Strijkkwartet Nationale Opera 27 september Belfortzaal London Pro Musica't kan vriezen 't kan dooien VAN DER WAERDEN BIEDT MEER Toneelgezelschap ,,'t LAND VAN RIEM,, brengt creatie... Liilike Programmabespreking Festival van Vlaanderen r 12 Nieuwe Gazet van Aalst 21 september 1984 Strijkkwartetten zijn in de geschiedenis en in de loop der jaren bij het Festival herhaaldelijk te gast geweest. Hun repertoire bestreek daar bij uit veiligheidsredenen het vertrouwde en geruststellende kringetje van Mozart-Haydn-Schubert-Dvorak. Eén enkele keer hoorden we een boeiende en eigentijdse Penderecki. Het Strijkkwartet van de Natio- organist aan de St.-Clotildekerk. nale Opera komt nu met een andere wereld uit deze discipline. Gauw vermelden dat de klassieke bezetting met 3 solisten (harp- fluit-klarinet) uitgebreid werd, wat het kleurenpalet natuurlijk in gevoelige mate verbreedt en merkwaardig genoeg soms zelfs versoepelt. Het ensemble: het kernstrijk kwartet heeft een internationale bezetting: de twee violisten, Kowalski en Shida zijn van Poolse en Japanse afkomst, alt violist Longrée is Belg, cellist Zanloghi Fransman. Suzanne Mildonian uit Italië treedt als harpiste op naast Carlos Bruneel (fluit) en Hans Vanneste (klari net). Programmaeen buitengewone maar wellicht zeer mooie avond Uitsluitend Franse muziek, meer zelfs, in hoofdzaak komposities uit het prille begin van deze eeuw. In de muziekgeschiedenis wordt deze tijd de periode van de nuances genoemd, vooral dan om zich tegen het Duitse, Ita liaanse en Russisch geweld af te zetten. De 5 komponisten die hier aan bod komen hebben dus behalve de geboortegrond hun esprit, hun gezamenlijke afkeer voor al wat over de Oost grens gebeurt, de politieke om standigheden, de oorlog en hun zoeken naar nieuwe wegen gemeen. Er zijn persoonlijke kontakten, relaties en afwijzin gen. Er is de onderlinge en voort durende beïnvloeding, meer zelfs, er is het heel bewust niet- willen-schrijven-zoals-de- andere, wat, hoe je het draait of keert, ook een vorm van navol gen is. Deze muziek is diepgaand en teder, breekbaar en hard als spinnerag, onvoorspelbaar en herkenbaar, de voortdurende verrassing onder de charmes betoverend. De titels van de wer ken alleen al zijn klankwonders om in je mond te laten smelten. De natuur, het stille, inneembare onwereldlijke moment is overal de dichtersregen, de maneschijn, de regenboog, maar nooit het brute geweld van het onweer. Pierne Gabrièleigenlijk orga nist. Hij volgde Franck op als Van hem wordt beweerd dat zelfs als het onderwerp zwaar was de toon bij hem altijd licht blijft. Luister naar de sfeer van de geprogrammeerde wer ken Variations au Clair de lune, Voyage aux pays du tendre, een werk voor strijktrio, fluit en harp (1951). Bij deze woorden al voel je de adem waarin het licht en het notenpalet baden. Albert Rousselhij is de groot meester tussen Debussy en Ravel. Wegens zijn geboorte stad, Tourcogne wordt hij wel eens een halve Vlaming genoemd, vooral dan omdat hij regelmatige bindingen had met Brussel waar verschillende krea- ties van zijn werk plaatsvonden, ook al omdat hij schrijver van een «Vlaamse Rapsodie» is. Hij is onder geen enkele school te plaatsen, evenmin onder het nogal vage etiket «impressionis tisch» te vangen. Hij schrijft Roussel, nooit 'in de aard van' of 'a la manière de...'. Zijn Sere nade op. 30 wordt zijn meest Franse partituur genoemd, een nooit volprezen werk. Een van zijn leerlingen was Erik Satie, dat spreekt boekdelen. Caplet Andrézoals Roussel meldde Caplet zich als oorlogs vrijwilliger in 1914. Bindingen met Debussy zijn er ookhij hielp verschillende van zijn wer ken orkestreren. Wie met koor muziek vertrouwd is, weet dat Caplet nieuwe technieken intro duceerde en vokale muziek schreef met veeleisende partijen. Vandaar wellicht dat dit aspekt van zijn werk nauwelijks in het dagelijks koorcircuit voorkomt. Zijn 'le masque de la mort rouge', een griezelverhaal naar de roman van E.A. Poe is een kompositie voor harp en strijk kwartet. Het roept een halluci nant beeld op van deze fantasti sche vertelling. Het is trouwens opvallend hoe Poe een steeds weerkerend leverancier is voor de Franse impressionisten. Debussy en Ravelde grote goden onder één noemer. Met Debussy, de keizer van de klankkaleidoscoop, bereiken we de top van de berg. Zijn 'danse sacrée et danse profane' uit 1904 dateert uit het jaar waarin hij zijn vrouw verliet. Wanneer deze een zelfmoordpoging onder neemt breekt het schandaal los en keren de meeste vrienden zich van hem af. Een niet zo geluk kige periode in zijn privé-leven dus, maar wel de tijd waarin 'la mer', 'Images' en een heleboel pianowerken het licht zien. Bijna in hetzelfde jaar (1905) schreef Ravel zijn 'Introduction et Allegro'. Voor hem is het de bewustwording van zijn eigen specifieke kracht. Ook is het de tijd waarin de verwijten dat hij teveel van Debussy leent wel heel bitter gaan smaken. Vandaar zijn kloeke uitspraakIk ben gelukkig dat ik weet dat ik muziek kan schrijven, en daar buiten niets. Als U tijdens deze avond voor de eerste maal kennismaakt met deze intieme Franse kunst, wed den dat U dan dit laatste werk het mooiste vindt Strijkkwartet van de Nationale Opera, donderdag 27 september, Belfortzaal, 20u.30. F.C. Festival van Vlaanderen (1) "SCHAFTTIJD,, toneelspel van Paul Coppens RegieMieke Leemans metPaul Coppens en Fons Vinck Zaterdag 29 sept. zondag 30 sept. en maandag 1 okt. 1984 te 20 uur in Netwerkcentrum, De Ridderstraat 28, Aalst "Schafttijd,, is een tragi-komedie over twee bouwvakkers die we tijdens hun dagelijkse schafttijd leren kennen als totaal tegengestelden wat hun levenswijze en karakter betreftde ene gelukkig getrouwd, heeft een kind; de andere is de vrijgezel, de rokkenjager. Twee levens... elk met hun eigen dromen, elk met hun eigen manier om het leven te léven... en te OVERleven. Hun mens zijn... Hun wérkmens zijn... Twee werelden die uiteindelijk in elkaar storten... want de crisis slaat toe... En ook hier dan weer de tegenstellingde ene weet zich een vuist te maken, de andere zoekt heil in de drank. En toch blijft kameraadschap hen binden. In "schafttijd,, staan de twee personages model voor ieder mens, onder het motto"Het leven is een strijd,,. Een voortdurend opboksen tegen de harde maatschappij. Een steeds opnieuw zoeken naar de zin van het leven... Kortom DE strijd... om uiteindelijk toch de verliezer te worden als de dag komt datje, moegestreden, de handschoen moet neerleggen. Want zoals in het stuk wordt gezegd "We zijn hier niks op deze wereld, 't Kan zo mee u gedaan zijn,,. Het stuk is met een enorme dosis volkse humor geschreven met niets ontziende sappige uitdrukkingen die als een waterval uit de mond van deze twee "echte,, bouwvakkers rollen. Het tweetal is zo van de bouwwerf gehaald en op de planken neergezet. Geen schilderij dat met een fijn penseeltje is bijgewerkt, geen mooie maar verkeerde kleuren... Wél een foto... een beeld zonder enige vorm van trucage om het mooier voor te stellen. Het leven zoals het is... de conversatie van twee gewone mensen zoals die dagelijks wordt gevoerd... ongecensureerd... ongekuisd... Juist door deze realistische weergave en door het feit dat er aldus geen enkel gebied een blad voor de mond wordt gehouden is het stuk misschien minder geschikt voor kinderen... Het Festival is dus weer uit de startblokken geschoten. Dat is - zoals u wellicht verder wel lezen zal - een iets te forse uitdrukking. Mocht u het openingsconcert gemist hebben en daardoor de nachtrust niet meer vinden, wees dan gerustalle vertrouwde gegevens zijn en blijven ingebakken. Lang voor openingstijd is het achteraan in de kerk vechten voor een halve stoel. Lang na openingstijd is het défilé der drukmakers zich andermaal tot de attractie van het jaar aan het opwerken, de gezichten van 1 gekregen cultuuravond per jaar zijn er en wie als vreemdeling bij het binnentreden der kerk het wijde gewijde panorama der voorbehouden plaatsen krijgt te zien, (waar blijven ze in 's hemelsnaam vandaan komen?) krijgt meteen een duidelijk beeld van het karakter van deze stadhier word je door de cultuur niet bestraald, hier w ord je meteen verpletterd. London Pro Musica Vier lokale solisten, een mannenkwartet, geflankeerd dqor drie instrumenten. Ze zijn gespecialiseerd in Italiaanse muziek lees ik, al is die dan wel voor het grootste gedeelte uit de handen van de Nederlanders gekomen. De rode draad in het programma is Josquin Des Pres. Voor een keer wil ik kwijt dat geen polyfoon componist mij dierbaarder is, in zijn werk is het complete te vinden, grootse verwachtingen dus. Het zou ons te ver leiden muziekhistorische theoriën te verkondigen, het over zijn invloed te hebben of hoe zijn muziek gezongen moet worden, maar misschien wel hoe het niet moet gedaan worden. Als je bij een kwartet twee buitenstemmen hebt met een uitzonderlijke begaafdheid en timbre INTERIEURVERZORGING VAT IEN Steenweg op Ninove 6 - B 9470 DENDERLEEUW - Tel 053 66 86 45 MEUBEL- KEUKEN- BADARCHITECTUUR Internationale Wohneinrichtungen Vrij in en uit elke weekdag van 10 tot 12 uur en 14 tot 20 zaterdag en zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur maandag gesloten maar daartussen twee andere die nog volop aan het ontwikkelen zijn, dan krijg je een onevenwicht, een wanverhouding, dan krijg je een cake met een knapperige boven- en onderlaag maar binnenin rauwe eierstruif, dan krijg je harmonieën die niet warm maar lauw zijn. Het wordt in de loop van de avond steeds duidelijker dat het ensemble ofwel met een nieuw en onvoldoende ingestudeerd programma optreedt, ofwel niet samen ingezongen is ofwel op zijn grote vertrouwdheid met deze muziek steunt om met professionele routine meters hoog zand te strooien. Dat is dan voor deze discipline wel bijzonder gevaarlijk want polyfonie sluit geen compromissen en marcheert niet onder de vlag van "bijna goed,,. Stylistisch gezien kan je ook vragen stellen (rubato in het "De Profundis!), de canonvoering, een elementair gegeven, is onduidelijk en kleverig. In het "Profundis,, worden de drie standen uit de maatschappij die treuren om de dood bijvoorbeeld voorgesteld door een canon die symbolisch het verdriet tekent dat zich van iedereen meester maakt. Die behandeLinfi en voorstelling lijkt wel op het vissen naar schoppen boer die ze zo snel mogelijk weer kwijt willen. Bovendien maken de tenoren fouten die je nooit op zo'n niveau verwachten zouveel te harde themavoering, onduidelijke uitspraak, klinkers die tussen medeklinkers vermorzeld worden, ongelijke inzetten, platte klanken (Benedictus Kevin Smith, contratenor, leider van het ensemble afkomstig uit Pro Cantione Antiqua, is herhaaldelijk solist. Zijn bijdrage, samen met de vlekkeloosheid van bas Richard Wistreich (die dan weer uit, the consort of Musicke,, komt) wordt het hoogtepunt van de avond: sublieme piano in het hoogste register, beheersing van de deinende ritmiek, maar jammer genoeg achteraan in de kerk onhoorbaar in Ockegems Missa Mi-mi. Dat ze uitgerekend uit deze mis het Agnus Dei te kiezen waarbij Ockegem in de slotnoot een 5e stem als bovenkwint tovert, een hemels en tijdeloos effekt, maar hier dus niet te horen is, weer zo'n vreemde constatatie. Kleine instrumentale stukjes als borrelnootjes komen tussendoor. Tegenover de grote doordachte composities van de Nederlandse broers zijn deze Italiaanse vluggertjes wel hele pretentieloze niemendalle tjes. Wat ricercare-werk voor luit "wat 3-stemmige dansjes, zijn best leuk maar niet om jarenlang in je kop te hangen. Tussen haakjes: je kan niemand verhinderen om luitversies van bestaande werken te maken, maar dat het Gloria uit de Missa Pange Lingua van Josquin, een van de allermooiste miscomposities uit de hele wereldliteratuur, gruwelijk verminkt wordt, waarbij de zuivere klare vokale lijnen als kattejongen verdronken worden, daar zou de Inquisitie weer moeten voor ingeschakeld worden Conclusie: Pro Musica London is een degelijk ensemble, dat er echter niet in slaagt één keer de vonk der ontroering te laten opwaaien, zelfs niet in het zeer mooie 5-stemmige Cipriano de Pore bisnummer. Als we de hoge eisen die het Festival naar buiten stelt, hier naar binnen keren blijven er vragen en rimpels in het voorhoofd. Vergelijkbare ensembles zijn hier te lande legio. Het is ons recht om in deze gespecialiseerde muziektak van een professionele groep op elk ogenblik vlekkeloze, verrijkende, boeiende en vooral wereldniveau-muziek te vragen. Traditioneel in Baardegem is de cursus muziekgeschiedenis die in de toegangsprijs inbegrepen is. Dat de procedure, waarbij organisator en sponsor na afloop het woord nemen op zijn minst ongebruikelijk is, kan misschien als noviteit verkocht worden maar er zijn ook andere woorden voor. Aan de ene kant wordt het festivalpubliek steeds als een rijpe en hoogstaande elite afgeschilderd, aan de andere kant blijkt het wel dringend noodzakelijk om na afloop van een papiertje af te lezen wie er nu eigenlijk twee uur lang op het podium gestaan heeft en wat er gezongen werd. Er zijn blijkbaar van die avonden waarbij aan alles getwijfeld wordt. F.C.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 12