"Hoger Op„ mikt naar de jeugd musici en fascineren Jeugdige zangers Aalst Benedenzaal van het belfort nieuw ontdekte culturele lusthoek arseen/ Nieuwe Gazet van Aalst 14 september 1984 7 PF A\WnH?tN VAN) Een seintje... Onze publiciteitsadviseurs staan paraat s 77 62 94 Op zaterdag 8 september jongstleden stelde de toneelgilde "Hoger Op„ tijdens een receptie, haar programma voor van het seizoen 1984-85. Nieuwbakken voorzitter Mare Poppe stelde in zijn (maiden speech dat het spelerspotentieel van "Hoger Op„ afgelopen jaar flink verjongd w erd en bracht in herinnering dat de Mijlbeekse toneelvereniging in 1985 een halve eeuw oud is. Het is echter voorlopig niet allemaal goud dat blinkt voor "Hoger Op„. Momenteel bestaat er nog onzekerheid rond het klublokaal dat men betrekt in het Beukenhof. Dit lokaal huurt men van de stad en voor het ogenblik kreeg men nog geen uitsluitsel over de hernieuwing van de huurovereenkomst. Op 18 september zou dit punt evenwel ter sprake komen op de gemeenteraad. "Hoger Op„ werd tijdens het voorbije seizoen flink verjongd. Niet alleen bij het spelersbestand, maar ook bij het geheel vernieuwde bestuur werd de gemiddelde leeftijd naar beneden gedrukt. Dat bestuur is momenteel als volgt samengesteld: Mare Poppe (voorzitter), Karei Pauwels (ondervoorzitter), Carlos De Vidts (propaganda), William Van Keymolen (techniek) en Ingrid Maesschalk-Schockaert (spelers). Voor het seizoen 1984-85 bleven de abonnementsprijzen behouden (150 fr. voor 1 persoon, 250 fr. voor 2 personen, 350 fr. voor 3 personen). Dit komt doordat vorig jaar de produktie "Uitvaart,, ten gevolge van een samenloop van omstandig heden, niet kon doorgaan en de abonnés toen slechts 2 produkties zagen in plaats van de 3 waarvoor ze betaald hadden. Het programma dat "Hoger Op,, dit jaar brengt, omvat "Gieren op 't veilig nest,, van Harold Mc Pherson (1, 2, 7, 8, 9 en 10 december '84), "Een moordenaar in de groep,, van Philip King en John Boland (26, 27 en 28 januari '85) en "De Caraïbische Zee,, van René Verheezen (13, 14,20, 21 en 22 april '85). Op 25 mei '85 besluit men het speeljaar met "Thaleia XII danst,, het jaarlijks privé-feest van "Hoger Op„. Opgemerkt dient nog dat "Een moordenaar in de groep,, geen eigen produktie is maar - in het kader van het jaarlijks uitwisselingsprogramma - gebracht wordt door de Koninklijke toneelvereniging "De Noordstar,, uit Brussel. Voor de 2 Hoger op- produkties werden Aalsterse gastregisseurs, te weten Francinne De Bolle en Lena Siau, aangetrok ken. Ook voor dit seizoen blijven de krachtlijnen uit het verleden gehandhaafd amateurtoneel brengen op een kwalitatief zo hoog mogelijk peil. Ten einde die intentie waar te maken is "Hoger Op„ momenteel reeds druk aan het repeteren. (WDG) Woensdag 5 september, feestzaal stadhuis. Een groep jeugdige musici bevolkt de helft van de zaal. Instrumenten worden gestemd, zenuwen verdwijnen achter zelfvertrouwen en geestdrift. Ernest Maes heeft van het jonge geweld een keurgroep gemaakt. Een tiental zangers treedt binnen, zat van talent. Het resultaat is het gevolg van een cursus in de Landkommanderij van Alden Biesen. Een van de gastdocenten was Nicolai Gedda, een van de groten in de operawereld. Reken daar de vakkundigheid van Ernest Maes bij en je kan de avond samenbrengen onder de noemer "betoverend,,. Een schaduwvlek (eens te meer) Aalst blijkt ingedompeld. De personaliteiten laten het afweten. Er zijn amper een vijftigtal liefhebbers, maar bezield met een enthousiasme dat recht evenredig is met de kwaliteit van de uitvoering. Het domein van de Italiaanse opera is niet mijn grote liefde. Maar twee factoren vlakken mijn ongegronde mening uit: de bijna volkse zangerigheid van Verdi, de in muziektaal verwoorde mensenkennis van Puccini enerzijds, de doorleefde vertolking van orkest en zangers anderzijds. Bovendien ervaar ik hoorbaar en zichtbaar de betrokken heid van mijn buurman Charles Accou, een man die o.m. in de Scala van Milaan en de opera's van Wenen, Brussel, Parijs en Londen alle groten der aarde heeft beluisterd, die met vraagtekens in zijn hart naar hier is gekomen maar die vanaf de eerste accoorden van het orkest, de aanzet van Eduardo Pons in de ban geraakt van wat hier te beleven valt. Hoe onwaarschijnlijk ook het libretto soms is dat men Verdi voor de ogen schuift, steeds vindt hij de klankkleur en de dramatische effec ten om van zijn personages mensen van vlees en bloed te maken. Het scenario van 'Tl Trovatore,, bv. lijkt weggeslopen uit een verwarde geest. Maar Verdi redt het door er een typische zangersopera van te maken. De Engelse mezzo Jady Pearl zet een indrukwekkende Azucena neer, geslingerd tussen haat en liefde. Patrick Flores is een schitterende, exotische troubadour. En het orkest speelt zijn dienende rolfelle kopers, elegische klanken van violen en Aalst heeft er zijn nieuwste culturele ruimte bijde belfortzaal. Een visuele parel, een rustige oestersfeer en akoestisch gezien een meevaller. Geen wonder dus dat, naast het beiaardconcert, een voor dracht en een diareeks nog een pak-weg mini-concert ingeschakeld werd. Een aperitief je wellicht voor de grote broer van het Festivalge- beuren dat intussen een eerste manifestatie achter de rug heeft. Hopelijk wordt de binnenrust bij ernstig bedoelde concerten niet verknoeid door eindeloos afremmende rijen auto's, knallende motor rijders én de beiaard die elk kwartier met de kwistigheid van een ouderwetse Sinte Maarten Loze Vissertjes en Slavische Dansen naar beneden kwispelt. Voor het allereerste concert tekenden Kristiaan Van Ingel- ghem, klavecimbel en Frank Hendrickx, dwarsfluit. Met een extra dik Aalsters uur vertraging vangt een heel rustig en klank- vertrouwd programma aan. So listisch werk is er met de 3e suite voor klavecimbel van Handel en een Fantasia voor fluit van Tele- mann. Heel netjes, heel keurig, heel rustig zondagnamiddag, de tijd vol tafelmuziek. Muziek die alleen de taak heeft te ver strooien, wellicht zelfs te verblij den. Diezelfde geest en sfeer vin den we terug in de sonate voor fluit en basso continuo van Leo nardo Vina, pretentieloos, char merend, met een largo als weiden van wiegende zeeën, dat zo uit de mouw van Vivaldi kon vallen en een dóódsimpel pastourelletje om mee in je broekzak naar bui ten te nemen, een paar keer te fluiten en zoweer te vergeten. Het interessantste werk is onget wijfeld de Diptyque voor fluit van Georges Delerve, leerling van Milhaud maar bij het grote publiek vooral bekend als film- muziekkomponist (Women in love). De cantabiliteit die we tot nu gehoord hebben, wordt nu tot flarden verbrokkeld, verkrui meld tot een ruwe kern van me lodische frasen, uitgekleurd met een eigentijdse boeiende opbouw. Frank Hendrickx bevestigt met deze heksenkring van technische moeilijkheden andermaal zijn reputatie van virtuoos instru- mentist. F.C. hobo. Dat Verdi genoeg heeft aan enkele trekken, het typische timbre van een stem, het eigenaardige koloriet van een instrument om een personage te vatten en uit te tekenen blijkt over duidelijk uit zijn "Rigoletto,, de hofnar die met zijn scherpe tong ontmaskert en amuseert. Het werk zit vol tijdeloze aria's, vol onvergetelijke figuren. Twee stemmen blijven in mijn oor hangende Spanjaard Eduardo Pons, een soepele lyrische tenor, die zich volkomen inleeft in zijn rol van hertog, en de Japanse Miyuki Morimoto, toonzuiver en moeiteloos, ook in de hoge registers. Het orkest dient maar leidt ook. Ernest Maes heeft in drie weken wonderwerk verrichtde klank is homogeen (ik denk in de eerste plaats aan de houtblazers) en men stapt probleemloos van piano naar fortissimo. Toch komt de grootste betovering van Puccini's éénakter "Gianni Schicchi,, een spervuur van listen en lagen, illusie en ontreddering, gevuld met figuren uit de commedia dell' arte en gebaseerd op enkele verzen uit Dantes "Inferno,, waarin de schaduw van Schicchi "naakt en bleek,, de hellestraf ondergaat voor zijn bedrog met de erfenis van Buoso Donati. Afgezien van de prachtige aria "O mio babbino caro,, (met grote fijngevoeligheid vertolkt door de Amerikaanse Alice Hyde) wordt het werk beheerst door arios en parlando, vinnige dialogen, gekwetter rond een erfeniskwestie. Alles klinkt waarachtig en puntig, de mimiek spreekt boekdelen, de parodie is niet veraf. Ik denk bv. aan de rol van de notaris, vastgeklonken aan zijn clichétaaltje. Ook het orkest speelt nu een echte hoofdrol. Eigenbelang, corruptie en hebzucht worden ook instrumentaal ontmaskerd. Euforie bij de toehoorders. Een ware ovatie voor de uitvoerders. En terecht j WDB -DcoR EN BE.R.IOAUW Wat voorafging: In Groot-Alostia heeft Maarschalk Sprot na een stadsgreep de macht overgenomen. Bovendien is hij in het bezit van het Achtste Wapen, niets meer of minder dan de opvolger van het Zevende Wapen!!! Neus ee jeis TOOCH nie ^iek, 'WoJp. 7 Z roorse kaffee en t KOEKSKF,, KAPITEIN PANK JE, StcoT/ 's ANDer2gNJQAA<ss vectötkT een toestel. van de musisch F LUCHT VAARTMAATSCHAPPL) MET BESTEM- D£ STADSTAAT AfoSTlA. AAN 8cP(2Q 8EV1NDT* RjeH KEI EU NUU0T fep. G&2ITNi OO? PZ2£ VIFUCHU KAPITEIN. VERVANODE KAPITEIN Dé? HOOFDMAN oveaoaegF LICHTJES METOyN GS- SNUFFgU IN LADEN £Nl KASTEN, OP 2.0ZK NAAf2. SPIONNEN. IK <Sg£N ENKEL VEE-DACHT <5£LAAT ONDER De PKSSMS&tSJ MMM FFF 6ELDKKlO VAL" vuerevë VOETEN VAN OU2£ HELD/ DIE IN DE DIEPTE STOPT. 2l£K?,./T 15 TT HU VOEL' DE ZICH WAT BESODEMIETER* ATTENTION PLEASE.THIS IS DE 0OLLEBOP* VAN DE KI «SAUS** SPEAK INS. ARSEEN VJORDT (N DE STUURHUT öTVRAAOP. IK IN DE SPIEOEL- vjvaz VAN HST KAN IK U By DE BESTUfUNé VAN UW LUCHTSCHIP BEHULPRAAM 2yN,GEM EEN LUIK6AAT plots open on der DE NIETS VERMOEDENDE

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 7