De Kieshervorming. NA FOUASSIIV WERKSTAKING. Een en ander. socialisten, want de liberale partij heeft in hare propaganda altijd en overal hevig ge werkt om van boven op de kartel te doen kie ken, omdat hunnen man de eerste plaats be kleedde De Bunne zelfheeft M. Plancquaert reeds uitgedaagd om in openbaar debat die kwestie te bedisculeeren, maar M. Plancquaert over tuigd het onderspit te delven, durft dit niet aanvaarden. Overigens men zegt mij. dat M. Daens met iet bedrog van Kortrijk schermt, welnu ik zal in uwen kiesstrijd hem ook de gelegenheid gunnen, in het openbaar hierover met mij te debateeren. Hij spoort nu de vrienden aan, ieverig te werken voor onzen kandidaat zoo vroeg mogelijk de propaganda te beginnen het volk goed te leeren kiezen, hen in te prenten dat zij enkel en alleen mogen stemmen achter den naam van uwen kandidaat, want ook bij ons zijn wij altijd bestreden geworden, met de lolle het is geen avance, maar Nu is het avance bij u, evenals het avance is geweest bij ons, in 't arrondissement Kortrijk. Met eene goede werking, met eene ieverige propaganda, met allen uw plicht te doen, en het uwe bij te brengen om mannen te over halen, moet ge er toekomen, een socialist naar de Kamer te zenden. Geheel hel land was in beroering, was in feest, bij het vernemen, dat het donkere West-Vlaanderen een socialist naar de Kamer had gezonden welnu opnieuw zal geheel België in feest zijn, wanneer het saucissenland van M. Woeste, ook een wer kersjongen, ook een socialist tot kamerlid zal verkiezen. Vooruit voor uwen man en voor uwe socia listische beginselen. Deze rede is geestdriftig toegejuicht gewor den en de vergadering sloot in de beste stem ming. Dit is de invloed van 't kartel waardoor de iatholieken gevaar loopen in degroote steden, lunne vertegenwoordiging in de gemeentera den ontnomen te worden. M. Daens wij moeten u zeggen, dat de redens die ge opgeeft, waarom ge alleen strijdt, heel flauwkens zijn. In de meeste gemeenten maakt ge kartel met de liberalen, en worden uwe vrienden aldus in de gemeenteraden gekozen, en ge zegt ons, dat het de vaste gewoonte is der christene democraten, alleen te strijden Plancquaert is maar vijandig aan 't kartel geworden, na verbonden gesloten le hebben in Dendermonde en Kortrijk, dus is het bij die soort christene democraten ook geene vaste gewoonte alleen te strijden. M. Daens zelf heeft hier te Aalst in de ge- meenlekiezing een verbond n»et de drie par tijen gesloten, dus zijne vaste gewoonte, tee kent maar van na dien datum M. Daens ge zijt zwak in uwe beweegrede nen en ge zult nog zwakker uit de stembus komen dit kan enkel de democratie in zijn geheel verzwakken en hierom een goeden raad uwe plaats op de kartellijst is nog altijd open, neem ze in, verzekert uwen zetel, zon niet loopt ge groot gevaar, hem door een socialist of katholiek te zien innemen, en het laatste ware ten zeerste te betreuren. Haast u, het is nog tijd. Aalst overtroffen. Te Beichem bij Antwerpen, heeft' men niet beter gevondeu dan al de politiebeambten op de kiezerslijsten voor den werk- en nijverheidsraad te brengen. Verkocht. Weet ge wie er van ver kocht durft spreken Neen Raad een Hoe? Wel 'k zal 't u zeggen, Klokke Roeland, 't blad van M. Van Schuylenbergh Petrus, het gewezen suppleant-kamerlid voor de christene democraten, thans voorlooper der dompers. Men moet maar durven, hein .itiS'^rvr wn ^w- ^■-.-■^.j*^;;-,' Verledene week vergaderde de Midden- afdeeling gelast met het onderzoek der voor stellen tot hervorming der kieswetten voor de gemeente en provincie. M. Neirincx zat voor. Waren tegenwoordig Mabille, Couseau en De Winter, katholieken. De liberaal Mechelvnck en de socialist Delporte. Het voorstel van gezel Van de Velde, 21 aar oud en 6 maanden verblijf, wordt ver worpen 5 tegen 1. (socialist) Het voorstel Mechelvnck, het stemrecht op 25 jaar, 1 jaar verblijf en eene tweede stem 'oor de huisvaders wordt verworpen met 3 itemmen tegen 3. De katholiek Mabille had met de linkerzijde gestemd. Het voorstel Mechelynck, de eenmaking van het kiesstelsel op de basis van het wetge vend kiesstelsel wordt gestemd door 5 tegen Deze uitslag heeft in de Kamer min of meer introeriog verwekt en het is een eerste bewijs lat men de verdwijning van de wet der ier eerloosheden mag rekenen en de kat- lolieke kamerleden ook voor verandering lijn. Bijzondete goede en versterkende Wijn voor ieke menschen. Te koop in Hand aan ïartd r, - Roode Leeuw Zooals wij verleden week meldden, is er een geschil ontstaan in de weverij Textile St. Anna. De rede sinds langen tijd kloegen de wevers over de slechte grondstoffen die zij moesten ver werken, waardoor liunne loonen zeer vermin derden. Nu, woensdag avond, was er opnieuw eene partij garen gekomen, waarvan er boomen zijn opgelegd. Domderdag morgend zijn er twee wevers gaan over klagen, wat hunne wegzen ding voor gevolg had. Hierdoor hebben de wevers allen het fabriek verlaten. Daar de wevers, een deel van den katholieken en een deel van onzen weversbond deelmaken, zou besloten de wevers niets te doen of onder handelingen aan te knoopen, dan met de goed keuring van al de wevers. Onze leden zijn dit in 't lokaal komen over brengen, en men besloot 's vrijdags als de wevers samen kwamen, te onderzoeken wat er kon gedaan worden, om het geschil te vereffe nen. De leden der katholieke vereeniging waren op hunne beurt bij hunnen schrijver der vereeni ging, Van Schuylenbergh, gegaan. Zonder reke ning te houden van de overeenkomst onder de wevers, knoopte hij onderhandelingen aan met den heer Bestuurder. Den vrijdag morgend hebben de wevers ons hiervan verwittigd, dat Van Schuylenbergh met nog 3 wevers dezen morgend opnieuw ging onder handelen. Daarop besloten wij, dat ik als schrij ver zou mede gegaan hebben, om te onderhan delen voor onze leden. Na eerst een brief te overhandigen aan den Bestuurder, om mijne toelating te bekomen, dit was noodig gezien er zich reeds eene vergissing had voorgedaan van 3g centiemen per getouw of 78 centiemen op twee getouwen en per dag, op het afgedane werk die nu gemaakt wordt. Daarna zijn de wevers naar het fabriek ge. gaan voor de onderhandeling, waar ook 2 onzer leden voor aangeduid waren. Van Schuylenbergh is dan gekomen en deze zegde tot de wevers, dat hij eerst moest gaan al leen spreken met den Bestuurder. Na lang wachten en dan nog een wever geroepen te heb ben van 't katholiek syndicaat, scheen men het geschil vereffend te hebben. De wevers gingen 's namiddags om hun ge wonnen loon, Mijnheer wees twee slachtoffers aan. De werklieden hebben daarover den heer Bestuurder uitlegging gevraagd en hij zegde al dus overeen te zijn gekomen met den heer Van Schuylenbergh, en dat er hem zelf voorstellen zijn gedaan om 14 dagen te wachten en dan de twee wevet s door te zenden. De wevers hebben daarop allen besloten, nie mand aan 't werk te gaan of allen moesten terug aan den arbeid. In de staking is nog geene verandering geko men. H. F. In Aalst fabrikeert men wel stielen, ontrooft *en menschen van hun recht, die soms 5o en meer jaren bij een en dezeifde patroon werken, zet men hoogstens 10 per honderd der rechtheb bende kiezers op de lijst, maar politie agenten en onder-commissarissen treft men toch op de lijst niet aan. Aalst is overtroffen door Berchem, maar ver liest hierom niets van zijne waarde in het ple gen van bedrog. Door den heer Verheyen is hieromtrent eene vraag gesteld aan den minister, wat hij denkt te doen om zulk bedrog te beteugelen. oor mij is stemmen stelen, iemand wetens en willens recht toekennen of het hem ontne men een diefstai, en dit zou door de wet moeten gestraft worden. Het is den eenigsten middel om aan die stem- mendieveiijën een einde te stellen. Maar den minister weet, dat zijne politieke vrienden, de grootste dieven zijn, en hij zal zich wel wachten, doeltreffende maatregelen te nemen. Immers die mannen stelen toch voor 't geloof, en dit is bij de dompers veeleer eene lofwaar dige dan eene strafbare daad. De christelijke zedeleer. Sedert 24 jaar hebben wij eene katholieke regeering, eene katholieke meerderheid in Kamer en Senaat, dus de katholieken beschikken over alle macht en nog is het tot heden in voege, dat een officier enkel mag trouwen met een meisje die 40 dui zend franken rijk is. Het spreekt van zelfs, dat alle officieren nu niet verlieven op rijke juffers, maar dat er ook zijn, die kennis maken met een eenvoudig bur germeisje en hoe groot hunne liefde voor elkan der ook is, kunnen zij niet huwen, omdat er vol gens de katholieken geene zedelijkheid bestaat zonder geld. Die officieren belet wettelijk te huwen met een arm maar deftig meisje, nemen gewoonlijk dit meisje tot onwettige vrouw, en leven aldus, in tegenstrijd met de christelijke leering die zulk samenwonen ten strengste afkeurt. Welnu het zijn de socialisten, die aan de katholieken vragen, dien bruidschat noodig om een officier te kunnen huwen, af te schaffen, al dus het onwettig samen wonen, wiilende ver hinderen. En dat willen de dompers niet Liever onwettige verbintenissen, tegen de christelijke leer in, dan huwelijken toe te laten zonder dat het meisje 40 duizend franken bezit. Bij de katholieken moet men rijk zijn, om deftig en eerlijk te zijn Arme meisjes heb ben geen goed gedrag 't Zijn mij de christelijken

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1908 | | pagina 3