Waarde Nichels 8e Jaar. N° 29. Prijs per nummer 2 centiemen. 19 Juli 1908. Vergadering Bestuurzittingen. GROOTEN AFSLAG. Prachtig Kosteloos Feest Algemeen Nederlands Verbond. Weekblad voor het Arrondissement Aalst. ALFRED NICHELS, Maanstraat, 18, AALST. Ik heb met veel belangstelling het artikel van de Volksgazet gelezen, waarover gij mijn oordeel vraagt. Belangstelling, om dat ik nu ook weet wat de liberalen over onze opvatting denken. Laat mij toe de argumenten van onzen liberalen tegenstrever in enkele zinnen te vervatten. 1. De vervormingen der samenle ving hangen niet af van den WIL der menschen, maar in de eerste plaats van NATUURLIJKE om standigheden die niemand vermag te regelen 2. De collectivisten zijn charlatans. Over punt n. 2 zal ik niet lang redenee ren. Dat de liberalen ons charlatans heeten, dat de klerikalen ons boos wichten noemen, dat ligt zoo in den aard van gazetschrijvers die meenen dat scheldwoorden argumenten zijn. Wat punt n. 1 betreft, laat me zeggen dat de mensch, die deze woorden schreef, niet wel schijnt te verstaan wat zijn woor den bedoelden. Het zijn de natuurlijke omstandigheden, zegt hij welke den gang der wereld regelen. Wat is nu een natuurlijke omstandigheid Was de Fransche revolutie natuurlijk Is de Roomsche katholieke kerk natuurlijk Is het natuurlijk dat zekere liberalen en socialisten voor M. Daens gestemd heb ben De opvatting dat de hedendaagsche toestanden «natuurlijk» zijn is ontleenc aan de fransche wijsgeeren van de i84 eeuw, die hun opvatting ontleenden aan de katholieke kerk. In de middeleeuwen was de maatschappij goddelijk inge steld door God, dus, mocht er niemand iets aan veranderen. God had gewild dat er rijken en armen moesten zijn- Dat zegt Paus Pius X nog. Toen zijn de liberale physiokraten gekomen en die hebben niet meer gezeid dat is goddelijk. Maar ze zeiden dat is natuurlijk. Dat ligt in het wezen der natuur. Het woord God hebben de liberalen afgeslikt en vervan gen door het woord natuur. Ontkennen wij nu den invloed van de natuur Geenszins. Maar wij socialisten zeggen het volgende het is, het ARTI FICIEEL midden, geschapen door de menschen, de verhoudingen van klasse tot klasse, welke den gang der geschiedenis vooral beïnvloeden. Was de oorlog in Transvaal te wijten aan het godsdienstig gevoel Geenszins Xransvalers en ngelschen zijn protestanten. Aan het rassengevoel Geensziris Bieren en Britten zijn Germanen Aa^n het natuur- ijk gevoel of aan de natuurlijke om standigheden Dat héerï zelf geen zin. De oorlog was te wijten aan de belangen van de kapitalistische klasse. Wie alzoo aanneemt dat de klassen strijd de wereld vooral beheerscht, die mag toch wel denken dat de meerder heid arbeiders zich niet eeuwig zullen laten uitbuiten, uitzuigen en verpletteren door een minderheid. Heden zijn de geldmannen de meesters. Morgen zijn wij de meesters. Zijn we Charlatans om dat we die hoop en die zekerheid hebben De liberalen hebben in de wijsbegeerte het princiep van relativisme ingeplant. Dat wil zeggen zij hebben aangetoond dat het absolute onjuist is, dat er waar heid kan steken in alle opvattingen. De katholieken zeiden Wij zijn de waar heid, en wie niet denkt als wij, dwaalt en doolt, en bij hen mag de onwaarheid worden uitgeroeid En daarom hebben de katholieken ook de Inkwisitie op hun geweten De liberalen hebben aangetoond dat de dwaling van gisteren de waarheid van morgen zijn kan. De waarheid is niet. De waarheid wordt. Maar onze liberalen zijn in de phi losophic steken gebleven. Zij hebben hun wijsgeerige denkbeelden niet uitgebreid tot de huishoudkunde. Zij zeggen integen deel Het kapitalisme is. Het kapita lisme blijft eeuwig bestaan. Het kapita lisme is natuurlijk Wij, socialisten, zeggen Het kapita lisme kan, en, dank ons werken, zal ver dwijnen Wij behouden de technische ont wikkeling van het kapitalisme, de groote fabriek, het machinisme, de voortbrengst in 't groot. Maar, we schaf fen enkel de parasieten af, de heeren die zich tevreden stellen jaarlijks de koe pons hunner aandeelen af te snijden. Die lui brengen niets bij in de samenleving.Ze zijn nutteloos. Het zijn de insekten die het sap der bladeren afzuigen het zijn de uizen die zich aan 't bloed van anderen vetvreten het zijn de tafelschuimers der maatschappij, die, zonder arbeid, de jeste brokken wegnemen en de oorzaak ijn van armoede, ellende en gebrek. Tusschen onze klas en de kapitalisten is er geen vrede mogelijk. Het is een strijd op leven of dood. Wij zijn zeker van de overwinning, en daarom hebben we ook geduld, veel geduld, en vergeven we aan de klerikalen hun onmachtigen wrok, hun boozen haat, hun laffe vervolgingen, - aan de liberalen, hun ongerijmd heden en hun scheldwoorden. Uw Cam. HUYSMANS. HET BESTE BROOD koopt men In Hand. aan Hand. Wie goedkoop een fijn en sterk kostuum begeert}vr age de stalen - boek in Hand aan Hand. Een ieder vindt er zijne goesting. Men verkoopt er enkel voor den percent. WILLEMSFONDS.— AFDKELING AALST. op Donderdag 23 Juli aanst., ten 8 uur "s avonds, in den Stadsschouwburg, met'' de welwillende medewerking van den Symphoniekring Door Eendracht Groot Beurtelings zullen optreden Het Kindei koor. De Afdeeling Liederenavonden. Het gemengd Koor. VOORDRACHT De Strijd van Vlaanderen in 't begin I 4e eeuw. (Slag der Gulden sporen). De Sekretaris, De Voorzitter, Felix Callebaut. Ach. Brijs. Toegang vrij voor iedereen. Niemand mag ontbreken. der TAK AALST. Morgen maandag 20 dezer, ten 7 1/2 ure 's avonds, grijpt er een kosteloos feest plaats ter stadsschouwburg, ter herdenking van den roemrijken zege, door de Vlamingen in 1302 behaald, in De Slag der Gulden Sporen. Benevens een puik program, stippen wij aan, de voordracht Waarom herdenken wij de Gul densporenslag door den Heer Dr. Marten Rudelsheim, van Antwerpen. Wij raden onze lezers aan, ook dit feest bij te wonen. ANNONCEN Rechterlijke i fr. per regel. Reklamen 20 centiemen per regel. Annoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel. Andere annoncen worden opgenomen met akkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure. ingezonden werden. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen' en grieven moeten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. ABONNEMENTSPRIJS 3 maanden 6 Een jaar Een jaar Buiten België tr. 0,40 0,75 i,5o 4,00 Men abonneert zich op alle postbureelen. voor de leden der verschillende vereenigingen Espadrillér.makers, Vellen-,Tabak- en Marmer- bewerkers, op Zondag 26 Juli, om 3 uren 's na middags, in het lokaal Hand aan Hand, op boet van 10 centiemen. N. B. Om 2 1/2 uren. Zitting voor het bestuur der 4 vereenigingen. ZIEKENBOND MOYSON.Woensdag 22 Juli om 8 1/2 uren. TEXTIELVEREENIGING.den Dinsdag van iedere week, om 8 1/2 uren. COMITEIT,den Donderdag van iedere week. De groepen en wijkclubs bij de partij aangeslo ten zijn verzocht hunne afgevaardigden naar deze zittingen te zenden. REIZIGERSCLU B, Vrijdag 24 Juli,om 8 1/2 uren, voor de regeling der reis. SAMENWERKING HAND AAN HAND den Viijdag van iedeie week, om 8 1/2 uren. De vrienden die zich tot een dezer besturen willen wenden,'t zij voor de eene of andere rede, om vragen te stellen ofwel inlichtingen willen verschaffen die voor ei n dezer groepen of inrich tingen dienstig kunnen zijn, moeten zich op de gestelde dagen en uren aanbieden.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1908 | | pagina 1