CAPELLA Dl ARCHI ill Film TEJATER 80 met DE ADVERTENTIE EEN ONBEANTWOORD ZOEKERTJE 17.990 GADECO DE DEYN EFEL TOLEDO 8 Nieuwe Gazet van Aalst 26 oktober 1984 jpl™ Robert de Niro is waiting... jBjm-trT' behoren... zoeken maar... Filip Lepez, de regisseur, heeft zeker ook het gevoel gehad dat iets aan dit werk ontbreekt om echt degelijk regiewerk toe te laten. Het is, steeds nog mijn mening, ook een zoeken gewor den om toch maar een aanvaard bare toneeldramatiek te distille ren uit de magere dynamiek van het literaire woord. Voor zover heeft hij dan ook de verdienste gezocht te hebben; heeft hij niet altijd gevonden wat hij zocht ligt zeker niet aan hem. Dat in deze omstandigheden ook de vertolkers er niet in slagen het stuk buiten het banale te halen is niet te verwonderen. Ik meen, echt eerlijk, dat ondanks een grandioze vertolking dit werk nooit een inslag zal hebben op het publiek. Hoogstens kan men De «Inserzione» van de Italiaanse Natalia Ginzburg verwierf de internationale literaire Marzotto-prijs (1967); op basis van welke beoordeling weet uw dienaar niet en begrijpt hij ook niet. Waar schijnlijk ligt het antwoord in dat éne woordje: literair. Voor mijn beperkt begrip blijft de Advertentie een zoekertje naar enige toneel- waarde. Tweemaal in de loop van één jaar heb ik dit stuk ondergaan. Tweemaal gebracht onder een totaal verschillende optiek. Tweemaal ook bleef me na de voorstelling alleen een vraag overwaar zit de teatrale waarde van dit werk Hoe ik ook mijn verstand en hart laat zoeken, ik vind er geen. Jaweler is een themade een zame vrouw, door haar man ver laten, zoekt (weeral) langs de weg van een advertentie naar menselijk kontakt en vindt dat in de persoon van een jonge stu dente. De jonge frisheid ontmoet de weggelopen echtgenoot, wordt verliefd en gaat het leven tegemoet. De eenzame vrouw, op die manier bewerker van haar finale eenzaamheid, blijft achter en pleegt zelfmoord. Mooi basis gegeven. Maar wat er tussen deze feiten op scène gebeurt of gezegd wordt draagt op geen enkel ogenblik bij tot de dramatische uitbouw van het gegeven. Geen verklaring van het waarom; geen evolutie naar de zelfvernietiging; geen scherpe tekening van de verlorenheid van de vrouw; geen uitgewerkte tegenstelling van de jonge vrouw tegenover de oudere eenzame; geen opbouw, geen cli max zodat er tenslotte alleen maar de gebeurtenissen overblij ven vrouw is eenzaam, meisje speelt klankbord, meisje wordt verliefd, meisje gaat weg, vrouw pleegt zelfmoord. Al de rest is vertelling, gepraat over zaken die niet eens tot grond van de zaak Onze mensen zijn verwend, ook muzikaal. Zopas werd het festival van Vlaanderen afgesloten met Schutz, de meester van de direkte zeg ging. Hij werd voorafgegaan door onze polyfonisten, door de Franse impressionisten en door de volmaaktheid van Hesperion XX. Intus sen loopt in de «Munt» te Brussel een unieke «Don Giovanni» van Mozart, is onze cyclus orgelconcerten voorbij en staat nog heel wat op stapel bij Pro Arte en Netwerk. De stilistische benadering is afge- Je zou kunnen denken dat Aalst wat oververzadigd is van al dat muzikale genot en tijd moet vin den om alles te laten bezinken. Vandaar de vrees van de verant woordelijken voor het concert van 12 oktober ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van de afdeling audiovisuele midde len van onze bibliotheek. Die vrees sloeg om toen alsmaar meer mensen stonden te dringen om een plaatsje. Verwondering dus om de opkomst, maar nog groter de verwondering bij het beluisteren van de Capella di Archi. André Delcourte is mij bekend als violist. Maar wat hij als diri gent heeft bereikt aan cohesie, sonoriteit en gevoel voor schake ring bij deze groep jonge mensen wekt meer dan verbazing. Dat hij de vlam van zijn geestdrift doet overslaan is niet onlogisch. Maar dat hij dit jonge talent evenzeer laat openbloeien in het luchtig werk van Vivaldi als in de streng afgewogen gevoelswe reld van Hindemith toch niet direkt geestverwanten ver dient meer dan gewone waarde ring. Technische addertjes wor den probleemloos ondervangen. wogen Purcell is Engels, Corelli klinkt Italiaans. Er is geen rim pel in de samenspraak tussen groepen en individuen. En voor al, er is een musiceervreugde die ik zelden intenser zag. Purcell opent het programma. Hij is de grondlegger van de Engelse opera, geen gemakkelijk karwei als men weet hoezeer de Engelsen gesteld waren op hun 'masques', allegorieën onderbro ken door balletscènes en instru mentale suites. Een van die dan- serijen nl. uit «The virtuos wife» krijgt een warme, volle toon, evenwichtig verdeeld over de strijkersgroepen. Er zijn ook heel mooie momenten van ver stilling en meditatie. En in de verte daagt al de gestalte van Handel op. Is Purcells toon nog wat bezon ken er hangt over Engelse muziek vaak iets dromerigs Vivaldi die hem in het pro gramma volgt is een en al zon waarvan de lichtstralen in het allegro een razend snel tempo vereisen, voor vele orkesten een struikelsteen, hier met lef opge vangen. Corelli, de grondlegger van het 3y|J Tussen alle jungle-avonturenfilms is de gangsterprent een beetje in de vergeet hoek geraakt. Wie echter z'n buik vol heeft van rimboe, slangen en schatten jacht, nu terecht bij Sergio Leone's «Once upon a time in America». Hel eerste deel ervan loopt momenteel in concerto grosso, weet tussen de volle klank van het orkest spitse dialogen te verwerken tussen eerste en tweede viool en cello. Vaak wordt het dan een gehaspel van stemmen die naast mekaar praten. Hier niets daarvan, hier wordt een gesprek gevoerd tus sen mensen die ook naar mekaar weten te luisteren. Zit het eerste deel vol beweeglijk heid, zo typisch voor de barok, het tweede heeft een ander kolo riet. Bela Bartok is, net zoals zijn vriend Kodaly niet dankbaar zonder het ritme en de kleur van de Balkanlanden. Zijn Roe meense volksdansen, soms ern stig, soms zwaarmoedig, dan weer zwierig als een zigeunerwijs of bedekt met de schijn van een benevelde maan, krijgen van Hilde Taekels scherpe, wat hoe kige contouren, maar altijd in de juiste sfeer. Voor zijn lievelingsinstrument, de altviool, schreef Paul Hinde mith zijn Trauermusik, een ele gie voor strijkers en altviool, gekomponeerd ter gelegenheid van de dood van koning Georges V van Engeland. Het is een bij zonder ontroerend stuk, streng en kloek van struktuur zoals het werk van Bach, zijn voorbeeld bij uitstek, gedempt van toon in het slotkoraal uit Bachs «Für deinen Thron tret ich hiermit, maar troostvol in de warme toon van de altviool. De Capella di Archi èindigt met een scherp kontrast, een licht voetig divertimento van Mozart, zwevend als het scherpe licht van de Wieskirche. de hoofdvertolkster (hier Annie Moortgat) een vlotte vertelkunst opleggen. Maar dan nog zal de figuur onbetekenend, onvol groeid en onzuiver blijven. Ook de andere figuren, vertolkt door Anneke Sirou, Dirk Klinck en Kristof Rombaut ontbreekt het, ondanks een korrekte en zelfs goede vertolking, aan verant woorde, expressieve kracht. Zij waren speeltechnisch mooi aan wezig maar hol naar inhoud. Jammer voor de inspanning. Jammer ook voor Geertje De Beul die het dekor ontwierp met gevoel van syntaktische harmo nie. Jammer voor het zoeken... (H.R.) Aalst. En vreemd genoeg mogen we het tweede deel van dit boeiende meester werk pas over enkele weken verwachten... Een vrij ongewone situatie dus, maar als het vervolg even spannend, romantisch en dynamisch is als het eerste deel dan belooft deze film zelfs twee keer een kas saticket waard te zijn. «Noodles» (Robert de Niro) is een ster van een gangster, die na 35 jaar onder duiken, terugkomt naar New York, waar hij z'n «carrière» bruusk moest afsluiten toen hij op de vlucht moest na het ver klikken van drie vrienden. In een aaneen schakeling van (lange) flash-backs krij gen we de hele prille historiek van zijn opgang van boefje tot klassebandiet jeugdbende, moord, georganiseerde overval... Tussenin maakt een schets van Noodles' verliefdheden en grappiger avonturen het verhaal wat lichter verteer baar. Het einde van deel één komt vrij abrupt, als betrof het een aflevering van een TV-serie. Doch het doen en laten van Noodles hield ons al twee uur bezig, en wel op 'n manier die de aandacht kontinu prikkelde en doet uitkijken naar de ver dere afloop. Een saai gezeik hoef je alles zins niet te verwachten. Sergio Leone deed zoals gewoonlijk beroep op z'n huiscomponist Ennio Mor- ricane om de voortreffelijke soundtrack te schrijven, en scoorde daarmee opnieuw zuiver (cfr. «Once upon a time in the West»). James Woods (ook al in «Against all odds») is naast de sublieme Robert de Niro de opmerkelijkste akteur in een stijlvol, perfekt verzorgd decor. Fotografisch is deze prent echt «outstan ding», waardoor de sfeer ten volle tot haar recht komt. Kortom«Once upon a time in Ame rica» is een streling voor het oog. Je moet er wel bereid zijn om enkele geweldscenes te tolereren, en vooral om je geest goed te oriënteren in de mozaiek van flash-backs en beelden uit het «huidige» Noodles leven. In dit geval zit je waarschijnlijk te popelen om de ontknoping binnen enkele weken in Aalst te mogen meemaken. Want Robert de Niro laat je twee weken wachten... Of hij na de rust (een extreme pauze zonder frisko's) de tweede «time» zal spelen van links naar rechts, is nog niet bekend... Programmatie JH Terlinden«Das Boot» (W. Peter sen), op vr. 26 okt., 20 u. JH Ypsilon «The Gods must be crazy» (Jamie Uys) op zo. 28 okt., 20 u. Palace 1. «Police Academy» (KT): de flikken- school weer in 't belachelijke getrokken. Foutparkeerders worden tijdens de pauze gearresteerd. 2. «Jonathan Livingstone Seagull» (KT)meeuwenepos voor romantici met de beroemde muziek van Neil Diamond. Goed 3. «Oncc upon a time in America» (KNT)Zie bespreking. 4. «Yentl» (KT)Barbra Streisand in «een meisje wordt man» als nieuw deeltje in de voorlichtingsreeks. Feestpaleis (Tmpel of Doom) 1. «Indiana Jones and the temple of Doom» (KT)Lady Diane diende reeds klacht in wegens ijdel gebruik van haar naam. Waar blijft DOoms 2. «The crazy jungle adventure» (KT) Tarzan moet zich wel al wat omgedraaid hebben in zijn graf 3. «The last American virgin» (KNT) Porky's-achtige versie van «de liefde van de man gaat door de maagd»... hout - platen - isolatie Gentsesteenweg 154 - 402 9300 AALST Tel. (053) 21.44.81 - 21.59.45 Het CANON P.C.-GAMMA in kleur kopiëren aan een demokratische prijs Arbeidsstraat 31, 9300 AALST 053/78 47 54 onnavolgbare kwaliteit kopiëren in kleur geen onderhoud kopiëren op papier, karton, transparant, kalkpapier enz. vergroten en verkleinen (PC 15 en 25) vanaf 46.900 fr. (PC 10) BTW p.v.b.a. Molenstraat 59 9300 AALST 053121 34 67

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 8