IK MH m De landschappen van de stad VAN DER WAERDEN BIEDT MEER Liüike ps™«l f Van onze Cis gevallen... INTERIEURVERZORGING 12 Nieuwe Gazet van Aalst 24 augustus 1984 Alhoewel het de voorbije anderhalve maand nooit echt heeft stilgele gen trekt het Aalsters tentoonstellingscircuit zich momenteel terug fors op gang. Vorige vrijdag had in het stedelijk centrum «Oud- Hospitaal» de vooropening plaats van de tentoonstelling «Kunst in stadsbezit». Schepen van Kuituur. Chris Lievens-Borms, verzorgde de openingstoespraak. Daarin stelde ze o.a. dat de ten toonstelling in kwestie er kwam, ten einde de Aalstenaars in staat te stellen zich een beeld te vor men van het stedelijk kunstbezit. Veel van de gepresenteerde schil derijen verlaten anders zelden of nooit de schepenkabinetten en administratieve gebouwen waar ze hun dekoratieve funktie ver vullen, Voorts is de momenteel in het «Oud-Hospitaal» lopende expositie de eerste van een the matische reeks. Deze tentoons telling heeft als leidraad «land schappen». De schilderwerken die in het bezit zijn van de stad werden, aldus Lievens-Borms, veelal toevallig verworven. Een doelgerichte aankooppolitiek heeft Aalst op dat vlak nooit gevolgd. Aan de rol van de overheid als kunstmecenas heeft de befaamde kunstfilosoof Herbert Read ooit lezenswaardige bladzijden gewijd. Volgens hem kan er op langere termijn nooit sprake zijn van een adekwate en voor de kunst bevorderlijke politiek. Alleen al het feit dat beleidsamb tenaren slechts gedurende een beperkte periode hun funktie uitoefenen, staat dat in de weg. Op langere termijn zal men gewoon van de hak op de tak springen. Nieuwe beslissingsne mers brengen nieuwe voorkeuren met zich mee. Wanneer men, in naam van de gemeenschap, iets aankoopt, kiest men door de regel een werk waaraan niemand aanstoot neemt omdat de enige kwaliteit ervan is dat het geen kwaliteiten heeft. Verder zou men ook, 'aldus nogsteeds Read, van alles iets kiezen ten einde iedereen tevreden te stellen. Zodoende komt men nooit tot een koherent beschermheerschap en wordt de kunst nooit echt gestimuleerd. Men moet toegeven dat Herbert Read het bij het juiste eind heeft. Mocht de stad ooit beginnen met het aankopen van extravagante avant-garde kunst, dan zou ze vanuit brede lagen van de bevol king verweten worden van geld- verkwisting. Het gevolg is dat men zich, wijselijk, op de vlakte houdt en een kollektie verdiens telijk vrijetijdsschilderwerk op de kop tikt. Voor de tentoonstelling «Kunst in stadsbezit» werden 57 werken van een dertigtal schilders bijeen gebracht. De oudste werken Vrij m en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en Valerius de Saedeleer. (JO dateren vanuit het begin van deze eeuw en eerlijk gezegd heb ben de meesten van hen de tand des tijds niet bijster goed door staan. Veelal laten ze zich, anno 1984, kennen als hopeloos oubollig.'Dat geldt ook voor de meeste van de 10 hier aanwezige doeken van Valerius De Saede leer. Inderdaad, spijtig maar helaas, de in deze kontreien zó geroemde Valerius De Saedeleer valt onverbiddelijk door de mand met «De Leiebocht» (1904) als absoluut dieptepunt. Indien de hier aanwezige werken representatief zijn voor De Sae- deleers oeuvre, dan is het voor mij niet direkt begrijpelijk op grond van welke verdienste naar hem een Aalsterse straat genoemd werd. Tijdens haar speech stak schepen Lievens- Borms nogal de loftrompet over de 10 doeken van onze illustere stadsgenoot. Het heeft er veel van weg dat men hier de troef kaart van de «merknaam» uit speelde een slechte «De Sae deleer» blijft toch nog altijd een «De Saedeleer». Het toonbeeld van wansmaak komt echter voor rekening van Lodewijk s.j. Taeymans. Zijn «Oud buitengoed van de paters jezuieten» (1919) slaat veel, om niet te zeggen alles. Beschrijven waarom het zo slecht is, ga ik niet doen. Woorden schieten te kort om dat te verwezenlijken, gaat U zich daar maar zelf van vergewissen... Wat bij veel werken opvalt is dat ze niks uitstralen. Er werd nooit enige ziel in gelegd. Het land schap werd destijds gepenseeld zoals de schilder het zag maar er werd niks aan toegevoegd. Sim pel kopieerwerk, met andere woorden. Wie van mening is dat ik te hard ben in mijn oordeel, moet zich maar eens de tijd nemen om een landschap van Jacob Ruysdael of Jan van Goyen te bekijken. Dat is natuurlijk absolute wereldklasse, waarmee je de schilderijen uit het «Oud-Hospitaal» niet mag vergelijken, maar dan zie je toch onmiddellijk het verschil tussen kaf en koren. Het versteend maniërisme dat het werk van De Saedeleer, Frans Pereboom, Jozef Meganck en andere dood drukt, is daar van geen kanten te bekennen. Techniek kan je ver werven, talent niet. Eén van de weinige schilderijen dat op een elegante manier oud werd is «Koeien» van Ernest Van Den Panhuysen. Dit werk is ten minste niet wars van enige dyna miek. Maar het blijft zeer de vraag wat het komt doen in een expositie met als thema «het landschap». Hoe recenter de werken worden, hoe beter ze meevallen. Dat zal wel komen doordat ze meer aan sluiten bij de hedendaagse smaak. Van Fons Macharis zijn 2 mooie doeken aanwezig. Ge schilderd in felle tinten vormen ze een hele verademing tegenover de monotone kleurkombinaties van de meeste andere schilderi jen. Het luchtige aquarel «Pano rama» van Jef Van Den Steen weet zich om soortgelijke rede nen te onderscheiden. Van de stad kan je niet verwach ten dat ze een topkollektie kunst werken aanlegt. Toch overvalt de vraag je of men bij aankopen niet beter wat meer geld zou be steden aan werk dat na een paar decennia niet kompleet verou derd overkomt. Kan dat echter Deze tentoonstelling toont aan dat veel schilderwerken onher roepelijk erg tijdsgebonden zijn. De in het «Oud-Hospitaal» geëx poseerde werken die ons nu aanspreken, zullen dat waar schijnlijk binnen, 25 jaar niet meer doen. m We hadden ons aan een kruising van Sus en Wis of tenminste aan meer André Hazesachtige toe standen verwacht bij het bekijke van «Ciske de rat», maar geluk kig bleef de smartlap hoofdzake lijk beperkt tot de superslijme- rige intro-hit «'k Voel me zo ver domd alleen». En alleen waren we niet, in zo'n volle zaal op een doordeweekse donderdag. Wonderwel geen «Annie-ma- lieën» in de vorm van overvloe dige naïeviteit en vals sentiment dus, maar helaas wel hét euvel van de Nederlandse speelfilm een onverstaanbaar «sjonge sjonge, wat zegt ie nou weer ?»- taaltje. Zeker voor een kwart van de dialogen wordt het dus raden of liplezen... Maar geen nood: het verhaal staat niet bepaald bol van de ingewikkelde intriges, en is dus vrij gemakkelijk te volgen. Ciske is een dreumes met een hoerige moeder (Willeke Van Ammel- rooy) en een verre zeemansvader (Peter Faber). Qua karakter is hij zowat te vergelijken met De Witte (van de gelijknamige pro- dukten een goeie jongen, die niet altijd zo onschuldig is, maar in elk geval altijd de dupe wordt. Dat moet dus foutlopen... En ja hoor... Moet je je moeder ver moorden om bij de rijkswacht te mogen aansluiten Zoja, dan is Ciske reeds in zijn ingangsexa men geslaagd... Getreiterd of niet, hij raakt opgepakt bij een voorloper van de «jongeren- mars»-rellen, hij takelt klasmaat met zakmes even toe en hij keelt moeder losjesweg met een aard appelmes... Al praat de film nogal veel van dat gestoei goed door z'n sociale achtergrond en tegenslagen dik in de verf te zet ten. Zeer goed in deze toch wel boeiende trilogieverfilming zijn ongetwijfeld de vertolkingen, met in de eerste plaats verrassend Herman Van Veen als de onder wijzer ('t speelt zich af in 1934; zou Hilversum 3 dan al bestaan hebben Verder zijn ook Linda Van Dyck, Rijk De Gooi- jer, Petr Faber en Willem Nij- holt bijzonder overtuigend in de hun toegemeten rollen. Het Wat velen met mij waarschijnlijk wel zullen willen weten is volgens welke kritieria de stad een kunst werk aankoopt. En wie de uitein delijke keuze maakt. Misschien kan schepen Lievens-Borms hier één en ander verduidelijken (WDG) De tentoonstelling «Kunst in stadsbezit landschappen» loopt nog tot 30 september. Het Oud-Hospitaal is iedere weekdag (behalve op vrijdag) open van 14 tot 18 uur. Zondag van 10u.30 tot 12u.30 en van 14 tot 18 u. akteertalent van Danny De Munck als Ciske lijkt lichtelijk overroepen en een heldenstatus komt hem zeker (nog niet toe. Toch kunnen we ondanks het vrij positieve beeld dat we hier ophangen, onmogelijk de beden kingen schrappen die onze be oordeling zeker voor een erg jong publiek, al heel wat onfris ser zal maken. «Ciske de Rat» wordt voorgesteld als een kinder film, terwijl het er nauwelijks een is. Geweld en ruwe scenes, plus de bijna onvoorwaardelijke toejuiching van de moeder moord, doen zware twijfels rij zen. Is het verantwoord om een moedermoordenaartje (al dan niet met zware gezinsproblemen) als volksheld naar voor te schui ven Is een kind als toeschou wer rijp genoeg om de ontbre kende moraal zelf aan te vallen Dat grote mensen moorden, wist het al uit nieuws, Dallas en poli tieseries maar leeftijdsgenootjes (die er nog sympatiek uitkomen, ook) Wacht maar, mama, als je me nu mijn zin niet geeft 1 Ach ja, kinderfilm Maar wat komt het zeer wrede promotie filmpje van Bronson dan vlak vóór «Ciske de Rat» vertonen Veel verschil lijkt er niet te zijn beiden doden ze uit naam van de zogezegde rechtvaardigheid... Wanneer vinden zé eens de kwo- tatie TNT uit Toeschouwers Niet Toegelaten... (LDC) Programmatie Palace 1. «Ciske de Rat» (KT)zie be spreking. 2. «The big chili» (KT)over de begrafenis van de «sixties». Veel besproken prent van Laurence Kasdan, met «gouwe ouwe»- soundtrack. 3. «Risky Business» (KNT)als de kat van huis is. Een jongeman maakt van de afwezigheid van ma en pa gebruik om het huis «uit te baten». Wellicht een vol treffer bij wie de KNT-grens net over is... 4. «The evil that men do» (KNT)dit biosgerecht zou «gerechtigheid» als dekmantel hebben om heel wat geweld op U los te laten. Met Charles Bron son. Feestpaleis 1. «Scarface» (KNT)vrij harde en bloederige gangsterfilm met Al Paccino als heerser van de onderwereld. 2. «Footloose» (KT)zelfs de soundtrack is (helaas) beter. Tegenvaller. 3. «White dog» (KNT)na «Cujo» een andere hondenfilm; met een ultra-racistische blaffer in de hoofd-drol... Hij moet heropgevoed worden, en daarom is dit misschien een aanrader voor extreem-rechts... VAT )EN Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Internationale Wohneinrichtungen van 14 tot 20 uur; zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur - maandag gesloten

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 12