Keramiek, textiel en vernis in het Belfort Deze week in NETWERK VAN DER WAERDEN BIEDT MEER Liilike --'V 1 De beste saus... 12 Nieuwe Gazet van Aalst 15 juni 1984 Grote Markt-Aalst. Een regenachtige namiddag begin juni. Op de Grote Markt wordt gewacht. De dametjes wachten, achter hun kof- fietje, op een kleine opklaring, de kaarters in de cafés wachten op een «carré van de zot», de bomen wachten tevergeefs op het eerste lente groen, de monumenten wachten op klassering, een eenzame stads duif wacht op vergiftiging en de Belforlcrypte wacht op bezoekers. Toevallige bezoekers dan wel. jarige kleuter tekent; zijn laars Uitgeregende huismoeders die even wegduiken voor een zoveelste lentebui, spijbelende schooljeugd die net geen cafeetje durft binnen te sluipen en een verdwaalde toerist hebben de kunstliefhebber vervangen. Want kunst valt er in de Belfort kelder haast niet meer te bekij ken en liefhebben is er zeker niet meer bij. De verbauwereerde bezoeker kan er zich wel gaan van vergewissen hoe een eerlijk, echt, natuurlijk, rood tegelvloertje van een oerle lijke, blinkende, nietsontziende vernislaag werd voorzien. Zand stenen trapjes werden niet ge spaard door de glanzende verf kwast. Nog spijtiger is dat ook het getoonde werk nog nauwelijks enig niveau haalt. Zo is bijvoor beeld tot 18 mei A. Van Puyen- broeck te gast in het enige Aal- sters cultuurbastion. Al heeft het werk van dergelijken niets met cultuur te maken, ook niets met schilderkunst, niets met platte lands-binnenhuisdecoratie, neen, zelfs niet met pseudo-artis- •tieke huisvlijt. Deze mensen brengen verf aan op schilder doek, en daar blijkt dan plots een boerenkopje, een paarden- hoofdje, een boerdertije of een landschapje op te staan. Eerlijk en rudimentair zijn de enige eufi- mismen die men bij dergelijk vertoon kan bedenken. Men schildert namelijk zoals een vijf- lappend aan elke norm van per- spektief, kleurencompositie of omlijsting. Recht voor de raap dus, en daar is op zichzelf niets op tegen; ware het niet dat men dit alles wil laten doorgaan voor kunst met grote K. Een greep uit hetgeen hier mees tal te bewonderen valt. Garnaalvissers te paard (of zijn het fox-terriers) met een moder nistisch aandoende windsurfer op de achtergrond, Belforttorens in eierenschelpkleurige Franse steen, details van de St.-Marti- nuskerk toen er nog huisjes tegen de zwartomlijnde gevels geplakt stonden en Vlaamse-Ardennen- landschapjes met het schaam rood in de zonsondergang. De bedoeling zal, als steeds, wel goed zijn en menig landbou wertje zal ongetwijfeld plezier beleven het eigen boerdertije geconterfijt aan de schoorsteen mantel te zien hangen. Op een achtergrond van baksteentjes staat een pentekeningetje of een olieverfje best leuk, daar heeft dit werk zijn bestemming gevon den. Maar Iaat het in godsnaam daar blijven. Terzelfdertijd, namelijk van 1 juni tot 17 juni 1984, loopt in de Belfortzaal een tentoonstelling georganiseerd door het N.C.M.V.-Aalst in samenwer king met de «Dienst Creatief Ambacht van het Economisch en Sociaal Instituut voor Midden stand» en de Stad Aalst. de ridderstraat 28, 9300 aalst - tel. 053-78.89.81 RESERVATIE 9 -17 uur Woensdag 13 juni te 19.30 u.Laatste les Cursus theatertechniek, met Evert Horn. Org. Netwerk ism. ICVA. Vrijdag 15 juni te 20 u.Kwis met als organiserende ploeg. BEDTWERK. Toegang gratis. Zaterdag 16 juni te 21 u.: Het gezelschap van de Witte Kraai met "HONGER,, (naar Knut Hamsun). Een niet te missen theaterevenement Toegang 180 fr./VV en leden: 150 fr. Org. Netwerk met steun BJV. Maandag 18 juni te 19.30 u.Laatste les cursus mime, met Patrick Van De Walle. Org. Netwerk ism. ICVA. Dinsdag 19 juni te 20.30 u.open PROGRAMMATIEVERGADERING, over cursusaanbod, tentoonstellingen, muziek... volgend seizoen. Iedereen welkom Afgezien van het feit dat men het nogmaals klaargespeeld heeft Aalsterse kunstenaars op flag rante wijze te negeren is dit best een aardige kollektie utilitaire keramiek en textielkunst gewor den. Gerda De Gheselle, Anne Mor tier, Dominique Vandenbroecke, Piet Kerkhof, Luk Versluys en Frank Steyaert brengen allen degelijke gebruikskeramiek in een palet van verschillende gla zuren. Het werk van Gerda De Gheselle (Antwerpen) leunt het dichtst aan bij de traditionele, perfekt gedraaide keramiek in rustige, gedegen aardetinten. Niets revo lutionairs, maar clean, eerste- klasse vakwerk. Piet Kerkhof (Hamont) toont hoogstaand en uiterst fijnge- draaid porcelein. Het zijn bol vormen of dekselpotten, voor zien van een subtiel, mat, gla zuur in lichte tinten en met een fijn genuanceerde tekening. Lichtgrijze en lichtblauwe tinten overheersen in dit haast poëti sche aardewerk. Grotendeels hetzelfde geldt voor Anne Mortier (Merendree) maar zij voorziet haar sierlijke, uitge-' balanceerde draaiwerk vanop 1250° C. gebakken veldspaatgla- zuur. Warm-beige aardetinten overheersen. Frank Steyaert (Denderbelle) kombineert andere materialen (b.v. plexi) met steengoed. Het aanwenden van al dan niet geoxi deerde goudkleurige glazuren geven aan zijn werk net dat vleugje mystiek mee, dat het verheft boven de gewone ge bruikskeramiek. Hij maakt meer dan gewoon een mooi objekt. Dominique Van Den Broecke (Kortrijk) toont keurig draai werk in steengoed maar glazuurt haar vazen en schalen net iets te dik om het hoogstaande niveau van Kerkhof of Mortier te evena ren. Frank Vanhoutte (Hasselt) maakt klassieke schalen en vazen, maar legt in het glazuren hiervan dan weer genoeg per soonlijkheid, om van echt artis tiek werk te spreken. Beige tinten met subtiele blauwe of bruine aksenten overheersen in dit eer lijk, heerlijk werk. Luk Versluys (Leuven) tenslotte brengt boeiend werk in zaken; een Japanse glazuurtechniek. Naast deze boeiende keramiek zijn er nog een viertal textielkun stenaars aan de beurt in de Bel- fortzaal. INTERIEURVERZORGING VAI IEN Steenweg op Nmovc 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Internationale Wohneinrichtungen ^•4 'V i V«] ,n en u»t elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 rot 20 uur. zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 10 uur maandag gesloten Edwig Van Cauteren (Broeihem) toont statische, kleurrijke en goed uitgebalanceerde komposi ties in Ikattechniek. Deze Japanse techniek die geba seerd is op knopen en kleuren moet Van Cauteren ongetwijfeld nog meer in staat stellen tot experimenteren en komponeren met kleur en textuur. Yasmine "Sellier (Antwerpen) toont abstrakt en koel werk dat bestaat uit komposities met tex tiel, leder, glas en plexi. Erg eigentijds en met een verrassend grafisch effekt. Linda De Cooman (Schendel- beke) toont hoe men al vernieti gend, toch opbouwend en krea- tief kan konstrueren. Zij ver,- brandt haar met wasbehandelde textielrepen tot abstrakte bevree- mende komposities. Figuratieve textielkunst brengt Liev Beuten (Berchem), zonder in de doemhoek van de kitch te belanden. Haar werk is eerder te beschouwen als een interpretatie van de portretkunst, badend in de retrosfeer. Deze tentoonstelling bewijst dat er in Vlaanderen genoeg artistiek talent voorhanden is. Zij toont jammer genoeg ook aan hoe on verschillig het Aalsters stadsbe stuur staat tegenover eigen kun stenaars. Deze zullen het nog even moeten stellen met een halfvoltooid Cul tureel Centrum, een versleten stadsschouwburg en een Belfort- kelder waar mej paardekopjes toont. ...zou «bloed» zijn, en niet «honger» als we «The Hunger» moeten geloven. Deze vreemde, wat sinistere thriller met Cathé- rine Deneuve en David Bowie als moderne vampieren, heeft als centraal thema het «oud wor den». Benieuwd of deze film het waard is om een deel van je oud worden aan te besteden Reken dan maar alvast op ander half uur ouder worden, waarvan je gerust een half uur als tijdver spilling kan beschouwen. Niet onaardig qua scenario, integen deel, maar in zowel scenes o zo langdradig en aanslepend... Marian (Cathérine Deneuve) en John (David Bowie) hebben anders wel tijd zathun leeftij den zijn resp. 2000 en 200 jaar... Ze zullen dus bepaald geen hin der ondervinden om de KNT- kontrole te passeren. Een bloed test zal al falikanter zijn: ze bezitten een soort dierlijk bloed dat meer weerstand biedt tegen ziektes. Vandaar hun 65 pasje, terwijl ze er nauwelijks 30 uit zien. Ze moeten zich daartoe wel elke week voeden met mensen bloed... En nieuw in dat vampi risme is wel dat de zuig-hoektan- den wellicht al vervangen zijn door een vals gebit, want het toe slaan gebeurt met een scherp amulet... Wat volgt op 't menu is dan niet een «bien cuit», maar wel een «saignant»... De intrige Ondanks zijn beloofde onsterfelijkheid verou dert John op enkele dagen toch een honderdtal jaar, en wordt hij •op zolder bij de overige ex-min naars van Marian geschoven. Op zoek naar een nieuwe partner om weer in haar zuignapjes te zijn, stuit Marian (Makaber al gauw op dokter Sarah Roberts, die zich specialiseert in veroude ringsverschijnselen. Sarah wordt verleid en raakt ingewijd in de bloedbusiness (werkt ze bij het OCMW ter wijl ze als een zwaarverslaafde junkie naar een sappige prooi hunkert. Even later zal Marian zelf zo dood als een (vam(pier vallen, in een geworstel om haar ouwe peetjes van haar af te hou den. (Kom, kom, met de nieuw jaarsdagen nog nooit kusjes gek regen van nonkel Jef Resul taat is althans dat Sarah nu gedoemd is om het ras bloedzui gers verder uit te zaaien (fs bloedgeld of gewoon geld ook goed Dan weten we alvast een paar afstammelingen zitten «The Hunger» is een origineel horrorverhaaltje, dat als film van een uur prachtig én krachtig had kunnen worden, maar dat nu tergend langzaam leegbloedt. David Bowie is (ook door zijn rol) veel minder «akteur» dan in «Fury» en moet zich veeleer beperken tot het dragen van een steeds ouder tonend grime kunststukje. In alle bloedefnst kunnen we hier toch gewagen van een teleurstel ling die menig griezel-, Bowie- of Deneuve-freak op z'n honger zal laten blijven zitten... (LDC) Programmatic Palace 1. «Rumble Fish» (KNT)Cop pola's zwart-wit-heroïek over Rusty James (Matt Dillon) met ongeveer dezelfde sfeer én akteurs als in «The Outsiders». Gaat in roulatie op visdag, natuurlijk 2. «The Hunger» (KNT)zie be spreking. 3. «The Right Stuff» (KNT)ten zeerste bestoeft epos over de beginjaren van de ruimtevaart. Astronauten als cowboys of proefkonijnen... 4: «Cujo» (KNT): 't is van den hond: een gezin wordt gekoeie- neerd door zo'n beestje. Stevige thriller naar (alweer) een verhaal van Stephen King. Feestpaleis 1. James Bondfestival«You only live twice»; «The spy who loved me»; «For your eyes only»; «Diamonds are forever»; «Moonraker»; «The man with the golden gun» en «Live and let die». De vrijgezellenbond krijgt géén speciale korting. 2. «Caligula, the untold story» (KNT)moet sadosexofielen van de straat houden... 3. «Terms of endearment» (KT): negende, en wellicht laatste, termijn. Op maandag zit er minder volk, omdat dan de zakdoeken in de was zijn [Jan Caudron

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 12