Het veel betere volksteater 1 Bourlon van het balkon geduwd poMPuewternes/De KOOP IN EIGEN STREEK. etvieteNf.' Nieuwe Gazet van Aalst 23 november 1984 Arbeid en Kunst met «Tot nut van 't algemeen» V AV^MTUf?tN VAM De slogan van de Nieuwe Gazet van Aalst PAMcBMAHtO&J OND&ZUi PLANKGAS, OP&zer- TeGANGSTB&S? m. 7 Dank zii een prima vertolking wist Arbeid en Kunst onder de kundige leiding van Roger Bolders dit volkse drama uit te bouwen tot een oprecht ontroerende herkenbaarheid van de strijd tussen de klein- menselijke betrachtingen en de absurde, vernietigende uitwassen van de huidige status-maatschappij. Teatraal naar de',edoor Taal erfVrijTeld^mTorgde!"opvoerfng van «HefBalkon>> te gaan zien, zullen met dat voornemen nog een drietal maanden moeten vrachten. Het stuk in kwestie werd immers verschoven naar ie tweede helft van het speelseizoen. Gerommel binnen de interne keuken van Taal en Vrijheid was daar de aanleiding toe. Voor de opvoering van «Het Balkon «Tot nut van "t algemeen» gebiaeht doot (JC) Reeds vroeger hadden wij de gelegenheid dit realistisch ge schreven toneelwerk van Walter Van Den Broeck naar waarde te schatten. Naast het volkse, het ongecompliceerde en direkte benaderen van de tematiek blijft dit werk de diepere waarden van de kleine man op duidelijke manier naar voor brengen. De herkenbaarheid van de karak ters, rechtlijnig, zwart-wit mis schien, maar oprecht gegroeid ilit een doorgronden van de volkse geest, leidt tot een recht streekse konfrontatie van het publiek met de bedoeling van de schrijver. De overdracht van de problematiek gebeurt zonder fri voliteiten, zonder afzwakken van de puntige uitsteeksels, ken merkend voor de volkse benade ring en beoordeling van toestan den, maar ook zonder al te goed kope platvoetigheid of al te sim plistische effekten-zoekerij welke veelvuldig dergelijke stuk ken ontsieren. Dat «volks» niet noodzakelijk «stompzinnig» moet worden heeft de schrijver waar gemaakt. Dat ernstige, reële drama's ook op een herken bare manier aan de massa kun nen voorgelegd worden bewijst ten volle hoezeer Walter Van Den Broeck het teatermedium beheerst. De regisseur, Roger Bolders, heeft dan ook geopteerd voor eenzelfde eenvoudige maar krachtige regieaanpak. Geen overdrijving noch in de uitbouw van de typeringen noch in de scè- nische vormgeving; geen paro diëring van de klein-menselijk- heid, maar een juiste dosering van het teatrale realisme en de werkelijke dramatiek van al die «zotte Domiens». Puik werk, ondanks het feit dat we liever onvervalst dialekt gehoord had den, liever dan dit ongekuiste Nederlands dat op sommige ogenblikken en bij enkele vertol kers gekunsteld overkwam. Detail waarschijnlijk, temeer dat de verantwoording ervan niet ver te zoeken ligt. Enige kritiek nochtans voor de zwakke (tech nische zwakheid misschien lichtbeheersing in de, opzichzelf Arbeid en Kunst in de Stadsschouwburg. al vreemd aandoende, scène tus sen Domien en Alice. Strobosco- pie zonder noodzaak Het zou onverantwoord zijn de grote verdienste aan de vertol king te onttrekken. Waar Hilde Seghers, Hubert Van Geert en Jan Vermoesen het moesten stel len met een vlugge verschijning, kregen de andere vertolkers volop de gelegenheid zich in de kijker te spelen. Vooral de «oude ratten» brachten een opvallende prestatie. Theo Van Gijsegem als Domien perfekt beheersd, vlot en oprecht, ontroerend en vooral diep-menselijk; de exponent van eenvoudig groots akteertalent. Ronald Schollaert als de kor- rupte politieker en zoon van Domien heeft eens te meer bewe zen wat imponerend vertolken kan zijn: de katalysator van gevoelens tussen schrijver en publiek. Een grootse prestatie Naast deze beide opvallende ver tolkingen verdient ook Lea Tem merman een bijzondere vermel ding voor haar kreatie van Gerda, de verpersoonlijking van het menselijk opzicht. Lea bereikt hiermede een niveau dat haar tot een vaste waarde in het gezelschap moet brengen. Monique Buys was zeker erg ver dienstelijk maar had toch wat haar leeftijd tegen om het figuurtje van de kleindochter echt gestalte te geven. Lea Calle- baut speelde Jeanne, de door de omstandigheden voorbijgestreef de en niet begrijpende echtge note van zotte Domien. Geloof waardig en goed in deze rol hoe wel ze toch last blijft hebben met een vlotte zegging. Ten slotte zou Paul Seghers weer Paul Seghers niet zijn had hij aan de vertol king van Schepen Valgaeren niet de dimensie gegeven die we van hem gewoon zijnraak en met zelfzekerheid. Arbeid en Kunst mag terecht terugblikken op een betere pro- duktie. Zowel de keuze van het stuk als de keuze van vertolkers was voorbeeldig. De leiding was onvoelbaar aanwezig; de vertol king deed de rest. (H.R.) een stuk van Jean Genet - had Taal en Vrijheid Anton Cogen aangetrokken als regisseur. Die vatte zijn taak aan tot op een bepaald moment een erotische scène een kink in de kabel teweeg bracht. In het stuk figureert een generaal, die op tijd en stond, zijn vleselijke lusten bevredigt in een bordeel. Van het hoertje, dat hem daarbij gedienstig is, verwacht hij dat ze zich telkenmale verkleedt als een paard. Vervolgens moet ze op handen en voeten gaan staan en neemt de generaal plaats achter haar. Tijdens het maken van kopulerende bewegin gen, pleegt de generaal dan een aantal burleske en niet van enige maatschappij kritiek gespeende teksten te debiteren. Deze scène bleek niet door de beugel te kunnen bij Jo Maes, ondervoorzitter van Taal en Vrijheid. Te meer daar de aktrice die het als paard verklede hoertje uitbeeldde, zijn vriendin is. Maes bleek echter met zijn bezwaren alleen te staan, want de voltallige spelersgroep - zijn vriendin incluis - stond 100 achter de betwiste scène. Publiekelijk voor schut gezet, ging Maes vervolgens uithuilen bij schepen Bourlon, die voorzitter is van Taal en Vrijheid. Deze trok, samen met Maes, aan 1 streng maar poogde even eens vruchteloos de akteurs ertoe aan te zetten de bordeelscène af te voeren uit het toneelstuk. Een paar dagen later liet Maes' vriendin echter weten dat ze, bij nader inzien, de rol toch liever niet vertolkte. Vond ze het te gewaagd of zwichtte ze voor de argumenten van Maes, die niet alleen haar vriend maar ook haar werkgever is Ook nog een andere aktrice - de echt genote van de sekretaris van Taal en Vrijheid - haakte af. Zij vertolkte een soortgelijke rol en haar forfait kwam er nadat schepen Bourlon de verenigings- sekretaris - in het dagelijkse leven werkzaam op het stadhuis - diplomatisch verder zou blijven participeren aan «Het Balkon». Vervolgens werd regisseur Cogen voorgoed voor het reeds gepres teerde werk en ontslagen uit zijn taak. Daarmee leek de hele zaak van de baan, tot er een totaal onverwachte coup de théatre uit de lucht viel. De akteurs van Taal en Vrijheid stuurden namelijk zowel Bourlon als Maes de laan uit en visten de door dit duo gewraakte regisseur terug op. Het wegvallen van de 2 speelsters maakte het evenwel onmogelijk om «Het Balkon» nog op de voorziene data op te voeren en daarom werd het projekt naar een latere datum verschoven. Deze hele commedia dell'arte doet vra- gen rijzen omtrent de kompetentie van de 2 geroyeerde kopstukken van Taal en Vrijheid. Wanneer men weet dat de betwiste scène letter voor letter voorkomt in het oorspronkelijk manuskript van «Het Balkon» - en dus niet ingelast werd door regisseur Cogen - dan is het zo klaar als een klontje dat zowel Bourlon als Maes hun fiat verleenden aan een toneelstuk dat ze vooraf niet ingekeken hadden. Met de hierboven beschreven situaties tot gevolg. Wie trouwens ook maar een sikkepit op de hoogte is van Jean Genets dramaturgisch werk weet dat hij zich aan dergelijke provocerende taferelen kan verwachten, 's Mans oeuvre kenmerkt zich over de hele lijn door een volslagen immoraliteit en een verheerlijking van seksuele perversitei ten, verraad en geweld. Taal en Vrijheid heeft uit het hele voorval alvast lessen getrokken. Men wil zich, in de nabije toekomst, omvormen tot een teaterkollektief. De traditionele hiërarchi sche struktuur laat men vallen. Erevoor zitters en andere prestigieuze titeldra- gers, die meestal weinig of geen kaas gegeten hebben van teater, zullen er dus in de toekomst niet meer bij zijn. Men is inderdaad beter af zonder voorzitter dan met iemand zoals schepen Bourlon, die tijdens het jaar hooguit enkele malen zijn gezicht liet zien en amper op de hoogte was van de situatie binnen de vereniging die hij patroneerde. In het kielzog van onder andere Pact en Teater 80 gaat dus ook Taal en Vrijheid een vernieuwend pad bewandelen. Het kan de kwaliteit van hun produkties alleen maar ten goede komen. (WDG) P>Ef2.tOAUW Wat voorafging i Een woeste achtervolging werd ingezet, nadat ons drietal uit Alostia wist te ontkomen. MAAI2 PE WAOrT HEEFT CC\C6gN VögETuk? BgMAC-HTl^P- MUM KRQLO FoaMTH&woS 4FGSGAAH/ eaw.'/vaw '/'i f3 nu niet Her mo MENT OM IN TE DUTTEN, MJN 300M

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Nieuwe Gazet van Aalst | 1984 | | pagina 7