MIDDEN-BESTUUR. r r FN ANDER. Hij maakt nu den lof der gekozenen, en hij begint met M. den Uil. M. Meert wordt op zijne beurt gefiüciteerd daar het heden 30 jaar is, dat hij onafgebroken lid is van den raad. M. Eeman vraagt aan den heer Burge meester of hij geene mededeelingen te doen heeft, en dezen antwoordt neen. Het gerucht loopt in Aalst, en mij is het verzekerd, dat de liberale controleurs hun ontslag hadden genomen. Het verwondert mij dal gij geene papieren van die h^emn hebt ontvangen, en vooral van M. De Blieck, bij die zich op de lijst plaatste omdat hij toch iets zou beteekend hebben, dit heeft zelf ge zegd, is nu ook den hol op. Vroeger was er iemand in Aalst, een vieemdeling, die zegde Alost, c'est moi z'hebben hem zeezegem kouter over gezon den nu heeft M. De Blieck, ook een vreem deling, gez=gd Mijl'oeke, c'est moi maar de mannen van Mijlbeke hebben hem naar Lebbeke gezonden, ook over den kouter, zooals zij vroeger met M. De Ryck hebben gedaan. 't Kiezerskorps heeft hun den hol opge zonden zij willen van geen vreemdelingen, ons kiezen ze, wij bekwame mannen Z'hadden daarbij 'nen schoolmeester, die voor hen overal moest gaan meetingen ge ven, en den man was om hun lijst er door te halen. Nu, hij is ook den hol op. Ja, 't verwondert mij dat M. De blieck nog zijn ontslag niet heeft ingezonden, hij bijzon der. Ze zijn den hol op, te Aalsl. Is het noodig te zeggen, dat die domme reden, die 'l bewijs geeft van veel onverstand, bij de raadsleden niet den minsten bijval genoot. Neen, zij verveelde de meeste raads leden en ging niet het minst aan den heer Burgemeester die aan zijne houding liet zien, dat hij wilde zeggen zwijg, met uwe beestig heid M. De Clercq zat met het* hoofd in beide handen, en M. Van Gvsegbem schuddebolde gedurig, als wilde hij zeggen in welk mid den bevind ik mij hier. Den Uil scheen het te gaan domme stre ken, zullen bij hem meest ingang vinden 't is immers daarom 'nen Uil. M. De Blieck embetteert de dompers in den raad hij vervult er buitengewoon goed zijn rol, is een bekwamen politieker, en zulke mannen, zijn zij er gaarne kwijt Het ware kleingeestig voor hem, zich in zulke dommerikken te hinderen. Hij neme zijne taak op, zooais het behoort, I en kijke niet om naar eene waterrat, al was i zij bijgestaan door 'nen Uil. De bestuurleden worden verwittigd, dat het Midden-Comiteit vergaderd, Donderdag aanst. om 8 uren, in 't lokaal Hand aan Hand. Daar er zeer belangrijke punten te bespre ken zijn, hopen wij dat er geen enkel lid zal antbrrken. Vrouwenvergadering. Verleden snaar,dag waien de vrouwen opgeroepen om in den achtermiddag zich ter kerk te begeven. Wij hebben ze zien huiswaarts keeren, en hebben er gezien, die bijna nóóit des zondags naar de kerk gingen. Dat zij nu opmarcheerden, dan was het om zich te laten zien en aldus op het goede boekje r.end te 't Is immers bij de dompers zoo hebt honger, lijdt gebrek en ge zijt niet goed geboekt, get-u broodje zult ge krijgen uw j geweten verkoopen of anders kreveeren dit is dezedeleer der katholieken. Nu ais de dompers tevreden zijn, met de gekochte gewetens, dit is hunne zaak geheel hun boel is toch maar een winkel. Schaft het Vagevuur af en de kerk heeft opgehouden te leven, zegde mij deze week eene vrouw, en inderdaad 't is zoo. Iemand die sterft en in de Hel of Hemel terecht komt, die blijft er eeuwig in, zoo leert ons toch de christelijke leer uit het Vagevuur kan men geraken, wanneer de straf is uitgeboet, doch ook die straf kan worden afgekocht, en hierop bestaat nu, de geheele geestelijkheid. 't Is hierom dat de geloovigen, die geld hebben, groote kerkelijke diensten beta len, missen doen lezen, enz. enz. Sterft men rijk en men komt in 't Vage- vuur terecht, uwe familie kan er u uit- helpen, met geld sterft men arm, en men kan geene missen doen lezen, niet betalen om de geestelijkheid uw lijk tot aan 't graf al zingende te laten vergezel len, ge moogt gerust uwe straf uit doen in 't Vagevuur, geen afslag voor u, ge zijt maar een armen drommel En zeggen, dat men zoo eene christe lijke leering leert, in naam van een God, in naam van den Zaligmaker, die aan 't kruis is gestorven, zoo arm als Job Wanneer zal het volk begrijpen, dat het Vagevuur enkel uitgevonden is, om de geestelijkheid een zeker en onbekommerd leven te laten slijten. Wanneer het volk de oogen opent, is het ook uit, met al die huichelaars. Iemand die vrij sterft en van geene geestelijkheid wil weten, sterft als een hond, zoo leeren de priesters. Als men het artikeltje van 't Vagevuur leert, begrijpt men welk belang de pries ters hebben, dit te leeren. Als er zooveel honden moesten sterven, dan draaide hun winkel niet. Ook geen uilen Een vuilbaard schrijft in het rioolblad onzer stad Ik heb eenen jongeling gekend, die door zijne verblinde ouders naar eene school zonder God gezonden werd. Ik deed alles, wat ik kon, om dien jongeling uit dit ongodsdienstig gesticht te trekken. Men luisterde niet naar mij. Ik heb dezen jongeling in later leven gevolgd en gevon den, dat hij de nagel der doodkist geworden is van zijne schuldige ouders. Heeft men ooit een schandiger taal ge hoord Scholen zonder God Zeg eens waar zijn zij Waar bestaan ze Zijn onze stadsscholenscholen zonder God Zeg, vuilbaard, als dit waar is, is het dan niet de schuld van ons katholiek Gemeentebestuur En als ons katholiek gemeentebestuur nu schoien zonder God onderhoudt, hoe komt het dan, dat wij 'nen priester beter gekend onder den naam van Sisken Fiks, van huis tot huis hebben zien loopen om stemmen te bedelen voor dit goddeloos bestuur En zagen wij dien zelfden Sisken Fiks geen postvatten aan het kiesbureel, aldus het geestelijke kleed bezwadderende En zeggen dat Sisken Fiks dit alks dr e.lt ace 't roer te houden dat scholen zonder God laat bestaan Iets is waar, en dit is, d it a! de school meesters die dienst doen in de se' r V- - met God, snakken om genoemd ie worden, in die scholen die dien vuilbaard noemt scholen zonder God. omdat men daar het loon werkelijk ontvangt. Geene scholen bestaan er te Aalst of in geheel ons arrondissement zonder Gód en al de misdaden die dus door dezen be dreven worden, die er hunne opvoeding hebben ontvangen, zouden dus volgens dien vuilbaard uit dit rioolblad, aan den Godsdienst of zijne leermeesters moeten toegeschreven worden. Moest Sisken Fiks al de misdaden be boeten, die zijne gewezene leerlingen be gaan, den man had reeds eene eeuw boven zijn leven in 't gevang te slijten. Is zijne school, ook misschien zonder God De Volksstem keurt het af, dat de zusterkens in de provincie Luik, in alle gemeenten de toelating moeten vragen, om openbare omhalingen te doen. En hier te Aalst, en in onze katholieke provincie Oost-Vlaanderen dan Hier vervolgen ze de menschen zelfs dan, als zij openbare omhalingen doen, voor werkstakende vrienden. Zusterkens die bedelen voor kerk en God, die zullen niet verontrust worden, maar andere menschen, met meer eer- biedswaardige doeleinden bezield die wel. En dat keurt De Volksstem goed. Gelukkig voor ons, dat er ook plaatsen komen, waar de kerk en de geestelijkheid niet meer voordeel genieten, dan ieder anderen burger. Monseigneur Mercier heeft te Turn hout de katholieke vakvereeniging geluk gewenscht, met hare werking en hieruit besluit het rioolbiad, dat de Kerk aan het lot der kleinen niet onverschillig blijft. De geestelijkheid zal de katholieke vak bonden ondersteunen en geluk vvenschen zoolang die vakbonden onder hare leiding zullen staan en zij de slavenhonden zullen kunnen genoemd worden, zoolang zij niets zullen verrichten dat in iets de be langen der patroons zullen benadeelen. Willen integendeel die katholieke vak bonden beginnen met hunne taak ernstig op te nemen, en durven zij handelend op treden en de belangen der werklieden be hartigen, ja, dan zullen zij spoedig de kerk en de geestelijkheid op haren weg vinden, zooals het nu gebeurt met de socialistische vakbonden. De vakbonden die den steun genieten der kerk en de geestelijkheid zijn slaven honden, omdat de kerk en de geestelijk heid, altijd ten dienste staan der rijken en der fabrikanten, omdat zij de armoede helpt in zwang houden, waarmede zij het volk onder den hiel gemakkelijker ka» houden. Een socialistisch idee De onde mannen en ouue vrouw a die door nood bedwongen zijn. hunnen toevlucht te nemen tot de gestichten, worden tot op heden nog gescheiden. Wij hebben dit middel schandelijk ge vonden, en het altijd afgekeurd. In de laatste strijd voor de gemeente- kiezing is het altijd een der punten ge weest, waar tegen wij ons gekant en in BLOEKSDS ■QBBUEBSKC - M JA--*

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1908 | | pagina 3