VERGETEN en VERGEVEN. 2 Uit de bakermat der Verraders van Lede. Hoe grooter den Hoop, hoe beterkoop, zegt Sis. Een Referendum over Titapol Iedereen weet dat 99 °/o der incivieken uit de rangen der vroegere katholieke partij, thans Christelijke Volkspartij, komen. De Vee-en-Veeêrs, de Rexisten.de Ver- dinaso's en de leden van den Heimatbund, allen deserteurs uit de rangen der katholie ke partij, hebben tijdens de bezetting Ge stapo's, Hilffeldgendarmen, S.S.en, en wat weet ik al meer geleverd. Nu al deze orga nisaties in duigen gevallen zijn, doet de Christelijke Volkspartij haar uiterste best, om al die zwarte schapen terug naar den vuilen stal te lokken. Tegenwoordig houden ze zich nog koest, doch het zal niet zoo lang meer duren of ze zullen opnieuw onbeschaamd den kop omhoogsteken 1 Het moet echter erkend worden dat de patriotten, die de overgroote meerderheid uitmaken, in dezen niet vrij te pleiten zijn van alle schuld ze laten maar begaan. Valt het niet op dat vele beschuldigden (proces der beulen van Breendonck, pro ces der moordenaars van Courcelles, enz.) voortvluchtig zijn Wie verschaft hun on derdak? De ervaring heeft ons geleerd, dat de kloosterdeuren niet gesloten blijven voor zwarten, die door het gerecht opge speurd worden. Het gerecht klaagt dat het tot over zijn ooren in 't werk zit, doch het verspilt zijn tijd aan het verrichten van huiszoekingen bij rasechte patriotten - hoewel het veel beter zou doen, wat meer aandacht te be steden aan de kloosters. Deze weten echter dat ze niet veel te vreezen hebben. Als het gerecht zich met die menschen durfde bezighouden, zou de C.V.P. wel schreeuwen gelijk een varken dat gekeeld wordt: dat de staat aan gods dienstvervolging doetl Is men niet gerechtigd te zeggen dat de houding van het gerecht de schuldigen aan landverraad begunstigt? Waarom verleenen de kloosters - b. v. de abdij van Affligem, die den S.S.man Van Overstraeten een schuilplaats aan de hand gedaan had - om er maar een te noemen - onderdak aan S.S.mannen en Gestapo- ploerten Omdat "vergeven en vergeten hun stelregel is 7 Och kom 1 Dat ze in het hiernamaals ver geven en vergeten is hun zaak, laat ze het doen zooveel het hun belieft, maar op aarde heeft niemand het recht, zelfs de priesters niet, om zich boven de wetten van het volk te plaatsen. De patriotten eischen dat de verraders en de moordenaars zouden boe ten voor hun misdaden tegen het volk en tegen het land, zelfs al worden die misda digers later heilig verklaard, Die theorie van "vergeven en vergeten" vertoont echter veel gelijkenis met een an dere theorie, die aangewend werd om het volk te foppen, namelijk de theorie van "de schoone ziel van 't kind Er zijn geen grooter broodroovers engeen grootere haatdragers dan de katholieke partij. De voorbeelden die het verleden ons biedt zijn ontelbaar. Wij zullen er slechts aan één herinneren de gebroeders Daens. Hun vergeven en vergeten is een lolleken, gelijk wij eisch°n onzen ko ning terug een lolleken is. Ziehier een staaltje van jongen datum dier schoone theorie van vergeven en vergeten Onlangs werd een zieke over gebracht naar een instelling waar pastoors en nonnen de eerste viool spelen. De man moest een heelkundige bewerking onder gaan. Hem werd gevraagd of hij verlangde zijn biecht te sprekenhij antwoordde ont kennend. Acht dagen na datum stierf hij. Hij heeft aan zijn familieleden verklaard dat zijn verzorging veel te wenschen over liet. Want zij vergeven en vergeten niet. De pastoor snauwde de nabestaanden af en weigerde het lijk toe te laten in de kerk. De eerweerde heer kon den overle dene niet vergeven dat hij gemeend had dat zijn geweten zuiver genoeg was om zonder biechten de eeuwigheid in te gaan. Wat is de waarheid? Er zijn geen groo ter haatdragers dan de mannen van het "vergeven en vergeten Als de Verkiezin gen niet in het verschiet zijn, komt de aap uit de mouw, Dan wordt hun theorie in den vergeethoek geschoven totdat ze hun dienstig kan zijn om stemmen te ronselen. Wij hebben het niet tegen pastoors en nonnen. Wel integendeel, wij hebben veel eerbied voor OPRECHTE geestelijken. Wij zijn van meening, dat de geestelijke staat een apostolaat zou moeten zijn. Zou den alleen geestelijken mogen worden, menschen die zich BOVEN zekere om standigheden kunnen plaatsen en die het stoffelijke niet verwarren met het moreele, om niet te zeggen die het stoffelijke niet boven het moreele stellen. Krachtens het principe vergeven en vergeten" heeft niemand het recht een S.S. of een Gestapo te onttrekken aan zijn ge rechte straf. Net zoo goed als een doodgewoon bur ger heeft de priester niet het recht, de wet ten van het land met de voeten te treden. Laat hij zich uitsluitend bezig houden met het zieleheil der aan hem toevertrouwde kudde. Eenmaal dat er priesters zullen zijn die zich beperken tot de uitoefening van hun geestelijke opdracht, zullen ze door iede reen - ook door andersdenkenden - ge ëerbiedigd worden. Maar zoolang ze dul den dat de godsdienst misbruikt wordt, zoolang ze zelf den godsdienst misbruiken en liever stemmen ronselen dan zieltjes winnen, zijn wij gerechtigd te zeggen dat zij, en zij alleen de grootste kelderaars van den godsdienst zijn Tot slot, een woordje aan de bekrom pen geesten die ons zullen verwijten dat wij den godsdienst aanvallen Wij hebben niets tegen den godsdienst. Ieder mensch moet zelf maar uitmaken wat hem in dezen te doen staat. Wij hebben het slechts tegen de bedienaars van den eere- dienst die hun waardigheid misbruiken om in naam van het principe vergeven en vergetenlandverraders aan hun straf te onttrekken en stemmen te ronselen voor een politieke partij, die de grootste vijand van het volk is. De Vaderlanders en de Weerstanders van Lede vra ;en zich terecht af wanneer men eindelijk met het Proces van den ver rader en oorlogsburgemeester van Lede n.l. Cool Joz"f. een aanvang zal nemen Op het oogenblik vertoeft hij in het rustoord te Lokeren. Denkt men misschien dat men zal vergeten wat deze Naziknecht misdaan heeft, door deze zaak gedurig uitte stellen? Wat meer is. we vernemen uit welinge lichte bron dat deze gemeene ploert onbe schaamd zijn Duitschgezinde campagne voortzet in het Kamp van Lokeren. Hoe lang zal dit spelleken nog duren We durven hopen dat het gerecht einde lijk zal ingrijpen en Herrn Cool Jozef loon naar werken geven. Gansch de vaderlands gezinde bevolking van Lede verlangt er naar. Deze Herr kunnen ze in de samen leving goed missen, heraus mit die swans, hij verdient het recht der mollen. Wat betreft een ander heerschap, n. I. Coen Willy: het zou ons genoegen doen te vernemen wie er de hand boven het hoofd van dien S S. gehouden heeft? Die kerel, die zich als Oostfrontstrijder onderschei den heeftkreeg slechts drie jaar hechtenis, als belooning voor zijn frontstrepen. Aan te stippen valt dat gansch zijn fami lie Duitschgezind was en zich van echt zuiver Germaanschen bloede waande. Wanneer wordt de Bond der Oud-Oost- fr ->ntstrijders gesticht Tito. Eindelijk is de schoone collectie van den Hitlerboulevard compleet zegt Sis. De laatste verloren zoon, onzen getrouwen Miel Vos, is na eene lange afwezigheid te rug in ons midden. Wij danken daarvoor in de eerste plaats ons aller Fuhrer, baron de la Houille. In de tweede plaats en in een adem danken wij daarvoor gansch de elite van de C. V. P. Wij zijn het Belgisch krijgsgerecht erkentelijk, hem terzelfdertijd gelost te hebben als Champetter Scheft. Champetter Scheft, den besten cham petter van Aalst, zooals de kousensmokke- laar de Ia Boutique hem noemde, en wat ging bevestigd worden door twee politieke gevangenenOctaaf ken en den brigadier... Proficiat Heeren. Spijtig dat Scheft op een ongelegen oogenblik en eene ongelegen plaats zijn achterstallen uitbetaald kreeg, anders hadden wij hem in den Rink, bij de koningshulde op de eerste rij gezet nevens Miel Vos en een honderdtal andere incivie ken. Mijnheer Baüer, wat een drollige naam voor een rasechte ariër, had dit schoo ne drietal dan kunnen omvatten in eene triolet-apologie, Titapol-Scheft en Miel Fuchs. Dat zou effect gemaakt hebben. Titapol omdat hij België en de nagedachtenis van koningin Astrid getrouw bleef, tot bij de Juffer Baels. Scheft en Vos omdat zij den oppervogel afschoten in het verklikken. Als wij de overwinning op de bolchevieken zullen behaald hebben, zullen Schéft en Vos een decoratie krijgen zoo groot als een stoofscheelken. Vos zal op de dagorde van de C.V.P, vermeld worden, omdat hij op hét begrafenisfeest van Jef Podevyn, sa men met zijn lieftalli ie gade, op de markt beqon te janken dood aan de Anglo-Bel- gen" en alzoo het sein tot den aanval op de Bastille - het Liberaal huis - gaf. Door deze moedige houding aangewakkerd, stormden een honderdtal van onze bewon derenswaardige zwarte-brigademannen dit verfoeilijke gebouw binnen en verbrijzel den er den inboedel en het gezicht van 2 klienten die er rustig een pintje fluitjesbier zaten te drinken. De koningshulde is goed ver'oopen, Alle incivieken waren op post. Mijnheer Bauer, die reeds meermaals voor het krijgsgerecht getuigde ten voordeele van groot- ingivieken, getuigde deze maal voor onzen doorluchtigen, aan België en Astrid ge trouwen vorst. Mijnheer de Vleeschouwer legde daarna uit hoe Belgisch-Congo in Amerikaansche handen verzeild geraakte. Niemand verstond dat goed en hij werd daarom wat van terzijde bekeken. Samenvatting Wij mogen met gerust gemoed de Novemberkiezing afwachten. De C.V.P. staat er goed voor. Deze maal doen de vrouwen ook mee. Al de oude ongetrouwde mammezellen die vroeger met een portret van Degrelle tusschen hun bil len sliepen, hebben het nu vervangen door een Titapol. Wij hebben ze dus achter ons. Voor ons marcheert de Kajottersjeugd als toekomstig kanonnenvleesch, In den rug zijn wij beschermd door de incivieken en oud-oostfrontstrijders, Onze flank is ge dekt door plaatskesjagers en pikeurs uit Winterhulp en andere goede werkjes. Als geldschieters hebben wij de slipjeekers uit de Pontstraat, die het rexisme geruild heb ben voor het C.V.P'isme. Beloven, pikken en zeep aan den baard van de goede gemeenschap strijken. De biechtvaders bewerken de oude kwezels. Mannen zooals ik en den hengst, die nog over een goede gezondheid beschikken, ontfermen ons eens van tijd tot tijd over eene hysterieke oude jonge dochter. Beloften voor de toekomst aan de jon gen zoon. Een woord van troost aan de bedrogen dochter. Schijnheilige vroomheid gepaard aan braspartijen. Stoverij en sau cissen voorden drol. Dat is onze strategie en ze zal ons naar de overwinning leiden. Niets kan ons weerhouden. De wereld is aan ons. Wij hebben het menschdom en bijzonderlijk de domme menschen mede. Vooruit nu Leve de C. V. P. Van Sis weet ge nog iets, terwijl ge van een doode niets en weet. Aplustard. Op het land beroep doen tegen een door den wetgever getroffen beslissing,,, zei hij. is een naamlooze verantwoorde lijkheid in de plaats stellen van een per soonlijke verantwoordelijkheid. Het kan nadeelig of zelfs gevaarlijk zijn, het land te derangeeren als het 50.100 of zelfs i 00 000 kiezers belieft. Men zal, dunkt mij, onder de burgers die de parlementaire instelling weinig genegen zijn of er zelfs vijandig tegenover staan, gemakkelijk het noodige aantal kiezers vinden om te pas en te on pas, om redenen, die wellicht niets gemeens zullen hebben met het belang van een goede wetgeving, volksraadplegingen uit te lok ken die steeds beroering van de openbare meening zullen veroorzaken. Wie het volk bijeenbrengt brengt er beroering onder Als dergelijke agitatie veelvuldig voorkomt zal zij veel meer nadeelen hebben dan voor deden. Moest zulke oplossing worden aanvaard en moest het b. v. aan de fanta sie van een aantal burgers, (laten wij het zeggen, den herbergiersbond) worden over gelaten om de kiescolleges bijeen te roepen zoo vaak zulks hun behaagt, zouden wij het kiezerskorps dan niet spoedig tegen derge lijke procédé s hooren protesteeren of zien in opstand komen In de practijk zouden zulke bijeenroepin gen het parlement vaak in onontwarbare moeilijkheden brengen Hat zei Carton de Wiart op 31 Mei 1921 in de Kamer. En na verklaard te hebben dat hij echter niet ongeneigd was een volksraadpleging goed te keuren, als het er om ging de open bare meening te polsen, alvorens een wet gestemd werd, op voorwaarde dot de Ka mer, de Senaat en den koning het daarmee eens waren, zei hij De Volksraadpleging loopt dan over ideeën en niet over personen,, Mogen wij aan denzelfden Kartonnen de Wiart. en meteen aan al zijn partijgenoo- ten der Christliche Volkspartei vragen, waarom ze in 1921 tegen en tegenwoordig voor een referendum zijn Daar de katholieken op deze vraag niet zullen antwoorden, zullen wij dan zelf maar zeggen waarom ze gisteren zwart en van daag wit zeggen Omdat het in hun politiek kraam te pas komt. Omdat alle middelen hun goed zijn om den simpelen man te misleiden. De schoone ziel van 't kind Titapol?. Alles wordt door die heeren schaamteloos uitgebuit als het er om gaat stemmen te ronselen. En het is niet alleen Kartonnen de Wijart die tegen het referendum gekant was Onze teergeliefde Lijapol D'Herde- Baels in hoogsteigen persoon heeft het ver oordeeld. Toen de wet, die aan de activis ten van 1914-19'8 hun politieke rechten teruggaf, groote beroering verwekte in de kringen der oud-strijders, ontving Leopold een afvaardiging en verklaarde "Daar kwam onder andere het verzoek in voor (namelijk in een brief dien ze hem geschreven hadden) om een volksreferen dum uit te vaardigen over de kwestie, die door de wet van I I Juli geregeld werd "Een degelijk verzoek kan niet worden ingewilligd Het referen dum-beginsel wordt niet door de Grondwet erkend.,, Als de koning het zelf zegt, zal 't wel waar zijn Waarom verloochenen de ka tholieken thans hun eigen inzichten, alsook die van HUN teergeliefden vorst Omdat ze er een middel in zien om zand in de oogen der onontwik kelde massa te strooien Wacht maar Indien hun kiesbelangen hun vandaag of morgen voorschrijven, hun vorst die ze nu niet kunnen missen zonder wien ze niet kunnen leven, over boord te gooien, zult gij hem een buiteling van be lang zien maken 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

O.F.-F.I. Denderstreek | 1946 | | pagina 2