In de Armenkamer. tie kunt denken, hoe het spoedig gedaan was, met die weduwe z'had immers de waar heid gezegd. En nu komt men de stemmen bedelen, van al die arme menschen, die men onrecht streeks den onderstand ontneemt, ten bate van enkele goede vriendjes. Werklieden herinnert u,dat het op last der katholieken was, dat een onzer meisjes is ver volgd geworden, om ten tijde der staking om halingen te hebben gedaan, voor de hongerige vrouwen en kinder en,terwijl men dien zelfden dag toeliet, dat men van huis tot huis met opent schalen ging bedelen, voor de machtige rijke kerk, waar alles is, in overvloed. Werklieden onthoudt dat het de katholieken ■waren, die de gedwongene stakers van den Tragel den onderstand hebben geweigerd, van het Stedelijke Werkeloozenfonds, terwijl men hem vroeger zei] aan KATHOLIEKE STAKERS heeft geschonken. Herinnert u, dat men op 't Armbureel ook een werkcoupon heeft geweigerd,aan hen die den moed bezaten om naar 't Walenland hun brood te gaan zoeken. Vergeet niet, dat men ons de toelating heeft geweigerd om met onze muzikanten op de hoeken der straten te spelen, en omhalin gen tc doen voor de stakers. Kiosk en stadsschouwburg wierden ons niet afgestaan om concerten te spelen ten voordeele der stakers. Waarom al die weigeringen en vervolgin gen, wanneer de katholieken er nu op boffen, goed te hebben geholpen in de staking Enkel omdat zij dachten, de socialisten van alle hulpmiddelen te kunnen berooven en hen den strijd te doen opgeven. Enkel omdat zij zochten naar de verdel ging onzer syndicaten, om aldus de fabri kanten vrij spel te leverenmet hunne werk lieden te handelen volgens hun goeddunken. Wie was het die als machinist zich leen de om de proef te kunnen doen, in de Filature ei Filteries reünies, proef die geschiedde zonder de minste spraak van algemeenen opslag DEN VOORZITTER VAN HET SYNDICAAT DER DOMPERS VAN HOF STA DE. Wie stemde bijna in bloc tegen den alge meenen opslag De dompers Zijn dit geene klare bewijzen, dat ze met kracht tegen de werklieden hebben gewerkt En zulke eeuwige gezworene vijanden, komen onze stem bedelen Nooitnooit, voor die volksverraders. Stemmen onder Nummer j, en vooral niel panacheeren, want als zij 3 mannen gekozen hebben behouden zij de meerderheid. Dus van boven gedopt op de lijst N" 1. Mag een socialist zich onthouden Dit is eene vraag, partijgenooten, die wij,wil moeten het bekennen,in den tegen- woordigen kiestijd met een beslist NEEN moeten beantwoorden. Jaren lang strijden wij voor ons pro gramma, helaas zonder uitslag maar nu dat er kans is verscheidene punten van hetzelfde te zien verwezenlijken door de liberalen, kan of mag geen enkele er zich tegen kanten of stemmen, of hij is de naam van socialist niet waardig. Wie is het die het schandig meervoudig stemrecht ingevoerd heeft, dat aan ons werkers, voortbrengers van alles, ééne stem geeft en aan een rijke vier De kle rikalen. Wie zegt dat een werkman maar ver standig is om op SOjarigen ouderdom een gemeenteraadslid van Mespelare of Welle te kiezen De klerikalen. Wie sluit de socialisten buiten in ons stadsbestuur De klerikalen, door het toe passen eener slechte evenredige vertegen woordiging. Wie zijn de vijanden van het noodzake lijk verplichtend onderwijs? De klerikalen omdat zij dan het volk niet meer dom kunnen houden en zij maar al te goed weten dat een geleerd volk verloren gaat voor alle fanatisme en zijne waarde als mensch leert begrijpen. Op dus, gezellen, dat de 20 October de dag der vergelding weze voor al het slecht dat de klerikalen tegen onze wer kersklasse gepleegd hebben. Gee ne onthoudingen, want een socialist die zich onthoudt is een man die de roede kust welke hem geeselt. Tegen de klerika len moet ons aller ordewoord wezen Zondag aanstaande tegen de dompers, partijgenooten, als protest voor al hunne gal en hunne laffe verdachtmakingen die zij uitspuwen tegen uwe leiders. Nu is werkersliefde al scheering en in slag bij die klerikale jannen. In al hun kiespapieren doen zij nu 3o duizend fran ken dansen, die zij zouden gegeven hebben aan de werkstakers van den Tragel. (Zoo leeren de ketters, maar zij dolen). Wij weten dat die som aan de werksta kers niet uitgedeeld is, en na de kiezing zal het mogelijk wel uitkomen wat er mede gebeurd is. Maar spreekt ons liever eens van het fameus manifest, dat onzen zeer katholie ken burgemeester doen aanplakken heeft, hetwelk de werklieden aanspoorde het werk te hervatten zonder loonsverhooging. Ah, brave Teeren, gij zijt de vrienden van den werkman, die woorden zouden moeten branden op uwe lippen. Is het om uwe liefde voor de stadswerk- lieden te betoonen dat gij hen in den Zomer voor 12 uren werkens nog geene 2 franken daags betaald en in den Winter 8 fr. is dit soms omdat het leven dan duurder is Is het misschien uit pure liefde voor zijne werklieden dat gij den aannemer van den reinigheidsdienst niet verplicht het minimum van dagloon te betalen Ja, gij zijt in schijn werkmansvrienden, omdat gij daarmede nog eenige kortzich tige werklieden kunt bij den neus leiden om ze voor u te doen stemmen O brave goede vrienden van het werk volk, wat kunt gij huichelen als het in uw kraam te pas komt. Was het soms niet in eene vlaag van werkersliefde, dat een van uwe betaalde kieskribbelaars, in een uwer vuile kiesbladen de Antwerpsche stakende dokwerkers bestempelde, met den naam van petroleurs of brandstichters. Het is met uwe werkersliefde, juist ge lijk met den godsdienst, beiden gebruikt gij het enkel om uw waggelend kraam recht te houden. De godsdienst is bij u den loekkeman, die moet dienen om de goedzakkige menschen voor u te doen kiezen. Al wie niet goedsmoedig in het kleri kaal gareel loopen zijn hellewichten, franc- macons, godsloochenaars en nog al maar aan de punten uit den godsdienst die u niet ten profijfce komen, vaagt gij vierkant uw botten. Laat eens bij voorbeeld aan de kiezers onzer stad weten, hoeveel uwer kandida ten er zijn die de encycliek van Leo XIII volgen, die zegt, dat een werkman moet genoeg winnen, om deftig door de wereld te komen. Laat eens de namen der katholieke drij vers kennen, die de leering volgen van Jesus, den armen Nazareër, die nog geen steen had om zijn hoofd op neer te leg gen. Uw meester Christus zegde immers, mijn rijk is van deze wereld niet. De arme timmermanszoon die verfoeide toch het aardsche slijk (goud) niet waar. En gij droomt van duiveikens enkel bij het ge dacht, dat gij niet meer baas zult kunnen spelen, over de stads-of geldkas van ons allen. O allerkristelijkste zielen, moest Jesus nog terugkomen, hij zou u voorzeker weg jagen gelijk vroeger de Farizeërs, hij zou u voorzeker en met recht toeroepen hui chelaars, gij gebruikt enkel mijne leer, die gij schandelijk misvormt om uwen politieken winkel te doen draaien, enkel ten bate van uwen gelddorst. C. C. Stemmen tegen de dompers moet het ordewoord zijn, wantzij zijn onze stem niet waardig. De socialisten zijn van die soort volk, reeds zoolang miskend en ver- stooten. Om half twee 's middags staat eenen groep van i5 a 20 vrouwen, in de Kapellestraat, aan het Armbureel. Araelie. 't Zal vandaag weêr wat zijn, ik heb gehoord dat het weeral allemaal brood zal zijn van den bakker van achter den hoek. Mina. Dat ik déi wist, 'k zou goesting hebben van 't niet aan te pakken 'k Heb het daar over veertien dagen eens gehad, 't was juist of't gemaakt was van zagemeel. Arnelie. Dat het van zagemeel gemaakt was, mensch, dan zou het misschien zoo ver duft niet rieken, gelijk ais nu. Omdat wij dat hier voor niel moeten krijgen, peizen ze dat dien bucht al goed genoeg is voor ons Roze. Ah podomme, voor niet. krijgen, wie is 't die ons dat geeft Daar is daar geen eenen die iets uil zijnen zak geeft, want dat komt allemaal uit de sladskas, waar dat alle man in betaald. Amelie. Dan zou 'k wel eens willen weten wal plezier dat die herteirelters er in vinden om ons met zulk slecht brood naar huis te zenden. Roze. Wat plezier dal z'ec toch in vin den Wel die mannen peizen dat het wel ge noeg is voor 'nen armen mensch. Zie, dat ik een mannemensch ware, ik zou wel helpen om die mannen te rempheeeren. Mina. Och schaap, daar is niets aan te doen. Roze. Niets aan te doen 'k Zou jan- domme zeker alle man aanwakkeren om als 't kiezing is, voor 't werkvolk te stemmen En als allemaal die rijke katholieke sloebers uit den gemeenteraad en van 't stadhuis zou den gekegeld zijn, dan zou het niet lang meer duren of er zou verandering komen Amelie. Ach, maar zwijgt al Raze Als 't mijnheer hoort, dan zijl gij uw troksken nog kwijt Roze. Dat ze 't mij afpakken passeerde jaar dezen tijd trok ik nog 2 brooden en 'nen halven frank, nu hebben ze mijnen balven frank afgetrokken en mij vier braoden gege ven om aan hunne vrienden die bakker zijn, het plezier te doen van hunne pellen en «p- vaagsel te kunnen verbakken. Ik zit daar met vier kinderen en mijnen vent is 'nen wever bij den Neyer, 'k moet u met zeggen wat dat hij verdient. Ilewel als 't

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1907 | | pagina 3