De Boon-Business op volle toeren Frans Fransaer, nog een bekende Moorselaar Oude foto's op dia's gezet 8 Nieuwe Gazet van Aalst 22 juni 1984 Ik heb een boontje voor jou zei de minnaar tegen zijn geliefde en hij kocht haar - weliswaar in pocket uitgave - De Kapellekensbaan Fil Hantko De laatste maand is er neer druk gepraat en geschreven over Louis-Paul Boon. Niet toevallig: op 10 mei richtte het LP Boongenootschap een herdenkingsplechtigheid in ter gelegenheid v an hel vijfjarig overlijden van de man die de Kapellekensbaan tot ver buiten onze grenzen beroemd maakte. Op 1 juni, in het Kultureel Centrum van Affligem, stelde .los Verdoodt zijn bibliografisch werk over Boon voor aan het publiek en de pers en pakte Raakpunt-Kruispunt, bij monde van Romain John Van de Maele, uit met zijn speciaal Boonnummer. Vast staat dat er hier belangrijk voor het nageslacht en interessant opzoekingswerk is verricht, en dat deze lang ondergewaardeerde schrijver het meer dan verdient om opnieuw, zij het dan postuum, in de bloemetjes gezet te worden. Maar..., zoals er aan elke medaille een keerzijde is, bestaat er ook dat soort mensen, de zogenaamde lijkenpikkers, bij wie vooral het financieel profijt primeert om de naam Boon tot aan het bot af te kluiven en zelfs meer. die er niet voor terugschrikken om vervalsingen op de markt te gooien Over deze toestanden en meer hadden wij een "openhartig,, gesprek met J o en L u c i e n n e Boon. respectievelijk zoon en schoondoch ter van Louis zaliger. Eerlijk ge/egd. wij vinden gans dat kommercieel gerotzooi rond Louis- Paul Boon wel enigszins immoreel. Maar, laten we duidelijk zijn, hiermee bedoelen wij niet de mensen die onbaatzuchtig de naam Boon uit de vergetelheid willen houden, maar diegenen die kost wat kost en zonder toelating werken van uw vader willen ten gelde maken, om nog niet te spreken over de pogingen om vervalsingen te kommercialiseren. JoKun ji j namen noemen van mensen die dat proberen? Dat valt buiten onze bevoegdheid om hier namen op te plakken, maar U ontkent toch niet dat er dergelijke pogingen ondernomen zijn JoNee. er zijn natuurlijk altijd mensen die "vanalles.. proberen, en niet altijd te kwader trouw. Het is wel zo dat, waar wij het wisten, wij wel ingegrepen hebben, maar je weet het niet altijd bijtijds... LucienneEn wi j kennen ook niet alles wat hij ooit geschreven heeft. Bijvoorbeeld, die herdenkingsmap over Pieter Daens met brieven van papa. daar wisten wij het bestaan niet van af. En zo zijn er dan teksten gepubliceerd zonder toelating? LucienneJa. dat is gebeurd kort na zijn dood en die mensen hebben dat zeker niet te kwader trouw gedaan. Maar als er dan zijn wie je er op gewezen hebt dat zij dat niet mogen en zij doen datzelfde dan nogmaals zonder toelating, dan kunnen wij dat toch niet zo laten...? Dan. dat tijdschrift dat brieven van papa heeft gepubliceerd, brieven waarvan wij ook geen eksemplaren van bezitten; zij hebben dat uitgegeven als een blijk van eerbetoon. Natuurlijk zal het feit dat zij er een cent kunnen aan verdienen, wel een rol spelen. Maar zoals er in de muziekwereld na het overlijden van een zanger of muzikant plots een resem "The best ofwordt uitgebracht en zij zelfs zo ver gaan om oude studio-opnamen te remixeren 0111 toch maarte verkopen... dergelijke toestanden doen zich blijkbaar toch ook voor in de wereld van de literatuur? Jo: Ik moet zeggen dat dit in het geval van Louis met zo erg is geweest. Er zijn een paar sluikpublikaties geweest en een vervalsing, soit, maar die hebben wij dan ook ontdekt. Maar de werken die postuum zijn verschenen, dat waren werken die af waren en waarvan de verschijning voorzien was in een normaal programma. Het "Geuzenboek,, was reeds lang naar de drukkerij, van "Eros,, moest enkel nog een gedeelte worden overgetypt en de "Verzamelde Gedichten,, waren ook op weg. Daar mag dus niemand over zeggen dat zij postuum zijn uitgegeven om daar geld uit te slaan Dat was het lopend programma. En die vervalsing waarover U het zo net had? JoDat was een tekening van iemand anders waar men de handtekening van Louis heeft onder gezet, maar dan op zo een flagrant slechte manier dat het onmogelijk die van mijn vader kon geweest zijn. Dan is er iemand die een map heeft gepubliceerd met een tekening en een gedicht. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat Louis het gedicht zou schrijven en de persoon in kwestie zou een tekening van mijn vader maken. Maar pa sterft en die persoon heeft dan maar zelf een gedicht geschreven. Toen wij dan naar zo'n eksemplaar vroegen, antwoordde hij ons dat als Louis nog had geleefd, hij er hem zeker één had gebracht, maar nu vond hij dat niet meer nodig... Dat deed mij toch iets..., ik vond dat niet heel korrekt. Maar meestal gebeuren zo een dingen uit onwetendheid. Met die tekening ook, de meeste mensen weten gewoon niet dat zij zoiets niet mogen eksposeren noch verkopen zonder medeweten en toelating van de persoon in kwestie of. bij overlijden, van de erfgenamen. Dat is klaar en duidelijk al schijnen de kunstenaars zelf dat niet te weten Lucienne: Wij hebben daar ook nooit iets op tegen gehad als zij vroegen om te mogen eksposeren of verkopen en zoveel rechten vroegen wij ook niet. JoNee, dat is juist, maar het is toch een minimum dat als je iets maakt, je de betrokkene hiervan zou verwittigen en ook als je iets wil eksposeren... Dat is inderdaad zo, maar hoe dikwijls gebeurt het niet dat, te goeder trouw, onwettig wordt gehandeld? Jo: Ja, nu als zij zo een tekening of "brons,, gaan verkopen voor 400 of 40.000 fr„ dan is dat toch geld slaan uit die persoon of uit iemands populariteit. Precies wat wij reeds van bij het begin af aan bedoelden. Nu, in verband met het LP Boonge nootschap, bent U daar van bij het begin bij betrokken geweest? Jo: Ja, dat wel... Dat bleek veelbelovend te zijn maar er zijn een hoop dingen gebeurd of lieverNIET gebeurd... Lucienne: Ja, wij waren daat van in het begin bij betrokken maar het lag toch niet aan ons om initiatieven te nemen? Dat gaat toch niet! Er gebeurde gewoon niets. Tot op het ogenblik dat wij tegen de voorzitter. Willem Roggeman, gezegd hebben "Kijk, in zo een situatie kunnen wij daar niet blijven toe behoren Onze relaties en vrienden, wij waren beschaamd voor hen omdat er niets uit de bus kwam want die mensen waren dan lid en kregen niets in ruil. Nu is er daar een heel stuk verandering in gekomen, sinds er enkele nieuwe leden zijn bijgekomen. Er is een nieuwe schatbewaarder, een nieuwe sekretaris en nu is er bijna een tweede nummer van "Tijdingen., verschenen, terwijl er in die eerste vijf jaar niets was verschenen of gebeurd. En nu is er ook die herdendingsplech- tigheid geweest. Er is nog geen sprake \an een grote tentoonstelling of iets dergelijks? Jo: Er zijn verschillende plannen. Ik had gedacht om na een jaar of tien een uitgebreide retrospektieve in te richten, moest dat kunnen. Maar die organizatie is zo groot om alles bij mekaar te krijgen en zal ook veel geld kosten... Okee. moest het muzeum van Gent. bijvoorbeeld, de financiering op zich nemen, dan zijn wij onmiddellijk akkoord. Dat hebben zij trouwens indertijd al gedaan voor Raveel, als ik mij niet bedrieg, en ook voor Van Landuyt. In Aalst is zoiets uitgesloten! Ja, wij hebben de indruk dat de stad Aalst weinig interesse voelt voor LP Boon. Lucienne: Ja. het was opvallend dat er op de plechtigheid van 10 mei niemand van het stadsbestuur aanwezig was. JoEr is daar iemand geweest die een serieus voorstel deed aan de stad Aalst om iets te doen aan het lokaal toerisme, burgemeester Uyttersprot antwoordde "vlakaf., dat zoiets hem niet interesseerde! Nu over die tentoonstellingen. Van hier en daar worden er wel eens werken opgevraagd, maar wij laten heel weinig naar buiten gaan. behalve dan de "Karboontjes,, die o.a. in Temse zijn tentoongesteld. Hoeveel werken bestaan er zo van uw vader? JoIk ben een hele tijd bezig geweest met het katalogiseren van al zijn werken en ik ben van plan om daar mee voort te doen. Ik heb, geloof ik, reeds een vijfhonderdtal werken gekatalogiseerd en ik schat dat dat ongeveer een derde zal zijn van wat er bestaat. Maar in dat aantal heb ik wel zijn schetsen opgenomen, gewoon alles wat ik heb teruggevonden. Van de meeste reeksen heb ik ook foto's, maar er zijn er toch, hoogstwaarschijnlijk, buiten gegaan waarvan ik het bestaan niet ken of niet herinner. LucienneJa, het gaat ook over een periode van meer dan twintig jaar. Jo: Daarom kan het ook interessant zijn om later via de vereniging een oproep te doen tot de mensen die in het bezit zijn van werken van Louis. Zijn er ook werken naar het buitenland gegaan Jo: Ja. veel naar Nederland, denk ik toch. Niet verder dan Nederland? JoIk denk niet dat er ergens anders werken van hem zijn. Er zijn ook geen professionele opkopers geweest? Jo: Niet bij mijn weten. Als er opkopers waren dan was het om er direkt geld van te maken. Hangen er werken in musea? Jo: Nee. niet dat ik weet. LucienneOp een paar tekeningen na die in het Letterkundig Muzeum hangen en misschien in Den Haag. Maar om terug te komen op die vervalsingen en ongepubliceerde manuskripten. Weet U hier meer over Wij hebben wel dingen opgevangen die in die richting zouden wijzen. Lucienne: Het is wel toevallig dat U ons komt interviewen kort nadat wij te weten zijn gekomen dat er opnieuw iemand een tekst van Louis heeft gepubliceerd waarvan wij het bestaan niet afwisten en waarvan wij niet zeker zijn of het hier wel degelijk een tekst van zijn hand betreft. Jo: Ja. dat moet nog onderzocht worden. Lucienne: Het is wel dezelfde stijl, maar ik twijfel toch... Tot daar ons kort interview dat eindigt rond zijn beginthema. Of deze laatste tekst inderdaad een authentieke Boon is. dat is nog niet bekend... Dat zoon en schoondoch ter van Boon-zaliger soms op hun hoede waren, zal wel iets te maken hebben met het tamelijk hard artikel dat reeds verscheen in een andere krant en waarin ook, en op dat ogenblik niet ten onrechte, de passiviteit van het LP Boongenoot schap werd gelaakt. In hoeverre postuum eerbetoon hand in hand kan gaan met "cool big business,, daar moet de lezer maar over oordelen. Roet D'Haese zat men in Aalst niet Lichte vergeten Fit Hantko Het is moeilijk iets over Fransaer te schrijven. De man is te veelzij dig en heeft een ongewoon boeiend verleden. Op 4 oktober 1934 werd hij geboren in Moorsel. Hij was een vlijtige, verstandige leerling en deed zijn humaniora op het St.- Maartensinstituut te Aalst. Nadien studeerde hij filosofie in Drongen en een paar jaar theolo gie in Gent. Hij stond toen trou wens op het punt priester te wor den. De gehuchten Steven en het Kruis waren trouwens al serieus denkwerk aan het verrichten om van zijn eerste misviering in 't Stevenkapel een even groot feest te maken als van de eerste mis viering van E.H. Van Driessche. Frans Fransaer werd toen nog regent Nederlands-Geschiedenis, vakken die hem zeer goed lagen. Na enkele faren gaf hij de brui aan het les geven om zeeman te worden bij de Belgische koop vaardij. Uit die periode kan hij veel verhalen vertellen. Zijn wedervaren, het harde leven op zee, het leven in de havens, daarover vertelt hij in het zeer boeiende boek M.S. Karibu. Het eerste dat ik ineens totaal uit las sinds «Ik ben maar een neger» van Jef Geeraerts. Het boek leert ook zeer veel over Fransaer zelf, een man met een zeer gevoelig interpretatievermo gen. Onlangs verscheen een tweede roman van hem «Thanatos en de zee». In dat verband nemen we hier graag een stuk beschrijving over van de «Clauwaert nieuws post». Het is méér dan een roman over de zee, zegl Fransaer. In tien jaar tijds verloor ik drie goede maats-zeelui. Francisco kwam om samen met twaalf anderen bij een aanvaring van de Esso Brussels met een Ameri kaans container'schip. Ik vernam het drama aan boord van de Mokaria in Oost-Afrika. lil 1980 verloor Joaquin het leven bij een ontploffing op een Spaanse supertanker. Vermisi. Zijn vader stuurde mij het ont hutsende bericht. In juli 1983 woonde ik de begra fenis bij van Maurice, een vriend, tweede machinist, gestor ven in een Duits hopitaal in Bue nos Aires. Zijn vrouw kwam drie uur te laat in het hospitaal. Ik las het schokkende relaas uit haar brief. De zee blijft haar tol eisen. Hoeveel schepen vergaan er jaar lijks Hel anonieme zeemans graf is niet zomaar een tatoeage op de huid van een nieuwbakken lichtmatrooshet is een werke lijkheid. En hoevelen gaan over de eindstreep door ziekten, door ongevallen in havens en op wer- Thanatos en de Zee wil een boek zijn over dood en leven, in waa rheid én verbeelding geschreven rondom een ik-persoon. Thanatos staat voor Dood. Met kapitalen. Het is het Griekse antieke begrip voor de dood, maar het blijft over de eeuwen heen in merg en bot bijten. Met Thanatos en de Zee wou ik be scheiden peilen naar zin en onzin van leven en sterven. Moge het bovendien een soort In Memo- riam zijn voor mijn vrienden- zeelui en de vele anderen, verlo ren en vergaan tussen plankton en wier». Van Fransaer verscheen verleden jaar ook een eerste poëziebun del «Gebed zonder goed einde». Op literair gebied kunnen we nog heel wal verwachten van deze man. Sinds geruime tijd interesseerde Roger HIEL en zijn vrouw Angele VAN DRIESSCHE zich voor het op dia zetten van oude foto's van Moorsel. Wat begon met enkele foto's werd weldra een passie, een bijna full-time vrijetijdsbesteding en Roger en Angele geraakten dank zij de medewerking van zeer veel mensen aan een zeer uitgebreide reeks dia's over het Moorsel van vroeger. Het nemen van dergelijke dia's werd nadien uitgebreid en ook over Herdersem en Baardegem werden reeds meer dan 1000 dia's gemaakt. In Moorsel zijn er reeds een paar dia montages geweest met telkens een enorm grote belangstelling. Weldra zal er waarschijnlijk een dergelijke aktiviteit gepland worden in Herdersem. Daar horen we later nog meer over. Door een dergelijke aktie hebben de bovenvermelden eigenlijk een der kompleetste inventarissen gemaakt van het leven in de Faluintjesdorpen der laatste 150 jaar. Een geschiedenis geschreven met foto's. Deze zijn dikwijls veel sprekender en interes santer dan wat men in boeken kan vinden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 8