«Arsène is een heel dankbaar figuurtje» 6ADEC» Het achtste wapen VAN KEER Rudy BARBECUESEIZOE Nieuwe Gazet van Aalst 3 augustus 1984 Alle dakwerken en voegwerken Bergemeersenstraat 93 9300 AALST Tel. 70 2318 Restaurant PICCO BELLO bij p.v.b.a Molenstraat 59 9300 AALST Tel. 053/21 34 67 Met ingang van deze week verschijnt in de Nieuwe Gazet van Aalst een beeldverhaal dat als titel «Het achtste wapen» meekreeg. Het middelpunt van deze strip is Arsène, een figuurtje dat zich zal bewe gen in een op en top Aalsters dekor. «Het achtste wapen» is een pro- jekt van Patrick Bernauw (scenario) en Dirk Stallaert (tekeningen) samen met de eerste aflevering van Arsènes avonturen, krijgt U in deze editie van de Nieuwe Gazet van Aalst een interview met de beide makers van de nieuwe strip. Patrick Bernauw voorstellen hoeft nog amper en zeker niet bij mensen die het Aalsters lite raire leven enigszin op de voet volgen. Zijn kortverhalen en poëzie verschenen in talloze lite raire tijdschriften, hij wist een aantal luisterspelen te slijten aan de BRT, hij won al enkele poë zieprijzen en vorig jaar debu teerde hij als prozaschrijver met het bij Heideland-Orbis uitgege ven «Mijn Lieve Spooklidmaat». Dirk Stallaert is ongetwijfeld minder bekend. Hij werd gebo ren in Brussel en woonde ge ruime tijd in Strombeek alvorens zich in Aalst te vestigen. Een ruim gestoffeerd palmares heeft Stallaert nog niet, maar vermel denswaard is toch dat hij reeds strips publiceerde in Knack en De Zwijger zaliger. Patrick BernauwMet «Het achtste wapen» hebben we eerst alle kranten platgelopen, maar we vingen steeds bot. Oorspron kelijk was «Het achtste wapen» bedoeld als krantenstrip. Toen kwamen we bij de stripuitgeverij Gucky terecht en die zagen wel iets in ons projekt. We hebben toen een tiental maanden aan Arsène gewerkt, maar op het beslissende moment ging Ciucky over de kop. «Het achtste wapen» was dus oorspronkelijk een krantenstrip. Betekent dit dat Arsène zich aan vankelijk bewoog in een meer algemeen kader en niet in een specifiek Aalsters dekor, zoals nu het geval is Dirk StallaertOorspronkelijk kwam Aalst er gewoon niet aan te pas. Het geheel werd gesi tueerd in een totaal ander kader, namelijk dat van het fiktieve land Luxemburcht. Toen de Nieuwe Gazet van Aalst zich evenwel voor ons beeldverhaal begon te interesseren, werd alles aangepast. BernauwDe personnages kre gen een Aalsters accent en de dekors werden toegespitst op deze stad. Voor de rest heeft «Het achtste wapen» wel van bij aanvang al een Aalsterse sfeer uitgeademd, vind ik persoonlijk. Hoe zijn jullie met elkaar in kon- takt gekomen StallaertIk had een advertentie naar Humo gestuurd, omdat ik een beetje last had met het ver zinnen van scenario's. Ik was op Herstellen van schouwen. Alle verfwerken, plastiekwerken. dat ogenblik bezig met «Wasp- man», mijn strip voor De Zwij ger, en ik liet die liggen omdat ik een beetje strop zat. Tekenen geeft weinig problemen, maar scenario's verzinnen wel. Dat is niet bepaald mijn sterkste kant. Via die Humo-advertentie is dan de samenwerking met Patrick tot stand gekomen. BernauwHet grappige van de hele zaak is dat ik al een paar jaren op zoek was naar een goede tekenaar. Ik had immers een heleboel scenario's in mijn lade liggen, maar ik vond nie mand die ze in beeld kon omzet ten. Uiteindelijk vond ik nie mand die ze in beeld kon omzet ten. Uiteindelijk vond ik iemand in Nederland, maar die was enkel geschikt om realistische scenario's uit te tekenen. En dit terwijl ik meer naar het absurd- komische neig. Het komt erop neer dat ik me in feite al zot had gezocht naar de geschikte man en als puntje bij paaltje kwam bleek die dan nog in Aalst te wonen Betreft het hier een éénmalige samenwerking of gaan jullie er na de Arsène-strip verder mee door Stallaert: Dat is de bedoeling, alhoewel we nog niet goed weten wat het volgend projekt zal zijn. Arsène blijft ongetwijfeld een éénmalig iets. We zijn niet zin nens een hele serie op poten te zetten. Daarvoor is het gegeven iets té beperkt. Je kan Aalst 1 maal gebruiken als dekor in een beeldverhaal, maar de tweede keer is het leuke er wel af. BernauwArsène is in feite heel toevallig tot stand gekomen. Toen ik Dirk kontakteerde, had hij 4 bladzijden getekend rond een figuurtje dat Arsène noemde en dat sprak me wel aan. Vooral de titel «Het achtste wapen» vond ik zo mooie klinken. Ik vind Arsène een heel dankbaar figuurtje en zou er best willen mee doorgaan, maar daar is Dirk dus niet zo erg voor te vinden. Klikt de samenwerking een beetje StallaertVoor het ogenblik toch. We hebben eigenlijk nog niet zoveel samen kunnen doen, mede door de pech die we had den bij dat failliete uitgeverijtje. Daar hebben we praktisch een jaar verloren. Er werd ons voor gesteld dat «Het achtste wapen» Franse keuken Molenstraat 63 AALST S 053/78 45 52 dinsdagavond én woensdag gesloten in een beginoplage van 30.000 exemplaren zou worden uitge bracht maar die kerel vroeg steeds uitstel zodat er uiteinde lijk niks uit de bus kwam. We hadden dan ook nog een kon- trakt getekend met hem. Ik als free-lance medewerker. Daar door had ik mezelf geblokkeerd. Hij blokkeerde me ook, maar ik kon hem niks te laste leggen. Ik ben dan naar de Stripgilde gegaan en daar kreeg ik ook nog een veeg uit de pan. «Je had maar zo stom niet moeten zijn om dat kontrakt te tekenen» zei den ze, wat natuurlijk juist was. «Het achtste wapen» speelt zich af tegen een Aalsterse achter grond. Is er echter voldoende speling om er nog zaken in te verwerken de stenenaffaire van schepen De Maeght bvb. of ligt alles muurvast van zodra de publikatie aanvangt StallaertEigenlijk ligt het sce nario helemaal vast, omdat we het al eens eerder uitgetekend hebben. Maar ik ben van mening dat er voldoende manoeuvreer ruimte overblijft om aktuele din getjes in te stoppen. Maar het probleem is dan dat ik niet teveel voorsprong mag nemen met het tekenwerk. Hoe gaan jullie tewerk Levert Patrick eerst het scenario bin nen, waarop dan verder gebor duurd wordt Stallaert: Voor Arsène ligt het een beetje anders. Ik was begon nen met een minimaal scenario. Met daarop baserend tekende ik een viertal bladzijden, zonder echt te weten waarheen ik wilde. Patrick heeft later, aan de hand daarvan, een kompleet scenario geschreven. Normaal begint alles wel bij de scenarist. BernauwVoor het volgend verhaal dat we samen willen maken, «Mississipi Pub» gesi tueerd in het Amerika van de twintiger jaren en met de blues als onderwerp heeft Dirk het hoofdpersonnage, enkele bijfi guren en de dekor-setting gesug gereerd. Vervolgens heb ik in een kort script de verhaallijn uitge werkt. Die keurt Dirk dan goed of af in dat stadium bevinden we ons momenteel. Daarna schrijf ik het scenario stukje per stukje uit. Dirk zei daarnet dat scenario's niet zijn sterkste kant zijn. Bete kent dit dat ieder van jullie zich strikt aan zijn deelaspekt houdt of bestaat er een wisselwerking Stallaert: Er is een wisselwer king, we beïnvloeden elkaar. Wat bij mij heel moeilijk gaat is de plot, de kern van het verhaal uitwerken. Voor korte gags draai ik mijn hand niet om, maar werk van langere duur konstrueren kan ik niet. Dat is ook typisch iets voor een scenarist. BernauwIn feite beperkt mijn aandeel in de strip zich louter tot de verhaalstruktuur en de plot. In het geval van «Het achtste wapen» droeg ik het scenario binnen bij Dirk. Maar die tekent dat niet klakkeloos uit. Hij voegt hier en daar dingen toe, zodat hij me telkens weer verrast. Op die manier blijft de strip voor mij steeds nieuw. Wat verwachten jullie van «Het achtste wapen» StallaertWe richten ons tot een beperkt publiek, dus zijn onze verwachtingen ook beperkt. We hopen in ieder geval dat Arsène aanslaat bij het Aalsters publiek. BernauwIk verwacht tamelijk veel van het album dat De Nieuwe Gazet van Aalst achteraf gaat uitbrengen. Daarmee zullen we een landelijker publiek kun nen bereiken. Echt territoriaal werken zint me eigenlijk niet zo. Dat zou me enkel afgaan indien we het bewust deden, wat nu niet het geval was. Wat zijn de sterke en zwakke kanten van juliie beeldverhaal StallaertIk zal beginnen met de minder sterke kanten. Wat mij nogal stoort aan «Het achtste wapen» is de aaneenschakeling van gags die je erin krijgt. Dat is goed in een verhaal, maar het blokkeert in ons geval het hoofd personnage een beetje. In een humoristisches trip worden een aantal gags rond eén sterk ge- struktureerd verhaal geweven. Dat is bij Arsène niet het geval, omdat we bewust gekozen heb ben voor een verhaal vol gags. Mijn voorkeur gaat echter wel meer uit naar een diepe gekon- strueerd verhaal. En dan de sterkste kant... Er zijn er waarschijnlijk zoveel (gelach) Stallaert (met een uitgestreken gezicht)Kies maar (ander maal gelach). Bernauw Ik vind dat Arsène een heel eigen, stijl heeft en niet te vergelijken is met andere stripfi guren, niettegenstaande hij'in de traditie ligt van Nero en Lambik. Hij is volks maar met een eigen karakter. Op wie is Arsène geïnspireerd StallaertOp iemand met wie ik vroeger nog in hetzelfde kantoor gewerkt heb. Hij heet in werke lijkheid ook Arsène, maar is geen Aalstenaar. Jullie hebben nu met zijn tweeën aan «Het achtste wapen» ge werkt. Verliep die samenwerking moeilijker of gemakkelijker dan verwacht Stallaert Dat is een moeilijke vraag. Dit is de eerste strip die we samen maakten. We deden eerder wel al gezamelijke projek- ten, maar die bleven telkens ste ken. Dat waren telkens realisti sche dingen en daar ben ik niet erg sterk in ik ben overigens ook niet akademisch geschoold. Bernauw: Veel projekten bleven onafgewerkt omdat we er geen reaktie op kregen. Wanneer je, zonder verder gevolg, een aantal bladen naar een krant stuurt zie je het nut er niet van in om die strip te voltooien. En wat onze samenwerking betreft, ik werk ook nog samen met een Neder landse tekenaar en kan dus ver gelijken. Die Nederlander heeft wel een scenario nodig dat hele maal af is. Krijgt hij dat niet, dan schrijft hij om de haverklap om te vragen wat er in dat linker hoekje moet komen, welke ge laatsuitdrukking dat personnage nodig heeft... Op dat vlak heb ik met Dirk minder last. Die laat tijdens het tekenen zijn eigen in spiratie nog meespelen. Die Nederlander daarentegen, is nu nog altijd bezig aan scenario's die ik hem 2 jaar geleden bezorgde. Wat mij betreft is dat al lang van de baan. Ik denk er niet meer aan. Jij bent dus ook al een paar jaar aktief in de stripsektor Vroeger bewoog je jezelf toch veel meer op het terrein van proza en poë zie. Bernauw Dat is gekomen door dat ik het op zeker ogenblik nodig vond met schrijven ook wat geld te gaan verdienen (lachje). En ik meende dat zoiets vlotter zou gaan met strips dan met poëzie. Met die totaal ver keerde ingesteldheid begon ik er dus aan. Maar dat verbeterde vrij snel zodat ik liefde begon te kweken voor strips en het scena- riowerk. En toen kwam dus die uitgever die mij praktisch 12 maanden aan het lijntje hield. Ik ben echter van oordeel dat proza, poëzie en strips in eikaars verlengde liggen. Veel van mijn scenario's zijn trouwens bewer kingen van vroegere kortverha len. In «Het achtste wapen» komen een aantal Aalsterse personalitei ten voor. Zou het kunnen dat iemand zich op zijn tenen getrapt voelt Bernauw: Het is in elk geval geen keiharde satire. Niemand wordt echt zwaar aangepakt zoals dat bvb. in De Zwijger het geval was. Overigens moeten politici daar maar tegen kunnen. Ze hebben voor dat bepaald beroep geopteerd en moeten de nadelen bij de voordelen nemen. Ze weten vooraf dat ze zich aan zulke zaken mogen verwachten. Dirk, jij publiceerde vroeger in o.a. Knack en De Zwijger. Kan je daar iets van vertellen StallaertTekenen is steeds mijn eerste hobby geweest. Toen ik een jaar of 5 was stuurde ik eigen gemaakte strips naar Robbe does, en kreeg ze per kerende post terug. Rond mijn achttiende was ik het tekenen een beetje beu en begon me meer te verdiepen in muziek. Toen die interesse terug geslonken was, kwam mijn eerste liefde terug de kop opste ken. Om me te amuseren maakte ik een stripverhaal «Ridder Digest» dat ik naar Knack stuurde,' en daar bleek men onmiddellijk geïnteresseerd in publikatie. William DE GEYTER

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 7