EEN DEBAT. deel en nut de werklieden zelf hierdoor hebben bekomen, hoe de werkersbeweging van Gent, van in een kelder zich heeft weten op te heffen, hoe zij, zoo klein be gonnen, hedendaags nu reeds zoo groot is, wat moeite, zorgen en kommer dit alles heeft gekost, hoe velen dit alles hebben geboet met vervolging, lijden en gevang, om dit alles tot in de minste biizonder- hexd^ te kennen moet men zich op dit prachtig werk abenneeren. De Geschiedenis der gentsche arbeiders beweging in de XIXe eeuw, moet hoop en troost in de harten der socialisten bren gen het zal de ouden eens herinneren en een teiugbiik laten nemen in hun verle den, een terugblik in alles wat hun is overkomen het moet de jongeren steun en moed geven in het grootsch werk dat zij te ondernemen hebben, namelijk de vrijmaking der werkende klas. Het is hierom dat wij een beroep doen op onze lezers en ook op onze leden om allen als een man op dit prachtig werk in te schrijven. Het is op groot formaat van 16 bladzij- den, is daarenboven eengeillustreerd werk en kost slechts io centiemen per afleve ring verschijnende alle weken. Ais premie ontvangt men gratis de schoone groote portretten van Anseele en Van Beveren, de twee koene-stichters van het Socialismus in Gent Schrijft in Schrijft in Wie VOORUIT leest wordt een ontwikkelde werkman, leert de sociale toestanden kennen e» de middelen die er moeten aangewend worden om ver betering en verzachting van ons lot te bekomen. Werklieden, leestVOORUIT Briefwisseling. Schrijft in Schrijft in Wij kunnen onze lezers niet genoeg aanraden zich te laten inschrijven, op het werk dat uitgegeven wordt door de gent sche socialisten en getiteld is Geschiedenis der gentsche arbeidersbewe ging in de XIXC eeuw. Voor allen die op de hoogte willen zijn, der werkersbeweging., hoe zij is ontstaan in armoede, gebrek en vervolging, hoe zij zich heeft uitgebreid ondanks alle tegenkanting en moeidijkheden, wat voor- VRIEND ALFRED Een goed propagandawerk van Zondag met ons blad Rechten Vrijheid. Een puik antwoord aan de Handelskamer, die nu mo gelijk zal voldaan zijn, en buitengewoon iets goed voor de werkmenschen zelf wiens oogen hierdoor geopend worden, want wTanneer'de heeren nu meer per dag achter iederen werk man winnen als zij hem zelf betalen, dan is dit toch wat wraakroepend. Zoek zooveel mogelijk hierom de bilans op der fabrieken, zelfs die van vroegere iaren maak ze aan het volk bekend en eiken werk man hoe onverschillig bij zich voor h*t oosen- bhk ook moge toonenmoet zich op den duur in de werkersbeweging zetten, omdat dit ook ten goede komt van hem zelf. Ge zult hierdoor met feiten bewijzen dat den strijd der werklieden om meer loon meer dan gerechtvaardigd is, en dat de fabrikanten zich niet meer kunnen verschuilen, achter hun oud stokpaardje wij kunnen niet meer betalen door de hevige concurrentie die onze winsten zóó klein maakt. Het schijnt dat uwe taak nu gaat verloeh- ten. dat ge een medehelper hebt gevonden dal Petrusken in zijn nieuw bladje r,u ook de grieven der werkmenschen gaat opnemen, hun bijstaan in 't verdedigen en 't verhoogen van hun loon. Mij dunkt dat dit bladje meer geslicht is om de socialisten in den rug te schieten want den inhoud der reeds verschenen nummers is om zoo te zeggen enkel schimpen op u, en op de partij in 't algemeen. Ik weet g'hebt nog al een goeden rug en ge stoort er u niet veel aan ge zult er geene hartziekte van opdoen van den anderen kant uwe antwoorden zijs knap genoeg, omhei» den mond testoppen. Van Schuyieribergh en Nichels hebben verle den Zondag eens gedebatteerd te Nieuwerkerken over de vakverecnigingen, niet over hun nut, want Van Schuylenbergh heeft de noodzakelijk heid der vereenigingen zoo goed gepleten als den besten socialist het zou kunnen doen, maar wel of een vakbond christen moet genoemd wor den of niet. Dit debat heeft plaats gehad ter gelegenheid van eene toespraak door Van Schuylenbergh gehouden, vóór men tot de stichting van een christen vakbond overging. Wij zegden dus hooger dat Van Schuylen bergh de wei kli'den heel goed het nut en de noodzakelijkheid der vereeniging deed inzien en hen wees op de vereenigingen der patroons die te Verviers en !e Aalst zijn ontstaan, ondanks de patroons reeds over hunne machtige kapita len en een aantal voorrechten beschikken. Wij zijn niet gewoon zegde Van Schuylen bergh ons gedacht onder stoelen of banken te steken en wij verklaren hier rechtuit dat wij een christen vakbond zullen stichten om de christene werklieden verre te houden van dezen die er op uit zijn hun den kostelijken schat van het geloof te onfrooven. Het is dan dat wij het woord hebben gevraagd om te doen uitschijnen dat Van Schuylenbergh heel goed heelt weergegeven dat de patioons elkander verstaan en dat wij niet begrijpen kun nen waarom liet met de werklieden hetzelfde niet kan gebeuien. De samenspanning der patroons te Verviers was eene samenspanning van goddelooze en christene fabrikanten, van vrijdenkers en joden en di; omdat het de belangen gold van hun kapi taal; de samenspanning der Aa stersche patroons in den stiijd van de spinnerij op de Vesten, was eene samenspanning van christene en vrijden kende pairoons, evenals te Verviers en tegen de werklieden in 't algemeen al waren zij geloovig of ongt-loovig, chiisten, protestant of schisma tiek. Daarbij de. belangen van den werkman zijn één een christen werkman, hoe braaf, hoe geloovig hij ook weze heeft zoowei re kort, heeft z. owe! van de uitbuiting en schiapzucht der fabrikanten'te lijden als een niet geioovige werk man. Waarom htm dus verdeelen met de gods dienstkweslie. Als het goed is voor de pa'roons dat zij zich vereenigen en hunne belangen verdedigen bui ten allen godsdienst, waarom is het dan niet goed voor de werklieden, waarom dezen dan op dit gebied vevdeelen Bij ons is er in de vakbonden geene spraak van godsdienst; elkdqet hierover zijne goesting, want wij gaan van dit standpunt uit en de socia listen hebben het zelf opgenomen in hun pro gramma dat godsdienst eene bijzaak is en een ieder kan gelooven zooveel zij willen, maar dat het ook maar rechtvaardig is dat deze die gelooft er voor betaald en deze die niet gelooft niet moet betalen voorde godsdiensten. Van Schuylenbergh replikeerde nu en zegde dat zij christene vakbonden stichten om het geloof te vrijwaren, want dat wii in onze bladen en schriften m-criria'en den godsdienst lasteren- dat hij onlangs nog in Recht en Vrijheid gelezen heeft dat er in de katholieke kerk van alle zonden hoe groot of hoe zwaar zij ook mogen wezen vergiffenis te bekomen is, zelfs zonder restitutie te dc.en. Dit zijn lasteringen tegen het geloof en de werklieden hiervan vrijwaren is ons doel. Overigens als het de algeraeene belangen der- werklieden betreft kunnen de vakbonden der christenen en socialisten heel goed samengaan en dit ts zoo waar, voegde Van Schuylenbergh er bij, dat wij heden moigerd nog eene zitting hebben gehad met de twee vakbonden der espa- drillenmakers van Aalst, om zoodoende tot het invoeren van een algemeenen tarief te komen. Wij antwoordden hierop dat wij enkel de mis bruiken van den godsdienst willen uitroeiën en het niet gemunt hebbenophetgeloofzelf.dat wij de feiten laten kennen zooals ze zijn en niet afschrikken om de misdaden die meermalen met den godsdienst gebeuren aan te klagen en te laten kennen en zonder namen te noemen som den wij daar eenige feiten op hoe de geestelijk heid fwt toms aan boord legt orn erfenissen bin nen te palmen en hierom zich van de godsdienst bedient hoe zij niet terugdeinst zelfs om gelden achter te houden en dat dit alles bij middel van den godsdienst gebeurthoe dieven, zonder het gestolene terug te geven, deor de geestelijkheid geacht, bemind en bevoordeeiigd worden als zii aieh maar met de katholieke zaak bezig houden Wat hut samengaan der bonden betreft dit is waar, maar waarom dan ds werklieden 'van het begin afin één bond niet vereenigd Overigens, is dit nu het geval met de espadrillenmakers, het is niet altijd zoo geweesi met de andere katholieke vakbonden waar wij treurige voor beelden van hebben. Wat nu mijne meening over de vakbonden betreft, die moeten weten dat, kan men langs den weg der vakbeweging veel goed doen om den toestand der werklieden te vei beteren, men dit nog meer en beter kan langs den poiitieken weg en hierom is den weg van 't socialismus de beste Minimum van dagloon, maximum van weik- uren, goede pensioenen, belasting op het inko men, verdwijning van inkomrechten, e -z., dit alles moet langs wettelijken weg veroveid wor den, komt ten goede van den werkenden stand, zijn al punten van 't socialistisch programma en hierom moeten de vakveieenigingen in 't belang hunner leden mede doen aan die politiek. Vereemgt ge. u nu in christeng vakbonden, dan zal men u in tijd van kiezing komen vragen om voor de katholieken te stemmen en dan ziet ge op dien lijst achteruitkruipers als Woeste, Bethune, die niets willen in 't voordeel van den arbeidenden stand en ook katholieke vooruit strevers in den genre Helleputte-Verhaegen, die soms wel iets wilier, doen voor de werklieden en telkenmale het de belangen der werklieden berrelt zich verdeelen zooals het nu op dit oogenblik in de Kamer gebeurt met het acht urenwerk voor de koolmijners van Limburg. Van Schuylenbergh gaf de verzekering aan het publiek dat er in hunnen bond nooit van politiek zou gesproken worden. Onzen vriend Cornand vroeg nu aan Van Schuyieribergh om de werkingen dei christene vakbonden zelf eens te bespreken, om aan het publiek te doen zien welke best hun rol vervul len, de christene of de socialistische vakbonden. Hij had geen tijd meer, hij moest om 5 uren te Aalst zijn op eene vergadering en beloofde ons stellig dit in 't kort eens te doen en af te kondi gen in zijn blad. Van Schtiylenbergh verklaarde ook nog dat den onderpastoor zich bereid gevoelde orn aan de leden ten gllen tijde de noodige inlichtingen te verschaffen. Dus aan 't hoold een geestelijke, zooa's het overigens ten allen kante gebeurt en dit betee- kent gewoonlijk AAN DEN BAND LIGGEN. Men ging over tot het opschrijven en er waren vijf leden voorde chiisten vakbond te stichten en vijl nieuwe leden van Nieuwerkerken gaven zich aan hij de socialisten voor onzen wevers- bond. Eene toekomende maal bespreken wij nu eens de werkingen van de twee soorten syndi katen. N. B. Op het laatste oogenblik ontvangen wij een manifest dat deze week is uitgedeeld geworden teNieuwerkerken en waarin de wevers en spinners uitgenoodtgd worden naar de verga dering Donderdag avond, om S 1/4 tpen, bij Joannes Van Herreweghe, (Zurendnes). Dagorde Toezicht en bespreking van ons reglement opname van bijtredende leden kic- zingvan het bestuur en daarachter lezen wij de volgende bemerking. Die vergadering is uitsluitend voor de werk 1 lieden van Nieuwerkerken alteen en enkel - om die dagorde ONDER ONS te bespreken. Nieuwerkerken is geen exercitie-plein om sommige mannen hier hunne welsprekend heid en wetenschap in kwestie van Godsdienst (dien zij toch niet kennen) ten toon te komen spreiden. Zou men misschien het DEBAT dat aangeno men is, over de werkingen der christene vak bonden, ontwijken Het ware belachelijk en weinig moedig in alle geval. Wij zullen echter zien.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1907 | | pagina 2