ARZONI Beloftevolle jeugd XHIe Antiekbeurs - een nooit eerder geziene volkstoeloop Talmud Melk moet ook Onze filosofie kleden is een kunst Verkoop aan partikulieren Nieuwe Gazet van Aalst 21 september 1984 11 't Liga-beest Aalsterse architekt bij de laureaten Nationale Verlichtingswedstrijd Philips 83-84 Molenstraat 23, Aalst 2147 77 Broeken, Vesten Kostuums, Blazer, Smoking Windjakken, Vrijetijdskleding Vesten en windjakken in schaapsvel Geklede- en sporthemden grote keus Halsdoeken, Dassen, Gordels Het is de afgelopen maand al razend druk geweest om en rond het belfort. Niet alleen waren er, 2 weken geleden, de opendeurdagen maar ook de tentoonstellingen volgen er elkaar in een snel tempo op. Nog maar pas heeft André Van Schuylenberg de belfortkelder ontruimd of er loopt al een nieuwe tentoonstelling. Een groepsexpo- sitie ditmaal die werk van 14 oudleerlingen van de stedelijke acade mie verenigt. Het dient toegegeven dat ik eigenlijk niet direkt met hoogge spannen verwachtingen naar de belfortkelder getrokken ben. Ten onrechte zoals later zou blij ken, want de 14 jeugdige expo santen hun leeftijd situeert zich tussen de 20 en de 30 jaar tonen dat ze niet van enig talent gespeend zijn. Indien de jonge kunstenaars representatief zijn voor de lichting die jaarlijks de academie verlaat, dan mag zon der meer gesteld worden dat die instelling prima werk verricht. Natuurlijk moet dit alles enigs zins gerelativeerd worden. Het is en blijft een groepstentoonstel ling en de vraag, of de kunste naars die zich hier met hun 3 of 4 aanwezige werken onderscheiden ook een geheel aan hen gewijde tentoonstelling zouden kunnen torsen, blijft vooralsnog onbeantwoord. Organisatorisch gezien hebben de inrichters van deze tentoon stelling wel 1 ding verzuimd. Een lijst met de titels van de tentoon gestelde werken ontbreekt. Bij onder andere Danielle Van Lon- dersele en Viviane-Louise Van Wynendaele is dat gemis niet zo erg aangezien de inrichtingsont- werpen van een bankgebouw en een woonzolder die zij tonen, toch al duidelijk genoeg zijn. Maar in het geval van schilde rijen en tekeningen is het ontbre ken van de naam zonder meer hinderlijk. Ik kan dan ook niet zeggen hoe het beste werk van de gehele ten toonstelling noemt. Het werd wel gemaakt door Geert Bau- wens en hij integreerde er NMBS-treinbiljetten in. Bau- wens' schilderijen hebben, heel in de verte, iets weg van Pol Mara's betere werk. Ook de foto's van Patrick Meganck, met de formule 1 autosport als onderwerp, zijn zeer de moeite. Het feit dat ik een fervent aanhanger ben van formule 1-races doet overigens niets af aan hun kwaliteiten. Zelfs iemand, die totaal koud blijft bij die sport, zal moeten erkennen dat Meganck over een artistiek geïnspireerde lens beschikt. Een ander opmerkelijk stuk dat deel uitmaakt van deze tentoonstel ling, werd vervaardigd door Jör- gen Sonck. Het is een soort skuptuur in plexiglas dat de transformatie voorstelt van een cobraslang naar een oud scheer mes en vice versa. Dit is een hoogst ingenieuze kreatie die veel bezoekers in de ban zal hou den. Dat kan niet gezegd worden van het schilderij, waarmee Sonck verder nog in deze ten toonstelling vertegenwoordigd Deze antiquairs maakten dat de beurs een zulkdanig kwalitatief peil bereikte dat er bezoekers uit de kuststreek en zelfs uit het buitenland naar Aalst zijn gekomen om er de brede waaier van curiosa te bewonderen. Staanklokken. beelden, meubels, kleingerief zoals talloze porceleinen vazen en borden. Delfst aardewerk bronzen schouw garnituren en Vlaams aardewerk konden door de bezoekers worden bekeken en naar waarde geschat. Nu ja, als we de programmatie van de KFL dit jaa eens doorlo pen zouden we eerder mogen spreken van een Liga-feest Niet minder dan 13 vrij recente klas sefilms zullen de revue passeren. In september werd reeds gestart met «Apocalyps Now» (Cop pola), maar ook bij de volgende reeks prenten zou de zaal in cinema Palace meermaals te klein kunnen blijken4 okt. «Viktor, Viktoria» (Edwards); 18 okt.«Raggedy Man» (Fisk); 8 nov.«Yanks» (Schlesinger); is. De artistieke toekomst van deze jonge Aalstenaar ligt dan waarschijnlijk ook eerder op het vlak van de beeldende dan van de schilderkunst. De konstrukti- vistische inbrengt komt voor rekening van André Berger. Hij toont 3 doeken waarop lijnen en hoeken de boventoon voeren. Persoonlijk ben ik niet direkt een liefhebber van het nogal koel-we- tenschappelijk konstruktivisme, maar de zonnige kleurkombina- ties die Berger aanwendde, weten me voor één keer met deze rich ting te verzoenen. Onvermeld gebleven in deze recensie, maar toch artistiek aan wezig in de belfortkelder zijn verderJohan Capiau, Geert De Somer, Lieven De Vos, Marian ne Lievens, Greta Molnar, Vera Vanderstraeten, Sabine Van Hover en Johan Vonck. (WDG) dagelijks toegankelijk van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur. In vergelijking met andere antiekbeurzen moet de bezoeker het als zeer ongewoon ervaren dat de toegang tot de Aalsterse beurs gratis is. waardoor meteen ook de deuren wijd opengezet worden voor mensen die niet echt voor antiek geïnteresseerd zijn, maar hierdoor met antiek kunnen kennis maken. De beurs werd ingericht onder de auspiciën van de werkgroep KOSI (Kuituur. Ontspanning, Sport en Inspraak) die terecht van een antiekbeurs met benijdenswaardige allures mag spreken. (J.C.) 22 nov.«Prince of the city» (Lumet); 6 dec. «Coming Home» (Ashby); 20 dec.«Ge- schichten aus dem Wiener Wald» (Schell); 10 jan.«Kra mer versus Kramer» (Benton); 24 jan.«II faut tuer Birgitt Haas» (Heynemann); 7 feb.: «Ragtime» (Forman); 28 feb. «L'amour en fuite» (Truffaut); 14 maart«The ballad of Grego- rio Cortez» (Young) en 28 maart«The Verdict» (Lumet). Al deze fora gaan door op een donderdagavond vanaf 20u.l5. Ook niet-leden zijn welkom, maar die betalen wel 140 fr. Was het nu te danken aan het rot-slechte weer tijdens het weekend van 14-17 september of aan de steeds groeiende faam van de antiekbeurs, feit is dat de 13e beurs voor een nooit geziene volkstoeloop zorgde richting "t Apostelken waar niet minder dan 11 exposanten hun mooiste stukken tentoonstellen. De Aalsterse architekt en plas tisch kunstenaar Achiel Hutse- baut heeft met een realisatie van een ontvangsthall bij de N.V. Corona-Lotus Lembeke de derde prijs behaald in de Nationale Verlichtingswedstrijd 1983-84 Philips. De energiebesparing, het este- tisch inzicht, de innovatie en ori ginaliteit bij de toepassing van SL-lampen bij zijn ontwerp, waren de criteria van de jury welke deze prijs aan Achiel Hut- sebaut hebben toegekend. Deze onderscheiding is de zoveelste in een lange reeks van nationale en internationale prij zen en vermeldingen voor deze Aalstenaar. Barbra Streisand heeft duidelijk haar smoeltje niet mee. Algemeen worden films met haar nogal smalend genegeerd, en bij de recente osearverdeling, greep ze met haar ultieme «levenswerk» «YENTL» ook al grof naast de prijzen. Hebben de mensen dan iets tegen joden In een film waarin zo'n vrouw als Streisand zowat alles zelf doet (produktie, regie, akteren...) moet er toch één schaduwzijde zijn Jawelhet zingen... Barbra mag dan wel een stem uit duizenden hebben, ze moet dit niet steeds tot verve lens toe bewijzen in een scenario dat zich niet direkt leent tot der gelijke musical-uitstapjes. Maar werkelijk, dat is dan ook het enige negatieve dat over deze prent te spuien is. Want voor de rest verraste ons die «Yentl» op een bijzonder aangename manier... Oost-Europa, 1904, in een Joodse gemeenschap wil een meisje als Yentl, geheel tegen de regels in, de Talmud studeren, wat normaal alleen is weggelegd voor de jongens. Haar vader toont daar wel begrip voor, en leert haar stiekem de techniek om die kennis te verwerven. Bij zijn dood voelt Yentl zich dan ook 100 jaar terugvallen, als ze bij een uiterst konservatieve (Marie Thumas tante. Dus besluit ze haar leven nogal drastisch te veranderen«een meisje wordt man» kan blijk baar een nieuw hoofdstuk wor den in de voorlichtingsboekjes, want Yentl knipt haar lange haren af, kleedt zich als student (mits korsee), en trekt naar de studentencentra... Daar ontmoet ze Avigdor, wiens ideale studeerpartner ze wordt en op wie ze natuurlijk verliefd wordt. Wat wel keihard moet zijn als je doorgaat voor Agidors beste (én mannelijke) schoolka meraad Tot overmaat van ramp verkeert hij nog serieus ook, en vraagt hij je nog om zijn liefje over te nemen als haar ouders hem de deur uitjagen... Yentl heeft dan nog de geste van een echte «yentle-man» om toe te stemmende enige manier om Avigdor niet te verliezen... Toestanden a la «Tootsie» dus, maar vreemd genoeg toch weer heel nieuw en origineel. Wie dacht dat een film met of van Barbra Streisand saai of doodse- rieus zou uitvallen, komt aange naam bedrogen uit. De humor is er van een hoog niveau. De ver warring Yentl-Anshel (de jon gensnaam die ze kiest), de reak- ties om het geheim toch maar niet prijs te geven (zelfs niet wan neer ze met die ex-verloofde van Avigdor trouwt zijn echt heel amusant om te bekijken. Hier moet zelfs de grootste Streisand- hater voor vaHen... Een aanra der zonder meer. Voor man, vrouw en de tussensoort... (LDC) Filmprogrammatie JH Ypsilon«Missing» (Costa Gavras), sublieme thriller met inhoud, en met Jack Lemmon en Sissy Spacek op zo. 23 sept., 20 u. JH Terlinden; «The Verdict» (Sidney Lumet), korruptie in de rechtzaal, met Paul Newman, James Mason en Charlotte Ram- pling; op vr. 28 sept., 20 u. Feestpaleis 1. «Indiana Jones and the tem ple of doom» (KT)het sum- mum van avonturenfilm als «vervolg» op «Raiders of the lost arc», met Harrisson Ford. Van Spielberg en Lucas. Niet te missen In première voor Bel gië 2. «Lemon popsicle» (de man nen van de klas) (KNT)porkys- stijl. Porque 3. «The Keep» (KNT)keep away, danger Gevaar voor ver veling na een veel sterkere eerste griezelhelft. Teleurstellend. Palace 1. «Yentl» (KT)zie bespreking. 2. «Ciske de rat» (KT)door tegenstanders gemeenzaam Cisk de Wrat genoemd. 3. «Against all odds» (KNT) kleine gasten niet toegelaten; against all hottentots Half ge slaagde romantico-thriiler. 4. «Romancing the stone» (KT) robijn-en-diamant-toerisme vor men ro-mant-isme voor Michael Douglas en Kathleen Turner. Ontspannende jungle-avonturen in Spielberg-stijl. Aanrader Specialist van klederen op maat binnen de kortste tijd. De fabrikant-meester-kleermaker. Nieuwe Steenweg 8, 1730 Zellik tel. 02/465 88 68.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 11