Briefwisseling. Hel beste brood, de fiji waren, de sterkste schoei zijn te bekomen in Handi Hand, aan de beslkooj prijzen mogelijk. Dat vi iedereen Reklaam maken. M. P. De Neef, uitgever van Recht en Vrijheid St. Vincentiusatraat, 9, T/S. Antwoord op uwe nummers van 30 augusti en 13 september 1908. Aan M. Nichels, Wij zijn u sedert 11 dagen een antwoord schuldig, en laten het hier volgen, om goede rekening te maken goede rekeningen maken imroers goede vrienden. Over bluf zullen wij niet lang redetwisten. In het algemeen zijn bluffers deze lieden die, na veel lawaai en geschreeuw, er deerlijk van onder trekken en zeggen wij geven ons, wij zijn geslagen, wij bekennen hetopen- hartig Het volk kan niet denken dat wij het poer uilgevonden hebben, 't is niet moge lijk vermits Mr Alfred Nichels het zelf uilge vonden heeft. Wat wil men meer Wie onzen bijleg niet gelooven zullen onze meisjes zijn die het best ondervonden hebben in hunnen porte-monnaie Een zeker gr tal. ondervonden in hunnen poite- monnaie MEER GELD dan zij winnen in de spinnerij (een meisje namelijk vond er tot drie franken meer in per week), het grootste getal vond er omtrent evenveel en een zeker getal vond er ook wat min. Waarom vond een zeker getal er min Omdat ze niet behoorlijk ge werkt hebben. Het zijn misschien deze die ons niet gelooven gij moogt hun eene vlijtig heidspremie geven, voor uwe rekenirg. In de werkstaking der continus deden de dompers de proef nadat den algemeenen opslag ten stelligste beloofd was, en als er geene enkele reden meer bestond om blijven te staken, builen hel bewijzen dat de voorstellen der patronen mogelijk waren voor heiwerk der continus Ik heb deze belofte van algemeenen opslag met eigen ooren gehoord in het bijzijn van getuigen Wij heihalendus: om het werk te hernemen bleef er dan niets anders meer te doen dan te bewijzen dat het nieuw stelsel der continus moge lijk was en daarom was de proef goed en zelf noodzakelijk Al wie iels van spinnerij kent, wist heel wel dat deze proef moest lukken. Doch de proef mocht niet gebeuren omdat de sociale visscherij in troe bel water nog i iet gelukt was, er bleven nog te veel snullen te vangen, en daarom moest de staking voortduren. Ja ge moest be schaamd zijn van deze schandige roode uitbuiting der werklieden nog te vernoemen. Meent ge misschien dat de menschen hi t niet welen Staan uwe kassen onder den controol van de werklieden, des te beter, als de kassen goed bewaakt worden is het maar zooals het moet zijn De kassen der boeten worden gehouden door de bedienden onzer veischillige fabrie ken durft gij zeggen dat deze bedienden on eerlijk omgaan met het geld der werklieden Antwoord eers duidelijk Kromme sprongen kunnen uwe bockskens en de sigaren niet redden. Wij vragen u nog maals de bockskens die gij drinkt op onze gezondheid, zijn het bockskens van de gezel len, of wel is het lakeibier van de rijke menschen Men beweert dat ee geen eezelien- bier kunt verteeren, omdat er geen gist in is. Aangezien gij met onze ballekens bockskens schiet, mogen wij dan niet welen wat er van is Dat ware toch eene kleine troost dat ge ons geven zoudt Zijt toch van goede trouw eo zeg het ons maar effenaf. Het wetsontwerp, uw fameus wetsontwerp, om de crisislijders ter hulp te komen, is heel eenvoudig veel te veel eenvoudig. Gij zoudt per cent op de brutto winsten doen storten in de kas van den staat. En dan is uw wetsontwerp daarmee voltrokken Wij zullen u eenige vraagskens stellen. Wat verstaat gij door brutto winsten Waarom moet dat geld gestort worden in de kas van den staat Hoe komt dat geld terecht aan de werklieden Tot dusverre voor vandaag. Gaat eens voort met uw wetsontwerp, wij moeten het in uwe plaats niet maken, dat waie inderdaad te veel gemakkelijk voor een volksvriend als gij zijt. Wij herhalen het nogmaals, wij zijn er niet tegen dat er vooruitzicht gebruikt worde, om onderstand te hebben voor het werkvolk in lijd van crisis maar wij voegen erbij, het moet in rechtvaardigheid gebeuren, en met uwe eenvoudige 5 per cent, op de brutto winsten in de kas van den slaat te stor ten, daarmee hebt gij niet voldaan Zulke wetten zijn eenvoudige lollekens,en wij verwachten beter van uwentwege. Toon gij zelf eens wat gij kunt, en welk vernuft gij zijt, wij moeten immers de won dermiddelen niet baren, die uw geniale geest in windblazen bevrucht De zaken der socialen motten schromelijk 'gezakt zijn, te oordeelen naar het dutvels- geweld dat ze inspannen om ze weder op Ie beuren. Ellenlange artikels over kofïiepolitiek, reklaamgetrommel op onderbroeken, grooten bombast met zevenurenbollen en wat weel ik al, zor.der te tellen de bedrogreden uitgezocht om de si uilen te vangen. Van dien aard is ook het volgende. De werklieden moeten zich allen vereenigen bij de socialen, want de patronen zijn ook vereenigd in éénen bond zie bijvooi beeld Mr De Blieck en Mr De Naeyer enz... Zoo luidt de roode klok. Doch de waarheid is dal de Christene werklieden zich onmogelijk kunnen vereenigen met de socia listen. De reden zijn dal bij de socialisten de christene werklieden gedurig bespot worden in alL s wat hun aan het harte ligt. Het is alsof de werklieden het rrcht niet hadden godsdien stige of politieke overtuigingen te hebben. Gedurig worden de christene werklieden be- gekt, uilgescholden en gelasterd in de sociale gazetten, op meelingen, in vergaderingen, in stoeten en vereenigirgen, in een woord overal waar bet socialismus geldt Hoe kan men be- weeren dat de. christene werklieden zouden moeten deelnemen aan hunne eigene vervol ging, aan de gedurige foltering hunner over tuigingen Als de patronen eenige overeenkomst slui ten, wccst gerust dat de overtuigingen van eenieder daar ten zeerste geëerbiedigd worden, niemand wordt daar bespot of uilgemaakl, er bestaan daar geen laster of spotgazelten, die zich uilgeven, en door de leden moeten gele zen worden, als de tolken der vereenigingen, alhoewel ze overloopen van haat en dolle woe-, de legen deze die meenen hel rrcht te hebben op christene en katholieke gevoelet s. Dit is het verschil van de differentie lus- schen de patronen-vereenigingen en de ver- eenigingen der socialisten. Deze zijn hoofd zakelijk en vooral goddelooze en anlichristene instellingen waar een christen weikman niet kan inkomen. Naar aanleiding van een schrijven over Mr Levêque, vindt gij nogmaals middel om mij aan te vallen, Ik ben den werkman ge negen tot aan mijnen zak Dat welen inder daad de mer.schen die met mij handelen best. ik zal daar niet over twisten. Alleenlijk zal ik zeggen dat ik over lijd heb hooren spreken van eenen SOCIALIST, die de werklieden ge negen is, niet lot aan zijnen zak, maar vooral en uitsluitelijk in zijnen zak. Lezers luistert Er was ne keer ne socialist die zijne liefde en genegenheid aan de werk lieden verkocht aan den prijs van 5 frs daags, zonder de bijvallen. Zijne volksliefde werd zoodanig groot dat hij den prijs van vijf flan ken te belachelijk vondt en meende er een frank daags te mogen bijvoegen. Doch daar de socialisten het geld moeten verfoeien, dierl hij bet niet openhartig zeggen en hij slak liever een fijn Iolleke op getouw om de zes franken daags te veroveren. Onze leepe sociaal ge baarde dan dat hij de gezellen ging verlaten hij zou bier verkoopen voor rekenii zijnen besten vriend, een volbloed li| daarmee zou hij veel meer verdienen d het verschacheren zijner liefde aan he Hij liet twee en twintig franken biedi een huis dat veihuurd was aan frs maand (gelukkige kapitalisten op wiens de sociale lollekens vallen In den sclii zijn besluit de gezellen te verlaten, zei stig. Het lolleken lukte, de gezellen dop zes franken af, het huis werd opgezej leepe kerel lachte zesmaal daags in vuist ('nen frank per keer) en den lo gespeeld. Kent Mr Nichels dat grapje ni Dat is beter dan bij De Naeyer Ili< volksliefde tot aan den zak bij de s len zit de volksliefde gehee gansch in den zak Wanneer vind nu een nieuw lolleken uit om van zes fr tot zeven franken daags te geraken De i liefde is immers onuitputbaar? Aalst, den 16 september 1908. Usines Roos, Geerinckx De N Société Anonyme, Un Administrateur-Gérant Th DE NAEYER. Vooruitzicht voor crisistijd. Br Recht en Vrijheid is het moest gelezen n blad van de stad Aalst. Al dezen, die over geene dwangmiddele schikken, die hunne werkmenschen niet ku of willen dwingen, die niet gaarne door h< recht worden gestraft, zooals men fabrik en meesterknechten vindt, zullen dan doen eene annonce te nemen in ons veel gei blad. 't Is beter reciaarri te maker), dan te dwi; en door 't Gerecht te moeten gestraft worde Winkels die enkel door dwangmiddelen i zijn te houden, zijn gedoemd tot verval. we beginnen t'akkoord te komen. Er moetv uitzicht gebruikt worden, om onderstam hebben voor het werkvolk in tijd van crisi het niet goed, dat de fabrikanten vijf per I derd storten op hunne biut'o winsten, zooal er nu reeds 2 moeten storten voor patent Al geld zou in ééne kas komen, en de werklie zouden er uit genieten volgens de dagen wei loos die ze zijn. Of nu zóó eene kas landelij of stedelijk, dat komt er weinig op aan; hoofdzaak is, dat de werkmenschen gehot] worden, en niet onveidiend lijden omdat zijl behulp der mekanieken te veel hebben voori biacht, en omdat er overvloed heerscht, d hunne vlijt en werkzaamheid geschapen, nu ten zij nu leven in armoede, kommer en gebi De dompers zijn meerderheid in Kamer Senaat, zij hebben dus alle macht in handen er gebeurt weinig of niets dat den toestand i werklieden verbeterd. Dit jaar nog snelden socialisten i millioen voor, om de crisislijdf ter hulp te komen, en de dompers waarvo de weiklieden moeten stemmen hebb dit verworpen. De katholieken gaan van I standpunt niet uit, dat een braven, naarstig weikman moet kunnen leven. Zij hebben vo die menschen andere middelen van bestaan Zijt ge zonder weik, hebt ge te kott, lijdtj honger, hulp en onderstand staat u te wachte wanneer ge maar wilt stelen Eens dief, dan er een ondet komen voor u, in 't gevang, en dl zullen uwe vrouw en kinderen ondersteuniü vinden bij den arme Zijt eerlijk en va niemand zal er onderstand komen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1908 | | pagina 2