RESTITUTIE. EEN EN ANDEll. PHILE POORE. De ?/insten der garenfabrieken. Prijskamp met de Jaskaart. geschrijf der socialisten, waar men manhaftig moet strijden. Paf poef zegt er maar bij dat er de tarieven van weg vliegen, omdat de wevers twee jaar in plaats van twee maanden zouden moeten vrachten, om dan nog niets te weten, wat er van al dat werk van 3 dompers vereenigingen is te rechte gekomen. Of de wevers zullen gelachen hebben als zij dit hoorden, om daarna te vloeken, omdat zij verplicht waren van zulke bonden te moeten deelmaken, op straf van werkeloos gesteld te worden. t Ziet er mij daar lief uit, zegden de wevers. p Op 1 December hield de maatschappij J en P. Coats, limited garen fabrikanten, hare alge- meene vergadering in Glasgow. De bestuur ders kondigden aan, dat de winsten voor het jaar beloopen tot 76,403,125 franken. De driemaar,dolijksche dividende is gebracht van i,25 frank op i,85 fr. Ret is diezelfde maatschappij die gedurende drie maanden eene geringe loonsvermeerde- ring aan hare ongelukkige uitgebuite garen makers van Aalst weigerde. Door vereeniging der Paisleysche garenma kers met o ie van Aalst en Ninove, zal dien toestand wel verbeteren. Onderhandelingen in dien zin zijn reeds aangeknoopt. g Geef den keizer, wat den keizer toekomt Ziedaar wat het Evangelie leert van den H. Mattheus, en wat de christenen, en in de eerste plaats de katholieken, die zich christen noemen, zouden dienen te volgen. Restitutie doen, is teruggeven wat men door de een of andere omstandigheid, niet heeft kunnen vereffenen. Bijvoorbeeld iemand doet zaken, en lukt niet al te wel met den besten wil van den wereld komt hij niet rond, kan zijne schuld- eischers niet vereffenen, slaat op het punt bankroet te gaan maar komt eindelijk overeen met zijne leveraars,en hij betaalt een gedeelte, bijvoorbeeld 40 per honderd, dit wil zeggen,' dat hij van iedere 100 franken schuld, hij er 40 betaalt hij blijft een eerlijk man in de commerce-wereld Doch voor God, blijft dien handelaar altijd 60 per honderd schuldig, aan al dezen die hij nu met 40 heeft tevreden gesteld. (Zeggen wij hier lusschen haakjes, dat men in Aalst zeer vele handelaars vindt, die voor geven niet te kunnen betalen, maar feitelijk handelen zooals hierboven is beschreven, om geld, veel geld te winnen). Wij vragen ons nu af zijn dezen die nu in den handel eene overeenkomst sluiten, en al dus 60 per honderd boni maken, niet ver plicht later, wanneer zij met dit geld, goeden vooruitgang doen, hunnen achterstel van vroe ger te betalen Ik zeg ja, of zooniet komt men op tegen de leer van Chrisius, daar waar zij zegt Gij hebt het goed van een ander gebruikt, verbrand of verkwist, gij zijt gehou den tot de herstelling van de geiedene schade Welnu in de katholieke partij van Aalst zijn er, die meermalen zoo eene overeenkomst hebben gesloten, niet zoo zeer uit gebrek, maar meer uit bedrieglijken aard en die nu tegenwoordig heel rijke heden zijn. Die rijke katholieken hebben met dit geld, geestelijken gevormd, en het gansche gezin, is door en door christelijk en bovendien goed gezien en geacht.in de katholieke partij. Andere katholieken hebben dit spelletje door hun vader zien doen, hebben geörfd wat bij door dit oaeetlijk middel had gewonnen, i dus zouden op hun geweten niet mogen wil len, dat zij, in welstellenden toestand, niet vereffenen dat wat hun vader schuldig is ge bleven. Nogtbans al die mannen worden in de katholieke partij geacht, voeren er het hooge woord, geven zich uit als biave, christelijke menschen, staan den godsdienst voor en zou den voor 't geloof alles doen Maar restitutie doen, dat niet, het*geloof, den godsdienst, niets is bij machte hen in hun zak te doen tasten, om weer te geven, dat wat hun niet eerlijk toebehoort. Wel godsdienstig, wel christenen, maar niet zoover. Hoevelen die aan 't hoofd der katholieke partij staan, verkeeren in dit geval niet Hun getal is niet gering. En zeggen, dat de katholieke partij er zich op roemt, de partij te zijn van eerlijke chrislene lieden Godsdienst, christelijkheid, dit alles is goed, voor de domme arme massa, die zich hierdoor beter laat pluimen, en om den tuin leiden. t Goud is den God der katholieken, een goed, onbezorgd en onbekommerd leven hier op aarde is hun hemel, en de rest laten zij voor de snullen. Wie dit niet ziet is steke blind. La dernière Heure opent een inschrij- vingslijst om te beletten dat de juweelen van de dochter van onzen koning, door hare schuld- eischers in 't openbaar zouden verkocht worden. Hiertoe is er 40 duizend franken noodig. La Dernière Heure kan dien inschrijvings- iijst openen, meer in de overtuiging, dat het hiermede een kaakslag toebrengt aan den koning, die in eens 30 milüoen weet weg te plaatsen om zijne twee onwettige kinderen gelukkig te ma ken, en die geen 40 duizend franken over heeft, van zijne wettige dochter, waardoor hij zou kunnen beletten, dat de juweelen zijner eigene vrouw, geërfd door zijne dochter, onder veiling worden gebracht. Maar toch zagen wij liever, een inschrijvings- lijst openen in de burgfcsbladen. voor de uitge stotene huidevetters van Verviers. In alle geval, wij zeggen tot onze vrienden geeft liever een kluit voor uwe strijdende broe. ders, dan om de schulden van eene verkwister te helpen betalen, zooals deze princes in kwestie. Den Uil moet schaamtevrij zijn, of hij zou niet willen gekozen worden, met een kiezerslijst samengesteld zooals dezen, die heden dienst doet voor de verkiezing van een Nijverheidshoofd. Op 409 ingeschrevene kiezers zijn er 206 die niet gepatenteerd zijn, eerste vereischte om als patroon kunnen aanzien te worden Wanneer men geen patent betaald om met gasten te werken, kan men toch niet officieel als patroon aanzien worden. Welnu een oogslag werpende op de kiezerslijst is voldoende om u te overtuigen. Zoo zien wij al de apothekers op de lijst voor komen, als spruitwaterfabrikanten, en geen enkelen fabrikeert ze het is Van Cutsem Eduard die ze maakt en levert aan al de apot hekers, maar vergeet het niet Van Cutsem is niet ingeschreven als kiezer, hij nochtans den echten fabrkant. Als ge bedenkt dat onzen Heer Burgemeester, met zijne drie zonen Michel, Othon en Stanislas ingeschreven staan als kiezers, en dat het den Burgemeester alleen is, die voor werkvolk be taalt, dan vraagt men zich af, waar de verval- sching der kiezerslijsten zal eindigen, wanneer het hoofd van de stad er zich plichtig aan maakt door zijne drie zonen er zonder recht to do n 00 inschrijven. Zoo zien wij ook Jantje Troch uit de Zout- straat op de lijst als koffi ebrand er Dezen heeft hiervooi nooit patent gehad, ea is nog veel min gepatenteerd als met gastea welkende. Als men nu op zoo eene wijze stem recht verleend aan Jantje Troch als kofiiebran- der, dan vraagt men zich af, waarom men ook de klokluiders geen stemrecht geeft als patroon. Zoo ook hebben wij schaapherders die inge schreven staan als fabrikant wolbereidor!?!.... Ik vraag het u Als men nu schaaphei ders als patroon hunnerschapen zeker op den lijst begint te brengen, waar gaat het er naartoe 1 En zoo is het gestadig, gestadig. Is het dan te verwonderen dat het een Uil is, die door zulk kiezerskorps wilt gekozen worden? En zeggen dat het al christelijke menschen zijn, die buiten alle wettig recht ingeschreven zijn, en van die stem hun onrechtvaardig toege kend, gebruik zullen maken 't Is proper, deftig, maar toch ook godsdienstig. Alle eerlijke en deftige kiezers, die opkomen tegen zooveel on recht en kiesbedrog zullen stem men tegen den Uil en voor Boey- kens Gustaaf, onder N0 2. A.ls Boeykens Gustaaf meer dan SO stemmen op zijn naam kan vereenigendan mogen wij triomf vierenen den Uil aan zien als geklopt. Het anti-clerikaal congres dat ge houden wordt te Brussel op 25 en 26 Decem ber aanstaande, belooft buitengewoon te luk ken. Het doel hiervan is allerprachtigstimmers de beste middelen zoeken om ons hatelijk kat holiek gouvernement omver te werpen, dat stelselmatig handelt tegen de belangen van het arbeidende volk, is een zeer mooi werk. Geen enkele oppositiegroep zou mogen na laten afgevaardigden te sturen. Het ware wenschelijk dat er van dit congres een ordewoord uitging, en namelijk Het kartel der oppositie-partijen beve lend, en de mseiëlijkheden die er zouden kunnen ontstaan, hetzij door 't getal kandida ten, hetzij door het bekleedeo der plaatsen, door een scheidsgerecht te vereffenen. Het mag immers niet opgaan dat er door een kleingeestig geschil, of door teveel eigenliefde voor zijne partij of dezen of genen persoon, eene overeenkomst kan beletten tot stand te komen, iets wat altijd in 't voordeel der katho lieken moet uitloopen. De goede gang van 's landszaken, de wel vaart der neeringdoeaers, onnoemelijke ver beteringen voor den arbeidenden stand hangen er van af, om voor nietigheden met elkander in ruzie te leven. Voor den oogenblik weze de kreet Leve de verlossing van het klerikale juk, en leve de noodzakelijke herziening der Grondwet, leve het Zuiver Algemeen Stemrechten de Volledige Evenredige Vertegenwoordiging één man, één stem. Hiervoor tea strijde. Op algemeene aanvraag zal dit stuk, dat verleden zondag zooveel bijral genoot, nog eens opgevoerd worden, met het nieuw blij spel De Slaapmuts. Kaarten zullen van af 22 December bij de leden aangeboden worden. Na dien datum zijn de kaarten te verkrijgen in Hand aan Hand. Prijs 30 centiemen. De prijskamp met de Jaskaart begint heden Zondag 15 december, in 't Lokaal De Roode Leeuw». Men kan zichHaten inschrijven tol 6 ureu s avonds.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1907 | | pagina 3