1 Aalsterse Moet er ai ELFI ELFI ELFI e Kruisweg in de stad ZO'N AANBIEDINGEN VIND JE NERGENS n Van Der Haegen O Ë35I Nieuwe Gazet van Aalst 27 april 1984 3 'k Hem ze gezing... kinderschoenen Vrijheidsstraat 44, 9300 AALST Tel. 053/21 35 34 Zeer rendabele café over te nemen Kruisabeel te MOORSEL Voor inlichtingen 770650 OFFICIEEL OPEL DEALER Kareelstraat 2/4 e 9300 Aalst 053/21.60.11-12-13 BETROUWBARE VOORUITGANG. Voor de 32ste keer trok de Goede Vrijdag-boetetocht door de straten van de stad. Een slinger als een reuzegrote paternoster met 700 bollet jes, want zoveel mensen stapten er mee. Een aantal dat men in geen jaren nog had bereikt. Een kruisweg die uniek is in Vlaanderen, zo wordt gezegd. Maar met, naast het kruisteken, ook een vraagteken achteraf. De Kruim en run de SiM-.tozefsparochie. uitgebeeld door de Gheseüen van hei Kruis. /.IC) We beginnen nog even bij het begin. Vóór zoveel jaren gebeurt een moord met zelfmoord in de Pieter Coeckestraat, juist op Goede Vrijdag. Terwijl politie mannen, waaronder Miel Backaert, het parket afwachten, passeert daar een rij mensen van de St. Jozefsparochie, bid dend en zingend van statie naar statie, van het ene houten kruis naar het andere, langs hier en daar een brandende kaars voor een venster, want toen was de kruis weg niet meer of niet minder dan dat. «Godomme», zegt Miel Backaert, onder invloed van twee lijken en wat hij op straat zag, dit kan uitgewerkt worden». Uit de parochiale toneelgroep «Langsom beter» werden de «Ghesellen van hel Kruis» gerekruteerd. Met Langsom beier ging het langsom slechter, maar de gezel len bleven overeind. Zij begonnen met het uitbeelden van de kruisweg. Elk jaar een paar staties meer, tot ze alle veertien in de verf stonden. Dit laatste gebeurt nu letterlijk sinds de vernieuwing in 1977. Alle restjes lichamelijk bloot werden wit gespoten. Met huid en haar. Ook de kle- Een stille i'oede-vn/dagtodiL; Kristus wordt elke dag opnieuw gekruisigd, (je) VERKOOPZAAL 106 Inkoop en verkoop van tweede hands meubelen Restauratie van meubelen alle stijlen Her- garmeren van salongarnituren, zetels, stoelen, enz. Roepzaal Meubelen algemeen. Steenweg op Aalst 9390 Moorsel 053/78 31 46 ren zijn wit. De beeldengroep, de statie dus, word! rechtgezet, nog wat bijgebei- teld door dc regisseur plus assistenten, en tenslotte met licht uit gekleurde spots overgoten. Wanneer de stoet nadert te horen aan de geluidswagen middenin hoor je nog gauw «aktie roepen, wat enigszins eigenaardig klinkt, omdat het de bedoeling is dat de figuren zich zo stil mogelijk houden, als uit marmer gehou wen. Frans De Koninck heeft zijn Fleu- rance van Dijon» slechts één keer zelf kunnen uitwerken. Toen werd hij ziek en nog erger. Er werd een opvolger gezocht die dc vernieuwing verder zou doorvoe ren. De naam van Herman Slagmulder viel, maar dóór de mand, want Frans wilde iemand van de parochie. Hij wees Gilbert Eelbode aan als regisseur, die inderdaad in dezelfde lijn doorstapte, zijn taak behartigde, en onderweg ook aardige dingen deed. Maar zo'n statisch gegeven hou je moeilijk jaren overeind. Er treedt erosie op. Een beeld is een beeld, en of dat nou mooi is of niet, na zeven jaar heb je 't bekeken. Er zou al voorgesteld zijn de hele kruisweg in het stadspark op te voeren. En volgens Her man Slagmulder kon je er ook Polen, Nicaragua, werkloosheid en noem maar op bij betrokken. Een erg zuinig idee, uiteraard, maar wat is het verschil tussen een kruisweg en een vredestocht In elk geval, de verandering zal nog niet voor de volgende keer zijn. Want wat deed zich voor De KTRC kwam «beel den schieten» voor een uitzending van... volgend jaar. Gilbert Eelbode«De men sen zien dat dan op het scherm, komen naar de kruisweg, en zouden dan iets heel anders te zien krijgen. Dat gaat niet...». En toch waren er 700. Lichamen wel, maar zielen minder. Als het waar is dat de KTRC zei dit nog nooit eerder gezien te hebben, wordt het toch tijd dat ze hun K wat meer inhoudelijk benaderen. Want wat mérkt men ook hier Dat men toch weeral show moet maken om volk te trekken. Het is een algemeen verschijn sel, maar hier stoort het toch. Veel zin vols gaat de mist in, men zoekt het in effekten. Mooi was het anders wel, die lichtbundels en kleuren dobberend op de waterspiegel van de vijver in het «Klein Parkske». Daar vindt altijd de kruisiging plaats, aan de overkant van de vijver. De Heilige Schrift in spiegelschrift, kalvarie op zijn kop. Maar in de kerk, laatste halte, beukte men er toch lichtjes tegenaan. Men blijft er elk jaar dezelfde «stunt» uithalen. Kristus wordt op een draagberrie door de middenbeuk gedragen en op het altaar gelegd, omhuld door een donkere kerk, en gevolgd door een fijne lichtstraal die van achteraan boven komt. Dan wordt plots ook die lichtstraal gedoofd om Jezus de kans te geven ongemerkt te ver rijzen. Dan zetten een hele batterij schijnwerpers het hoogkoor in lichter laaie, en laat men de muziek ongebrei deld tegen het gotische gewelf opdonde ren. Dit is dan de apotheose. Men kent ze al jaren. De vraag is alleen maar waar Kristus nu zal opduiken. Deze keer was het het altaar. Maar ofwel was de licht straal te Iaat gedoofd, ofwel was Jezus te vroeg recht, men zag hem duidelijk over eind komen. Dag apotheose... Jammer. Het maakte anders allemaal wel indruk. Maar dat in en uitflitsen van spots was toch wel wat overdreven, bijna hellelicht, wat nooit de bedoeling kan geweest zijn. Men mag toch niet té hard op de gevoels snaren van het publiek tokkelen. Het- mèn ieste zwollem van 't joorEn 't was tèn nog zjust verleide zondag, op Poosen. 't Was allicht ien die meh de klokken meigekomme was. Mor, 'k moen der boy zeggen da 't hier nie 'n was, 't was iveranst in d'Ardennen woor da'k nog ne kier notoe getrokke was. Ja 'k weit het, ien zwollem 'n mokt nog de zoemer ni, mor allei, ze zen der dor toch al mei, meh d'ieste daogen goe weirGe moetj mor ne kier anne kop booite steiken en ge ziet hoe dad alles op twie daogen kaan veranderen. En hoe dad alles al on 't schieten es. Ge zodj pekanst kenne zeggen dagge in d'hofkes alles ziet beginne groeien. Wa dad er domei oeik ooitlupt. dad es 't werk... ooit a oeiren. Ge zodj ierlèk ni weiten woor dagge iest moetj on beginnen, 'k Hem ver meh poort gezeid 't ien veiren en 't ander noor - en meiren komt nog. En ver de zoeivelsjte kier maokek meh 't goe veirneimen van meh zeiven te beiteren en 't noste joor on aal da weirk 'n betje vroeger te beginnen. Mor ja, ier da't zuveir es... Zulank as da't reget en 't es kaad, 'n peisde geh dor n i op hein. Mor as 't tèn in iene kier omsloot, ja tèn zojje wel honderd hannen moeten hemmen. Woor da ze oeik wel honderd hannen mosten hemmen, da was dor verleide zondag in de Pontstroot, ba dennen brand van de kapclle van 't kolleizje, of van de Zjezzewieten, gelèk as ge wiltj. 'k Kaan der zelf ni va meispreiken, want gelèk as ek al gezeid hem 'k was hier ni. En 'k hem dad in de radio hoeiren afroepen zjust op de moment as ek mèn ieste zwollem zag vliegen... 't Ien 'n hei vanoyges gien ooitstonsj meh 't ander, mor 'k versehoet er toch eiven noyg af. En of dagge meh na geloeift of ni, mor moyn ieste gedacht waszollen de klokken dor na 'n brannende poosoy lote vallen hemmen - Mor da zal wel ni hein, de klokken loten allien mor smokkelink vallen ver de kinjekes, die nog zooiver va giest zen... Wie dat er toch ghiel zeikes iet op zenne kop gekreigen heit, dad es dennen tip die dor rondliep en allemaan begost te kommandeiren. En die hem dor ooitgaf ver 'k weit ni zjust-wa. Ne prokkereur of azoei iet zeikes - of was 't nog hoeiger? En pattatie en pattata. En allemaan most knikken en looisteren. Mor ja. de krooik goo zu lank te woter totasz'antik werd. En da spelleken door 'n es oeik ni bleiven dieren. En 'k peis dat er hè zal kennen ver doeng. Wa peisde ni hè 't Zjilleken haven meh aal die kommandanten en onder-kommandanten van de pompiers en aal de verschillege soerten poliesje Dad 'n zal ghiel zeikes op giene kaa stien gevalle zen. En ziede-gè dat denne knol hem ooitgeift as kandedoot ver de kiezink van 't europarlement... En dat 'n op den hoeip toe tèn nog gekoeze werd oeik... 'k Weit na ni of dat 'n wel zol noyg afsteiken teigen aal d'ander geer! 'k Ben na woorlèk ne kier krejeis of da ze, gelèk as in den toyd as d'aa keirk afgebrand es, verom zelle rondgoon meh ne steinloyst. En ofdat er hem verom, volges da'k in den toyd hoeirc vertellen hem dor ne groeite menier zal loten op inschroyven ver 'n sonime meh veil nullekes. Mor die tèn, as 't op 'n doeng kwamp, nog allien de nullekes oeverhaafden. Mor alia, z'hooin ten toch zennen naom meigen beizegen en ge wetj hoe dat de mensje zen. Den ienen ver den anderen en op die manier hooi da toch veil opgebrocht. En gelèk as de mensjen van Olsjt da zu schoein kenne zeggen zo kloot men Frederik zelfde voor de muziek die klank moest geven aan de apotheose. Een orchestraal vuurwerk, op zichzelf geweldig. Oor spronkelijk Saint Saëns, bewerkt door Hodge, en bij ons gekend onder de uit voering van Scott Fitzgerald en Yvonne Keeley, jaren geleden vooraan op alle hit parades: «If I had words». Daarom. In de uitvoering van vanavond een pletwals voor ingetogen gevoelens. Of zijn die taboe De keuze van de muziek was ove rigens zeer geschikt, dé hele kruisweg door. De teksten van Anton Van Wilde- rode waren erg passend bij dit passiege beuren, poëtisch en diep. Kauwgom. Een perfekte voordracht (op band) van Tine Ruysschaert, de feministe van de Vlaamse declamatie, en van Francis Ver doodt. Ruysschaert is een trapeziste op haar eigen stembanden, pijnlijk perfekt, steriel proper. Ze mag niet meer op mijn draaitafel. Ze draait te hoog. In de «kring» werd na afloop nog lang uit een ander vaatje getapt. Na deze kruisweg weet ik niet meer welke kant ik op moet. Er zit veel positiefs in, maar eindigt toch met een open vraag en een open graf. Elwee Mé zènne kop in de wolken loei- pen. ETN. N.V. Snelle beslissers kopen nu een C0RSA, een KADETT, een ASCONA of een REK0RD met een korting waarvan U zelfs niet durfde te dromen. Kom gerust eens langs en met wat U nu bespaart gaat U straks naar de zon. OPEL

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 3