RESTITUTIE.
EEN EN ANDEll.
PHILE POORE.
De ?/insten der garenfabrieken.
Prijskamp met de Jaskaart.
geschrijf der socialisten, waar men manhaftig
moet strijden. Paf poef zegt er maar bij
dat er de tarieven van weg vliegen, omdat de
wevers twee jaar in plaats van twee maanden
zouden moeten vrachten, om dan nog niets te
weten, wat er van al dat werk van 3 dompers
vereenigingen is te rechte gekomen.
Of de wevers zullen gelachen hebben als zij
dit hoorden, om daarna te vloeken, omdat zij
verplicht waren van zulke bonden te moeten
deelmaken, op straf van werkeloos gesteld te
worden.
t Ziet er mij daar lief uit, zegden de
wevers. p
Op 1 December hield de maatschappij J en
P. Coats, limited garen fabrikanten, hare alge-
meene vergadering in Glasgow. De bestuur
ders kondigden aan, dat de winsten voor het
jaar beloopen tot 76,403,125 franken. De
driemaar,dolijksche dividende is gebracht van
i,25 frank op i,85 fr.
Ret is diezelfde maatschappij die gedurende
drie maanden eene geringe loonsvermeerde-
ring aan hare ongelukkige uitgebuite garen
makers van Aalst weigerde.
Door vereeniging der Paisleysche garenma
kers met o ie van Aalst en Ninove, zal dien
toestand wel verbeteren.
Onderhandelingen in dien zin zijn reeds
aangeknoopt. g
Geef den keizer, wat den keizer toekomt
Ziedaar wat het Evangelie leert van den
H. Mattheus, en wat de christenen, en in de
eerste plaats de katholieken, die zich christen
noemen, zouden dienen te volgen.
Restitutie doen, is teruggeven wat men door
de een of andere omstandigheid, niet heeft
kunnen vereffenen.
Bijvoorbeeld iemand doet zaken, en lukt
niet al te wel met den besten wil van den
wereld komt hij niet rond, kan zijne schuld-
eischers niet vereffenen, slaat op het punt
bankroet te gaan maar komt eindelijk overeen
met zijne leveraars,en hij betaalt een gedeelte,
bijvoorbeeld 40 per honderd, dit wil zeggen,'
dat hij van iedere 100 franken schuld, hij er
40 betaalt hij blijft een eerlijk man in de
commerce-wereld
Doch voor God, blijft dien handelaar altijd
60 per honderd schuldig, aan al dezen die hij
nu met 40 heeft tevreden gesteld.
(Zeggen wij hier lusschen haakjes, dat men
in Aalst zeer vele handelaars vindt, die voor
geven niet te kunnen betalen, maar feitelijk
handelen zooals hierboven is beschreven, om
geld, veel geld te winnen).
Wij vragen ons nu af zijn dezen die nu in
den handel eene overeenkomst sluiten, en al
dus 60 per honderd boni maken, niet ver
plicht later, wanneer zij met dit geld, goeden
vooruitgang doen, hunnen achterstel van vroe
ger te betalen
Ik zeg ja, of zooniet komt men op tegen de
leer van Chrisius, daar waar zij zegt Gij
hebt het goed van een ander gebruikt,
verbrand of verkwist, gij zijt gehou
den tot de herstelling van de geiedene
schade
Welnu in de katholieke partij van Aalst zijn
er, die meermalen zoo eene overeenkomst
hebben gesloten, niet zoo zeer uit gebrek,
maar meer uit bedrieglijken aard en die nu
tegenwoordig heel rijke heden zijn.
Die rijke katholieken hebben met dit geld,
geestelijken gevormd, en het gansche gezin, is
door en door christelijk en bovendien goed
gezien en geacht.in de katholieke partij.
Andere katholieken hebben dit spelletje
door hun vader zien doen, hebben geörfd wat
bij door dit oaeetlijk middel had gewonnen,
i dus zouden op hun geweten niet mogen wil
len, dat zij, in welstellenden toestand, niet
vereffenen dat wat hun vader schuldig is ge
bleven.
Nogtbans al die mannen worden in de
katholieke partij geacht, voeren er het hooge
woord, geven zich uit als biave, christelijke
menschen, staan den godsdienst voor en zou
den voor 't geloof alles doen
Maar restitutie doen, dat niet, het*geloof,
den godsdienst, niets is bij machte hen in hun
zak te doen tasten, om weer te geven, dat
wat hun niet eerlijk toebehoort.
Wel godsdienstig, wel christenen, maar niet
zoover.
Hoevelen die aan 't hoofd der katholieke
partij staan, verkeeren in dit geval niet
Hun getal is niet gering. En zeggen, dat de
katholieke partij er zich op roemt, de partij
te zijn van eerlijke chrislene lieden
Godsdienst, christelijkheid, dit alles is
goed, voor de domme arme massa, die zich
hierdoor beter laat pluimen, en om den tuin
leiden.
t Goud is den God der katholieken, een
goed, onbezorgd en onbekommerd leven hier
op aarde is hun hemel, en de rest laten zij
voor de snullen.
Wie dit niet ziet is steke blind.
La dernière Heure opent een inschrij-
vingslijst om te beletten dat de juweelen van de
dochter van onzen koning, door hare schuld-
eischers in 't openbaar zouden verkocht worden.
Hiertoe is er 40 duizend franken noodig.
La Dernière Heure kan dien inschrijvings-
iijst openen, meer in de overtuiging, dat het
hiermede een kaakslag toebrengt aan den koning,
die in eens 30 milüoen weet weg te plaatsen om
zijne twee onwettige kinderen gelukkig te ma
ken, en die geen 40 duizend franken over heeft,
van zijne wettige dochter, waardoor hij zou
kunnen beletten, dat de juweelen zijner eigene
vrouw, geërfd door zijne dochter, onder veiling
worden gebracht.
Maar toch zagen wij liever, een inschrijvings-
lijst openen in de burgfcsbladen. voor de uitge
stotene huidevetters van Verviers.
In alle geval, wij zeggen tot onze vrienden
geeft liever een kluit voor uwe strijdende broe.
ders, dan om de schulden van eene verkwister
te helpen betalen, zooals deze princes in kwestie.
Den Uil moet schaamtevrij zijn, of hij zou
niet willen gekozen worden, met een kiezerslijst
samengesteld zooals dezen, die heden dienst doet
voor de verkiezing van een Nijverheidshoofd.
Op 409 ingeschrevene kiezers zijn er 206 die
niet gepatenteerd zijn, eerste vereischte om als
patroon kunnen aanzien te worden
Wanneer men geen patent betaald om met
gasten te werken, kan men toch niet officieel als
patroon aanzien worden.
Welnu een oogslag werpende op de kiezerslijst
is voldoende om u te overtuigen.
Zoo zien wij al de apothekers op de lijst voor
komen, als spruitwaterfabrikanten, en geen
enkelen fabrikeert ze het is Van Cutsem
Eduard die ze maakt en levert aan al de apot
hekers, maar vergeet het niet Van Cutsem is
niet ingeschreven als kiezer, hij nochtans den
echten fabrkant.
Als ge bedenkt dat onzen Heer Burgemeester,
met zijne drie zonen Michel, Othon en Stanislas
ingeschreven staan als kiezers, en dat het den
Burgemeester alleen is, die voor werkvolk be
taalt, dan vraagt men zich af, waar de verval-
sching der kiezerslijsten zal eindigen, wanneer het
hoofd van de stad er zich plichtig aan maakt
door zijne drie zonen er zonder recht to do n 00
inschrijven.
Zoo zien wij ook Jantje Troch uit de Zout-
straat op de lijst als koffi ebrand er
Dezen heeft hiervooi nooit patent gehad, ea
is nog veel min gepatenteerd als met gastea
welkende. Als men nu op zoo eene wijze stem
recht verleend aan Jantje Troch als kofiiebran-
der, dan vraagt men zich af, waarom men ook
de klokluiders geen stemrecht geeft als patroon.
Zoo ook hebben wij schaapherders die inge
schreven staan als fabrikant wolbereidor!?!....
Ik vraag het u Als men nu schaaphei ders als
patroon hunnerschapen zeker op den lijst
begint te brengen, waar gaat het er naartoe 1
En zoo is het gestadig, gestadig.
Is het dan te verwonderen dat het een Uil is,
die door zulk kiezerskorps wilt gekozen worden?
En zeggen dat het al christelijke menschen
zijn, die buiten alle wettig recht ingeschreven
zijn, en van die stem hun onrechtvaardig toege
kend, gebruik zullen maken
't Is proper, deftig, maar toch ook godsdienstig.
Alle eerlijke en deftige kiezers,
die opkomen tegen zooveel on
recht en kiesbedrog zullen stem
men tegen den Uil en voor Boey-
kens Gustaaf, onder N0 2.
A.ls Boeykens Gustaaf meer
dan SO stemmen op zijn naam
kan vereenigendan mogen wij
triomf vierenen den Uil aan
zien als geklopt.
Het anti-clerikaal congres dat ge
houden wordt te Brussel op 25 en 26 Decem
ber aanstaande, belooft buitengewoon te luk
ken.
Het doel hiervan is allerprachtigstimmers
de beste middelen zoeken om ons hatelijk kat
holiek gouvernement omver te werpen, dat
stelselmatig handelt tegen de belangen van
het arbeidende volk, is een zeer mooi werk.
Geen enkele oppositiegroep zou mogen na
laten afgevaardigden te sturen.
Het ware wenschelijk dat er van dit congres
een ordewoord uitging, en namelijk Het
kartel der oppositie-partijen beve
lend, en de mseiëlijkheden die er zouden
kunnen ontstaan, hetzij door 't getal kandida
ten, hetzij door het bekleedeo der plaatsen,
door een scheidsgerecht te vereffenen.
Het mag immers niet opgaan dat er door een
kleingeestig geschil, of door teveel eigenliefde
voor zijne partij of dezen of genen persoon,
eene overeenkomst kan beletten tot stand te
komen, iets wat altijd in 't voordeel der katho
lieken moet uitloopen.
De goede gang van 's landszaken, de wel
vaart der neeringdoeaers, onnoemelijke ver
beteringen voor den arbeidenden stand hangen
er van af, om voor nietigheden met elkander
in ruzie te leven.
Voor den oogenblik weze de kreet Leve de
verlossing van het klerikale juk, en leve de
noodzakelijke herziening der Grondwet, leve
het Zuiver Algemeen Stemrechten de Volledige
Evenredige Vertegenwoordiging één man, één
stem.
Hiervoor tea strijde.
Op algemeene aanvraag zal dit stuk, dat
verleden zondag zooveel bijral genoot, nog
eens opgevoerd worden, met het nieuw blij
spel De Slaapmuts.
Kaarten zullen van af 22 December bij de
leden aangeboden worden.
Na dien datum zijn de kaarten te verkrijgen
in Hand aan Hand. Prijs 30 centiemen.
De prijskamp met de Jaskaart begint heden
Zondag 15 december, in 't Lokaal De Roode
Leeuw». Men kan zichHaten inschrijven
tol 6 ureu s avonds.