De wereldberoemde beiaard en zijn beiaardier Jef Denijn
Als gij des Maandags bij zomeravond te Mechelen
komt is de Groote Markt zwart van vólk, al de ter
rassen der koffiehuizen bezet door eene stilzwijgende
menigte in wachtende spanning. Al deze lieden van de
vier hoeken van Europa en zelfs van over zee, komen
hier luisteren naar het beroemde klokkenspel van
St. Rombaut's kathedraal en waar Jef Denyn de ziel
van is. Plots in de avondschemering klinken door de
lucht de toonen beurtelings zwaar daverend en kristal
helder van eene rondo uit vervlogen tijden. De ingeto
gen stilte van deze geheele menigte toont aan hoe zeer
zij van deze hemelsche muziek genietgeen enkele
beweging is merkbaar tusschen allen hier vergaderd, die
onder den indruk van deze musicade atmosfeer in ver
rukking staan te luisteren. Bij het eindigen van het stuk
stijgt een donderend applaus naar den top van den
toren en dringt tot in de enge cel, waar de beiaardier
zijn bezweet voorhoofd afwischt.
Gaan we door het smalle deurtje dat toegang geeft
tot den toren... 380 treden naar boven en hier staan we
op eens voor Jef Denyn die ons de hand toereikt. Niette
genstaande zijne 63 jaar is hij buitengewoon vlug voor
zijnen leeftijd; het is waar, men moet niet aan rheumatiek
lijden, om dag aan dag naar zijn beiaard
te klauteren en daar het klavier te bespe
len want het uitvoeren van een concertstuk
is geen kleinigheid. Jef Denyn is weer aan
het klavier gaan zitten om een Veni-
tiaansch gondellier van Mendelshzon te
spelen en wij zien hem met voeten en
vuisten op houten toetsen bewegen, terwijl
dicht bij ons de klokken in de ruimte
hunne verrukklijke liederen zingen.
St-Rombauts Kathedraal en marktplein te Mechelen.
oktaafrondom de kroon leest menYhesus est
nomen meum henricus Waghevens me feoit anno
iomini LXXX (mijn naam is Yhesus, Hendrik Waghe
vens heeft mij gemaakt in het jaar onzes Heer 1480. De
tweede groote klok Kareis, in do, werd hergoten in 169
door Melchior De Hazes, die haar het eerst opschrift
van 1524 teruggaf de overwinning herdenkend van den
slag van Pa vie door Karei V op Frans I, koning van
Frankrijk.
De overlevering wil dat de deuntjes van het automa
tisch klokkenspel tweemaal in het jaarveranderd moe
ten worden Met Paschen en met St. Baafs 1 Okto
ber). Het speelt met het uur het 1/2 en het 1/4 uur.
Om het uit elkander zetten der stalen klampen heeft
men twee dagen noodig. Dit werk wordt verricht gedu
rende de heilige Week terwijl de beiaard stom blijft.
CONFIDENTIES
Het bruidspaar was alles behalve jong. De bruid was
achtenzestig en de bruidegom, die nu reeds voor de
derde maal trouwde, was zeventig.
Na de plechtigheid, zei de bruidegom tegen den gees-
En wilt ge nu wel gelooven, mijn
heer de paster, dat zij m'n eerste liefde is
geweest
Ja, voegde de bruid erbij, toen ik
twintig' jaar was, waren we 't samen eens.
De bruidegom werd nog vertrouwelijker
Het zou beter geweest zijn, als ik
dadelijk met haar getrouwd was. Dat had
me twee begrafenissen uitgespaard.
Beiardierschool, door den heer Jef Denijn ingericht en door hem bestuurd.
262 ONS LAND IN WOORD EN BEELD
Groote trommels van het automatisch klokkenspel.
De wereldweroemde beiaardier, Jef Denijn, aan
het klavier.
Een zicht in de klokkengalerij.
Jef Denyn begon als beiaardier op 19jarigen
ouderdom en verving op 1 Januari 1887 zijn blind
geworden vader. Sedert dien datum groeit zijn faam
met den dag, en heden, is zijn naam bekend van al de
liefhebbers tot over zee. Vele klokkenspelen heeft hij
ingewijd èn op het vasteland èn in Groot Bretagne.
Hij inaugureerde het klokkenspel Simeof op de ten
toonstelling te Wembley.
In 1922 stichtte hij de school voor beiaardiers die
heden 28 leerlingen telt waaronder 2 Nederlanders,
2 Engelschen en 2 Amerikanen. De cursussen bestaan
in drie studiejaren en worden kosteloos gegeven. De
Openbare instellingen ook Commission for Relief in
Belgium en Educational Fondation steunen door toe
lage de school maar het afzonderlijk initiatief zal op
eene bestendige wijze een aanzienlijk deel van hare
hulpbronnen moeten verzekeren.
Iets nu over het klokkenspel. Het bestaat uit 45
klokken, de 6 dikke klokken zijn zoo bewerkt dat ze
geluid kunnen worden. De 39 andere klokken zijn
meestal in reien opgesteld midden in de klokkenzaai
(12X12 m. op 5 m. hoogte) voorzien van groote ope
ningen. Het klavier van den beiaardier, door eene
cel beschut, is daar in de zelfde plaats als de klokken
gesteld, derwijze dat de overdrachten zeer kort en
rechtstreeks kunnen gedaan worden, wat medewerkt
tot de lenigheid en gedweeheid van het spel laten
wij zeggen van het uitdrukkingsvermogen.
De oudste klok is de do dièze van de tweede