jfes,
fabriek dat de werkmenschen het minst
worden betaald, de meeste tyranrie heb
ben te vreezen
Wij hebben daardoor willen doen zien,
dat een werkman zoowel hongerloonen
betaald wordt bij een christen fabrikant
als M. De Naeyer,en hij zoowel reden tot
klagen heeft ais bij een vrijdenkend patroon
hun tevens willende doen begrijpen dat
het huichelaars zijn, dezen die hem bij
middel van den godsdienst willen weer
houden van zijne ongeloovige werkbroe-
ders, om aldus hunne macht door een
dracht te verkrijgen od niet te doen
smelten.
En juist omdat ge overtuigd zijt,
M. De Naeyer, dat het werkvolk
moet verdeeld worden in christenen
en niet christenen in 't belang der
fabrikanten, daarom ook hebt ge steeds
uwe werklieden aangezet of doen aanzet
ten om ze in dompersbonden te doen op
nemen.
Een christen fabrikant is een zoo
grooten uitbuiter als een onchristen, en
juist omdat beiden weten dat zij het volk
uitbuiten, daarom vereenigen zij zich met
malkaar zonder godsdienst in hunnen
bond te mengen om desnoods tegen de
werklieden (godsdienstig of niet) op te
rukken
En dit weet M. De Naeyer zoo goed,
dat hij zich aan 't hoofd stelt van eene
bende fabrikanten, voor een groot deel
vrijdenkers, alhoewel hij christen is en
zelf een onderpastoor toelaat op zijn fa
briek wekelijks eene preek te houden om
zijne werklieden van de niet geloovigen af
te houden.
Dus IvJ. De Naeyer acht het goed voor
zich zelf, den godsdienst buiten zijne be
langen te stellen, en bij zijne werklieden
-flanst hij Hem binnen om hen des te ge
dweeër als lammeren te kunnen scheeren.
Neen, neen M Theodoor, 'tis nog
zoo dom niet
(3) Betaal eens uwe werklieden zooveel
als vriend Alfred, en uwe gasten zullen
niet 18 a ip-centiemen per uur winnen,
maar minstens 40, meer dan het dub
bel.
(4) Wees nu toch eens ernstig, niet
waar In 't begin van uw artikel zegt ge
ons dat wij enkel een mengelmoes van
allerlei stommiteiten schrijven, om wat
verder te zeggen dat wij leeperikken
zijn
.(5) Bravo M. De Naeyer, gij die nu
toch zinnens zijt voorts mede te helpen
aan ons blad, begin nu maar eens. met
onze lezers uit te leggen, hoe gij die 18
duizend franken aan meer loon uitbe
taald. Uwe werklieden vooral zullen snak
ken naar dien uitleg.
(6) M. De Naeyer wordt niet aangeval
len,enkel wijzen wij hem op de kleine loo-
nen die hij betaalt en de groote winsten
dis hij doet Kan hij nu niet meer betalen,
dan bewijze hij zulks door het afkondigen
van zijne bilans, eerlijk weer te geven.
Onze kolommen staan er voor open, want
wij willen 't onmogelijke niet. Nogthans
zijn wij overtuigd dat M De Naeyer
groote winsten doet.
(7) Ge moet weten M. De Naeyer, dat
er nu ook reeds staakbewerkers gevonden
worden onder uwe eigene partijgenooten
dit is zoo waar dat zij nu nog altijd mede-
helpen om dc belangen der espadrillemakers
te verdedigen, en zij reeds vergaderingen
hebben gehouden om uwe werklieden en
deze van andere katholieke fabrikanten
opslag te doen vragen. Het stieltje van
staakbewerken vindt dus aantrok zelfs
bij uwe politieke vrienden. Is het daar
I
ook om profijt te trekken uit handels
zaken Wacht neen de katholieken
hebben ander middels om klanten te
winnen zij dwingen eenvoudig weg
hunne werklieden naar den win
kel te gaan waar zij willen en dit
tegen de wet in. M De Naeyer weet
j wel, wie er te Dendermonde en te
Gent door 't Beroepshof is gestraft
geworden om hunne werklieden niet
vrij over hun loon te hebben laten
beschikken.
(8) Hierover hebben wij reeds genoeg
gepolemikeerd met de Handelskamer, en
het volk zal oordeelen, en best dan
wanneer wij de gelegenheid zullen heb
ben de bilans af te kondigen, zooals wij
hebbep voorgesteld.
(9) De werklieden die in staking wa
ren, zullen niet weinig lachen als zij dit
zullen lezen.
(10) Iets is waar M. De Naeyer, en
dit is, dat de vakvereenigingen het lijden
der werklieden verzachten want als
htrtine Issnen onvoldoende zijn om be-
hoorlijk te leven zooals deze door
M De Naeyer betaald en als zij er
aan denken deze te verhoogendan wor
den zij meermalen gedwongen dit te
doen, door het uiterste middel en dit is
de werkstaking.
En 't is dan als er werkstaking is, dat
de vakvereenigingen bijspringen, dat de
vakvereenigingen het voedsel verschaffen
aan de strijders, dus de vakvereenigin
gen zijn niet om het lijden te veroorza
ken, maar wel om 't lijden te voorko
men en te vermijden.
ja, wij weten het M. De Naeyer, ge
zijt een rijken patroon en liever ziet ge
een werkman onvereenigd, afgetrokken
van zijne kameraden omdat ge hem dan
door den honger, als een gedweëe slaaf
naar 't werk kunt jagen. Maar dat ook
beginnen de werklieden te begrijpen, en
hierom komen zij in de vereenigingen,
om in geval van werkstaking niet meer
te moeten lijden.
(xi) Wij houden de wonde van 't werk
volk open M. De Naeyer, het is aan
u en aan de fabrikanten die wonde te
heelen. Betaal uwe werklieden goed
geeft ze geene reden tot klagen, en de
wonde is genezen.
Als er iemand is, die de wonde open
houdt, dan zijn het wel de fabrikanten
met hunne hongerloonen, waaronder
M. De Naeyer zich mag rekenen.
(12) Dank M. De Naeyer voor uwe ver-
openbaring de handelskamer had tot
heden nog den moed niet gehad, te laten
kennen wie zij was nu kennen wij reeds
toch haren Voorzitter en een harer be
stuurleden. Zoo kennen wij weldra allen,
en kan er met de bilans gewerkt worden.
(13) Als er u nog aanvallen te wachten
staan M. De Naeyer, dan is dit is het be
wijs dat ge zinnens zijt, uwe werklieden
wat meer loon te geven, zoodanig dat ze
behoorlijk kunnen leven, en zoolang ge
dit niet doet zal Recht en Vrijheid u,
zoowel als de andere fabrikanten in dit
geval door den hekel halen. Daar moogt ge
zeker van zijn. Tot de naaste week zeker!
wij wachten, kom maar
u VOORUIT is het best ingelicht
blad van België, het leert ons de sociale
kwestie kennen, het geeft ons uitge
breide en onpartijdige kamerverslagen,
schoone en leerrijke hoofdartikels, het
is een blad, door en voor de werklieden
in 't leven geroepen, en is het eenige
ware blad, dat strijdt voor de rechten
van den kleinen man.
Uesst allen dus Vooruit het kost
"echts 2 centiemen het nummer.
Ministerie van Geldwezen en Open
bare Werken.
Beheer der Registratie en Domeinen.
KANTOOR AALST.
De Ontvanger der Registratie en Domeinen
te Aalst, zal openbaariijk verknopen, ter
plaats, in massa of per lot, bij middel van
gesloten biedingen op zegel en publieke op
boden, 26f boomen en plantsoenen van ver
scheidene houtsoorten, wassende op de gron
den aangekocht voor het leggen van den
ijzeretnveg van Brussel zuid, naar Gent St.
Pietcss, op het grondgebied der gemeenten
Erpe ter wijken Seskenskau terOost meerschen,
Dorp, Welvaart, Kleiberg en !lom*r,eIslraat
en Nieuwerkerken ter wijken 't Streek, Broek-
meerschen, Terlingveld, Beirent, (Jappelle-
veld, Pijpenbeei, Klaverdans en Grooten
Dries.
De verkooping is vastgesteld op
Maandag 23 Maart 1907,
om 8 1/2 ure voormiddag, zeer stipt.
Gewone voorwaarden.
10 verhoog. Zes maanden tijd van beta
ling mits borg.
Het lastkohier kan geraadpleegd worden
ten kantoore van voornoemden ontvanger,
Houtmarkt
Vergadering te Erpe, Audenaardschen
steenweg, ten voete van koop I.
Dronkenschap bestaat niet
meer.
Een monster van 't merk
waardige Cosa poeder
wordt gratis toegezonden.
V. De Valkeneer, Esplanade, 15.
|p
Voor de stakende espadrillenmakers.
Kan ingegeven worden in Koffie,Thee
Melk. Likeur, Absint, Uier, Water of in
het voedsel, zonder dat het noodig is,
dat de dronkaard er iels van weet.
Het COZA POEDER bezit de won
derbare eigenschap om tegenzin tot
drinken van sterken drank (bier, wijn,
absint, enz.) bij den dronkaard op te
wekken. Het COZA POEDER werkt
zoo onopgemerkt en zeker, dat de echt-
genoote, de zuster of de dochter van
den verslaafde het hem kan toedienen,
zonder zijn medeweten en zonder dat
het noodig is dat de patiënt ooit be
hoeft te weten waaraan hij zijne red
ding te danken heeft.
Het COZA POEDER heeft het huiselijk geluk van dui
zendegezinnen hersteld, duizende personen van schaamte
en oneer gered en deze personen tot levenslustige en nut
tige leden der maatschappij herschapen het heeft menig
jong persoon op den rechten weg terug gebracht en geluk-
kig gemaakt en het leven van talloozen met menig: iaar
verlengd.
Het Instituut, waardoor dit ongeëvenaard poeder ver
spreid wordt, zendt gratis aan hen, die daartoe aanvraag
doen, een boek met dankbetuigingen en een monster. Het
poeder wordt gewaarborgd volkomen onschadelijk te zijn.
Correspondentie in alle talen der wereld.
Het echte Coza poeder is verkrijgbaar in alle apotheken
en in het volgend depót te Aalst
Onze depothouder reikt het attestenboek gratis uit aan
hen, die er aanvraag voor doen, maar geeft geen gratis
proeven.
Om deze te bekomen wendt U direct naar Londen.
COZA INSTITUTE, 62. Chancery Lane, Londen, 79.
Engeland, Wacht U voor namaaksels.
Het Coza Poeder is het eenige afdoend middel tegen
dronkenschap.
W
Gezongen door Jan Herckenrath 1,24 Ge
zongen door den zelfden 0,62 Door den zelfdea
bij Strickx 0,63 Door den zelfden bij Jozef
Boone 0,80 Door den zelfden bij De Gendt
0,41 Door den zelfden bij Karei De Smedt 0,72;
Na het spelen van den fonograaf bij Da Saede-
leer Edmond 0.54 Vier kameraden geven om
den strijd der pantoffelrnakers te doen overwin
nen 0,80-; Strijdlied gezongen door Jan De Neef
bij Van Vaetenbergh, Mijlbeek r,oo Gezoagen
bij Luycx Hector door Matthieu Edmond 2,43
Gezongen Ik ben te oud door Heyvaert D.
op de Hoogevesten 0,71. Een lied gezongen bij
Labaf, in de Dompelstraat 0,72. Spoelders 6,5&.
Brandmolens 1,00. Contenues'meisjes 9,88.