Over tooneel SA ooit. 2b ONS LAND IN WOORD EN BEELD Lazarus weer thuis in Bethanië. Kronicker Martha Marcia Jezus Lazarus (Keuler P.) (Bekaert Hf) (Flamme E.) (Ascoop A.) (Francois A.) Een geest van vernieuwing gaat door de moderne kunst over het algemeen1; dan ook op het tooneel voelt men den ernstigen opkomenden drang naar een gron dige artistische herwording. Een stijgende spiritualisee- rende lijn wordt zichtbaar. Talentvolle schrijvers als Thoree zijn, Claudel, Timmermans, Herman Bahr, Ghéon, Louis Mercier en zooveel anderen, bewerken die ver nieuwing in het teek en van het Geloof. Van laatstgenoemden schrijver representeerden op Passie-zondag, de studenten van het Snt-Amandsg estieht te Gent, twee dichtwerken Lazarus Verrezen en Pontius Pilattis. Nu, lijk wij vroeger deden wanneer het gold Beatrijs, Waar de Ster bleef stille staan. Marieken van Nijmegen, enz., houden wij eraan onze lezers ditmaal ook op de hoogte te houden van wat men steeds doet op dat gebied van vernieuwde kunst. Beide werken steunen op het Evangelisch verhaal. Mercier verdicht hoe de zaken wel verloopen konden na de geïnspireerde schrijver de pen had neergelegd. Voor Lazarus verschenen 1. Het weer samenzijn van den verrezene in 't huis van Bethanië met zijn zusters Maria en Martha en de nieuwsgierige ondervragingen van beide vrouwen die hun broer moet ondergaan. Hem echter werd door de godheid als een zegel geplaatst op de lippen. Niets zou hij ontsluieren van de geheimen der dood immers, hij weet er niets van. (I tableau.) 2. Daags nadien vinden wij Lazarus in 't veld, waar hij Lia ontmoet. Hij was er mee verloofd toen hij stierf. Al haar liefde is opgegaan in een schuddende vrees zij vlucht. Verder in 't bijzijn van een benieuwde menigte, komt eene moeder hem ondervragen omtrent het lot van haar pas afgestorven zoontje. Lazarus slaat op de vlucht, want hij weet er niets van (II tableau). 3. 't Volgende episode brengt ons in 't paleis van Caïphas. Daar vereenigd, beraadslaagt het sanhedrin Hem die is de Verrijzenis en het Leven Doch het moet gezegd dat, in den geest van den dichter, het stuk niet voor de planken geschreven werd. Edoch de rechtstreeksche rede is er zoo overheerschend, dat als van zelf het aansluit bij den genre van Marieken van Nymegen. Als mystiek-doordrongen werken zijn beide van hoog lyrisme en treffend door de buitengewone zeggings kracht en versbouw. Ze staan volledig buiten alle ba naliteit. Voor wat de opvoering betreft, zooveel attesten van fijn spel en knappe regie en verrassende vondsten van Lazarus, aarzelend vaag-, onder de hem kwellende, ang-stig-e vragen eener moeder (E. Flamme), die over korte dagen haar zoontje had verloren. Planetus Pontius Pilatus Crantor Honderdman Procula (Matthijs S.) (Boivin Jos.) (Titeca C.) (Ladon H.) (de Séjournet) over de noodzakelijkheid en de manier van Lazarus te doen verdwijnen. 4. Het werk sluit met de verzoeking de bekoring van Lazarus. Doch voor de razende, bloeddorstige me nigte, opgeruid door het woord en het geld der Fari zeeërs, zal Lazarus luide de Godheid belijden van Een kronieker staat ten gepaste tijde het woord af aan de spelers. Punt ander lijn Een Woord nog over Pontius Pilatus. t Is een tooneel- stuk effenaf, en in twee bedrijven, 't Is geheel en al geweven rond den droom van Procula, vrouw van Pontius. mise en scène, dat het een levende illustratie was van Mercier's kunstwerken. Hoe kon het anders, wijl de regiseur diegene is die het aandierf Racine's Athalie met 150 man, Vondel's Lucifer met meer dan 200 voor het voetlicht te brengen in den Koninklijken Theater te Gent, en voor driemaal 'n nokvolle zaal 't Was dan weer op Passiezondag een triomfantelijk succes en eenige welgelukte foto's geven er iet of vat een gedachte van aan de lezers van Ons Land. B. C. Bij de 1* H. Communie van M. J. Loos. Nooit en kon een lenteblomme. Nooit een sneeuwvlok blanker zijn; Nooit en blonk een zonnestrale Lijk deez' dag Uw hartje rein. leder oogje blinkt zoo helder Bij de schoonheid Uwer ziel, Als de dauwdrop die in 't harte Van een blanke roze viel. En Uw mondje spreekt een tale. Zoo welluidend en zoo zaan, Als het lied dat populieren Met de blijde winden slaan. Groei dan onder 's Heer en zegen Als een frissche lenteknop. En blikt dikwijls in het leven, Naar den hoogen hemel op. Th. SPEECKAERT. Sadoc (W. Matthijs). De Sanhedrin, vereenigd bij Caïphas, beraamd Lazarus dood. Caïphas (Reiners G.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Ons Land | 1926 | | pagina 10