7e 4aar. N° 29. Weekblad voor het Arrondissement Aalst. A^LIFIRjBID KriOHBLS, Maanstraat, 18, AALST. Espadrillen-vereeniging. Zondag- aanstaande 28 Juli, om 10 1/2 ure voor middag, is het Algemeene vergadering voor de Espadrillenmakers. in 't lokaal Hand aan Hand Het dagorde is zeer belangrijk, en wij hopen dat niemand zal ontbreken. HET BESTUUR Werklieden, onderwerpt u aan uw lot Dat is de leer van de Roomsch-Katho- lieke kerk Geen tegenstribbelingen, geen ontkenningen Die woorden zijn dikwijls uitgesproken en worden het nu nog door de vertegenwoordigers van Rome. Het was zelfs een van de aanhalingen in een preek, in een van onze parochiekerken gehouden. Werklieden, hebt ge armoede, hebt ge honger, hebt ge geen kleeding. zijt ge slaaf, onderwerpt u aan uw lot Gedenkt Jezus-Christus, die ook werkman geweest is Welke ironie Welke hittere spot en welke schimp voor het werkvolk Arbeiders, laat u uitbuiten, slaaft en zwoegt, werkt u krom en lam om een korst brood, maar weest tevreden met uw lot, want Onze Heer heett zooveel gele den neemt Hem altijd tot voorbeeld Komt Werklieden, laat u pijnigen, be klimt den kalvarieberg en laat u kruisi gen men deed het ook met Christus Weest gelaten, berust in uw lot Hierna zult ge de schoonste kroon op Uw hoofd dragen In den Hemel is geen plaats voor rijken, voor al diegenen,welke 't werkvolk uitgebuit hebben Zijt dus ge rust nu hebt ge ontberingen, maar... hierna... neen. dan zult ge niet meer te strijder, hebben tegen de Heeren Cumont en Van Langenhove, noch tegen den Heer Theodorus De Nayer, want die komen in den Hemel niet Op mijn woord van eer, ge moogt het gelooven: de pastoors, die toch te gelooven zijn want ze spreken het woord Cods hebben het gezeid de rijken en al degenen, die het werkvolk te kort doen, kunnen niet in den Hemel geraken Het is juist alsof een kemel door d'ope- ning van een naald wou kruipen De ver gelijking is schoon en toont veel aan leg voor dichtkunst aan, maar vleiend is ze niet voor de personen en zaken in kwestie. Wie is de kemel hier? En wat verbeeldt de opening van de naald We weten wel dat Volksstem en Cie ons weer zal uitmaken voor verspreiders van het ongeloof, voor spotters met den godsdienst, voor volgelingen van Combes, voor ja wat weet ik al meer We kun nen dat lijden, want we onderwerpen ons aan ons lot Christus maakte men ook uit voor een verbreider van het slecht ge loof. Zoowel als Siske Fiks en de Mossel man veel beschimpingen kan verdragén zoöwel kunnen de Vijf Ezels er van hem onderstaan, en zoo goed kunnen ook de roode bedriegers en slimmerikken nog al veel hooren Werklieden, ge weet het dus de Roomsch-Kathoüeken blijven onze beste vrienden, maar laten we ze dan stilletjes en geiust leven Kijkt, ze beloven ons den Hemel, maar gaat dan toch de lek kere eetmalen en de feestjes van die hee ren niet stoten Neen, dat moogt ge niet meer doen Geduld moet ge hebben, een weinig geduld Wat is het leven hier toch op deze aarde Dat is nog niet het hon derdste deel van één sekonde, vergeleken bij het Eeuwig Leven Ziet eens als ge nu braaf zijt, als ge geen slecht spreekt of schrijft over uw oatroon, als ge tevreden zijt met het loon, dat ge van hem ont vangt, dan zijt ge hierna voor eeuwig ge lukkig dan moogt ge u verheugen in het Hemelsche Rijk Geduld, vriendjes, braaf zijn dan zijt ge lieve kindertjes Niet kijven, gehoorzaam zijn en onderworpen, en roept altijd voor uw geest den lijdenden Christus, struikelende onder zijn zwaar kruis, want de Roomsch-Katholieken durven dat niet aan hun rijk gedekte tafels. AAN DE GREVE. Gezien uw artikel (openbare bekentenis) verschenen in Klokke Roeland van Zondag II. waarin ge onzen vriend Anseeie op eene schandalige wijze aanvalt, tracht ge tevens mijn vriend die van de deputatie deel maakte, in een slecht daglicht te stellen. Zulks laat ik niet voorbij gaan zonder u daarop een kort antwoord te geven. Gij waart met ons op bet fabriek, den Maan dag 17 dezer, toen de nieuwe voorwaarden der contenues zijn besproken, na dat de be middelaars van hel bureel der heeren zijn ge komen, met het voorstel waaraan de meisjes nu werken. Allen waren het eens de katholieke meisjes, (MM. De Greve en Eylenbosch .inbegrepen) dat bet 't beste voorstel was die er reeds gedaan werd, om eene oplossing aan het geschil der contenues te brengen. I»e Greve, ge zult hel u toch wel herinne ren, wanneer de bemiddelaars terug bij de Heeren waren, met de dagorde door de depu tatie voorloopig aangenomen, dat wij te zamen hebben gesproken over de nieuwe conditiën en gij daar wel mede tevreden waart, door dat er niet meer op te denken was, met de oude .werkwijze, het werk nog te kunnen hernemen. Van waar komt dit verschil nu met uwe woor den en handelwijze tijdens de onderhandeling en wat gij nu schrijft Dat wij, socialistische werklieden, samen geknord hebben over het nieuwe stelsel, bij •het verlaten van het fabriek, zijn leugens Zeker hebbenwij daar voorts over gesproken, zooals gij en de katholieke meisjes gedaan hebt. De bemiddelaars waren alle drie te zamen een einde voor ons en kunnen dus niets ge hoord hebben var: wat wij samen zegden dus eene nieuwe leugen die gij schrijft, als zouden de bemiddelaars ons zoogezegd geknor gehoord hebben Zijn wij mede gegaan o... te eten, het is even waar dat De Greve un i ons en de drie bemiddelaars beeft aan tafel gezeten. Is fte Greve vergeten dat hij ons den Woens dag, op den Tragel. gevraagd heeft of wij mede gingen om te eten Op uwen buik trom melende, hebt gij ons verscheidene malen gezegd, dat gij hem zoudt gaan deugd doen, (fijn hé en nu zoudt gij ons, dat, als een verwijt in 't gezicht slingeren. Anseeie heeft ons niet gevraagd, zooals gij schrijft, om met de contenues-meisjes te spre ken voor de vergadering, maar wel, omdat er weinigen lijd te verliezen was, en de be middelaars ia te lichten voor wat zij nog kon den noodig hebben, over de vraag van den algemeenen opslag, waar de bemiddelaars des middags moesten over spreken. Datis de reden waarom wij bij de bemiddelaars gebleven zijn. tin wat De Greve zegt zijn eenvoudig leu gens, die hij gebruikt, om zoodoende ons hatelijk te maken, bij onze mede werkgezel len. Wil De Greve de werklieden tegen ons opjagen, welnu jongen, wij zijn daar geheel gerust in. De arbeiders kennen ons, dat is voldoende, en al uwe vuige verdachtmakin gen zullen legen u keeren. Waarlijk, ik had nooit gedacht dat De Greve lot zulke lage middels zijn toevlucht zou genomen hebben, om werkjongens te be vuilen F. STERFGEVAL. Donderdag namiddag, om 4 uren, heeft de begraving plaats gehad van ons aller vriend en medewerker Jan Marcel Een groot getal vrienden had er aan ge houden van hem te vergezellen tot aan zijne laatste rustplaats. Jan Marcel, was sedert 1896, Bestuur der der Socialistische Tooneel-maat- sghappij Kunst, Licht en Vrijheid, waar hij soms na eene lange dagtaak zijne vrije uren besteedde, tot het aanleeren dei- kunst. In 1899 was Jan de kandidaat der Werklieden-partij voor de gemeente-kie zing, waar de socialisten, liberalen en christene demokraten in verbond streden. Zijne talrijke familie verliest in hem een goede Vader. De Werklieden-partij van Aalst in hem een brave socialist. Errata. In het antwoord van gezel Anseeie verleden Zondag verschenen, verscheen, tweede blad, tweede kolom, ne alinea alleen De Greve verklaarde dat zulks niet mocht gedaan worden. Lees Allen en ook De Greve ver klaarden dat zulks niet mocht gedaan worden. »s ANNONCEN Rechterlijke i tr. per regel. Reklamen 20 centiemen per regel. Annoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel. Andere annoncen worden opgenomen met akkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure, ingezonden worden. RE DA KT IE EN ADMINISTRATIE Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moeten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 maandenir. 0,40 6 0,75 Een jaar i,5o Buiten Belgi it Een jaar ,4,00 Men abonneert zich op alle postbureelen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1907 | | pagina 1