September: festival- en andere koorts film VAN DER WAERDEN IEN BIEDT MEER v- Against all hits... 12 Nieuwe Gazet van Aalst 7 september 1984 Er valt niet naast te kijkenje kan tijdens de maand september op onze grote markt drie tenten bouwen om tijdig van concert naar concert te zwerven. Op het ogenblik dat deze woorden verschijnen speelde in het kader van de marktanimatie een Limburgs koperkwintet, organiseerden mensen van Esperanto en VTB een concert in de belfortzaal, musiceerden in de feestzaal van het stadhuis laureaten van een bel-cantocursus in Alden Biesen samen met een jeugdorkest o.l.v. Ernest Maes. London Pro Musica: Kevin Smith, Christopher Wilson, Erin Headly, Bernard Thomas. En wat lokt daar aan de horizon? Opendeurdagen in ons belfort met op zaterdag 8 september om 17 u. een beiaardconcert door Pierre De Smedt en om 19.45 u. een voordracht met dia's over de kunsthistorische betekenis van het schepenhuis, en op zondag 9 september een beiaardcon cert om 11 u. en om 16.30 u. een namiddagconcert door Kristiaan Van Ingelgem (clavecimbel) en Frank Hendrickx (fluit). Voor de beide beiaardconcerten kunnen liefhebbers Pierre De Smedt zien spelen via een videoscherm opgesteld in de benedenzaal van het belfort. Tevens zijn er geleide bezoeken voorzien aan belfort en Daensmu- seum. We kunnen dus zwijgen over de mythe dat hier nooit iets gebeurt, en wat meer Is, de uitvoering berust bij mensen van bij ons, mensen met talent. En het festival van Vlaanderen? Vorig jaar op het slappe koord: slechts drie concerten met als kwaliteit een goede beaujolais. En nu vier concerten met het aroma van een uitgelezen bourgogne. Een voorbeeld? Hesperion XX geniet wereldfaam en nam in de reeks "Reflexe,, die zich toespitst op middeleeuwen, renaissance en vroeg- barok, reeds een hele reeks platen op. Vanwaar die hoogconjunctuur? Hoe paradoxaal ook, in deze periode van economische terugval staat het mecenaat in de bres om te steunen. Ook wil het festival zichzelf bedruipen. Vandaar de keuze van een kader als de Sint-Martinuskerk. Want in welke andere ruimte laat je Schütz zingen en breng je zo'n massa mensen samen? Positief ook is de keuze voor kleinschaligheid, voor de intimiteit van de renaissance en de kamermuziek uit het impressionis me. En wie bang is voor Schütz mag zijn angst afleggen. Die man is een van de grootste meneren uit de muziekgeschiedenisgeen overdaad aan noten maar religieuze muziek die treft en ontroert. Terzake nu. Het festival opent op woensdag 12 september te 20.30 u. in de kerk van Baardegem. Londen Pro Musica zingt en speelt Nederlandse en Italiaanse polyfonisten uit de tweede helft van de 15e en de eerste helft van de 16e eeuw. Even kort situerenMemlinc schildert zijn serene, vrome figuren, Villon spuwt zijn rauwe ballades uit, Savonarola hekelt pracht en praal van kerkvorsten en sterft naast het palazzo vecchio in Firenze, Thomas More weigert het hoofd te buigen. Iets later verschijnt de beruchte Hendrik VIII op de Engelse troon, Lorenzo de Medici laat de kunsten bloeien, de Fuggers beheersen met hun kapitaal een deel van de wereld, Jeroen Bosch roept zijn hallucinante spookbeelden op, Luther rebelleert, Copernicus verschuift het wereldbeeld. In die sfeer zwerven en werken een groep componisten, veelal Vlamingen. Maar het Vlaanderen van toen was niet het Vlaanderen van nu. Het was toen verbonden met Nederland en Bourgondië, het was groter en zag ruimer. Deze Vlamingen of Nederlanders trokken van land naar land, van hof naar hof, gegeerd om hun talent door prinsen en hertogen. Josquin bv. verbleef in Rome, in Milaan, aan het Franse hof en bij de hertog van Ferrera, Ockegem was schatmeester in St.- Martin te Tours, Weerbecke werkte bij de Sforza's in Milaan en inde pauselijke kapel en Lassus werd met ontvoering bedreigd om zijn mooie stem en om het gemak waarmee hij missen, psalmen en profane liederen los uit zijn mouw schudde. Doorgaans spreekt men in de geschiedenis van een Bourgondische, een tweede, derde en vierde Nederlandse school, een gevaarlijke methode omdat het woord school hier misleiden kan. Het gaat weliswaar om mensen die mekaar iets te zeggen hebben maar niet in de zin van: ik doceer, jij luistert. Het waren stuk voor stuk persoonlijkheden, geen naapers. Bourgondië had een stevige band met Engeland, gericht tegen Frankrijk (er waren immers pijnlijke herinneringen aan de honderdjarige oorlog). Dufay kende Engeland en de Engelse muziek, Dunstable was vertrouwd met de Bourgondische school. De tweede Nederlandse school wordt beheerst door Ockeghem, de tovenaar met het contrapunt, leermeester van o.m. Obrecht en Busnois, vereerd door Josquin die hem deze treurzang wijdde "Acoutrez vous d'abitz de deuil, Josquin, Brumel, Pirchon, Compère, Et plorez grosses larmes d'oeil perdu avez vostre bon père... Ziet men bij Ockegem eerder de (fraaie) bomen dan het bos, zijn muziekbeeld is verfijnd en geraffineerd, Josquin weet van de bomen een bos te maken. De technische kunde is zo verbluffend dat ze spontaan overkomt, zo natuurlijk, zo vanzelfsprekend dat men eerder oor heeft voor de expressie dan voor de middelen. Luther zegt van hem: "Hij is de meester van de noten, zij moeten zich gedragen naar zijn wens; andere zangmeesters moeten het klaar spelen zoals de noten het verlangen,,. Verschillende missen van Josquin zijn parodiemissen d.w.z. dat een vreemd motet of chanson als uitgangspunt dient voor een heel nieuw stemmencomplex. Tussen deze keurgroep van Vlamingen zitten een paar Italianen. Van Spinaccino horen we een ricercar (van "rechercher,,) voor luit. Het is alsof het instrument de thema's opzoekt in een woud van versieringen. Trombocino schrijft een muzikale vertaling van Petrarca's hymne aan de heilige Maagd. De uitvoering berust bij Pro Musica Londenzang, fluit, gitaar, luit, viola da gamba. De contratenor Kevin Smith was hier al te gast in 1975 met Pro Cantione Antiqua. Bernard Thomas (fluit en dulciaan) trad op met beroemde ensembles als The Taverner Players (die een originele versie van Purcells "Dido and Aenas,, op plaat opnamen) en The Consort of Musicke, geregeld te gast op het festival in Brugge. Christopher Wilson concentreert zich op de luit en nam o.m. al werken van Dowland op, en Erwin Haedley liet haar cello in de hoek om zich toe te spitsen op de viola da gamba en de lirone in de sfeer van de oude muziek. Het tweede concert heeft plaats op vrijdag 21 september te 20.30 u. in de feestzaal van het stadhuis. Hesperion XX speelt en zingt muziek uit Spanje (laat-renaissance en vroeg-barok) met daartussenin een graantje Caccini en Marin Marais. Hesperion XX is de laatste jaren in het nieuws gekomen door het verlaten van platgetreden paden een verrassende aanpak van Spaans minder bekende maar zeker niet minder mooie muziek. De leden hebben stuk voor stuk te maken met de Scola Cantorum Basiliensis (een referentieen genieten op hun specifiek terrein wereldfaam. Wie niet van vrouwenstemmen houdt zal perplex staan bij de ongewone stem en tekstbenadering van Montserrat Figueras, Spaans van temperament en vocalise. Het horen van de naam Jordi Savall op de radio betekent het vergeten van razende auto's en drukte alom. Deze man tovert uit zijn gamba schakeringen en emoties die in de mist van het verleden verdwaald waren. Hopkinson Smith, een Amerikaan die verliefd werd op het Oosten, bespeelt luit en gitaar. Jan Willem Jansen verzamelt eerste prijzen op clavecimbel en orgel en studeerde o.m. bij Ton Koopman. Het programma zit vol Spaans ritme en koloriet met Moorse, Joodse en christelijke invloeden. We laten de groten der aarde Haendel, Vivaldi en Corelli even terzijde en vallen in een klankwereld waaraan ons oor niet gewend is. Gevolgverrassing alom en het geluk van de verwondering. We zijn in een tijd waarin Adriaan Brouwer zijn kroeglopers typeert, Rembrandt zijn aangrijpend clair- obscuur schildert, Galilei voor de inquisitie verschijnt, Lully intrigeert, Monteverdi's genie openbloeit. Diego Ortiz komt uit Toledo en wordt kapelmeester van Alva in Napels (toen in Spaans bezit). Hij schrijft een tractaat over het variëren van thema's voor bas-gamba, theorie die hij zelf toepast in zijn muziek. Giulio Caccini behoort tot de intimi, de camerata van graaf Bardi. Vincenzo Galilei (de vader van de kosmoloog) improviseert er,.Caccini schrijft er zijn bundel éénstemmige liederen met begeleiding. Ze zitten vol fiorituren, effecten van kleuren en trillers. Juan Cabanilles, de Milanes, Juan Hidalgo, Marti, Francisco Guerau en Antonio de santa Cruz worden overschaduwd door grote heren, zijn in het vergeetboek terecht gekomen, maar gelukkig door de mensen van Hesperion XX opgespoord en in reliëf gebracht. Cabanilles is een grootmeester in de variakunst, Hidalgo schrijft toneelmuziek en Guerau is de auteur van een Poema Harmonico, tractaat waarin gitaartabulaturen verklaard en gebruikt worden. De tabulatuur is een wijze van notatie die verschilt van land tot land en waarin gebruik wordt gemaakt van lijnen, cijfers, lettertekens en andere symbolen die verschillen van de actuele notatie. Het programma wordt afgerond met twee bekende namen. Van Marin Marais krijgen we een rijke schotel folies opgediend, Portugese dansen met een telkens terugkerende bas- figuur. Marais laat een waaier van Phil Collins gooide hoge ogen in de hitlijsten met zijn «Against all odds», en van de gelijknamige film werd hetzelfde verwacht. Maar deze «Against all odds» blijkt zijn naam een beetje eer aan te doen: «tegen alle ver wachtingen» valt die eerlijk gezegd wat tegen. Zeker na «An officer and a gent leman» hadden we van Taylor Hackford beter verhoopt. Want deze ietwat tweeslachtige avon- turenprent schippert teveel tus sen liefdesroman en aktiefilm, zodat het geheel eigenlijk weer tussen twee stoelen valt. mogelijkheden openbloeien, eenvou dige wijsjes, maar ook passages met volle accoorden en dubbelgfepen. Wie de variaties van Mozart of Brahms op gekende thema's weet te waarderen, moet naar deze Marais luisteren. Ik hoorde ze vorige week toevallig op BRT 3. Ze zijn verrukkelijk en zitten vol kleurwisseling. Tenslotte horen we van Bias de Laserna één van zijn ongeveer 700 tonadilla's, kleurrijke pikante intermezzi tussen de bedrijven van opera's, met een inleiding, een copla, geliefkoosde vorm waarin het Spaanse volk uitdrukking geeft aan zijn gevoelens van haat en liefde, verlangen en heimwee, en een seguidillas, een dans uit Andalusië met een snel tempo, een dans die lijkt op de bolero en Moorse voorouders heeft. De practische kant nu - 12 september 20.30 u. St.- Margarethakerk Baardegem: Londen Pro Musica 21 september 20.30 u. feestzaal stadhuis AalstHesperion XX - 27 september 20.30 u. Belfort Aalst strijkkwartet van de Nationale Opera - 4 oktober 20.30 u. St.-Martinuskerk Aalstensemble Currende De laatste twee concerten zullen in een van volgende nummers worden toegelicht door mijn vriend Freddy Caudron. De eenheidsprijs voor de concerten is 300 fr. maar er iijn reducties voor houders van een cultuurkaart (jeugd tot 25 jaar) of een plus-3-pas. De kaarten zijn verkrijgbaar op de Culturele Dienst, Kattestraat 33 (2e verdieping) tel. (053) 77.1111 (toestel 288) en in het toeristisch informatiebureau, gebiedshuisje, Belfort, tel. (053)77.11.11 (toestel 240). Stortingen kunnen gebeuren op naam van het Gemeentekrediet van België 068-0500960-79 van het Dirk Martenscomité Aalst. Tenslotte nog twee belangrijke mededelingen - Pierre De Smedt zal op zijn beiaard elk concert inspelen, telkens van 19.30 u. tot 20.15 u. - de maand september is ook de maand van onze orgelconcerten. Kristiaan Van Ingelgem staat borg voor de kwaliteit. Uitgebreid nieuw daarover volet. (W.D.B.) «verzoenen» tussen de exotische Mexicaanse heiligdommen. (En vooral hier krijgt de film teveel het karakter van een reisburofol- der, en verliest hij aan vaart). Wanneer Jake er echter achter komt, wordt het «jakkes» voor het koppel want... Enfin, kijk zelf maar, er duiken nog heel wat komplotten en korrupte zaakjes op vóór Terry opnieuw in een football-team kan spelen zonder off-side gezet te worden. Eerste rapport van het nieuwe schooljaareen zeven op tien. Niet zó denderend, maar ook niet echt af te raden. Wellicht hangt veel van je verwachtingen af, die je hier dus niet te hoog mag spannen. Op muzikaal vlak lijkt het wel een ontgoochelingje kan wel Kid Creole and the Coconuts zien optreden (maar dan zo slecht gelipt dat ze zelfs niet eens door de preselekties van de play- bakcavond zouden raken maar het schitterende «Through the fire» van Peter Gabriël hoor je slechts in vlagen en Phil Col lins mag enkel de eindgeneriek begeleiden, wanneer iedereen in allerijl de zaal uitstormt. «Against all odds» Ons is 't om 't «even». (LDC) ProgrammaticPalace: 1. «Romancing the stone» (KT) 2. «Ciske de Rat» (KT) 3. «Against all odds» (KNT) 4. «Don Camillo» (KT) Feestpaleis 1. «Silkwood» (KNT) 2. «The curse of the pink panther» 3. «Footloose» (KT) INTERIEURVERZORGING VAT Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Internationale Wohnemrichtungen Vrij in en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en van 14 tot 20 uur, zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten Terry Brogan (Jeff Bridges) is een veteraan-football-speler die de bons krijgt bij «The Outlaws» en dus een andere job moet zoe ken. Een duistere vriend, Jake Wise, biedt hem een baantje aan zijn weggelopen liefje Jes sie Wyler (Rachel Ward) terug vinden. Dat vinden lukt maar al te best, vooral het «met elkaar vinden» dan, en Terry en Jessie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 12