•'VMS. Mooie Vlaamsche werken VERHAAI/TJES 486 ONS LAND IN WOORD EN BEELD Bij de gxoote menigte zijn verhaaltjes zeer geliefd. Die menigte bestaat niet enkel uit de eenvoudigste zielen, die alleen voor ontspanning lezen, maar daartoe behooren mensdien van verschillende ontwikkeling en aanleg. Mannen en vrouwen met geleerde gezichten, die niet weten, hoe vervelend zij vaak voor anderen en voor zichzelf zijn, smalen vaak op die verhaaltjes waarin tcch dikwijls meer levensbegrip en menschen- liefde schuilt, dan in hun eentonige, doch daarom nog -niet altijd verstandige redeneeringen. Zoo menig verhaal is de lieftallige, geheimzinnig be koorlijke taal der grootste wijsheid. Van oudsher is dan ook het verhaal, vooral het korte verhaal, beschouwd als een der diepzinnigste, een der meest vruchtbare en eerbiedwaardige vormen van het menschel ijk woord. Christus sprak in gelijkenissen. Alle groote waarheden zijn in verhalen belichaamd 't Is waar, men beschouwt het woord verhaaltje als synoniem met verzinsel. Maar is dat eigenlijk wel eer lijk Alleen de uiterlijke vorm, het vertelde geval is een schepping van den schrijver. Maar de ziel, de gedachte, die in 't verhaal belichaamd wordt, is de waarheid, die tot het heiligste goed der menschheid behoort En al bestaan er nu heel veel verhalen, waarin 't stukje waarheid heel klein, en niet rechtstreeks van eeuwige waarde is, al bestaan er zelfs verhalen en niet weinig, die de majesteit van het veihaal afbreuk doen, dat verandert aan het grondfeit niets. Of deugt de bouwkunst niet, omdat er ook slechte bioscopen en speelhuizen gebouwd zijn De kerken dan En de gezellige woonhuizen en zelfs de banketbakkerswinkels en de concertzalen Niet ieder gebouw behoeft een kerk te zijn, niet ieder schilderstuk een bijbelsch tafereel. Niet ieder verhaal behoeft een zedeles te. bevatten. De waarheid is weidsch en veelkleurig ieder tint mag zijn beurt hebben. Alleen de boosheid heeft geen recht van spreken. Ieder goed verhaal is de belichaming van een idee in een feit, en dus een kunstwerk, dat genoten kan worden in' de zuiverheid en de bevalligheid van zijn bouw genoten ook in z'n hoogere waardez'n eigenlijke schoonheid, die uit 't voelbaarmakeh der waarheid voortvloeit. Iedere week zullen wij een paar korte verhaaltjes afkondigen; degenen onzer lezers die ons hiervoor, de noodige stof willen bezorgen zeggen wij bij voorbaat dank. Den schrijflustigen wordt echter op het hart ge drukt dat de verhaaltjes moeten kort zijn, en pittig zoo veel het kan, maar ook in duidelijk schrift en het papier maar langs ééne zijde beschreven. Wie zijn naam niet wenscht vermeld te zien onder zijn proza, verzuime daarom niet zijn juist adres op te geven. Hiernaast UIT HET SCHILDERACHTIG VLASBEDRIJF. De noestige vlasbewerking- op de boorden van de Gulden River is ten einde geloopen. Hier en daar zag men onlangs nog de onnuttige vlasafval aan de knetterende vlammen prijs gegeven... Jeugdige scholieren gekiekt met hunne Meesters, binst een verkwikkelijk uitstapje langs onze heerlijke vlaamsche velden... STILLEVEN VAN PETER VAN LINT (1609-1690). Deze befaamde Antwerpsche schil der waarvan de musea van Budapest, Weenen, St-Petersburg, Parijs, Madrid, Antwer pen, enz., prachtige gewrochten bezitten, werkte zekeren tijd te Rome in dienst van den bisschop van Ostia. In 1662, was hij schilder van den Koning van Denemarken. Zijne doeken munten uit om hunne breede en keurige teekening en degelijk koloriet. Het mooie stilleven, alsmede het zoo sprekend winterlandschap, hierboven afgebeeld, werden aangekocht door den kunstliefhebber, heer Robert Vansteenkiste te Kortrijk. Hiernaast ANGSTIGE W1LDSTROOPERS. Dit expressieve doek, zoo raak afgeke- ken, waarin de onrustige houding van beide wildstroopers zoo treffend afsteekt met de rustige stemmigheid van het ingedommeld winterlandschap, is een werk van wijlen Evarist Carpentier die vooral beroemd is om zijne roerende tafereelen uit de Vendeensche oorlogen, waarvan het Kortrijxsch Museum een prachtexemplaar bezit.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Ons Land | 1926 | | pagina 6