Er was eens een kwajongen. De Sociale Wetgeving der Katholieke Partij. TE MOORSEL KINA FOUASSIN De Werklieden en Kleine Burgers HERBERGIERS. Herbergiers, Toen we naar Sottegem kwamen voor de eerste maal, bedreigde ons een Leu- vensche hoogleeraar met tegenspraak, We wachtten den m-ensch op. Hij kwam niet. We richtten er een tweede meeting in. De mensch kwam nog niet. We richten een derde meeting in op de belofte van den brief van dien menheer dat M de professor zou komen indien we hem een aanbevolen brief stuurden. M. de professor kwam niet. En wat uitvlucht verzint de uitdaeer nu Hij verhaalteen hoop zeever. Hij vertelt dat Van der Velde bier en alkooi wil AFSCHAFFEN, wanneer Van der Velde wil dat men in Belgie het MONOPOOL VAN DEN ALKOOL invoere en dat hij het BIERPATENT wil doen afslaan Hij vertelt d<*t Destrée de sociale wetgeving der regeering bewondert wanneer Destrée die wetgeving elk jaar als onvolledig en onvoldoende over den hekel haalt, drijft de kwajongsnstreek zoover tot zelfs men- schen in het debat te mengen die met de zaak niets te maken hebben tot zelfs te eischen dat LIBERALEN optreden wan neer het geschil de klerikalen en ons gold tot zelfs te vragen als sprekers, menschen die de gewoonte niet hebben als sprekers op te treden. Wat. zou het publiek zeggen indien ik aan M. Woeste een debat in het Neder- landsch voorstelde Iedereen weet dat M. Woeste geen of bijna geen Neder- landsch kent. Het zou een GCJITEN- S1 REEK zijn. Die kwajongenstreek werd begaan door M. Van Hecke, leeraar aan de hoogeschool van Leuven. Zijn voorwaarden zijn uitvluchtsels. Hij is het debat ontloopen na ons bedreigd te hebben. Indien hij ooit wat méér moed opraapt, door het samengaan met ernsti ger lieden dan hij, dat hij zich aanbiede op de eerste meeting de beste. Ik zal hem overal te woord staan, zonder ijdele for maliteiten In den hedendaagschen toe stand heeft hij enkel bewezen dat hij ge lijkt op een van die kleuters welke de tong uitsteken op den voorbijgaanden rus- tigen wandelaar, en er scheldend van door loopen als men hen bij d'ooren wil pakken. Deze week brachten wij een bezoek aan 't hospitaal te Ninove en daar konden wij eens te meer bestatigen wat de Sociale wetgeving der katholieke partij, waarop die heeren zooveel boffen, waard is. Daar hebben wij een manneken gezien, uitgestrekt op zijn lijdensbed, een schoon,' blozend jongsken, r3 1/2 jaar oud, een kind dat in Meerbeke ingedraaid is, in het pannenfabriek. Het arm jongsken had een arm gebro ken, den anderen arm was gepletterd, de beenen gevat, gansch het lichaam blauw en zwart, in een woord, oprecht mede lijdend om aanzien. Wij dachten onmiddelijk niet alleenlijk aan het lijden van dit arm on^glukkig slachtoffer, dat reeds zoo erg is verminkt op dit oogenblik wanneer het nog zoo moeten op de schoolbanken zitten, maar wij dachten ook op den toestand van dit arm kind, in het welk het zich in lateren leeftijd zal bevinden. Het kind won reeds één frank en een klopper (1,10) en volgens de wetgeving der katholieke partij zal er hem toekomen, weet ge hoeveel Den helft van zijn loon, als pensioen. Dus 55 centiemen per dag. Maar aan gezien dit kind nu toch nog een goeden arm zal hebben, dus volgens de katho lieke partij nog den helft zal kunnen winnen, zoo zal dit manneken een pensi oentje genieten van den helft van 55 cen tiemen of 27 1/2 CENTIEMEN Ziedaar een kind dat van nu af ge doemd is, om eeuwig gebrek te lijden, aangezien het eeuwig gebrekkig zijnde, het zal moeten voortsukkelen met een pensioentje van 27 1/2 centiemen daags. Ziedaar de schandalige wet der dom pers, die de werklieden moet helpen en redden. was het verleden Zaterdag meeting van de dompers. De Heeren Bosteels. advokaat, en Van Schuvlenbergh traden als sprekers op. I.'e eerste om eene verouderde redevoering uit te spreken over Godsdienst, eigendom en familie de tweede om ons te komen verkla ren, hoe het komt, dat hij, in 1900 met de wetgevende kiezing toen hij kandidaat was voor de Christene democraten, een manifest uitgaf waarin hij onder andere zegde, dat de katholieke partij NIETS NIETS NIETS had gedaan, en hij nu in de bres springt om te verklaren, dat de katholieke regeering goed doet Nichels vroeg het woord en bekwam het voor 15 minuten daarmede moest hij ant woorden op eene redevoering van 3/4 ure Een Christen democraat vroeg en bekwam ook het woord. Aan dezen wierd er geen tijd bepaald. Te Sottegem daar kwam de katholieke tegenspreker niet, alwaar er hem tijd genoeg gegund zou worden. Alles is opperbest gegaan. die voortaan er nog zullen willen aan denken een herbergje te openen, zullen af te rekenen hebben met de Nieuwe Geneverwet en ook met hunnen portemonnaie Immers, de katholieken hebben niets beters gevo den, dan in de nieuwe wet die zij zullen stemmen, wanneer zij na de kiezing de meerderheid blijven te schrijven, dat al de nieuwe herbergiers een openingslaks zullen betalen van 750 franken, als 't u belieft, hier in onze stad Aalst. Leg ze mij daar 750 franken mogen aan den Staat betalen, waarvoor ge niets, hoegenaamd niets hebt, dit is toch wel wal bij 't hair getrokken. Werklieden en Kleine burgers, wanneer ge er in 't vervolg zoudt aan denken, uw klein loon iets of wat te willen verbeteren met her berg te houden, zult ge eersten vooral in den zak mogen tasten en zien of er wel 750 fran ken in steekt, om aan den ontvanger te dra gen. Als ge dit gaarne doet, dopt dan maar voor M. Woeste en zijne vrienden op de katholieke lijst. Wilt ge dit niet, dan moet ge enkel stem men nevens den naam van Huysmans op de» witten stembrief. Wij lezen in La Dernière heure van 20 Mei, het hieronder staande Wij vernemen uit goede bron, dat koning Leopold vijf miljoen heeft gestort voor de klerikale propaganda, voor hunne verkiezing. Deze som is betaald geworden deze laatste dagen, door twee brusselsche banken. Ziedaar vrienden, hoe onzen Leopold er moet mede inzitten met de overname van den Congo. Den snul geeft vijf miljoen om de kiezers om te koopen, die zullen moeten stemmen voor de katholieken, die dan op hunne beurt dsn Congo zullen overnemen en Zijne majesteit een cadeauken geven van 50 miljoen drink geld. Dit is de politifek der rijke menschen Als er arme drommels zijn, om hieraan mede te helpen, dit is hunne zaak, maar dan zijn ze tegen hunne eigene belangen. Doppen voor Huysmans is ons aller plicht. De oude bewaarders weten, dat hunne wet op de herbergen, die zij nu in de Kamer hebben neergelegd, de klaarziende menschen niet voldoet, en hierom zeggen ze, dat de wet nog moet verbeterd wor den Wel wel wel De dompers zijn meester, ze maken eene wet, ze leggen ze neer in de Kamer, ze zullen ze verdedigen, de ministers zullen opstaan en ze doenslemmen, door hunne slaafsche créaturen, zooals Woeste, De Saedeleer, Pieraert nu doet en zooals Moyersoen en de Bethune altijd zullen doen, wanneer ze ooit in de Kamer gera ken, en nu willen ze de herbergiers fop pen met te zeggen, dat de wet goed is, maar toch nog moet verbeterd worden. Wij zeggen het tegenovergestelde en wij bewijzen Met de nieuwe wet zal iederen herber gier verplicht zijn, inde kleinste gemeen ten een patent te betalen van minstens 45, 60 of 75 franken. Leg ze mij daar gij vrienden herber giers die nu maar enkele franken moet betalen, als patent. Voor gemeenten van meer dan 5 en min dan 15 duizend inwoners, zal het nieuwe patent, 60, 80 of 100 franken zijn, enz. enz In de gemeenten van meer dan i5 en min dan 30 duizend inwoners zal het patent bedragen 75, 100 of 125 franken. Nu te Aalst zal het niet minder zijn, dan 112,50 franken, i5o of 187,50 franken. De Herbergiers die dus goesting heb ben, om hunne patenten te zien verzwa ren kiezen maar gerust voor de katholieke lijst. Willen zij het tegenovergestelde, dan moeten zij doppen, nevens den naam van die de af schaffing eischt van het Vergunnings recht. Gij hebt uw lot in handen, en 't is nu aan u te zien wat ge zult doen. M. DAENS, die heel goed weet, dat er met goede overeenkomst en krachtig werken een ander gouvernement kan bekomen wor den, schrijft in zijn groot manifest dat er geen spraak is het katholiek gou vernement te zien vallen. Bijzondere goede en versterkende Wijn voor zieke menschen. Te koop in Hand aan Hand d en Roode Leeuw

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1908 | | pagina 3