DE WERKSTAKING Leest allen Recht en Vrij heid weekblad aan 2 cen tiemen. AAN DE AALSTERSCHE WERKLIEDEN Zooals gij allen in een manifest zult gelezen hebben, door de katholieko vereenigingen ver- ledene week aan de fabrieken verspreid, heeft, er Zondag 13 dezer een oproep plaats gehad in het bijzonder tot de marmerbewerkers ge richt, om over de vakbelangen te spreken. Ik met nog enkele mijner vrienden zijn er tegenwoordig geweest om te hooien wat men bij de katholieken ovtr den werkerstoestand denkt. M. Petrus Van Setiuylenbergh hebben we daar het doel van den marmerbewerkersbond hooren uiteenzetten de hoofdzaak van dezen bond bestaat uil deze 3 punten Godsdienst, Huisgezin en Eigendom. Zeggen wij dat de uiteenzetting dezer pun ten erbarmlijk was en voorzeker zal het de werklieden heel weinig tot dien bond aantrek ken ik had gedacht daar eene goede pieidooi ten voordeele der veieeniging te hooren, om zoodoende de werklieden tot het verenigings leven aan te zetten Van dai alles hebben wij uit den mond van M. Petrus niets gehoord het was eene flauwe spijskaart die ons wierd voorgelegd en die weinigen zal aanzetten om aan den disch deel te nemen P. trus lapte er nog een paar leugens bij en zijn discours was op 20 minuten geëindigd. Nn wierd ri'nog onder elkaar geredetwist over het samenstellen van hel bestuur en wie den hond in het leven had geroepen. Petrus trok zijn plan en zegde om elkander niet te onderbreken, dal aao ieder het woord zou ver leend woiden om zijn gedacht te zeggen. Moet ik zeggen dat Robert Seps, die daar tegenwoordig was, met zijn hare-n daar wierd tMsscben ge-leurd. Uan had ik het woord. Ik zegde, dat zaterdag namiddag mij aan de poort van 'i fabrii k een manifest was in de har.d gestopt, waarin ik den oproep las van dezen namiddag, om over de vakvereeniging te handelen. Petrus onderbrak mij en vroeg of ik een mai mei bewerker was, ik antwoordde, neen, ik ben een katoenbewerker. Petrus zegde dat voor de marmerbewerkers den oproep was en deze allen mochten spreken, waaiop ik ant woordde M. Petrus, gij valt in d zelfde .'oor- waarden van mij, wij zijn alle twee geen marmerbeweikers gij zijt een drukkersbaas en ik een fabriekwerker, ik zal dus best over den toestand der werklieden, die hier zitten, kunnen spreken. Petrus deed een voorstel om aan de verga derd g de toelating te vragen van mij te laten spreken. Men riep ja, ja doet ,U. Seps uit de zaal om de werklieden vrij te laten stem men. Petrus deed een tweede vooistel om al dezen de zaal te veriaten, die niet als lid opgeschreven waren 'l was dtcbls voor vijf minuten zegde hij, hij zou ons dan doen roe pen hebben. Ik vroeg aan Petrus Vreest gij het woord? Hij zegde niet gekomen te zijn om te discu- teeren Hierop ontstond er eene woeling in de zaal die meer dan oen uur duurde intusschen vroeg ik ook aan Petrus of hij dan niet gekomen was om over de werkersbelan- gen te spreken hij antwoordde dat dit later kon plaats hebbpn. Oogenblikkebjk steide ik Petrus een debat voor om over de verkersbelangen te spreken; Petrus ontvluchtte opnieuw mijn voorstel en wilde niet wat hij 2 minuten te voren had gevraagd. Petrus zegde, wij zullen schrijven en vroeg mij waarom wij niet op zijn manifest ant woorden Ik zagde dal wij op ai zijne stommiteiten niet zouden geantwoord hebben Grove woorden, zegde Petrus, en waar staan die stommiteiten Ik antwoordde, hier van voren te beginnen Het regent demissies in Hand aan Hand. Ge zijt er van oveituigd dal dit leugens zijn, het is niet in Hand aan Hand dat het demissies regent, maar wel in dan Cerkel Petrus 3tilwoordde terug waarom we dan niet antwoorden Ik zal het u gaan zeggen, wedervoer ik Omdat wij u daardoor te groote eer zouden aandoen Petrus was hierdoor in zijnen bol getroffen, hij antwootdde niet meer zijne oogen en hersens wierden getrokken,'l was of hij een ijskoud stortbad over het. hoofd kreeg Middelerwijl duurde de discussie van man tegen man voort in de z/ial. Toen Petrus deze verliet, riep hij vol gramschap De socialis ten komen onze vergaderingen storen, omdat zij door hel stichten van onzen bond leden verliezen. Krachtig riep ik tot Petrus terug dat hij voor al hel gebeurde verantwoordelijk is en er in de cerkei meer dan 150 werklie den de vereeniging hebben verlaten, en in de socialistische vereenigingen 7 a 800 nieuwe leden op een jaar tijd zijn bijgekomen. Mijn besluit M. Petrus Van Schuvlen- berg die vroeger op zijne meetingen niets beter wenschle dan een tegenspreker te ont moeten, vreest nu te woord te staan tegen arme fabriekjongens. Waarom Om Jat hij nu eene valsche stelüne verdedigt. Wie zou er anders kunnen over oordeelen in zijne manifesten en Klokke Roeland bevecht hij de socialisten met de grootste hardnekkig heid en als wij voor hem staan, heeft hij den moed niet ons te anlwoo den Zelfs weigert hij ons hel woord. Wat een held Werkbroeders, oordeelt over onzen Petrus zijn gedrag dat vent.e komt zoo in eens voor den dag om de werklieden te vereenigen en te verdediger, nadat hij zoo schaamteloos eene weikerspai-tij in den rug heeft gescheten. Werkbroeders Taal u door die felle Jan niet om den tuin leiden, want let goed op, hij gaat al de werklieden vereenigen in onpartij dige vakbonden, onder de kenspreuk van Godsdienst, Huisgezin en Eigendom, deken spreuk der bewarende katholieke partij. He werklieden ontvluchten de Cerkei (of beestenhof) en men gaat probeeren om ze in andere lokalen bijeen te brengen. Kameraden, op uwe hoede voor die valsche volksminneis dat Petrus en compagnie ge- voele dat de arbeidende klas van Aalst voor hen slechts verachting gevoelt en antwoorden wij,door nog krachtiger als nu te werken, om onze vakvereenigingen te versterken en het volk voor zijn arbeid een menschelijk leven te bezorgen. H. F. in de Filature et Teinturerie d'A lost. Roept dit niet om wraak Het o o f it staat vastde stakers of hunne geslachlof- feide bloedverwanten kunnen of mogen aan 't wetk niet worden g.-steid, noch in de Filature du Canal, noch in La Georgie, noch cp het fa briek De Nayer. Overal ligt er een lijst met de namen der sta kers en gebroodroofden, en als inen zich aan biedt raadpleegt men dien lijs! en wordt men geweigeid. De vrijheid van den arbeid word' hier erg met de voeten getieden, deze maal niet door de werklieden, maar wel door de heeren. Wij hebben dit reeds menigmaal geschreven en afgekondigd zelfs bij middel van manifesten, en de politie kijkt er niet naar om. Wel is waar, is zij bezorgd met die staking, niet om recht te doen geschieden voor wie recht heeft, maar om tusschen ie komen, ten voor deele van de heeren Deze week waren er twee spinners van Buy- singen gekomen om te werken en de. stakers trachtten er mede te spreken, niet om hen te beletten te werken, maar om hen kennis te ge ven van hunnen stiijd en hen te vragen niet te onderkiu pen. Welnu van 's morgens 5 1/2 ure liepen er reeds een aantal agenten rond 't fabriek, de eer ste de beste gelegenheid afwachtende om de stakers in overtreding van artikel 319 van 't strafwetboek te brengen. Nogthans dit lukte niet en de jongeus weiger den hunne vrienden te onderkruipen en trokken tei ug naar huis. Wij weten tot hiertoe nog niet, of onze poliue reeds een onderzoek heeft gedaan, over onze in 't openbaar aangeklaagde feiten, tegenover die verschillige fabrikanten die een aanslag op de viijheid van den arbeid hebben gepleegd, door hunne onderlinge overeenkomst. Omdat het werkstaking is, moogt ge niemand beletten te gaan arbeiden, ge moet de men- schen vrij laten, zoo spreekt de wet, voor de weiklieden we! te verstaan, want M. Marchall mag de vrouwen, de zusters en de broeders der stakers op straat werpen omdat de mannen in staking zijn, en hij mag zelfs een akkoord sluiten met andere fabrikanten om var. al zijne slacht- cffeis geen enkel te aanvaarden, hen aldus den honger prijs gevende. Hela Petrus Van Schuylenbergh, nieuwen verdediger der weiklieden. gij die katholieke syndikaten gaat stichten om den toestand der werklieden te verbeteren, zeg hoe komt het, dat de katholieke partij die reeds twee-en-twintig jaar aan 't bewind is, nog dat artikel der straf wet met heeft afgeschaft Zeg boe komt het, dat die wet enkel ten voor deele is der rijken Waarom schaffen de katholieken dit niet af Waarom'Schrijft gij er niet tegen Hoe komt het, dat Klokke Roeland er niets over schrijft of geschreven heeft Wij vinden geen enkel woord over het schan delijk verbond der liberale en katholieke hee ren, der christene en vrijdenkende fabrikanten Als de werklieden zich samen vereenigen dan is de Godsdienst in geva-ar, dan schreeuwt ge krokkedillentranen. Zeg waarom is het goed voor de rijken en slechr voor de armen Omdat gij ze moet verdeelen niet waar, bij middel van den Godsdienst 1... Zulien de war'-lieden zich van die mannen laten vangen Neen, want hun verdedigings werk kan niet pakken. Vrijdag middag is er een nieuwen onderkrui per gekomen. Het is dezen die in den vreemde ondeikruipeis is gaan zoeken, en ten einde laatste nu zelf zal spinnen. Het is te hopen dat hij ook tot inkeer zal ko men tn den 10I van onderkruiper niet zal willen spelen. Wij mogen het een waar schandaal noemen, de middels die de liberale heeren gebruiken om die weikstaking te doen mislukken. Vijf weken reeds duurt dezen stiijd, en hij wordt hoe langar hoe hardnekkiger. De lijke liberalen woiden nu zoo rnild ge steund door de rijke katholieken, en noch de liberale, noch de klerikale pers rept daar een woordje van. Als hunne heeren tot zulke middels hunnen toevlucht nemen, zeg, welke waarde kunnen de liberale of de katholieke syndikaten hebben. Werklieden ziet daar klaar in, en strijdt moe dig. eendrachtig, zonder u te laten verdeelen, bij middei van den Godsdienst. Geeft, steunt elkander werklieden, het is regelrecht den ARBEID die tegenover 't KA PITAAL staat. Helpt uwe broeders overwinnen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1907 | | pagina 2