3) Orize vlag is rood, ons zinnebeeld eene
vrouw met een zwaard in de hand, onze zan
gen zetten aan tot oorlog, haat, strijd, ver
nieling en bloedvergieten, zeevert hij verder.
Ware dit zoo, in sommige omstandigheden
zouden geen strijders beleid worden zonder
opstand, gelijk deze welke nu aan gang is
het tegenovergestelde is waar. .en daar zijn
Huizende bewijzen van. Meer uitleg hierover
niet.
4) Wal de verkoop van alkool betreft, kunt
gij in onze beide lokalen niet bekomen, ter
wijl zij zelf, het verkoopen in hun lokaal en
tvpieken hebben, welke er hun schoon en vel
ieven aan te danken hebben, aan den giooten
verkoop van machers.
5) Wat nu de vrijheid betreft en het uit
sluiten van Me Bruyne en Baudewyn, aanzien
wij dit als een plicht van elke mandataris
zich te onderwerpen aan de partij, ofwel moet
hij den laktiek volgen ofwel buiten
Bij de liberalen is dit anders gesteld I
Bij de stemming voor het achlurenwerk in te
voeren n de koolmijnen der Kempen, stem
men liberalen voor bet ontwerp, stemmen
liberalen tegen het ontwerp, onthouden libe
ralen zich, zoodanig dat een groot werkers-
arrondissement als Geut geer.e enkele stern
voor of tegen heeft uitgebracht.
Tut wat dienen zulke volksvertegenwoordi
gers dan,als zij toelaten dat den eeuen de stem
raag vernietigen va den anderen en zoo
doende de regeering steunt
6) Wat nu de vermindering der werkuren
betreften groote loonen bij de socialisten zijn
wij altijd bereid te.laten onderzoeken, in de
zelfde nijverheden als de onzè en met die der
•patroons, waar de werklieden minst werken
en meest winnen
Wat de weverij van Gent betreft zijn wij
benieuwd te weten hoevee! liberale fabrikan
ten de voorstellen zullen aannemen, hun door
de Samenwerkende Weverij van Gent voorge
steld gelijke werkuren, gelijke tarieven,
zelfde voorwaarden van werken op alle manier.
Het getal zal voorzeker klein zijn, want de
werklieden kunnen niets veroveren of het
moet veel moeite, strijd en opoffering kosten,
omdat de fabrikanten van alle kleur dezelfde
zakkenvullers zijn, ten koste van het hloed
der werkers.
7) De afschaffing vragen wij niet van feest
en kermisdagen, want daarvoor stemmen onze
gekozenen overal de subsidie, wel te verstaan,
als het een edel doel heeft, maar dat wij een
verletdag vragen op ie Mei, in vervanging
van een van de doorbeestige dagen als verlo
ren-maandag of dergelijks, dat de liberalen
daar tegen opkomen is hunne zaak, maar toch
zullen wij hel doordrijven, omdat wij er de
beteekenis van kennen, (de liberalen ook).
Ncch domper, noch socialist kan zich
ten slotte wenden bij den heer Vander Schue-
ren,die openlijk dierf verklaren dat alle werk
lieden moeten socialist zijn, daar is hunne
goede plaats, daar strijden zij voor hunne
belangen. J. SANDERS.
Ze zijn er niet tegen
Tegen wie
Wel legen de stakers.
Ik begrijp u niet.
Wel 't is den Beer Schepene Meert die
ons deze week zegde, dat wij schreven dat
den Heer Burgemeester tegen de stakers niet
is, want dat wij wel weten de waarheid niet
te schrijven, als wij hem dit ten laste leggen.
Wel M. de Schepene, wij zijn bereid dit
te bediscuteeren, '1 is eender met wie, maar
•wij zeggen en houden staan, dat den heer
Burgemeester in SCHIJN met de stakers is,
en in werkelijkheid met de rijke FABRIKAN
TEN.
Allez, allez
Zeker M. de Schepene, wanneer men
een strijd geedkeurt, dan moet men het moge
lijke toestaan, om hen te doen overwinnen,
en juist het tegenovergestelde doet hij. Ons
wordt erdoor zijne macht verboden omhalin
gen te doen, en nu verleden week heb ik in de
Molenstraat opnieuw bestatigd dat er een paar
nonnen van huis tot huis gingen en bedelden
voor den Congo.
Ja, maar't uwe is voor werkstakers I
Het onze is voor stakers en het meest
voor gedwongene stakers, die onverdiend
honger lijden.
Hiermede moesten wij voorts redekavelen
over de werklieden die wij noodig hadden,
daar den tijd heel kort was, anders zouden
wij den heer Schepene hebben herinnerd, dat
den heer Burgemeester ons geen antwoord
heeft gegeven als wij hem vroegen den schouw
burg le mogen gebruiken voor een concert ten
voordeele der stakers, en dat hij zelf geen ant
woord geeft op een schrijven hem door het
Onpartijdig Comileit öcxopdfir*er eene
dringende gemeenteraadszitting wordt ge
vraagd, om eerie subsidie te stemmen van
10,000 franken ter ondersteuning der stakers
en gedwongene stakers, maar wel integendeel
bevelen geeft onze mannen te vei volgen, die
zich hebben geofferd om openbare omhalingen
te doen
En nu laten wij onze lezers oordeelen,maar
wij denken, dat allen zullen zeggen, dat onze
Burgemeester huichelt wanneer hij zich wil
doen doorgaan als zou hij in 't voordeel der
stakets handelen.
Wit op zwart is dit bewezen en wij zullen
hel hem dan ook op tijd en s'ond herinneren.
Noch domper, noch socialist.
Nichels.
Zeg, lieve lezer, kent ge de Volksgazet, vroe
ger de Volksvriend,nog vroeger de Dendergalm,
nog veel vroeger het Verbond, en thans het
Liberaal Democratisch Weekbiad van Aalst
Neen? kom, dan moet ge dat volstrekt eens
lezen. Kijk, straks mogen we Volksgazet en
Volksstem nevens elkaar plaatsen, wat aangaat
de pretentieuze en scheidende t.al. Och, was
het daarom dat men nu eens voor goed eene
andere richting ging geven aan de liberale partij
en haar orgaan, eene richting, die zelfs moest
aangetoond worden door den titel Volksgazet
Is dat de gazet VAN en VOOR het Volk Meent
de redaktieraad werkelijk de inwoners van Aalst
over te halen tot het liberalism met het geleerd
aitikel «Noch domper, noch socialist waar
de groote. geleerde opsteller een, Multatuli plaatst
nevens een Fourier, een Owen en een Cobden
't Is om te barsten van 't lachen. Neen, zie,
kwaad willen we ons niet maken, als gij zelf
wie sprak er van hard schreeuwen heel
uw woordenboek uitgiet, zoodanig dat eeuwig
heid, rijstpap, zilveren lepels, leeperikken,
den leepen maf van aan 't Bornputjen toch niet
- bakkerij en winkelkwestie, bedrog, oorlog,
haat, strijd, vernieling, bloedvergieten, jenever-
kroegen, millioenen-bezitters, kopstukken, zweet
der werklieden in een artikeltje voorkomen be
nevens de muziek der Serafijnen, de pan van
Lucifer en de kudde van Paxurge.
Neen, dom is die schrijver niet We moeten
buigen voor de geleerdheid Van hem die dondert
op grootspraak en fanatism joist DOOR MID
DEL VAN grootspraak en fanatism Dat is een
echte kunst We moeten eerbiedig onderdoen
voor de knapheid van hem, die och 't is toch
zoo grappig Multatuli naast Fourier zet, en
geen enkel degelijk, wetenschappelijk boek kan
aanhalen van moderne, eerlijke en ontwikkelde
geleerden van onzen tegenwoordigen tijd, die
voorzeker, door een vingerknipje van onzen
Aalsterschen doctor in de politieke, ekonomi-
sche en sociale wetenschappen, met heel zijn
theorie de lucht zou invliegen. Neen, niet waar,
M De Blieck en M. De Windt, ge zult ons niet
aanraden den strijd te wagen met hem, die
andersdenkenden als sullen uitgeef-, welke zich
laten paaien door rotte patatten
M. De Windt Albert, gij moet dien geleerde
kennen, want gij zit in den opstelraad van het
Liberaal Democratisch blad zeg me dan
eens is die man sterk gespierd Zou die man
rotte patatten durven gooien naar mijn hoofd
Aadèrs zou ik wel eens gaarne dob;, tteeren met
hem over Charles Fourier hij heet toch Charles
niet waar en zijn Théorie des quatrc mouve-
m'en'ts ct des desiinées générales, die by in :3o8,
uitgaf, en dat gansch zijn kosmo; onisch stelsel
bevat andets wou ik wel eens met hein in het
openbaar spreken over Fourier's Théorie de
i'unité universelle óf over Le Nouveau Monde
industiiel et sociétaire anders wou ik wel met
hem eens handelen over Pièges et charlatanisme
des deux sectes de Saint-Simon et d'Owen (O
Owen en de geschiedschrijver van de Volks
gazet van Aalst scheidt u enkel dooreen komma
var, homier,die u voor een kwakzalver uitgeeft
o, ot'ci Lh Fausse industrie morceilée. O go-
leerde die ik niet ken, maar die zeker ge
leerd, diep geleerd moet zijn Vreesde ik
niet uw lotte patatten, dan wilde ik wel, bij pot
en pint want zoo discuteeren gewoonlijk de
geleerden in 't lokaal van de Liberale Associatie
u hooren uitlegging geven over de zeven op-
vclgende maatschappij vormen i:i de ontwikke
lingsgeschiedenis der menschheid, volgens
Fourier; zonder twijfel zoudt ge ook kunnen
spit ken over zijn a jz hootdhaitslochten, zijn
phalange en zijn Volmaakte Harmonie
Och, wat spijt het me dat ge met rotte patat
ten gedreigd hebt, ik had u zoo graag over
Robert (is het Robeit O wen gehoord, en over
zijn g: oote katoeniabriek in Ncw-Lauark, waar
hij voor het welzijn zijner arbeiders zooveel ver
beteringen invoerde of over A new view of
Society, ook al over The book of the new world.
Gij, geschiedschrijver en woordenkoppelaar, gij
moest me eens met uw redenaarstalent spreken
over de fabriekswetgeving van Owen, over zijn
verkollen aibeidsduur en zijn oprichten van
werküedenvereenigingen.
Maar, weer vrees ik uw rotte patatten anders
noodigde ik u uit om me Cobden (is het Richard
niet te Ieeren kennen als bestrijder der mono
poliën en als hoofdvertegenwoordiger der Man
chester-school. Hooggeleerde, verklaar me eens
zijn speeches ou questions of Public Policy, en
rep eens een woordje over den Cobden-Club, in
1869 te Londen gesticht, en ook een woordje
over de Duitsche school van vrijhandel.
Genoeg daarover ik houd het met u,
schriftgeleerde, de verstandige werkman is noch
domper, noch socialist hij is liberaal, kort en
goed liberaal, want hij heeft ondervonden ea
ondervindt nog dat de liberalen hem brood ver
schaffen in tijd van nood, dat ze de onkosten van
kraam en afsterven helpen betalen, dat ze de
GEDWONGEN werkstakers ondersteunen, dat
ze werkstakers van een andere fabriek in de
hunne de deur wijzen, dat ze met katholieken
aan een schoteltje zitten om de dividenden op te
strijken en dat ze gezamenlijk het hoofd bieden
aan de rechtvaardige eischen van het werkvolk
de verstandige werkman redeneert beter dan
de geleerde van de Volksgazeten ondervindt
dat de Liberalen tegenstrevers zijn van de wer
kerssyndicaten, omdat door die syndicaten lots
verbetering aan den werkman geschonken wordt;
de verstandige werkman ziet klaar en onder
vindt dat liberaal en konservatcm* arm hetzelfde
koordje trekken, als het er op aankomt den ar
beider onder het dwangjuk te houden de ver
standige werkman opent zijn oogen en ontdekt
dat liberaal en klerikaal gearmd loopen, telkens
wanneer werkmanswetten besproken worden,
niet om deze er door te helpen, maar om ze te
bestrijden de verstandige werkman kijkt om
zich heen en het treft hem o winkelkwestie
dat liberaal en katholiek zich zelf en aan elk-