De Kamer
Gard naai Goossens
of HOPQUyESTIE
IIÜITI r
Advokaat De Backer
Nummer 15
«ONDAG9 Arn
Vijlde Jaargang
Ro.id hel gedeukleeken
ABONNEMENT
te nemen op alle postkantoren of
ten bureele van 't blad.
per jaar 4 fr.; 6 maand 2 fr.
voor 't buitenland de vracht erbij.
AANKONDIGING EN
EN
REKLAMEN
tegen voordeelige prijzen
Zich te wenden
Onderwjjsstraat, 13, AALST
ORGAAN DER CHRISTEN VOLKSPARTIJ
VOOR BRUSSEL EN 'T VLAAMSCHE LAND
FlOOrD-OP*- 1 LLER
PRIBJ5Ti!P D A E NT S
Volksvert«gertw<K>/dii 'r vvor Brussel.
5 CENTIEMEN HET NUMMER
AAN ZIJNE EMINENTIE DEN
Aartsbisschop van Mechelen.
Hoogsteerweerde Eminentie,
Goed gevonden hebbende ons bij middel der l.
Drukpers den brief te laten kennen van den Car-
dinaal-Sekretaris Merry del Val, zal Uwe Eminen
tie het ons niet ten kwade duiden, zoo wij van
hetzelfde middel gebruik maken voor het recht
van antwoord dat aan eiken beschuldigde toekomt.
Over eenige jaren, wanneer Priester Daens
voor de eerste maal Afgeveerdigde was ter Staten-
Kamer, geliefde het Uwe Eminentie hem op zeke
ren dag te zeggen Ik zegen U als de Verte-
genwoordiger der Christene Democratie.
Dat gebeurde te Brussel, ter Dekenij van
Sinte Goedele, na eene gekende Meeting die hij
met de Christene Democraten van Brussel in een
zaal der Fabriekstraat gegeven had.
Om getuigenis der Waarheid te geven, moet
ik voor God verklaren dat ik sindsdien in niets I
veranderd ben.
Wij verdedigen hetzelfde democratisch pro
gramma, wij hebben te strijden tegen dezelfde
tegenstrevers, en wij betrachten hetzelfde doel
de stoffelijke en zedelijke verheffing van ons
Vlaamsche Volk.
Hoe is toch de zegening van destijds, van
daag in veroordeeling veranderd
Op die vraag is dit antwoord alleen mogelijk:
Onze vijanden zijn alvermogend, en drukken
ons ter neder onder het gewicht van hunne las
teringen, van hunnen haat en van hun geld ik
versta door vijanden zekere Belgische Bewaar
ders. y
Wij zouden dus om drij redenen veroordeeld
zijn.
En eerstens, wij zouden ongehoorzamen
zijn en weerspannigen.
Hoe dikwijls nog zullen wij de eerlijke ver
klaring moeten herhalen, die wij al zoo dikwijls
en zoo uitdrukkelijk gedaan hebben
Wij zijn van harte aan onze Geestelijke
Overheden onderworpen in alles wat den Gods
dienst aangaat.
Wat wil men meer
Of berooft ons misschien onze hoedanigheid
van Christenen of zelfs van Priesters, van onze
rechten als Burgers, rechten welke de Apostel
St-Paulus zoo kloekmoediglijk voor de Romein-
sche Rechtbanken vereischtte, wanneer hij uit
riep Civis Romanos sum, ik ben Burger van
Rome.
Men verwijt ons ten tweede dat wij tusschen^
d'. Ge'oovigen tweedracht zaaien
Vi -daai er ne lastering .too dwaas als ha«1«ik
Yï.. ü.i v.c :i'.-flOO'en v.-ons
Democratise!] Programma.
Dat mor n dit programma ons een enkel
punt aanwijze, üat niet overeenkomstig is met
de rechtveerdigheid.
Men zal het niet kunnen.
't ls dus voor de rechtveerdigheid dat wij
strijden, en voor de rechtveerdigheid strijdende,
verre van tweedracht te zaaien, werken wij aan
de herstelling van den'zoo diep geschokten maat- j
schappelijken vrede.
Ziedaar dan, de twee eerste grieven tot niet
gébracht. I
Men voert er eer.e derde aan, en naar het j
schijnt niet de minst gewichtige.
Wij zouden dus, in den strijd voor onze
Volkspartij, ten onrechte het Oppergezag van J
den-Heiligen Stoel hebben ingeroepen.
Wij zullen het zonder omwegen bekennen
wij dachten dat de Maatschappelijke Wereldbrief
van Leo XIII Rerum Novarum, (gemeenzaam
goed geworden was, om zoo te zeggen erfgoed
aller Christenen en dat het toegelaten was, aan
ons ook, dit gezag in te roepen bij de verdediging
van ons Maatschappelijk Programma. J
Maar vermits de Cardinaal-Staatssecretaris
van Rome het ons ten verwijte maakt, in zake
de Onderrichtingenen de Wereldbrieven van den
Heiligen Stoel te hebben ingeroepen,j zullen wij
voortaan, uit eerbied voor zijnen wil, afzien van
dit gezaghebbende betoog.
Wij zullen van de Wereldbrieven niet meer
spreken, ons voortaan nog alleen wapenende met
de bewijsvoeringen ontleend aan de Rechtveer
digheid, de Waarheid en 's Volkswelzijn.
Zoo doende zal men ons niets meer te ver- j
wijten hebben.
Daarenboven, wij hebben het natuurlijk en
het goddelijk recht ons te noemen en te blijven,
Catholieke Christenen, van herte gehecht aan de
Goddelijke Kerk van Christus, wat ons niet be
letten kan vrije Burgers te wezen.
Van Uwe Eminentie
de zeer ootmoedige en zeer onderdanige
Dienaren,
A. DAENS, Priester.
Fl. FONTEYNE, Priester
AALST, 2 April 1905. 1
I3ST 3DE KAMER
Woensdag moest in de Kamer het wetsvoorstel
der heeren Colaert, Bethune, Woeste, De
Coster enz. in aanmerking genomen worden.
Niet één van die groote Heeren geweerdigde
zich een enkel woord te zeggen Qm dat wetsvoor
stel aan te bevelen en deszelfs dringendheid te
doen uitschijnen.
Die zoo plotselijke ievervolle verdedigers der
Hopbelangen zwegen allen gelijk visschen; zij
meenen genoeg gedaan te hebben voor de Hop-
planters met dat wetsontwerp te doen drukken
en verders aan zijn lot over te laten.
't Is nochtans zeker dat het Ministerie, door de
Brouwers bedreigd alsook door de groote Ant-
werpsche handelaars, zich tegen het inkoinrecht
op de vreemde Hop zal verzetten en alle middelen
uitzoeken om onze boeren nogmaals om den tuin
te leiden met schoone woorden en bedriegelijke
beloften.
Als die Heeren dus, Woeste, Bethnne, De
Coster enz. het ernstig opnemen, moeten zij aan
dringen en aan 't Minsterie den nijper op den
neus zetten.
Wij zullen dus afwachten wat ze zullen uit
zetten.
Intusschen heeft Priester Daens het woord
genomen en nog eens aangedrongen op de nood
zake'ijkheid van zijn wetsvoorstel.
éteMvr zijne woorden vólgens 'v oeKiiopt vei
slag
DfiieerA. Oaens. Natuurlijk ondersteun
ik de in overwegingneming en ik vraag dat dit
voorstel worde toegevoegd aan datgene wat wij
meer dan een jaar geleden neerlegden, des te
meer daar het voorstel van de heeren Colaert, de
Bethune en Woeste niets anders is dan een na
maaksel (uitroepingen en gelach links)... of liever
eene onvolledige herhaling van het onze.
Trouwens, ons voorstel heft niet alleen een
wederkeerig invoerrecht op vreemde Hop, maar
ook, in zijn artikel 3, eene wet op het brouwen
van bier. Dat artikel is nog gewichtiger dan Het
eerste, in het opzicht van gezondheid, eerlijken
handel en belang van den landbouw.
Ik neem deze gelegenheid te baat om andermaal
aan te dringen opdat dit wetsvoorstel, zoo drin
gend noodzakelijk voor onze Hopplanters en
'zelfs voor al onze landbouwers, nog in dezen zit
tijd worde behandeld en gestemd.
De heer Voorzitter. Uw voorstel is het
echte middel oin de bespreking van uw ontwerp
te verdagen. Dit laatste staat immers als tweede
punt aan onze dagorde.
De heer A. Daens. Ik heb reeds n' 1 gehad,
doch mijn voorstel wordt als door woeste golven
der zee heen en weer geslingerd. (Gelach.)
EEN
TE BRUSSEL
III.
Hoe gaan we dat verhalen
Dc uitleg die de Moeder van Ward mij gaf,
duurde ruim een halve uur.
Ze sprak met vuur en aandoening.
Gelukkig de Moeder die hare kinderen ge
lukkig ziet En 't grootste ongeluk voor een
Moeder in een Christene Land is te zien dat
haar kinderen in Ongeloof zijn gedompeld
Ziehier in korte woorden hoe de zaken ge
beurd waren
Het was de laatste week voor d'Eerste Com
munie die te Brussel in de maand Mei is.
Ward, die doortrokken was van de gedach
ten uit de Maison du Peuple, die door geen
ander oogen zag, Ward hep bitter en bijtend
hij kon 't woord Eerste Communie niet hooren
zonder uit te vallen in bespottingen en bedrei-
gerijen; zelfs sprak hij v..n die Eerste Commu
nie te beletten; zijn ongelukkige Vrouw moest
alles in 't geheim beridderen van iemand der
Familie te vragen kon er geen spraak zijn. Die
blijde dag ging een dag zijn van droefheiden
getreur in die werkers-Familie.
Welk verschil, zoo dacht de Vrouw, welk
verschil tegen mijnen Eersten Communiedag!
Maar ze zweeg
Zwijgen doet vrede krijgen.
Niets krachtiger dan te kunnen zwijgen.
Ze deed haren Eerste Communiekant en
d'ander kinderen bidden, 's morgends en
's avonds, ze zond ze dikwijls naar de Mis in
de Kapellekerk ze ging te biechten in de
zeilde Kapellekerk en sprak over de droefheden
van haar hert.
Juist was ze bij eenen zeer godvruchtigen
De heer De Ponthière. Vloed en ebbe!
)e heer A. Daens. Mijn wetsvoorstel heeft
s&nig of geen kans, denk ik, in behandeling te
'•men vóórdat uitgaande van zulke gewichtige
vannen als de heeren Woeste en Bethune.
(Gelach links.)
I)r heer Voorzitter. Men zal moeten wach-
tot .lat het verslag is overgelegd.
Oe heer de Smet d.e Naeyër, minister van fi-
.aocii'n en openbare werken. De Regeering
verzet zich niet tegen het in aanmerking nemen
hei wetsvoorstel, maar zij maakt de meest
i itduikkelijke voorbehoudingen.
De meest uitdrukkelijke voorbehoudingen...
„I beteekent dat, tenzij dat het Gouvernement
weerstaan zoolang het niet gedwongen wordt
.oor de leden zijner Meerderheid
hopplanters van Brabant en Vlaanderen, 't is
uwe stem te laten hooren en uw recht te
van
He. ii wijlen Advokaat De Backer zich zoo roemvol
f;cmaakt Verdient hij wel den lof hem zoo kwistig toe-
g.-zwaaid Waarom dat praalgraf!... Zoo grommelen onze
i'. .th. ::»;ke tegenstrevers om wat lucht aan hunnen nijd
•«wrokte geven, tegenover eene met reuzenscheden
?kon ende jonge en weelderige Volkspartij.
Edoch, wij, vrije Christene Demokraten, vieren in
••ijlen 'vdvokaat De Backer, niet zijnen titel van kandi-
aat-M. taris, uoch dien van Doctor in de rechten, beiden
nochtans met onderscheiding gewonnen, maar wij ver
ver! Den zijne princiepen, zijne gedachten, zijne gevoe-
e is. dit alles overeenkomstig het programma der Chris-
ene Demokratische Partij, die alleen de verheffing der
agere standen voor doel heeft. Zulks beoogde De Backer
foor de ontwikkeling der verstandelijke vermogens bij
•uiddel van echte goede lagere scholen, waar onderwijzers
iet ernstige diploma's uit gekende verdienstelijke nor
maalscholen werkzaam zijn. Zulks betrachtte hij ook door
>e ontwikkeling van het zedelijk gevoel dat nogmaals in
i" üemokratisch Programma is vervat door eene op-
r -chte naastenliefde, die de basis is van het geluk van een
l sciir.afd Volk.
Het ideaal van Advokaat De Backer, zijn gansche stre-
.n was dus den mensch tot een vrij handelend en wel
•Pgevued wezen te zien opgroeien, zijnen geest door alle
nd*. r wijs te versterken en de ketens van dwang en alléen-
ersehappij te verbrijzelen, welke den weg van geestes-
ïf 'rk'-.elhtg verspei en en hierdoor de stoffelijke we!
aart vin een Volk belemmeren
i ««voelens van Volksverheffing, welke hem
IA» vt: iv» oez'etaeir pouguc nirSamen mei /ijde vri.'..uoi
I'timer door wetten in praktijk ie doen brengen en niet
Sdên wierden punten uit het programma der vrije Chris
tcne Volkspartij door de. Katholieken in hun programma
op genomen en dan door hen tot Wet overgebracht.
Zoo ontstond de Wet van 10 Mei 1900 op de ouder
domspensioenen van 65 fr., die uitsluitelijk door de
krachtige werking der Christene Demokraten ln hunne
voordrachten, tijdschriften en nieuwsbladen, tot verwe
zenlijking is gekomen. De roem en eer ervan valt der
halve der Christene Demokraten te beurt.
Eene andere Volkswet, ook op den leest van het Demo-
kratisch programma gemaakt, is die welke aan de werk
lieden, in Frankrijk arbeidende, 50 ten o afslag op hunne
reiskosten per ijzerenweg vergunt. Dit zijn inderdaad
twee oprechte populaire wetten, wier bewerking van
onzen diepbetreurden Vriend in gulden ietters in zijne
levensbeschrijving dienen aangestipt te worden. Immers
aie beide artikels hebben onder den invloed van De
Backer's krachtig woord in de Kamers der Volksvertegen
woordigers weerklank gevonden.
Zoo zal 't ook het geval zijn met het wetsontwerp door
den Heer Priester Daens sinds geruimen tijd in de Ka
mers nedergelegd, waardoor inkomende rechten op de
Duitsche Hop geeischt worden.
Met fierheid mogen wij op 30 April de grafzuil van
Advokaat De Backer begroeten. Immers, hij is een der
eerste leiders geweest van het vrij Christen Demokratisch
Priester, diep doordrongen van den geest-
Christi, buiten alle politieke bemoeiingen, geen
vleierij kunnende verdragen, een ware Priester,
die het goed voorbeeld gaf met dikwijls in de
Kerk te komen bidden, buiten ervoor betaald
te zijn, ook de vriend der werkende menschen
en de troost der zieken en lijdenden
Vrouw, zegde hij, na haar gehoord te heb-
ben, 't is ons schuld als wij in ons gebed niet
verhoord worden. Wat leert Christus ons in
zijn Evangelie Vraagt en ge zult bekomen;
al wat gc vraagt in mijnen naam zal u ge-
worden ik verpand er u mijn woord op
vraagt met volle betrouwen..Tijdelijke zaken
zijn ons dikwijls niet zalig maar al wat de
zielerust en de ziele-zaligheid aangaat, mo-
gen wij met vast betrouwen vragen, zeker
zijnde var. verhoord te zullen worden.
Die bedrukte Moeder volgde don raad van
dien godvreezenden Priester. Zij begon te bid
den met vaste zekerheid van verhoord te wor
den; immers, tot den Heer gaan zonder be
trouwen is een zonde tegen zijne bermhertig-
heid.
Twee dagen voor de Eerste Communie,
Ward was 's avonds van zijn werk gekomen en
zat te dubben op de kamer die voor keuken en
eetplaats diende daarneven hadden ze nog
twee slaapkamerkes; zijn Vrouw had een kind
op den arm, in een wiegske lag een kind van
2 jaar en de Eerste Communiekante las in
haren Catechismus.
Vrouw, zegde Ward, heeft de kleine den
tijd niet om een paksken tabak te gaan?
- Zekerlijk, man, waarom niet
En 't is Zondag Eerste Communie
Och ja, Ward; sprak de Vrouw zonder
verwondering, want ze wist dat een gunstige
verandering aanstaande was.
Vrouw, ze moeten van mijnen thuis ko
men. Vader, Moeder en al wie weg kan. Ge
zijt niet verwonderd, Vrouw; ik die altijd zoo
Loos was als men van d'Ecrate Communie
sprak.
-- Verwonderd ben ik niet man, ik wist da.
die verandering ging komen; man ik ben geluk
kig.
Vrouw, al 8 dagen ben ik gedurig bezig
met mijn Eerste Communie; ik zie mij daar nog
in ons Parochiekerk; ik ga naar d'H. Tafel
voor den eersten keer van mijn leven; mijn hert
overstroomt van vreugd. Van den anderen kant,
Vrouw, ben ik sedert eenigen tijd in kennis ge
raakt met een Christen Dcmokraat, er zijn er
•te Brussel meer dan men denkt; ik heb 't Pro
gramma der Volkspartij gelezen en gestudeerd.
Daar is de waarheid en de redding. In 't Socia-
lismus is veel goed; maar den Godsdiensthaat
is er te veel Ach, waarom worden alle werk-
menschen toch geen Demokraten; daar zouden
ze rust vinden en na korten tijd de wereld bren
gen waar hij moet zijn. Vrouw, zoo sprak dc
man, ik ben ganseh veranderd. Ik ga wederom
metunaar de Kerk gaan. Ik zal metons kinder-
kes bidden en ons kinderkes wederom de bene-
diktic geven. Ik ga aanstonds schrijven naar
thuis. Zondag moet het hier volle Feest zijn.
Zijt ge nu te vrede
A Gelukkig L>ie brave Moeder smaakte een
hemelzaligheid op de wereld; ze voelde een
geluk naar haar hert stroomen, een geluk het
welk met geen pennen kan beschreven worden.
Ons Heer is op de wereld gekomen en heeft zijn
Bloed gestort voor de Zondaars; de armste en
ellendigste menschen is hij gaan opzoeken; met
d'ellendigste der Vrouwen klapte hij op straat,
j ,om hunne wonden te genezen, hunne ziel te
redden en hun eeuwig en tijdelijk geluk te ver
zekeren In zijn Evangelie staat net zoo uit
drukkelijk Er is meer vreugd voor een zon
daar, die terugkeert, dan voor ioo rechtveer-
digen die geene bekeering noodig hebben. De
geschiedenis van den Verloren Zoon is toch de
Leger, datïzich reeds in gelederen stelt om te naaste jaar
met de Kamerkiezing nog eenige forteressen in te nemen.
D. Mokraat.
Onze Noorderburen, de Hollandsche Demokraten
reiken van over de grenzen de hand aan de Belgische
Christene Demokraten, ter gelegenheid der onthulling
van het gedenkteeken De Backer.
Hieronder is het telegram, gezonden op 29 Maart II.,
aan het Comiteit te Denderhautem.
Enschede, 29 Maart, 6 u. 31.
De Katholieke Demokraten van Ho'Iand brengen hulde
voor de oprichting van een gedenkzuil voor De Backer,
den grooten Christen Demokraat van België.
Brinkhuis.
Antwoord van het Comiteit te Denderhautem
De Belgische vrije Christene Volkspartij stuurt aan de
I Hollandsche Katholieke Demokraten haren innigsten dank,
j voor het huldebewijs aan haren afgestorven Volksver-
i tegenwoordiger De Backer, toegebracht.
DE ZONDAGRUST is belangrijker dan men denkt en
mag onderzocht worden in 't lang en in 't breed. Het is
een Sociale Wet.
Een der voornaamste artikels der Wet luidde aisvolgt
De wekelijksche rustdag is de Zondaq.
Dit is natuurlijk, dit kan niet anders zijn, en nogtans
hebben al de Liberalen TEGEN dit artikel gestemd, ter
wijl AL de Socialisten VOOR stemden met de Katholieken
en met de Demokraten.
Ziehier de namen der heeren die denken dat de weke
lijksche rustdag de ZONDAG niet mag zijn
De heeren F. Delvaux, Descamps, Dewandre, Fléchet,
Francis, Giroul, Hambursin, Huysmans, Hymans, Jou-
rez. Lorand, Masson, Mechelynck, Ouverleaux, Per-
soons, Rens, Roger, Termote, Trasenster, Van Damme,
Van de Venne, Vandewalle, Verheyen, Warocqué, Asou,
Braun, Buisset, Buyl en Cambier.
Op 't einde der zitting van vrijdag hadden wij nog de
tijd voor een korte aanspraak en drukten ons uit,
aisvolgt
De heer P. Daens. Heeren, het is ontegenspreke
lijk In de twaalf bedrijven, vermeld onder nr 3, hebben
al de bedienden reeds den vijftiendaagschen rustdag
Ge doet hier dus niets dan opene deuren inloopen. Hier
geldt de spreuk van den Vlaainschen dichter: Hoorende
hoort gij niet.
Ik hoor aan de Rechterzijde veel spreken van Christene
Demokraten. Zij die voor algemeen stemrecht, voor
evenredig stelsel, voor klimmende belasting, persoonlij
ken dienst en leerplicht niet zijn, mogen den naam van
Demokraat niet dragen.
En zij die tegen den zevenden rustdag opkomen en
enkel den lialven rustdag willen geven, verre van demo
kraten te zijn, zijn ze maar halve christenen.
M. Verhaegen belooft dat men latertijd de wet zal ver
anderen er. verbeteren
Hersenschim, heeren Met eene meerderheid ge:ijk hier
die zich laat geleiden doer M. Woeste, den .totster.
t®* tntk® meerdert".'».' zou'
wij misschien m de volgende eeuw eene
zoiidagrusf hebben.
Onze hoop berust in eene Volksmeerderheid, welke
voor een volledige sociale wetgeving zal zorgen.
Zitting van Dijnsdag M. Rens sprak voort over het
kiesbedrog van Aalst; M. Anseele over 't kiesbedrog in
^t Gentsche; Minister Francotte antwoordde, doch zweeg
voorzichtig over de feiten van kiesbedrog door M Rens
aangehaald. Dan spraken M. Verhagen, van Gent, M.De
Meester, van Antwerpen, rond half 5 begon M. Woeste,
sprak tot bij 5 ure en dan werd de zitting gesloten, per
konkelafonkel, want alles was geschoteld en gelepeld om
de Demokraten te beletten in deze zaak te spreken. Als
M. Woeste gesproken had, ging hij stijf en solemneel de
zaal uit en er werd 20 minuten g'advokateld om de zitting
te sluiten ja of neen, en ook om het kiesbedrog van Aalst
met den domper te bedekken.
Het zijn ellendige middelen die men tegen
ons gebruikt Maar 't Onrecht moet vallen.
Zitting van woensdag.
Er wordt gehandeld over talrijke artikels onder nr 3
voor welke uitzonderingen zijn in de weto. a. de Bak
kers die aan de Wet onderworpen blijven; de Gazettiers,
die er uitgesloten zijn met 75 tegen 52 en 2 onthoudingen.
De groote gazetten zullen dus 7 dagen blijven verschijnen.
Over duistere artikels worden door Minister Francotte
uitleggingen gegeven, die goed zullen te pas komen bij
de uitvoering.
Zitting van donderdao.
De Zondaorust der Staatsbedienden of ons amende
ment, medegeteekend door d'heeren Buyl, Gielen en
Delporte en versterkt door M. Bertrand.
De heeren Mabille, Levie, Pirmez, Van der Heyden en
de Ponthière hadden een Amendement neergelegd, bij
hetwelk zij de Bedienden van Staat, Provincie en Ge
meente stellen onder art. 3 of de bijzondere ondernemin
gen, aan welke ten minste een rustdag op 14 dagen moet
gegeven worden.
Onze pogingen om dit amendement te doen intrekken,
zijn vruchteloos geweest.
In zitting van donderdag heeft Minister Liebaert ander
half uur gesproken
Hij wilde ten eerste bewijzen dat de wet der Zondag-
rust niet toepasselijk is op den Staat. Deze stelling werd
omgeworpen door d'Heeren Van de Velde, Lemonnier en
Mabille.
Dan haalde hij alles aan in 't lang en 't breed wat zijn
voorganger M. Van den Peereboom voor de Zondagrust
heeft gedaan; (AL de Leden der Kamer brachten geerne
hulde aan M. Van den Peereboom); Minister Liebaert
viel de oude Liberale Ministers aan; zij hebben niets ge
daan voor de Zondagrust hunner bedienden, zegde hij,
en dit schoon werk vond nooit eenige aanmoediging op
hunne banken. Verders loofde hij zijn eigen (de man za
niet ongeprezen slapen gaan) loofde zijn eigen en haalde
de reglementen aan (die al te dikwijls niet uitgevoerd
worden.)
Minister Liebaert beloofde verbetering zoohaast moge
lijk, sprak lang over 't amendement Mabille, en eindigde
zijne redevoering met eenige korte steken tegen ons
amendement. Volgens Minister Liebaert, 't is onmogelijk
voor de Machinisten, Stokers enz. 52 rustdagen, en dit
amendement der 52 rustdagen is een politiek amendement
om kiezers te winnen; de Kamer zal liet verwerpen.
(Zie vervolg 3Jc bl. le kol.)
aandoenlijkste dat men kan uitdenken. Na al
zijn misdaden en verkwistingen liep de Vader
hem te gemoet en omhelsde hem teederlijk...
Gods goedheid is waarlijk oneindig.
Mijnheer, zoo sprak de Moeder van Ward
ons toe, ik kan u niet uitleggen de vreugd van
dien Eerste Communiedag ach ik wist niet
dat er zooveel geluk kon zijn op de wereld wij
waren daar allen vereenigd 's morgens wasonze
Wardus in de Mis geweest, ik had hem zien
weenen van vreugd nooit zullen wijjdien Dag
vergeten. SLOT.