Al» er ooit in een bestuur onrecht wordt
gepleegd, als men in een bestuur schanddaden
kan bestaligen dan is het wel in 't Bestuur
van Weldadigheid,
Ge kent allen den fameuzen sehamelen
armen beter gekend onder den naam van
rijken armen
Welnu, dit is eene soort rijke menschen,
die men hejpt, niet met een broodje, maar
met groole sommen geld en tiie hen maande
lijks worden ten huize gebracht
De armen mogen met een broodje onder
den arm, onder de oogen van 't publiek naar
huis trekken, terwijl men die rijke jufvrouwen
die het geld van den armen heipen opeten,
zelfs bij naam niet mag kennen.
En de Weezen huizen
Voor de Weezenjongens
is het insgelijks noodzak; lijk dat er verandering
ge: racbt wordt.
EN NU DE GESTICHTEN
Wij eischen hervormingen in 't onderwijs
u
En wat verstaan wij door
SCHOOLCANTIENEN 1
Stelselmatige weigering.
MINIMUM VAN DAGLOON.
Ope n ba re A a nbesed i ngen
in alles en voor alles, is onze leus, en is ook
het dichtst bij de rechtvaardigheid.
Tharis zien wij alle werk, alle leveringen,
alle benoodigheden, gegeven worden aan
vriendjes en kozijntjes.
De belangen van de stad, van de inwoners
in 't algemeen worden van kerit gezet,om door
de katholieke bakkers duur brood te laten
leveren,aan 't Armbureel, dit ten nadeele van
de behoeftigen.
Alle leveringen van drukwerk worden aan
de vriendjes eenvoudig weg toegekend, den
prijs komt niet in aanmerking, en zoo is het
dat wii aan Sieur Van de Putte, den fameuzen
drukker der kiezerslijsten een cadeauken zagen
schenken van 8000 franken, want de gebroe
ders Boeykens hadden den Baad aangeboden
dit zelfde te doen voor zoo eene som min.
Hier was nu de plicht de openbare aanbe
steding te doen voor dit werk, om zooveel
mogelijk voor de stad profijt te doen. Neen,
dari was er gevaar voer M. Van de Putte dit
werk niet te hebben, in alle geval toch zoo
peperduur niet te worden betaald, en dat
mocht niet, hij immers een hunner vriendjes.
En om u nog een beter bewijs te geven,
hoe men met de centen van Jan en alleman
omspringt, wil ik er nog bijvoegen, dat een
gewezen drukker een werk kreeg van de stad;
dien man deedtzijn werk vervaardigen bij de
gebroeders Boeykens en toen hij de rekening
aan de stad bestelde, had hij voor dit klein
werkje niet min dan een 22 tal franken meer
gerekend.
De rekeningen die de katholieke Ieveraia-
ciers door de stad worden betaald zijn schrik
kelijk verzwaard, en dat ailes moet door 't al
gemeen, door al de inwoners worden ver
goed
Wanneer wij n« zien dat wij geene vertegen
woordiging hebben in de besturen der muziek-
teeken- en nijverheidsschool, dat die scholen
veel zeuden moeten verbeteren, dan moeten
wij er voor zorgen, in die besturen te treden.
Wanneer wij nu samenvatten en zien dat
in de volgende besturen als Werkeloozen-
WÊÊfaaiaÊKiuiiMÊtBumm ssw
Moeien bier «eene veranderingen aan toege
bracht worden Wel zeker, want is er een groo-
ter gevang dan het meisjeswcezenhuis
Hiei zei ten de ai me kit.deien den voet. binnen
om tor bun eet. en twintigsie jaai nooit een voet
in moeders- of vadershuis meer te zetten of in
dit van een familielid.
De kindei en worden er opgekweekt geheel
buiten de weield bij het doen éener wandeling,
bij renen uitstap in de s'ad, he; hoold niet ge
recht,gee., goeden dag gezegd aan dezen of genen
bloedverwant of bij uwe •ehuiskomst wordt ge
gestratt
En dï.ii nog zijn die uitstapjes, die wandelin
gen nog zoo zelden
Is het onderwijs der kinderen voldoende
Neen Hebben zij de i.oodige kennissen opge
daan om, bij he' verlaten van het gesticht, (lef
tig hun brood te veioienOn Neen
De kinderen kunnen niets van tie wereld,niets
van dege'.'men die hen omringen en meermalen
gelieun bet dat zij,pas het gesticht veilaten heb
bende, in 't ongeluk zijn.
Deze kindetet) een stiel laten leeren buiten hol
gestich tusschën aiiueie meisjes, zou hun in
staat stellen hun eene deftige t>ioodwinning te
bezorgen hun gevang zou zoo doodsch, zoo
e, ito ig. zoo vervt lend niet zijn en zij zouden
meer beschut zijn P-gen de wereidsche gevaren.
Waarom de kinderen niet voorts laten leeren
wanneer zij aanleg tuonen
Waarom mogen zij r.iet van de studiebeurzen
genieten, zooals dit vroeger liet geval was
Mot ten die ongelukkige schapen dan eeuwig
gedoemd zijn om ongelukkig te wezen? Waarom
moeten die kir.deien die vader of moeder van in
hum o prilste jeugd hebben verloren dan eeuwig
verstoken b ijven van alle hoogcre on1 wikkeling
dat ben in staat kan stellen eene goede brood
winning te werven
Wie zegt er ons dat er ook geene uitnemende
leerlingen kunnen kornen uit den schoot onzer
Weezer,gestichten
In Brugge, in Luik zijn er wel prijzen van
Rome behaaid door weesjongens waarom zou
dit in Arlst met kunnen gebeuren
Het is de plicht der oudeis te zorgen dat hun
ne kinderen een goed ambacht kennen, wel zijn
geleerd, om hun degelijk door de wereld te laten
komen Is dit dan niet de plicht van ons katho
liek bestuur
Het leven dier kinderen moet zoo aangenaam
mogelijk gemaakt woiden, altijd binnen de palen
der zedelijkheid blijvende.
Voldoen de oude mannen- en oude vrouwen
huizen onze bevolking
Neen, eerst en vooral er heerscht geene vrij
heid genoeg.de ouderlingen moeten te veel opge
sloten zitten, hunne behandeling laat te wen-
schen zij ontvangen geen centiem zondagpiee
en mogen te weinig uitgaan.
Werpen wij een oogslag op de werkingen
onzer vrienden in Leuven en ge zult verbaasd
staan.
Hier in Aalst mogen de oude mannen maar
twee maal ter week uitgaan, dit is den donderdag
en zondag achtermiddag en dan nog enkel van
i ure nanoen tot 7 ure 's avonds in den Zomer
an tot 5 ure in den winter.
De oude vrouwen mogen enkel alle veertien
dagen uitgaan, den dinsdag.
Is dit niet schandalig
Waarom mogen die mensrhen niet.alle dagen
uitgaan zooals in Leuven
Paar zijn de oudedingen vrij van 's moruens
9 1/2 ure tot 11 1/2 ure en vr.n 2 tot 8 ure des
avonds. Pes zondags tot 9 ure en bij aanvraag,
voor d. eene of andere feestelijkheid, krijgen zij
verlof voor geheel den nacht.
Waarom moet het rei blijf der ouderlingen
een «evang voor hen zijn. waar men dan nog
gedu.ig straft voor eene nietigheid
en zijn deze er niet noodig
Wei pt een oogslag op de stadsscholen, ziet
naar het getal leeilingen, ziet naar het getal
klassen en ge zult beschaamd staan zoo het on-
dei wijs te laten vervallen.
Wij Hebben in Aalst 3 gemeentescholen aij
teller, 19 klassen en bevatten te samen 1150 leer
lingen
Er zijn daarenboven 8 aangenomen,- scholen,
met 46 klassen en 2208 leerlingen.
Voor de aangen-imene scholen zijn er maar 48
leerlingen per klas, terwijl er voor de gemeente
scholen 61 zijn. Ln vergeet nu niet dat dit
gemiddeld is gerekend,want in de gemeentescho
len zijn er klassen dte meer dan 100 leeilingen
tellen.
Is hier onderwijs aan geven mogelijk
In 't geheel niet, maar weet ge wat r»en er
beoogt
Men zoekt de ontvolking der gemeentescholen
door ne kinderen er als haringen 111 eene ton op
te sluiten; men bouwt er geene klassen bij,terwijl
tnen in cie aangenomene scholen er maar gedu
rig bijbouwt.
Degelijk onderwijs geven aan zoo eene bevolk
te klas is geheel onmogelijk, enkel kan zoo eene
onderwijzeres of onderwijzer oppasser der hin
deren zijn.
Daarom eischen wij Verdubbeling' van
het onderwijzend personeel, meer klas
sen en deze gezond en groot.
Niet zooals de katholieken die aan een gedeel
te kindeien in de bewaarscholen des middags
eene te'loor pap of soep geven en daatmede al
Neer, vrienden, wij willen een volledig en
smakelijk noenmaal voor de kinderen zooals de
socialisten in Leuven reeds hebber, lot stand
gebracht en dit noenmaal bestaat aldaar uit
Den Maandag. Boui'lon, brood, aardappe
len, ossenvleescli (bouiliie) met sr.ijboonen.
Den Dinsdag. Gioenselsoep, gestoofde
karbonnaden, b*ood en aardappelen.
Den Woensdag. Gioenselsoep, schapen-
vleesch met witte boontjes,brood en aardappels.
Den Dcndeidag. Erwtensoep, gestoofde
karbonnaden, brood en aardappels.
Den Vrijdag. Groenselsoep en rijstpap.
Den Zaterdag. Groenselsoep, worsten (trip
pen) met wortels, biood en aardappels.
Welk verschil met het noenmaal dat men
hier de kleintjes geeft I
En denkt nu niet vrienden, dat men hier
voor zulke groote sommen geld noodig heeft,
neen, want het g -ed en smakelijk noenmaal
dat men de kinderen in Leuven opdient kost
nog geen 12,000 franken terwijl hier de
pap en de soep der bewaarscholen 6000 fran
ken per jaar opslorpt.
In Leuven nemen er dagelijks 1000 kinders
deel aan dit noenmaal en in Aalst 1210.
In Leuven beginnen de schoolcantienen op
ic November en eindigen met Pascheh.
Meermalen bebben wij reeds aangevraagd om
een concert te mogen spelen op den kiosk ter
Groote Markt, om 't Stadsschouwburg te mogen
gebruiken en nooit wordt ons die toelating ver
leend, zelfs als onze aanvraag een edel doel
omvat, zooals het nog onlangs gebeurde in de
Groote werkstaking, wanneer ons muziekkorps,
on'zen tooneei- en kindergroep eene goede ont
vangst meende te doen voor de moedige strijders
van den Tragel.
We.lnu, omdat de katholieke partij de meer
derheid uitmaakt, ornaat zij misbruik makende
van hare macht, aangevuurd door een hevigeii
haat, tegen alles wat de werkende klas aanbe
langt en voordeelig is, daarom wordt er ons
niets van dit alles toegestaan.
Nu is het de Jonge Garde die met onze
centen gesubsidieerd wordt, en dan zouden er
alle muzieken van genieten.
Het zelfde is met onzen Ziekenbond. Nu
zijn het ook de katholieke Ziekenbonden die
subsidiln ontvergen, en geen enkelen anderen
geniet eene duit.
De Socialisten zijn sedert hun ontstaan
1 stiijdvaardig voor de toepassing van minimum
van dagloon en maximum van weikuren, eeist
en vooral aan de werken van de gemeente, de
provincie en den staat, in Aalst hebben de dom
pers dit in de lastencohieien geschieven, ma.,r
van de toepassing boort men niets.
Ziet naar de werklieden van den R-inigheids-
dienst. Het minimumloon is voor hen bepaald,
.maar de werklieden krijgen het niet, zij mogen
zich tevreden stellen, met hun loon aan te vul
len, met het bijeen houden en zoeken vun been
deren en vodden. Deze menschen hun loon
hangt af, van den goeden wil eer l uigeisen
werklieden, want hun iocs:; vei hoogt naarmate
zij vodden vinden.
En onze katholieke burgervadei s weten dit,
en loch laten zij dit gebeuren, omdat den aanne
mer een hunner vriendjes is.
Wij, Wtrklieder.paitij, sirijder, ook voor ver
hooging ran loon, omdat een behoorlijk loon
den werkman moet woiden betaald. Om tot daar
te geraken is er veel te doen, maar toch is het
noodig dat een Gemeentebestuur het voorbeeld
geve
Welnu onze stadsbestuurders doen het tegen-
overgestelde. De staatswerklieden-, wo.den hon-
gerloonen betaald en moeten daarenboven vele
uren werken het postje var. poütie-agent is
verie ran benijdenswaardigvoor een klein loon
zijn zij bovendien nog verplicht 'in dienst te zijn
der k .tholieke partij.
Wij werklieden zijn verplicht het onze bij te
brengen om dien erbarmelijken toestand te doen
ophouden; een agent is een bediende der ge
meente, der inwoners in 't algemeen, eti evenals
wij voor een goed familieioon strijden voor de
werklieden, voor onze klasse in 't algemeen, zoo
ook moeten wij strijden tot het bekomen van een
goed loon v, or de agenten van politie en andere
stadsb'edienden. Dit bekomen wij i#et een demo
cratisch bestuur, waaraan wij onze medehulp,
onzen steun zouden verieenen.