Priester Daens
Nichels Alfred.
verlaat ilus beslist het politiek leven.
Om de HH. Sacramenten der Sterven
den te bekomen heeft hij gehoorzaamheid
aan zijn Bisschop gezworen en in de
katholieke bladen een brief van hem laten
opnemen, waarin hij verklaart het voor
zitters- of eerevoorzittersschap der Chris-
tenc Vulkspartij niet meer te aanvaarden.
Dit is den raad der Christene Volks
partij heel slecht bevallen, en liever dan
zijn ontslag te aanvaarden heeft men hem
bepaald buiten de partij gesloten
En waarlijk, wij meenen dat het Hoofd
bestuur der Christene Volkspartij heel
korrekt heelt gehandeld, want Priester
Daens heeft altijd beweert dat hij geene
gehoorzaamheid aan zijn bisschop was
verschuldigd voor wat het politiek leven
betreft, en nu op een oogenblik dat men
vreest, dat hij het tijdelijke met het eeu
wige gaat verwisselen, bekent hij niet
alleenlijk dat hij zal gehoorzamen aan zijn
bisschop, maar neemt zelfs zijn ontslag
als voorzitter of eerevoorzitter van de
Christene Volkspartij
Dat is een harden slag voor al dezen
die Priester Daens altijd getrouw hebben
gevolgd, die misschien in hun privaat
leven zoo hard als Priester Daens en zijn
familie zelf zijn vervolgd geworden, die
misschien zooveel als iemand hebben ge
leden en gestreden om de gedachten te
dee'ien van den Priester, om met hem ten
strijdt te zijn getrokken voor meer recht
vaardigheid, voor meer welstand voor het
arme volk.
De daad van Priester Daens is te be
treuren en door zijn aftreden zal de Chris
tene Volkspartij een gevotiigen slag zijn
toegebracht.
Na zooveel hardnekkigheid, zooveel
lijden er. strijden, op net einde van zijn
leven, zich uit de politiek terug trekken,
om zoo te zeggen door zijn aftreden de
Christene Volkspartij verloochenen, dat
is niet wel.
Wij hadden van Priester Daens meer
karakter verwacht, vooral dan wanneer
hij om eene plaats in een klooster te Brus
sel te bekomen, hier te Aalst zijn kamer
zetel liet varen en ook het politiek leven
vaarwel wilde zeggen, wanneer hij dan
schandelijk bedrogen door de bewaarders
de plaats in het klooster wierd ontnomen,
nadat M De Backer (den overleden De
mocraat) zijn zetel had ingenomen.
Na zooveel slechtheid van w-. ge de be
waarders en de geestelijkheid dachten wij
toch rechtzinnig, dat Priester Daens de
Christene Democratie tot 't einde toe zou
zijn getrouw eebleven en effen rekenin^
zou hebben gemaakt, met zijn God
waaraan hij gelooft die de stoffelijke
belangen van zijne geestelijkheid erg moet
veroordeelen.
Maar neen, den moed heeft hem ont
broken, en den wensch der katholieke
bewaarders, is nu eindelijk verwezent-
iijkt Priester Daens buigt het hoofd, en
met hem zal de Christene democratie ver
dwijnen, zooals zij om zoo te zeggen met
hem in Belgie is verrezen.
Wat gebeurt is moest toch eens gebeu
ren. Langs om meer verloor de Christene
Volkspartij hare bekwaamste mannen
dezen wierd eene plaats beloofd en gege
ven bij de katholieken, anderen drongen
zich op als kandidaten bij de bewaarders
die heel geredelijk wierden aanvaard, dé
Christene democratie bij de katholieke
partij vertegenwoordigde maar bijna al
tijd met de oude pruiken stemmen
anderen deden slechte zaken en om den
boterham speelden zij verrader en moes
ten bovendien om hunne belooning te
voltrekken, in gesloten krochten gaan af
breken wat zij vroeger aanbaden.
Langzamerhand verliest dus de Chris
tene Volkspartij hare bekwaamste man
nen. geene nieuwe komen er bij, de hoofd
mannen verdwijnen en trekken altijd een
deel soldaten mede, en zoo smelt zij, op
niet.
Wij treuren er niet om, in 't belang
onzer partij, heeft de Christene Volks
partij lang genoeg geleefd. Zij heeft de
buitenbevolking aan 't denken gebracht,
den weg op onzen katholieken buiten voor
de socialisten gebaand en wij zullen er
het meest van erven. Dit is zoo waar dat
wij reeds in de kamerkiezing van 1902
toen de Christene Volkspartij niet streedt,
ons stemmental in het Arrondissement
Aalst hebben zien verdubbelen.
En nu vooruit om al binnen te palmen,
wat er van te nemen is.
Gemeenteraadszitting.
verleden Donderdag is hel openbare ge
meenteraadszitting geweest. Niets bijzonder
stoud aan de dagorde.
De Heer De Blieck heeft aan den raad ge
vraagd eert snelschrijver te willen benoemen,
om regelmatig op te nemen wat er in de zit
tingen gebeurd
Hel Schepencollege zal die zaak onderzoe
ken.
Nu heeft de Heer Burgemeester aan den
Heer De Blieck beloofd, toekomende zitting,
onze vertegenwoordiging in het bé
stuur van het Werkeloozenfonds,
aan de dagorde te plaatsen.
't Zal gaan lijd worden ook.
Een en ander.
In den Katholieken Werkmans
kring waren er verleden Zondag twee hun
ner gewone bezoekers aan 't twisten beiden
hadden een goed stuk in, en den een verweet
den anderen leelijke dingen.
Een onderpastoor, daar ook aanwezig zegde
tol de andere bezoekers, toewerpt ze buiten,
of anders schrijvende gazetten er weer van.
Toch zijn er altijd mouchards die het uit
brengen
Mouchards
Neen, dit zijn menschen die er gedwongen
naar toe gaan, uit vrees voor hun werk Ge
weet immers wei hoe de vervolging in Aalst
heerscht, als ge er niet naar toe gaat en onder
katholieke klauwen ligt.
Ja 't is nogthans de partij van vrijheid.
Kerk of Barak De dochter van
Baron de Bethune trouwde verleden Woens
dag, en waarlijk de kerk was nu eene barak
geworden.
Langs den ingang der lijkdeur mocht nie
mand binnen van daar zag men het binnen
ste der kerk, heel mooi versierd daar lagen
tapijten lot aan het hooge altaar, want het was
nu eens de kapitalisten klasse, die weldra
zijne intrede zou doen in de kerk.
Een viertal agenten hadden hier postge
vat.
Langs de twee zijdeuren kon men de kerk
ingaan, maar daar stonden niet alleenlijk
ageBleo, maar er was ook een ontvanger,want
vóór men binnen mocht moest men tien cen-
tiemefi entrée betalen.
In de kerk
Ja in de kerk, was het entrée
Wij zagen zelfs nog een agent zich beijve
ren, om mede te ontvangen.
Eene dame hooien wij aan de agenten vra
gen sedert wanneer is de kerk in
eene barak verandert In eene barak
betaalt men entrée, in eene kerk
nooit
'l Was wel geantwoord, maar 'l rnensch
mocht toch niet binnen.
Een gekende katholiek weigerde ook tien
centiemen entrée te betalen, en hij ook mocht
wederkeereo
De barak was gesloten voor dezen die geene
vijf centen had of wilde geven
De katholieke blader, schreeuwen en tieren,
dat, moesten de socialisten ooit meester wor
den, zij van de kerken danszalen zouden ma
ken, dat men ze zou veranderen in herbergen,
schouwburgen, enz. enz. en zij zelf doen
niets anders
Men is begonnen met muziek, zang en ge
baren het waren kostelooze ver'ooningen
nu echter is men begonnen met het princiep
te huldigen, dat men voor die vonooningen
moet betalen, en ge zult zien naarmate dat die
betaalde vertooningen zullen lukken, dat men
ook den prijs zal verhoogen.
Het is klaar, in de kerk zoekt men enkel
naar middels om geld te slaan.
Het rijk der geestelijkheid is immers van
dezen wereld niet
O die kluchtspelers
In Hand aan Hand was het verleden
Zondag uitdeeling van de gelden rondgehaald
ten voordeele der werkeloozen, alsooLuitdee-
ling aan dezen die recht hadden op onder
stand in hunne vakvereeniging.
Van de omgehaalde gelden hebben er nu
verleden Zondag 223 werkmenschen elk 5 fr.
ontvarigei.
Uil de kas der vereeniging is er meer dan
700 franken uitbeiaaid.
Onze inschrijvingen in Recht en Vrijheid
ten voordeele van de werkeloozen van de
Filature et Teinturerie beliep verleden week
1148,27 fr. "n dezen in Klokke Roeland, den
lijst der katholieken 16,24 fr.
Ziedaar hunne liefde voor het werkende
volk
De inschrijvingslijsten voor den Paus, be-
loopen meer dan 100,000 fr. Voor een rijken
Paus alles, voor werkemoze arbeiders niets.
De Christene Vakbeweging neemt
te Aalst een grooten vlucht
Zoo schrijft Dirk ten minste
Weet Dirk dan niet, dat er in Aalst een
bond van bouwwerklieden is gesticht gewor
den, wanneer ze daar een drietal dagen in
strijd zijn geweest, en dat men aan die men
schen in geval van werkeloosheid 1,50 fr.
per dag onderstand had beloofd.
Weet Dirk dan niet, dal die menschen nu
reeds veie weken zonder werk zijn, en tel
kens zij zich aanbieden om den beloofden
onderstand zij geen roede duit ontvangen
Weet Dirk dan niet, dat er ten gevolge
van die valsche beloftens reeds meer dan
honderd ontslagen zijn ingekomen, en die
menschen nu zeggen als wij 3 dagen in
strijd waren, hadden de dompers
600 franken om uit te deelen dit was
dan om ons te vangen. Als wij nu
verschiliige weken i>n den guren
winter zonder werk, zonder brood
zitten, en als wij meer dan 20 maan
den 16 centiemen per week hebben
uitgelegd, dan krijgen wij geen
cent
Zeg Dirk meent ge niet, als de Christene
Volksbeweging zoo moet vooruit gaan, dat
het op zijn zeeldraaiers zal zijn.
ïacABb-aa^iCsmauw -.vama.iE ^Tsseautxsusió^i^^ /fdLs.-aa&.v*