminnaar.
Van Paul Schrader («Cat People»).