KUNST EN LETTEREN Beethoven mdiddjes Twee nieuwe verzenbundels DAN'S VERDENKING Marie deMedicis woont de vredescon ferentie bij De ziel van een groot kunstenaar die hield van de siille natuur Óuec dichtkunst Sckiidws <ziiH Bca&ani es Radio programma's voor Woensdag HET NIEUWS VAN DEN DAG 31 Juli 1945 In het a Palais du Lu xembourg te Parijs, waar thans de vredes conferentie plaats heeft verhaalt Rubens in een reeks schitterende tafereelen het leven en de daden van Marie de Medicis Bovenstaand beeld vertoont Het aan bieden van den ring te FlorentiëB. Het gebeu ren heeft plaats in Santa Maria del Fiore, te Fiorentië. Marie, in den pracht van haar Jeugd in schitterend wit-satij- nen kleed ontvangt den trouwring van haar oom, den Groot-hertog van Toskanen, die Koning Hendrik IV vervangt. Kardinaal Aldobrandini regent den ring. Ik kan slechts lief hebben mensch ontmoet die tooveel van u>Of schoon is. natuur hield. Niemand heeft xoo'n Boomen cn bosschen en bergen spreken de taal die de menschen wen- schen. (uit Beethoven's brieven). Van zlin jeugd af en gansch rijn leven door hield Beethoven van de natuur; hij had het uitzonderlijk voor recht haar tot ln het diepste van zijn ziel aan te voelen en om te zetten in zijn muziek ln dien grootschen een voud, die nooit geëvenaard werd. de hi) omdat hij van daaruit geen uitzicht in- meer had op de boomen. In zijn dag boek schreef Beethoven dien dagIk hou meer van een boom dan van een mensch Met een volledige oprecht heid voegt hij er aan toeKom en kijk met mij naar mijn eeuwige vrien den, de groene heesters en de boo men; zie de levendige hoekjes en de klaterende beken. De wijnB'ok, die zijn trossen reikt naar de zon die ze doet kleuren Vergeten ln de natuur blijf lk uren lang en denk aan wat rond mij ls. Verder nog, immer dezelfde aan trekkingskracht van de natuur, schoon en eenvoudig grootsch lk moet on derdompelen ln de natuur en meln Gemüt rein waschen Wat zocht de meester en wal vond hij ln dat nauwe contact met de na tuur en haar weelde Niets roman tisch. want het karakter van den ge malen musicus had niets gemeens met hol lyrisme. De natuur vulde zijn oogen met haar pracht; zijn realls- tischen smaak voor kleuren, gevolg Meiden GEVRAAGD Dcftlsr meisje, i6- 17 jaar srevr. bij bakker-pastelbak ker, om ln r.uis- houden te helpen, Holmetscheetcen- 334, Brass. GMe'.730B Priester alleen. arm, omgev. Ber- jren, zoekt meid. Schr.: bur, b'ad, C. P. GMel'ó'.B gevr. botïi winkel. Fr. - V familielev. en gd loon. 115, Tvvee- kerkenstr.. Brus sel (St-Jooat-ten- Noodc). Gmel739B Natuur, eenige vertrouwde Natuur, eenige vertrouwde schreef Beethoven. Elke bladzijde van zijn brieven uit zijn bewondering voor de natuur. Hij kon kijken en bewon deren. voelen en uitdrukkengeen mensch kan zooveel houden van de natuur als lk... mijn hart loopt over van de prachtige natuur Een van tens genot bil het aanschouwen van van zijn Vlaamsche herkomst vond zijn boezemvrienden, en zij waren de bloemen ln het veld, de vogels in de teedere speling van licht en scha- zelden 1 verhaalt na een bezoek de lucht en de wisselende wolken duw. Gods groote gave naar ziel en aan den meester: Nooit heb lk een Op zoek naar een woning weigert lichaam. En naast het licht, do klan- ken, ln prachtvolle wemeling: De wielewaal en de merel, de leeuwerik de koekoek hebben met mij gecom poneerd. Was het niet Hendrik van Veldeke, die eerste onzer Llmburgsche dichters Het sin gude nouwe mare, die vogel singen da man blumfn Dnme alleen juffrouw. 25 30 j., kath., bur gerskeuken trenn. om in huishoud, te help. Z. aanb. met getuigschr. 114. route de Va lenciennes. Hornu. QMe!750 Waar staan wij Bij het beoordeelen van onze letterkunde nemen wy gaarne een standpunt in, dat ons buiten onze kleine Vlaamsche ruimte ste.'t. Kunnen wij in de laatste eeuw bogen op dichters, die tot de we reldliteratuur behooren Wy hoe ven niet te aarzelen met ons ant woord. Gezelle en Van de Woestrj- ne bezitten een beteekenls, die onze grenzen ver overschrijdt. Zij zijn onbetwistbaar onze groote meesters, die tot nog toe bij ons hun weergade niet gevonden heb ben hoewel ;wtj niet mogen bewe ren dat niemand onder onze leven de dichters daartoe in aanmerking komt. Zelden is een eerste poging een meesterstukdikwijls moet een genie groeien cn rijpen voor het zich in volle kracht openbaart. Naast die uitstekende figuren, kunnen wij op enkele namen wij zen, die tn liet geheel der Neder- landsche poëzie beschouwd, een plaats verdienen. Wij denken aan Rod en bach, Van Langendonck en levenden. Dan volgen de kunste- n ars wier werk misschien ht tijd zal overleven. Onder de generatie, die reeds voor den eersten Wereld oorlog debuteerde, hebben Van Cauwelaert, De Clercq, Elsschot, en Van den Oever wel eenige kans. Na 1918 heeft onze dichtkunst een weeldelingen bloei gekend het aantal beoefenaars is gewel dig uitgebreid en ook het werk vertoont een grooter verscheiden heid. Onder degenen die bij den expressionistischen vleugel kunnen ondergebracht worden, hebben naast Van Ostaijen en Moens. ook Gijsen en Mussche bun faam ge handhaafd. In het tegenkamp, om heen 't Fonteintje gegroepeerd, treffen we Minne en Heneman aan. Persoonlijk zouden wij ook Burssens en Verbruggen, Van de Voorde en Nahon willen bewaren, zooals wjj trouwens uit vroeger tijden, de Gezusters Loveling en De Laey niet kunnen verlooche nen. Onder degenen die thans om en bij de veertig zijn en bijna allen in De Tijdstroom c Vormen of Volk hebben gestaan, ver- Mnelden we Albe, Buckinx, Gil- liams, Ihdestege. Jonckheere, Van Gavere, Verfceeck en Vercammen. Na hen wordt het nog moeilijker een juist oordeel te strijken, om dat de dichters nader by ons staan en hun persoonlijkheid nog minder bevestigd hebben. Toch wagen wij het als de voomaamsten onder de dertigers Braums, Coole, Daisne, Decorte, Gab. Demedts, Hensen en Westerlir.ck te vermelden en Van Herreweghen en Van Wilde- rode onder de laatst gekomenen. Hier is onze opsomming onvermij delijk voor veel betwisting niet aanstippen om dit opstel niet te overladen eenerzijda en van een anderen kant omdat zy bij de ge noemde ten achterstaan, ofschoon het best mogelijk is, dat een vol gend werk van hun hand onze rangschikking onderste boven keert. Wij hopen ten andere, indien tijd en gelegenheid ons wordt ge gund, eens een uitvoerige bijdrage aan hen te besteden. Wij gelooven dat er geen reden bestaat, om over den toestand van onze huidige poëzie te jammeren. Evenmin om er buitenmatig trotsch op te gaan. Er zijn licht- puntes en ook schaduwzijden die een onpartijdig toeschouwer niet kunnen ontsnappen. Ook daarop keeren wij nog terug. Thans kun nen wij slechts naar voren bren gen, dat het onze indruk is, dat veel jonge dichters zich door een kortzichtige kritiek laten mislei den en te weinig temperament be zitten, om zich los te rukken uit de betoovering van Rilke en Alain Foumer van Jacobsen feitelijlc die groote kunstenaars waren en slechte meesters zijn. Eurudike door Marcel Coole (1) De Grieksche mythologie ver haalt, dat Orpheus door zyn zang en de tonen van zijn lied menschen en dieren, boomen en rotsen betoo- verde. Op zekeren dag ontviel hem Eurudike, zijn vrouw, die door een slangenbeet werd gedood. De ont- troostbare Orpheus daalde in de onderwereld ai en wist daar door zyn spel en zijn zang Hades en Persephone zoodanig te ontroeren, dat zo hem Eurudike terugschon ken, op voorwaarde evenwel, dat hij niet om zou kjjken, voor ze op de aarde zouden zijn. Onderweg werd Eurudike opnieuw door een slang be dreigd zij schreeuwde van angst en Or pheus. door haar kreten bewegen, jvertrad het be vel der onder- aardsche goden, keerde zich om cn zag Eurudi ke voor eeuwig verdwijnen. Deze prachtige mythe heeft in onze poezie o.a. Van de Woestyne en Indestege geïnspireerd. Zij heb ben ze in haar oorspronkelyken vorm geëerbiedigd, waar Coole al leen de kern van het verhaal over genomen en in heel andere om standigheden overgeplaatst heeft. Hij beschrijft het heimwee naar de verloren geliefde, de vreugcie om het opnieuw vereenigd worden en na het laatste scheiden, ae groeiende berusting, zich verzoe nend met den dood. Hoewel zyn gedicht niet zonder gebreken is, beschouwen wij het met De Min naars van Teruel als het beste valt, niet als onbewuste spelbre- WH voelen dat niet als echt aan. dat wij van hem gelezen hebben, ker optreedt. Het herinnert ons aan de nuffige Het grootste bezwaar dat wij er- Wij werden ten tweede door de kwastjes, die den wandelstok van tegen inbrengen, betreft de epl- voldragen schoonheid van sommi- Pieter Stastok uit de Camera sche lijn van net verhaal, die met ge verzen getroffen. Vercammen obscura» versierden. Het is ook scherp genoeg door getrokken heeft iets te zeggen, zijn vers be- Vercammen onwaardig. Wy heb- wordt. zit een eigen zangerigheid en een ben hem onder de besten van zijn Het grootste deel van onze mo- onmiskenbaar persoonlijk rhythme, tydgenooten vermeld en De Pa- derne poëzie is te arm aan een dat hem in de buurt van Weru- relvisscher doet hem en onze uit- werkelnk belangrijken inhoud meus Buning en Nijhoff een plaats spraak geen oneer aan maar toch veel dichters meenen dat het al- aanwijst. Eerlnk gebiecht, houden kan hij beter. Dit gedicht bevat, leen om een kunst van woorden wij meer van Marsman en A. Ro- nauwelijks door een spel met zin- gaat, niet om de uiting van een land Holst, maar wij geven grif nebeelden bewimpeld, de levensge- overtuigend persoonlijk leven, toe, dat zulks op een persoonlijke schiedenis van een man die gele- Even noodig, als in 1905 De Be- voorkeur steunt, die geen waarde- den en gestreden heeft. Zulk werk weging» was, zou thans een stroo- oordeel insluit. Daarom overtuigen ware ons liever zonder opsmuk, in ming mogen loskomen die san regels als de volgende van Ver- eenvoudige naaktheid. Maar wy de kunst een sterker wysgeerigen cammen, ons te sterker van zijn beseffèn dat het in de productie grondslag wil schenken. Coole is poëtische begaafdheid van Vercammen slechts een vcor- nog een aer minst bedreigden door bijgaande belang bezit en dat de de kernloosheid, die ons bijna Maar dat ik van God niet genoeg fouten die wij aangewezen hebben, voortdurend ergert, maar ook hij [heb gezongen, in zijn volgende gedichten waar- heeft in t Eurudike te veel vage gij die dat beweert, gij leent hem schijn]ijk niet opnieuw zullen ver onduidelijkheid geduld. [Hief, schenen. Over het algemeen schrijft hjj want niets is te noemen van heel een vloeiend en welluidend vers, [dit lied, dat met eenvoudige natuurlijkheid dat niet God is. Gij hebt hem in een ongezocht en frisch beeld [verdrongen. (j) xjitg. Elsevier, Amsterdam- zijn bekroning krijgt. Eén keer Ik vond hem nog in de goot, in Brussel, hifi, 56 blz. heeft zyn overdrachtelijke taal ons [de nis (2) uita Unicum, Brugge 19)6. onbehaaglijk gestemd. Daar zegt waar de zwaluw nestelt. Dit zinyc Geïllustreerd met tweekleurige hij dat een warme geur bleef In [men bis. platen van Luc. De Jaegher, 199 blz. de kamer hangen, gelijk een vlie ger in een kruin.Zulke compli caties worden best vermeden. André DEMEDTS. Het laatste zinnetje steekt ons evenwel tegen. En bier moeten wij Ingen. 115 Jr. Luxe-editie 990 Jr. sist. De meeste van deze citaten zlin ont leend aan de boelende studie van dhr Ernest Closson. L'élément fla- d dans Beethoven (1) T. LIN. een volgende Kunst en Lehsten- bladzi.de verschijnt een verslag over dit weïk.) (1) Brussel, Editions Universitai-es, 1946. 280 blz. en twee portretten, 99 fr. Be tornooien van Brabant e aanvragen tot deelneming aan de provinciale tonooien van zang-, muziek- en tooneelvereeni- gingen moeten ten laatste tegen 20 Augustus 1946 ingediend wor den, Eikstraat, 22, Brussel. waardig peil. Wij gelooven echter niet dat het een gedicht is, dat de volgende generaties nog zullen lezen, maar toch beschouwen wij het als een eerlijk en bezield werk. Zeker bewijst het dat Coole de techniek beheerscht en over een groot gemak van uitdrukking be schikt Feitelijk bestaat voor hem geen hinderpaal'om in zijn poëzie meer van zichzelf te leggen hel eenige wat haar een onverganke lijke waarde kan schenken. De Parelvisscher door Jan Vercammen Dit lange ten deele symbolische gedicht dat. tussehen haakjes medegedeeld, door Luc. De Jae gher fraai versierd en den uitge ver heerlijk verzorgd werd heeft op ons een wisselenden in druk uitgeoefend. Een bepaalde toon, die het luidst in de inleiden de ballade doorklinkt, heeft ons teleurgesteld. Daarbij wordt «de ,to„ aori maagden en het andre diet van kunst. H\j is slachtoffer van een deugddoordrongen stervelingenzeker maniërisme. In zijn strofen aanbevolen «geen letter te lezen komen tallooze muzikale termen van dit liedHeelemaal ten on- voor, die naar onze meening ai- rechte nochtans, want wy hebben thans, nuttelooze sieraden en dus niets ontdekt dat die waarschu- rbetorische stoplappen zyn. Kegels wing kon wettigen. Er zyn in ons als de volgende kunnen ons niet land veel erger dingen verschenen, ontroeren die geen schandaal en zelfs geen opspraak veroorzaakt hebben, c Nog een strofe daarover, voor Maar de uitlating toont aan, en [orgel geschreven, dat wekt een gevoel van spijt cn imitatiemuziek voor vibrant en weemoed op, dat Vercammen niet [regaal los genoeg is van zyn eigen levens- van een djungel, tn een nooge problematiek. Wjj zouden liever [goihische zaal hebben, dat die wrevel, die thans te spelen als forte, nog liefst buiten de sfeer van het gedicht [overdreven. Bij een tentoonstelling te Leuven Landschappen schilderen ligt een groenend landschap, in donkc- wel in de traditie der lage landen re hagen gebonden. FREM1NEUR aan de zee. Ononderbroken werd weet een kleureenheid te schep- dit genre beoefend door ders en de wisselende nemen de kleur aan van de ziel der vertolkers. ■e schil- pen met zijn grijs-blauwe lucht over bruine hei tussehen donker omzoomende bosschen. EAUT er DUFOUR zjjn ongetwijfeld de bes ten uit de reeks. Faut is steeds In studio Luc art te Leuven de trouwe natuurlezer die mot vinden wij ook die verscheidenheid boomen cn weiden een levendige terug. Naast de z.g. landschap- werkelijkheid in kleureenheid weet pen komen er ook stadszichtjes oni te zetten, voor. EfS,'...™™ H mp/t <">lumeu 11' "ii. oniier SEE e» L. DEUAET «te» must onlfalfo AaaÉsJmZ- ff» blijk geven. Aan dc ééne zij de de poging om nuchter Ie ver tellen, aesthetisch zonder veel zin, en aan de andere zijde de ar tist die met kleurvlekken en ge stalten uit de natuur compo- factuur, iets van het grootsche. Om poëzie en zakelijkheid te il- lustreeren, zette men Druart's 17e eeuwsch nuchter en vlak belicht Werklieden GEVRAAGD Kok-pastelbnkker (rozetten ouderd.. jongman, zoekt plaats in klooster of gesticht. Bij zondere getuig schriften. Schr. Bureel v. h. blad onder letter G.H. GW1676B I Metanli metaal Dcnemarkcn- Brussel-'duid. GW1693B Bekw. naaister gevr. vr bloezen. Z. w. Dupontetr. 77, Schaarbeek. GW1711B Klecrmaker vr. jong meisje kun. naaien. 38-40. Zn- quisitieatr.. Brus sel. GW1712B Gemakkelijk wer Marokljnuerk vi werklieden werkmeisjes, leei meisjes. 6tikster: Engelandstr., 5: Brussel. GW 1744 B ONDERWIJS bekw keukenmeid al leen. Zich wend. of schr.de Fail- ly. Zeeweg. SS. Varssenare-bij- -"VI749 Brugge. Bekwame werklie den gevr. om In peperkoek te wer ken. Werk verze kerd. Z. aanbied, 's voormiddags Btscuiterie Roya le. 32, Van Hoor- destr., Schaarb. G.W.1752 10. Ónderricht- itraat, Brussel. G.W.1753 Personeel GEVRAAGD Relrlzerg voor V. België gevr bij boekhandel. Schr. C. S. bureel blad. GB1748 West-VI., in fa briek v. kunst bloemen, decora tie-mode. Om zich artikel toe te voe- •en. Schr. bureel ilad, letters C M. GB1710B Handel Dubbel handels huls over te ne men. omstreken Brussel. Onmid dellijk beschikb. Schrijvenbureel blad, letters f'.O. AHal727B Muziek SLAGWERK voor JAZZ GROOTEN AFSLAG. M AIS0N DU SWING Jamarlaah, 31 HOOGERE MIDDELBARE Tuinbouwschool - Mechelen. MIDDELBARE STUDIEJAREN ïr jongens van 15 Jaar. na een in gangsexamen over ae leerstof van ae lagere middelbare studiën. VOOti-EBEIDKXD JAAR jongens van 14 jaar. na een ingangsexamen over het 8ste stu diejaar der lagere school. DRIE AFDEELINGBN: Groenteteelt - Fruitteelt Bloementeelt Diploma van Tuinbouwkundige voor bereidend tot de studiën (1 j.) van: Tuinbouwleeraar, Koloniaal Tuin bouwkundige. Tuinbouwspeciallst. Inlichtingen te bevragen aan het adres van: Z.E.H. Bestuurder. Ant- werpsche steenweg. 289, Mechelen. Bezoekdagen: Woensdag en Zater dag van 9 tot 12 en van 2 tot 4 u. 1740B BEN DRINGEND KOOPER VAX Boomzaag. 1.25 meter: 1.10 m.. lie' sliinmachii.-, - ■nals Kort- zasg ln nieuwen staat of aJs okkasie. Aanbiedingen te doen aan het bureel van het blad on- De kleermaker Armandin vr. werklieden en 1/2 werkj. voor werkhuis. Zr. gd. loon. Gisbert Com- bazstr. 27, Brussel. Tel. 37.11.73 1716B. Groote aankomst van materiaal van het Amerikaansch leger 250 autobanden gansch gemonteerd, in nieuwen staat, alle afmetingen alsmede betonneermachines en com- Dépêt: 20, Marlemontkaal, Brussel. HOFSTEDE Goede hofstede van 7 vi ha. over te nemen, gelegen omstreken Leuze. Auguste Scholart, Arc-Ainières-bij- Ronse. no.veri VI itllCtH IÏ2I.9 ml - 8.15 LIGHT PROGRAMME (1500 en 281,1 01. RRl'SSEL YI.AAMSCH (321.9 ro) 8.15 LIGHT PROGRAMME (II Morgenconreit (GpL. li Fransrne li.?'» u.: MqTgenmelpdlëën. militaire marseh, 2) Walsen Brahms: 3) Tarantella slncera: Droompantomlne uit Hans en 5) Polka voor klavier en orke: Een deuntje In den morgen «.pit. 12.00 u.: Muzikale visitekaartjes (M»n André Kostelanetz en zijn beroemd orkest. 2) De populaire Hollandsehc Ca baret-zanger Bob Scliolte; 3» liet graag gehoorde Fransche orkest Bay a entu- ra: 13.00 u.: Nieuwsberichten. 13,15 u.. Barokmuziek. 14,00 u.: Etck wat wils (Gpl). 1) Voor de liefhebbers van het lyrisch tooncel; 3) Voor de ouderen van jaren. 3) Voor het Jonge volkje; 4) Voor de liefhebbers van volksliederen, u u 4 17,10 u.: Oude muziek (CplL J8.30 kest orgelrecital door Molly Forbes. 15.15 it.: Non Stop-programma. 4 l'-i5 u.: Grietje; Tea-time music. 4 19.15 FanHlle- - deuntjes. 4 ?t,00 u.: Geïmproviseerde muziek door het Jazz-ortet >an de BBC. 4 23,30 u Non Stop-programma. FRANKRIJK. POSTE REGIONAL (131.7 m.) 13.00 u.. Club Orchestra. 4 t'.is ti.: Orkest van Toulouse. 4 20,20 u.: Gpl. 4 23.30 U.: Tribune van Par'js. POSTE PAR1SIEN (385,6 m.l 13.30 u.: Gpl. 4 20.00 u. Muziek zonder paspoorl 20,30 u.: Gevarieerde muziek. 232 Kcs. - 11. LUXEMBURG 1,293 n Boston. 4 13.00 u.: I.tchle mu- k. 4 13.30 u Muziekkapel van de Groot - Hertogelijke Wacht. 4 11.00 u.: Muziekkapel van dc Groot -Hertogelijke waclu (voortzetting concert). 4 15,t» ti.: Engelsche gevarieerde muziek. 4 ■one'ert door"het orkest VJrky ThunuS. 90.30 u.: Mustc-Hall. 4 22.00 n.: Geva- 22.15 u.: Mustc-Hall (Gpl). rleerde muziek (Gpl). 4 23,30 u.: Dans- BRUSSEL FRANSCH (483,9 m.) 9.05 muziek. liet halfuur voor onze soldaten. iP.oo u.: Nieuwsberichten. 4 20.no Klavierwerken van Franz I.lszt 90,30 u I.tjnultzendlng van uit het meentelijk Castno te Oostende neert De ew*«fe doen realistisch Poortje, naast dit zeilde, of een en stellen geen problemen, noch althans sterk gekkend van Faut, voor het oog, noch voor het. gevoel, waar het gelige licht van den lan- De tweede 'werken hun realistische taarf de kleine poezie tot één gegevens op tot impressionistisch vaste groep samenbindt. Het zgn «spel» waarin het oog behagen de uitersten. De tentoonstelling -- «Het Brabantsch Landschapis in haar genre symptomatisch voor de Belgische Landschapschool van ijn groot nu- J. GILIS, heeft landschap, werkelijk zulk beeld be reikt van gele schakeeringen voor K. M. Finnphonlsehe muziek. 4 '2.0° 1 Itadio-orkest van Luik. 4 '3,15 ;t. 8tein men uit het verleden (Gpl). 4 13,30 n.. Orkesten-parade (Gpl). 4 17.15 Spe ciale uitzending voor onze soldaten. 4 19.no u.: Dagelljkseh allerlei. 4 2J.O0 li.: 21.30 u.: Gevarieerde muziek. 4 21,10 u. Llehte Muziek (Gpl). GENT (202,3 ni.) '10.00 U. Bob S-'hol- te en Jenny Cantor zingen 'Gpl». 410.30 u.: Vedetten van het witte doek ïpl 11 35 u.' Fantasies»! op Weensrne ope- reiten (Gpl 4 1M5 u.' tnstruni-.iteu soll-paradc (Gpl). 4 '9.f5 in een cabaret In Montmartre (Gpl 4 H.w Badloserenaden. ANTWERPEN (201.8 m.) - tT.'O II.. Arnold Franrk-onsemble. 4 17,>5 u.: Gpl. A. Orkest Gus Ylseiir. B. Ballet nil Pe Cld; Jules Massenet. C. Walsen. IJ. Gal Ine de Sylvia en Tlno no«i *m*en. E. Orkest Guerlno, niet zang-intermez- zl. 4 20.10 ii.: Graaggeboorde zangers (Gpl 4 21.35 ii.. Dansmuziek. KORTIHJK (202.3 m 15.00 Tn- SttUmentenreviie i 4 15.3'> u Mu ziek tn het hooge gebergte (Gpl». 4 2t. 10 u.: ri|itreden van liet Fantaste-trio. NEDERLAND. HILVERSUM I. (301,3 ro 11,20 u. Ensemble Postiljons. 4 '8-30 u. Genreorkest. 4 2t.08 ii.Concert. HILVERSUM 11 (415 m.) - 13.00 il lt"t orkest Frhs Sindal. 4 11-15 u.: Gpl. 4 15.15 ti-: Harry de Groot en zijn vtbra- plioon-sextct. 4 ïfi.ts-u-: Eddy Wains en zijn orkest. 4 1s->5 De Novelty Serenaders en de Novelty Sisters. 4 19,15 u.: Orgelrecital. 4 20,co u rgel- recltal Johan Jong (voortzetting». 4 22. 45- u.: Dansorkest The Rambler?. ENGELAND B.B.C. HOME SERVICE. - 15.20 U.:.Majestic orkest. 4 20.00 u.. Pro menadcconcerten. 4 23 30 u Sianlcy Black en zijn dansorkest. ZWITSERLAND. BEROMI ASTER (535. 6 m.l 13.15 u.: Willy Sterner e'i ztjn ontspanningsorkest. 4 13.10 u.. Hazy usterwalder en zijn orkest 4 14,15 u.: Beroemde stemmen 4 l®-™1 Kamer muziek. 4 19,30 u.: VrooIIJk Non-stop- programma. 4 20.55 u. liarmomeamu- 7.iek. 4 22,00 u.: Populair orkestenortc. 4 23,10 u OntspannlngscouccrL 4 23, 30 ti Pansmmzlek. MONTE CENBRI (257,1 in.) - 13.15 II. Gevarieerde mt'zl.k CBpli. 4 '3.40 u.: Muziek voor allen (Gpl 4 19.00 Llelite muziek tussehen 7 en S. 4 20.40 u.: Ontspannlngsmuztei; iGpi). 4 oi.to u- Koren uit Zwitserland (Gpl». 4 21, 45 n.: P.ndlophonlsehe herinneringen. 4 23,10 u.: Vrooitjfee inuzlek. SOTTENS (413.1 en 47.18 in.) 8.20 u. Briljante muziek (Gpl)- 4 13,15 Aroe rikaan-che musle.-hall. 4 13.55 11.: Lich te Engelsche muziek (Gpl). 4 21-30 11.: Concert door hel orkest v. Romaansch- Zwltserland. LUIK (283.2 m 11.00 11 Muzikaal allerlei (GpD. 4 H.3.' n.r l ichte orkes ten. 4 11,45 11.populaire melodieën 4 12.00 n.. Radio-orkest van Luik. 4 18.05 II. Balletmuziek (Gpl). 19,00 11 Ca- bareimttzlek. 4 19.15 u.- Marcel Ver hoest, harmonica, cn zijn mnsutle-ork. NAMEN (201 n 12.00 René N'infor- Verantw. Uttg.: J. V. d. Eynde, Metso Drukk.: «Het Nieuws van den Dag» 13, Zandstraat, Brussel. MENGELWERK VAN -°»1 Jl'I-I 1946 Roman van MARGARET PEDLER Doch vandaag scheen het roode «Jak haar te wenken, haar te vra- £en om voor het laatst afscheid te omen nemen. Het zou maanden duren voor ze het terug zou zien. Tegen dien tijd zou het misschien veranderd zijn een vreemde voor haar geworden zou het misschien nieuwe, onbekende be woners beschutten met zijn ver weerde pannen. Bij die gedachte rilde ze van afkeer en een vurig verlangen om daar nog eenmaal heen te gaan cn langs die beken de paden te dwalen, overweldigde haar. Ze verzette er zich eenigen tijd tegen, doch het gevoel, dat ze En geland niet kon verlaten zonder nog één blik te werpen op de plek die, als het noodlot niet anders beschikt had, nu haar tehuis zou lijn geweest, was haar te mach tig- En eindelijk daalde ze de tre den van het terras af en liep door den ouderwetschen tuin naar het groene park. dat langzaam glooiend aflep haar de rivier. Haar hart kromp Ineen toen ze het smalle bruggetje over ging het zou misschien voor het laatst zijn. Ze wist dat ze, a'.s er vreemden op Rivers Barton kwamen wonen, nooit meer erheen zou willen gaan. Het zou ondragelijk zijn om ande ren diezelfde kamers te zien brulken, die Dan gebruikt had en met een bezittersair te zien loopen over de paden, waar hij gewandeld had. Vandaag had ze het terrein voor zichzelf. Zelfs de oude Grimson, dien ze soms bil zijn werk aan trof, scheen zien ln zijn elge.n kwartier in de cottage achter het huis te hebben terug getrokken en Karen was in staat om onge stoord haar eenzamen pelgrims tocht te volbrengen. Het was een laatste afscheid en onbewust trachtte ze e:k geliefd hoekje in haar geest vast te leggen. Ze stel de den rondeang door het huis tot het laatst uit. Grimson vergat wel eens de lui ken voor de groote ramen te slui ten en ze had dan in de kamer kunnen zien. waar die vroolijke lunchnpartij had plaats gevonden, den dag waarop zij en Lady Ca roline uitgenoodigd waren om Dan te helpen met het schikken van zijn meubelen. Wat scheen dat jaren geleden Langzaam liep ze langs dei voorkant van het huis en even. later stond ze bij de openslaande deuren. En toen deinsde ze onwil lekeurig achteruit. Dc deuren stonden wijd open. Ze wist later zelf niet wat er door haar hoofd ging toen ze die open deuren zag. doch een oogen- blik later stond ze op den drempe. keek naar binnen. De bekende, ronde tafel was bezaaid met pa pieren en documenten, terwijl op den vloer ernaast een open kof fertje stond, naast een papier mand. Iemand stond bij de tafel en zocht, er overheen gebogen, papleren uit er nu en dan een ln de tasch werpend, doch de meeste aan de prullenmand toe vertrouwend. Karen hield haar adem in. Dan! Het kwam als een kreet over haar lippen en de gebogen gesta - te richtte zich met een ruk op Gij! Een oogenblik staarde Heriot haar aan alsof hij zijn oogen niet gelooven kon. Toen kwam hij haastig naar haar toe. Wat doet ge hier vroeg hij. Toen hij naast haar stond, ves tigde haar blik zich op hem, smartelijk vragend wat deze maanden van scheiding met hem gedaan hadden. Hadden ze hem even zeer aangegrepen als haar?.. Het antwoord was in zijn gezicht gegrift. Het was magerder dan het geweest was en verbrand als door een zuidelijke zon. Fhy- siek leek hij sterk en krachtig genoeg, zooals een man er uit ziet die zij tijd in de open lucht heeft 'doorgebracht maar in zijn oogen was oen uitdrukking van onuitsprekelijke vermoeidheid en de bekende, wat bittere trek om zijn mond, was nog scherper geworden. Wat doet ge hier? herhaalde hij. Er was geen klank van wel kom in zijn stem. Ze klonk hard ?n afstooten. alsof ze een onwel kome indringster was en ze kromp er zichtbaar bij ineen, voelend, dat het eenige wat ze juist niet zou kunnen uitleggen was, wèarom ze hier was. Ik zou niet gekomen zijn, als ik geweten haa, dat gij hier „aart,» zei ze eindelijk. Ik ik dacht, dat ge niet in Engeland waart. Be ben ook weg geweest. Maar ik ga dit huis verkoopen en ik ben terug gekomen om een en ander te regelen. Dan ga ik weer naar het vasteland en dan voor goed. Een oogenblik aarzelde Karen. Teen sprak ze, een onfeilbaar in stinct volgend Ga niet, Dan! Ga niet! Hij keek haar aan alsof hij haar nauwelijks verstond. «Waarom niet? Engeland oe- teekent niets meer voor me. «En beteeken ik niets meer voor u Een oogenblik schitterden zijn oogen met het oude vuur, doch het licht stierf weg, bijna even snel als het er in gekomen was. Ge beteekent alles voor me. zei hij bedaard, «maar ik ben niet gek genoeg om te denken dat ik nog meetel in uw leven na al wat er gebeurd is... Ik heb u in den steek gelaten toen ge me het meest noodig hadt. Ik oordeelde en veroordeelde u naar den schijn, toen de schijn tegen u was. En al zoudt ge in staat zijn, me te vergeven dan zou ik het me zelf toch nooit kunnen doen. Hij zweeg even en ging toen voort Ik zeg deze dingen niet bij wijze van excuus of verzachting van wat ik gedaan heb. Ik weet, dat er geen excuses voor zijn. Maar daar we elkaar waarschijnlijk na vandaag nooit meer terug zullen zien, hpb ik liever, dat ge weet, dat ik miln lesje gehad heb en anderen niet meer zoo gauw zal veroordeelen. Karen stond knarsrccht en stil voor hem en de lieftallige oprecht heid van haar bük zocht de zijne. Dus ge wantrouwt me niet meer? Voor het eerst speelde er een flauwe glimlach om zijn lippen. «Ik geloof niet, dat ik dat ooit gedaan heb althans niet lang. Maar ik heb voor mezelf de deur dicht gesmeten door ooit aan u te twijfelen. Ik zou niet mogen verwachten dat ge me ooit zoudt kunnen vergeven. «Niet Het was nauwelijks meer dan een zucht een gefluister. Doch hij verstond het en het volgende oogenblik waren zijn armen om haar heen, alsof hij haar nooit meer los zou laten. «Meent ge dat. Karen? Meent ge dat u me nog wilt hebben Ze lachte een eigenaardig lach je, alsof er ergens een snik in verborgen was. c Ik zal u altijd noodig hebben, zoolang als lk leef, zei ze. En toen bleven ze een poosje in ei kaars armen, alles om z'ch heen vergetend, behalve de glorie en dc heerlijkheid van weer samen te zijn. Toen ze elkaar eindelijk loslieten en weer in staat waren de alledaagsche wereld om zich te onderschelden, keek Dan met een lachje on haar neer. Wat denkt ge over een plcnic-lunch zooals toen? Ik zal Gregg opzoeken hij is ergens buiten bezig een deurslot te repa reeren en hem zeggen, dat hij wat te eten by elkaar moet schar relen. Als ge even wilt wachten, lk ben aanstonds terug.En hij liep naar buiten en verdween om den hoek van het huis. Doch nauwelijks was hij den hoek om, of hij hoorde hollende voetstappen en het volgende oogenblik rende een k «ine. vrou welijke wervelstorm he.t pad over en bleef vlak voor hem staan. Haar gezichtje bloosde van het harde loopen en haar groote don kere oogen brandden van het ver langen van iemand, die een op dracht te vervullen heeft en van plan is die te volvoeren of te sterven. Neen, ga niet weg, hijgde ze ademloos, hem met belde han den vasthoudend. U moogt niet zoo van haar weggaan voor u de waarheid gehoord hebt en dan zult u niet meer weg willen gaan.» Heriot staarde stom verbaasd naar zjjn verrassende bezoekster. «Wie zijt ge in 's hemelsnaam?» vroeg hij. Ik ben Tessa. Ze hijgde nog naar adem en haar woorden bui telden over elkaar heen. En ik heb den heelen weg van het dorp hierheen gehold om u nog te zien. Hoe wist ge dat ik hier was? vroeg Dan. nog verbaasd. En waarom wilt ge me spreken? De slagersjongen zei, dat u van morgen wel gekomen zoudt zyn, omdat hy coteletten had moe ten brengen, legde Tessa uit. Ze kwam langzamerhand op adem en haar handen ineenklemmend, ging ze gretig voort: Daarom ben ik zoo gauw ik kon hierheen gehold en ik zag miss Leigh naar binnen gean en nu loopt u weg zonder Jiaar... O, doe het niet, doe het als 't u blieft niet. Heriot keek neer in het blo zende, jonge gezichtje met de smeekende oogen. Hoor eens hier. zei hy ge moedelijk, ik snap er geen steek van, ga liever met me mee naar binnen en zeg het tegen miss Leigh zelf. Karen, die Tessa's stem her kende. toen ze aankwamen, ver scheen in de openslaande deur. Maar Tessa... begon ze ver baasd. Doch Tessa was tè vol van het geen ze doen wlld<> om te wach ten. Ze greep Dan's *hand en trok hem mee. U moet naar me luisteren u moet! zei ze heftig. U hebt ze in Niki's atelier was, omdat ik er dien avond ook was en alles afluisterde. Ze vroeg om brieven van juffrouw Moore. Het heele verhaal van de brieven, die Noel aan Nick geschreven had, kwam er uit de brieven, die ze zonder blikken of blozen gelezen had. toen ze trachtte er achter te komen, wie haar in Sheridan's genegenheid verdron gen had. En ik heb hem doodgescho ten, eindigde ze, Heriot uitda gend aanziende. Het was niet mijn bedoeling, maar toch deed ik het, en ik denk, dat ik, nu u dit weet, wel naar de gevangenis zal moeten gaan. Maar ik zou dat graag voor miss Leigh deen om haar g om wat zi daan. Er was iets prachtigs in den rockeloozen moed van haar be kentenis. Dan werd er diep door getroffen. Ge zijt een kranige, kleine heks. zei hij. Neen. we zullen u niet naar de gevangenis zen den. Tessa. Niemand weet. dat gij in het atelier zijt geweest en niemand hoeft; het te weten. Tessa, die met al haar uiterlfl- ken moed, den ingeboren doods angst van het straatkind had voor de wet, staarde hem aar met bjjna ongeloovige hoop in haar oogen. Meent u dat? Mag ik gaan? mompelde ze weifelend. HU glimlachte toestemmend en ze snelde als een pijl uit den boog terug naar het dorp, als een wild dier, dat plotseling uit een val verlost is. gelukkig te" maken zij voor my heeft ge- Dan Heriot wendde zich tot Karen. Liefste, west ge zeker dat ge me hebt vergeven, dat ik aan u getwijfeld heb? Werkelijk, diep in uw hart, bedoel ik? Heel zeker. Omdat ge weer in me geloofde, vóór Tessa u ver telde. wat er gebeurd was. Ze flimlachte even. Maar ik vrees, at ik u in elk geval vergeven zou hebben. Ik geloof, dat verge ven by liefde hoort. Dat en vertrouwen, zei Dan bedaard. Ze knikte, haar oogen ernstig en nadenkend. Ik geloof, dat vertrouwen moeilijker is dan vergeven, ant woordde ze. Weet ge nog, dat ik u eens gezegd heb, dat de schtyn soms zeer misleidend kan zyn? En, ik geloof, dat God de eenige is, die er nooit door misleid wordt. Een poosje bleven ze zwijgend staan - - de stilte van volkomen begrijpen was om hen. En ergens uit èen hoekje van Karen's ge heugen sprongen de woorden naar voren van de Egyptische inscrip tie met de warme zegening, die zich als vleugelen schenen uit te spreiden over het geheele leven: De vrede van den morgen zH niet u. het gelul» van den hemel en het licht van den zonsonder- S*De vrede van den morgen... die was elndelyk gekomen. En wan neer ze samen de reis door het leven aanvaarden, zullen zy en Dan die beide andere dingen vin den het geluk van den middag en het licht van den zonsonder gang. EINDE.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Nieuws van den Dag | 1946 | | pagina 6