DE WERKSTAKING
Leest allen Recht en Vrij
heid weekblad aan 2 cen
tiemen.
AAN DE AALSTERSCHE WERKLIEDEN
Zooals gij allen in een manifest zult gelezen
hebben, door de katholieko vereenigingen ver-
ledene week aan de fabrieken verspreid, heeft,
er Zondag 13 dezer een oproep plaats gehad
in het bijzonder tot de marmerbewerkers ge
richt, om over de vakbelangen te spreken.
Ik met nog enkele mijner vrienden zijn er
tegenwoordig geweest om te hooien wat men
bij de katholieken ovtr den werkerstoestand
denkt.
M. Petrus Van Setiuylenbergh hebben we
daar het doel van den marmerbewerkersbond
hooren uiteenzetten de hoofdzaak van dezen
bond bestaat uil deze 3 punten Godsdienst,
Huisgezin en Eigendom.
Zeggen wij dat de uiteenzetting dezer pun
ten erbarmlijk was en voorzeker zal het de
werklieden heel weinig tot dien bond aantrek
ken ik had gedacht daar eene goede pieidooi
ten voordeele der veieeniging te hooren, om
zoodoende de werklieden tot het verenigings
leven aan te zetten
Van dai alles hebben wij uit den mond van
M. Petrus niets gehoord het was eene flauwe
spijskaart die ons wierd voorgelegd en die
weinigen zal aanzetten om aan den disch deel
te nemen
P. trus lapte er nog een paar leugens bij en
zijn discours was op 20 minuten geëindigd.
Nn wierd ri'nog onder elkaar geredetwist
over het samenstellen van hel bestuur en wie
den hond in het leven had geroepen. Petrus
trok zijn plan en zegde om elkander niet te
onderbreken, dal aao ieder het woord zou ver
leend woiden om zijn gedacht te zeggen.
Moet ik zeggen dat Robert Seps, die daar
tegenwoordig was, met zijn hare-n daar wierd
tMsscben ge-leurd.
Uan had ik het woord.
Ik zegde, dat zaterdag namiddag mij aan de
poort van 'i fabrii k een manifest was in de
har.d gestopt, waarin ik den oproep las van
dezen namiddag, om over de vakvereeniging
te handelen.
Petrus onderbrak mij en vroeg of ik een
mai mei bewerker was, ik antwoordde, neen,
ik ben een katoenbewerker. Petrus zegde dat
voor de marmerbewerkers den oproep was en
deze allen mochten spreken, waaiop ik ant
woordde M. Petrus, gij valt in d zelfde .'oor-
waarden van mij, wij zijn alle twee geen
marmerbeweikers gij zijt een drukkersbaas
en ik een fabriekwerker, ik zal dus best over
den toestand der werklieden, die hier zitten,
kunnen spreken.
Petrus deed een voorstel om aan de verga
derd g de toelating te vragen van mij te laten
spreken. Men riep ja, ja doet ,U. Seps uit
de zaal om de werklieden vrij te laten stem
men.
Petrus deed een tweede vooistel om al
dezen de zaal te veriaten, die niet als lid
opgeschreven waren 'l was dtcbls voor vijf
minuten zegde hij, hij zou ons dan doen roe
pen hebben.
Ik vroeg aan Petrus Vreest gij het woord?
Hij zegde niet gekomen te zijn om te discu-
teeren Hierop ontstond er eene woeling
in de zaal die meer dan oen uur duurde
intusschen vroeg ik ook aan Petrus of hij dan
niet gekomen was om over de werkersbelan-
gen te spreken hij antwoordde dat dit later
kon plaats hebbpn.
Oogenblikkebjk steide ik Petrus een debat
voor om over de verkersbelangen te spreken;
Petrus ontvluchtte opnieuw mijn voorstel en
wilde niet wat hij 2 minuten te voren had
gevraagd.
Petrus zegde, wij zullen schrijven en vroeg
mij waarom wij niet op zijn manifest ant
woorden
Ik zagde dal wij op ai zijne stommiteiten
niet zouden geantwoord hebben
Grove woorden, zegde Petrus, en waar
staan die stommiteiten Ik antwoordde, hier
van voren te beginnen Het regent demissies
in Hand aan Hand. Ge zijt er van oveituigd
dal dit leugens zijn, het is niet in Hand aan
Hand dat het demissies regent, maar wel in
dan Cerkel
Petrus 3tilwoordde terug waarom we dan
niet antwoorden Ik zal het u gaan zeggen,
wedervoer ik Omdat wij u daardoor te
groote eer zouden aandoen
Petrus was hierdoor in zijnen bol getroffen,
hij antwootdde niet meer zijne oogen en
hersens wierden getrokken,'l was of hij een
ijskoud stortbad over het. hoofd kreeg
Middelerwijl duurde de discussie van man
tegen man voort in de z/ial. Toen Petrus deze
verliet, riep hij vol gramschap De socialis
ten komen onze vergaderingen storen, omdat
zij door hel stichten van onzen bond leden
verliezen. Krachtig riep ik tot Petrus terug
dat hij voor al hel gebeurde verantwoordelijk
is en er in de cerkei meer dan 150 werklie
den de vereeniging hebben verlaten, en in de
socialistische vereenigingen 7 a 800 nieuwe
leden op een jaar tijd zijn bijgekomen.
Mijn besluit M. Petrus Van Schuvlen-
berg die vroeger op zijne meetingen niets
beter wenschle dan een tegenspreker te ont
moeten, vreest nu te woord te staan tegen
arme fabriekjongens. Waarom Om Jat hij
nu eene valsche stelüne verdedigt.
Wie zou er anders kunnen over oordeelen
in zijne manifesten en Klokke Roeland bevecht
hij de socialisten met de grootste hardnekkig
heid en als wij voor hem staan, heeft hij den
moed niet ons te anlwoo den Zelfs weigert
hij ons hel woord. Wat een held
Werkbroeders, oordeelt over onzen Petrus
zijn gedrag dat vent.e komt zoo in eens voor
den dag om de werklieden te vereenigen en te
verdediger, nadat hij zoo schaamteloos eene
weikerspai-tij in den rug heeft gescheten.
Werkbroeders Taal u door die felle Jan
niet om den tuin leiden, want let goed op, hij
gaat al de werklieden vereenigen in onpartij
dige vakbonden, onder de kenspreuk van
Godsdienst, Huisgezin en Eigendom, deken
spreuk der bewarende katholieke partij.
He werklieden ontvluchten de Cerkei (of
beestenhof) en men gaat probeeren om ze in
andere lokalen bijeen te brengen.
Kameraden, op uwe hoede voor die valsche
volksminneis dat Petrus en compagnie ge-
voele dat de arbeidende klas van Aalst voor
hen slechts verachting gevoelt en antwoorden
wij,door nog krachtiger als nu te werken, om
onze vakvereenigingen te versterken en het
volk voor zijn arbeid een menschelijk leven
te bezorgen. H. F.
in de Filature et Teinturerie d'A lost.
Roept dit niet om wraak Het
o o
f it staat vastde stakers of hunne geslachlof-
feide bloedverwanten kunnen of mogen aan
't wetk niet worden g.-steid, noch in de Filature
du Canal, noch in La Georgie, noch cp het fa
briek De Nayer.
Overal ligt er een lijst met de namen der sta
kers en gebroodroofden, en als inen zich aan
biedt raadpleegt men dien lijs! en wordt men
geweigeid.
De vrijheid van den arbeid word' hier erg met
de voeten getieden, deze maal niet door de
werklieden, maar wel door de heeren.
Wij hebben dit reeds menigmaal geschreven
en afgekondigd zelfs bij middel van manifesten,
en de politie kijkt er niet naar om.
Wel is waar, is zij bezorgd met die staking,
niet om recht te doen geschieden voor wie recht
heeft, maar om tusschen ie komen, ten voor
deele van de heeren
Deze week waren er twee spinners van Buy-
singen gekomen om te werken en de. stakers
trachtten er mede te spreken, niet om hen te
beletten te werken, maar om hen kennis te ge
ven van hunnen stiijd en hen te vragen niet te
onderkiu pen.
Welnu van 's morgens 5 1/2 ure liepen er
reeds een aantal agenten rond 't fabriek, de eer
ste de beste gelegenheid afwachtende om de
stakers in overtreding van artikel 319 van
't strafwetboek te brengen.
Nogthans dit lukte niet en de jongeus weiger
den hunne vrienden te onderkruipen en trokken
tei ug naar huis.
Wij weten tot hiertoe nog niet, of onze poliue
reeds een onderzoek heeft gedaan, over onze in
't openbaar aangeklaagde feiten, tegenover die
verschillige fabrikanten die een aanslag op de
viijheid van den arbeid hebben gepleegd, door
hunne onderlinge overeenkomst.
Omdat het werkstaking is, moogt ge niemand
beletten te gaan arbeiden, ge moet de men-
schen vrij laten, zoo spreekt de wet, voor de
weiklieden we! te verstaan, want M. Marchall
mag de vrouwen, de zusters en de broeders der
stakers op straat werpen omdat de mannen in
staking zijn, en hij mag zelfs een akkoord sluiten
met andere fabrikanten om var. al zijne slacht-
cffeis geen enkel te aanvaarden, hen aldus den
honger prijs gevende.
Hela Petrus Van Schuylenbergh, nieuwen
verdediger der weiklieden. gij die katholieke
syndikaten gaat stichten om den toestand der
werklieden te verbeteren, zeg hoe komt het, dat
de katholieke partij die reeds twee-en-twintig
jaar aan 't bewind is, nog dat artikel der straf
wet met heeft afgeschaft
Zeg boe komt het, dat die wet enkel ten voor
deele is der rijken
Waarom schaffen de katholieken dit niet af
Waarom'Schrijft gij er niet tegen
Hoe komt het, dat Klokke Roeland er
niets over schrijft of geschreven heeft
Wij vinden geen enkel woord over het schan
delijk verbond der liberale en katholieke hee
ren, der christene en vrijdenkende fabrikanten
Als de werklieden zich samen vereenigen dan
is de Godsdienst in geva-ar, dan schreeuwt ge
krokkedillentranen.
Zeg waarom is het goed voor de rijken en
slechr voor de armen
Omdat gij ze moet verdeelen niet waar, bij
middel van den Godsdienst 1...
Zulien de war'-lieden zich van die mannen
laten vangen Neen, want hun verdedigings
werk kan niet pakken.
Vrijdag middag is er een nieuwen onderkrui
per gekomen. Het is dezen die in den vreemde
ondeikruipeis is gaan zoeken, en ten einde
laatste nu zelf zal spinnen.
Het is te hopen dat hij ook tot inkeer zal ko
men tn den 10I van onderkruiper niet zal willen
spelen.
Wij mogen het een waar schandaal noemen,
de middels die de liberale heeren gebruiken om
die weikstaking te doen mislukken.
Vijf weken reeds duurt dezen stiijd, en hij
wordt hoe langar hoe hardnekkiger.
De lijke liberalen woiden nu zoo rnild ge
steund door de rijke katholieken, en noch de
liberale, noch de klerikale pers rept daar een
woordje van.
Als hunne heeren tot zulke middels hunnen
toevlucht nemen, zeg, welke waarde kunnen de
liberale of de katholieke syndikaten hebben.
Werklieden ziet daar klaar in, en strijdt moe
dig. eendrachtig, zonder u te laten verdeelen,
bij middei van den Godsdienst.
Geeft, steunt elkander werklieden, het is
regelrecht den ARBEID die tegenover 't KA
PITAAL staat.
Helpt uwe broeders overwinnen