Sint Barbara «Arbeid en Kunst» «De Paus van Hagendonck» Grote prestatie met Kleine Johannes UiUke I De Nieuwe MadelonJ] aalst VAN DER WAERDEN BIEDT MEER 12 Nieuwe Gazet van Aalst 18 mei 1984 5/ GROTE MARKT 2 "l 4 21 11 48 Een triomf van Vlaamsch leven tv, ZU, 21, 25, 27, 28 meiDe Rode Stroom. Toneel PACT. 24 meiInfo-avond «Helderziend genezen». 26 meiPlaybackshow. Vri| in en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uurzaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten Internationale Wohneinrichtungen Wij schrijven 1920. In Aalst gaat de première van Gaston Martens' «Paus van Hagendonck». Onder de aanwezigen Willem Putman de gekende toneelrecensent van «Ons Volk Ontwaakt». Wij vroegen zijn mening over dit succes van de jonge toneelschrijver. ze trachten, de onderlinge verhoudingen die hen aan malkaar binden. Gaston Martens zoekt daar de tragiek voor zijn «Ik zou durven te beweren dat dit een ge slaagde première was. De ruime belang stelling en het uitbundig applaus kunnen dit ter overvloed bewijzen. Het doet toch goed als ge den namiddag gesleten hebt in het jachtige stadsleven, des avonds in den schouwburg, die gezonde atmosfeer, die krachtige menschen te vinden met hun felle hartstochten en hun grootte brutale eerlijkheid. Een ogenblik zelfs vergeet ge dat ge tooneel ziet. Het is het leven zelf. Ik zelf ken die menschen en als ik weer thuis kom en ze ontmoet, zal ik er wel op denken. Want Martens stelt zich niet tevreden met eventjes "door zijn venster te kijken; neen, hij gaat buiten, ademt diep Vlaanderen's vrije gezonde lucht in, kijkt met zijn klare, vinnige oogen rond, monkelt en volgt de men schen in hun gang en wandel, in hun uiterlijk-rustige doening, in hun verbor gene, ziedende hartstochten. Door het karakteristieke heen van hun kleurige taal, tracht hij te doorpeilen de zware motieven die hen in hun leven vooruitstu- wen, de werkelijke doeleinden waarnaar drama's. Zijn kunst is eenvoudig; zijn eenvoud is waar. Zijn personen zijn men schen van vleesch en been. Wat ze bezit ten bezitten ze in een hoogen graad. Bij hen geen lafheid, geen laksheid. Ze haten en hebben lief; ze kampen voor het leven. Ze eten en drinken; ze vloeken en bidden. Ze ademen een vrije lucht in. Ze zijn Vlaamsch; Martens verdedigt in zijn werk het eigene, het oorspronkelijke, het Vlaamsch dat in ons Volk leeft. In die zin is Gaston een waar revolutineer. Niet alleen zijn stof maar ook zijn onderwer pen zijn waar, eenvoudig-waar, maar zijn menschen spreken lijk ze dat waar lijk doen. Hun taal is de krachtige taal onzer Vlaamsche gouwen. Ruw soms, maar teekenend. Die taal is het, die ongehoord-vlotte en natuurlijke dialoog is het die aan het werk van Martens die kleur geeft, waar door het boeit en overweldigt. Het krioelt van leuke, plezierge vonsten en is «In naam van al de mijnen» is een bekend autobiografisch boek van Martin Gray, en nu heeft Robert Enrico daar een film uit getoverd. Het resultaat is ver bluffend aangrijpend, en doet de lachversie over het Poolse verzet in Concurrent «To be or not to be» cynisch tot niemendalletje veroordelen. Martin Gray ontpopt zich in het joodse gettho van Warschau op jonge leeftijd al gauw tot behen dig smokkelaar, en helpt zo deze verdrukte gemeenschap het be gin van de nazi-bezetting overle ven. Het is de start van een zeer woelige strijd die hij verbeten zal voeren in naam van de recht vaardigheid. Met een moed en een durf die aan het ongelofe lijke grenst, weet hij te ontvluch ten aan de klauwen van de «beu len», die zijn volk massaal uit moorden. In de razzia's, de con- centratiekampgruwels van Tre- blinka en de ultieme verzetsoor- log van het gettho verliest hij zowat alles en iedereen, en ook na de oorlog zal zich dat nog maals herhalen. Martin bijt ech ter door en maakt zijn ideaal waar «verderleven voor hen die er het leven bij inschoten»... Deze «oorlogsprent» is van een niveau dat we in het tijdperk van «Star Wars»-gepieuw-pieuw nauwelijks nog voor mogelijk achtten. Nee, niet zo vrolijk, en vrij realistisch in beeld gebracht ook. Wellicht zelfs af te raden voor wie het allemaal zelf mee maakte en voor wie (spijtig genoeg) al genoeg nachtmerries uit die tijd in z'n hoofd rondspo ken heeft. Maar resoluut de aan rader van de week voor wie er niet bij was, en zeker voor de dubieuze bewegingen die bewe ren dat de nazi-idee nog niet zo slecht was (meerbepaald i.v.m. joden en andere «gastarbei ders» Griezelig echt verfilmd is deze «In naam van al de mij nen», met niet alleen een reeks huiveringwekkend onmenselijk terechtstellingen maar ook een konstante beklemmende sfeer schepping die je aan het verhaal gekluisterd houdt. Werkelijk een film om in één adem uit te «zit ten», ondanks de aanzienlijke duur (bijna 2 1/2 uur). De film stemt des te meer tot nadenken omdat heel wat scenes ook nu in het nieuws zouden kunnen opduiken vanuit Beiroet, Zuid-Amerika of zelfs Brussel. Veel schijnen we dus alvast niet geleerd te hebben op 40 jaar. Het zo niet allen het bewijs van 'n krachtig temperament, ook van 'n fijnen humor- vollen geest. Het veld van het Vlaamsch tooneel ligt daar, bijna-nog braak. Daar is zoveel te doen. En iedereen moet dan ook getuigen dat 'er sinds 1914 een kentering gekomen is. Martens is zeker één die geroepen is om in de vernieuwing onzer tooneellite- ratuur een groote rol te spelen. Van hem die «de Paus van Hagendonck» schreef hebben wij het recht veel te verwachten, zelfs veel te eischen». Wij danken W. Putman en zeggen aan Arbeid en Kunstwij leven in 1984 St.-Barbara, Arbeid en Kunst, brachten in de stadsschouwburg «De Paus van Hagendonck...» (JC) Al lieten deze weliswaar alle ruimte open tot kreativiteit, de opvoering ervan stelde hoge eisen aan allen, die er bij betrok ken waren. Men mag zeggen, dat de leerlin gen van het Sint-Vincentiusinsti- tuut zichzelf overtroffen door het werkelijk aanvoelen en begrijpen van de essentie van dit literair werk, door de natuurlijk heid en fijnzinnigheid van hun spel en door de perfekte beheer sing van de taal. Jammer, dat de akoestiek van de zaal niet zo best was, waardoor men zijn toevlucht nyoest nemen tot het opnemen op band, van bindtekst en dialogen. Dit bete kende een moeilijkheid meer, voor de spelersmen moest immers volmaakt mee-lippen. De meesten gelukte dit uitste kend, alleen Pluizer zat het een beetje tegen. Ook werd er rekening mee gehouden, dat het dekor nooit overmatig belast werd. De pro- jektie van tekeningen van Rien Poortvliet suggereerde zeer goed de droomwereld waarin Johan nes leefde. Zeer verzorgd waren ook de beschrijvingen en over gangen tussen de taferelen door de «Verteller». De choreografische uitwerking van enkele scenes, die de lichtere toets in het geheel moesten vor men, waren typisch, en kenmer ken van een nieuwe richting, waarin de dans, beweging en akteren tot een geheel zijn gegroeid. De gekozen muziek heeft de ver halende gespeelde en choreogra fische gedeelten uitstekend inge kleed. Bijzonder mooi was de kostume ring, en, een pluim voor de grime 1 Wij mogen zeggen, dat het een prestatie was, deze opvoering van «de Kleine Johan nes», waarop de inrichters, de regisseur Leo Janssens, de vele spelers, de leerlingen, die de cho reografische gedeelten verzorg den, de muzikale begeleiders, de dekorontwerpers, de grimeurs, én de koördinators, bijzonder trots op mogen terugblikken. (LVH) Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR levensverhaal van Martin Gray is een film geworden die blijft han gen, en hopelijk doet die dat bij een hele massa toeschouwers... Lang genoeg om een herhaling van zo'n film (en de feiten) te kunnen voorkomen... (LDC) Programmatic Palace 1. «Christine» (KNT)vrouwen achter het stuur Welnee, het is de auto zelf die z'n eigenaars en belagers terroriseert. Een nieuwe thriller van John Carpenter («The Thing, «The Fog», «Hal loween»). 2, «Zware jongens» (KT)Com mercial voor zuivelprodukten, maar Gaston en Leo hebben er geen kaas van gegeten 3. «To be or not to be» (KT) Mel Brooks maakt geen brokken met deze komische oorlogsprent. Gelieve deze echter niet meteen na de film in zaal 4 te bekijken, of hij wordt ongenietbaar... 4. «In naam van al de mijnen» (KNT): zie bespreking: 'n must 1 Feestpaleis 1. «Terms of endearment» (KT): goeie romantisch/drama tische oscarwinnaar. Bij de vol gende betogingen zal hij door de rijkswacht op grote schermen worden geprojekteerd... om traangas uit te sparen... 2. «Emanuelle 4» (KNT)Sylvia Kristel krijgt een ander gezicht. Maar dat was in dit soort films toch weinig te zien, zeker 3. «De perverse gravin» (KNT) verse film met adelborsten. «Graaf» 1 Met het bewerken van «De Kleine Johannes» (van Frederik van Eeden) tot een opvoering, plaatste de schoolgemeenschap Sint-Vin- centius zich niet alleen voor een grote uitdaging, maar begaf ze zich tevens op onbetreden paden. De kleine Johannes, (j. c.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 12