I I S DIT TREKJES!. ALLERHEILIGEN. Wij bestatigen met den huidigen strijd der Ëngelsche katoen bewerkers iq het nijverheidsdistrict van Lancashire. 120 duizerd arbeiders zijn zonder werk gesteld, 200 duizend wevers zullen volgen, duizenden mijnwerkers worden getroffen. In 'tkorl zullen ruim 400 duizend werklieden zonder arbeid zijn Er is geen voorgaande van dezen strijd in de geschiedenis der werkersvereeniging De brave Engelscbe vereenigingsmaunen worden tot belooning door het patronaat op den bon gerkuur gesteld met gansch hunne familie. Deze strijd leert ons. hoe sterk de econo mische strijd is, die alle liefde en vriend schapsbanden breekt Het loont aan de wer kende klasse, naar welk wapen het patronaat grijpt, als het dienen moet om hunne opper macht te staven en de arbeiders te onderdruk ken .1 Wat er gebeurt, verwondert ons niet. Het zelfde hadden wij voorzegd en zal zich nog voordoeg met grootere krachten en meerdere uitbreiding, want de stakingen en lock-outs van heden zijn maar de spiegelgevechten van de groote strijden die de werkende klasse in de toekomst nog zal te voere.n hebben. Wij willen niet den strijd Dit kan nooit voordeel aanbrengen, vaqnerr door onder handeling eene overeei komst kan bewerkt worden.. Daar zullen wij altoos ons best voor doen en zorgen om op vredelievende wijze alle moeiëlijkheden uil den weg te ruimen. Doöh hierop ste unen doen wij niet, omdat de ondervinding ons geleerd heeft, door de feiten hier boven opgegeven, dal braafheid, noch goedheid, noch ernstigheid van tel is, maar dat in de meeste gevallen, de macht, de brutale macht, door het patronaat op den voorgFond geschoven wordt Dat de werkende klasse er ook voor zorge en zich sterk vereenige in de socialistische bonden om er eene werkersmacht te vormen, om desnoods zoo sterk te staan als de bazen, die hun de zekerheid geven zal voor de toe komst. |i. f Enkele maanden geleden heeft er .een Sennetwist geweest over den prijs der bla- en Recht en Vrijheid en Vrijë Werker Pierken de waarheid beweerde, dat wij.ons blad io fr. duurder betaalden ïlan de katholieke vereenigingen De Vrije Wetker Om dit te bewijzen eischte Pierken een onderzoek onzer boeken, kwittanciën, enz in 't .bijzijn van getui gen, om de juistheid zijner^ezegdens vast testellen, wij aanvaardden dit en 't onder- éoek had plaats. De uitslag was niet dat wij io franken meer betaalden-maar wel dat de katho lieke vereenigingen te veel betaalden voör ur De Vrije Werker. 't Schijnt dat Pitrken nog altóós lijdt ander de ^pijnen, veroorzaakt door de blauwe scheenen die 'hij geluópen heeft met zijn gevraagd onderzoek. Berhaalde malen heeft .hij in zijn >prullebladje-gezegd, dat ik alle leugens geschreven heb nopens cle staking der wevers Van der .Smissen en de tabakbewerkers Borceman-Mally. tk via^g .nu pok .een onderzoek irv't'bij zijn der betrokken werklieden in idezesta- kingen dus eenvoudig het .zelfde wat Pierken gevraagd heeft on toegestaan;is door on.s. j Beste Jesers, denkt ge nu dat dit man^ neken aanvaard» -wat hij zelf wilde .om de waathëid vast te stellen.?.Ge zyter ,w.el mede, hij vlucht!... den ezel bpts.t ook geen tweemaal tegen denzdlden s.teen, zegt'Pierken .Üit teékent het karakter van dien waarhëidstnan ;fjk .F. Ja, wie zou het gelooveq de liberalen van Aalst, keuren het goed, dat wij verbod hebben gekregen op f November in stoet naar 't kerkhof te gaan !..-. Ze vormen dus met de katholieken, twee handjes op één buikje, om onze partij hel recht te ontnemen, in groep, hare dooden te herdenken. 't Is goed om te onthouden. Het kerkhof is eene plaats van treurnis en van HERINNERING, daar rust het slof- felijk overschot dergenen die ons eenmaal duurbaar waren daar kan men terug komen als men wil, en degenen ge- denken, die er voor eeuwig slapen en die men lief heeft gehad. Zoo schrijft De Volksgazet Welnu, wat ir;'onzen tocht in stoet naar 'i kerkhof anders dan eene.HER1NNKRING? Hel bezoek pp-1 November aan onze dooden is niets anders'dan eene herdenking aan hen, die in leven, met ons mede streden r.aar lots verbetering der werkende klasse., eene herin nering aan hun lijden en bittere stonden die zij voor dit edel werk van wege de kapitalisten klasse te verduren hadden!... En De Volksgazet keurt het goed, dat men de werklieden die herinnering ontzegt iMooië manier van toekenning der vrijheid Ja, men kan er terug komen, wan neer men wil, maar dan herdenkt men persoonlijk zijne vrienden, en is het geens zins de partij meer, die zijne dooden herdenkt. Wat nu het vertrappelen der graven be treft, Volksgazet, dat kan onmogelijk anders, en om dit te beletten hoeft men toch geen defligen rouwstoet te verbieden Om 't vertrappelen der graven te beletten, zou men tusschen elke rij dooden,een wegeltje moeten maken, dan ten minste zou men aan het graf van den een of anderen duurbaren af gestorven vriend of familielid kunnen komen, zonder de graven te moeten vertrappelen. Nu echter bestaat dit niet, maar dit weet ge niet, niet waar immers Jt vertrappelen der graven moet als argument dienen, om hel verbod van den Heer Burgemeester te kunnen goedkeuren, een schandelijk verbod, dat door de meeste rechtzinnige mer.schen wordt afgekeurd, be halve door de gazetschrijvers van het liberaal en vrijheidsminnend weekblad De Volks gazet. Vijftien jaar geleden, kwam hel in den Liberalen Werkmaosk-ring ook ter sprake. om op 1 November naar 't kerkhof te gaan, enden voorzitter die ..tegenkanting bekwam van verscheidene bestuurleden, j,rok op November .daarop .volgend .naar eene groote stad, om te zien hoe hel er toeging In de volger de zitting trok hij zijn voorstel i n Dus, heel waarschijnlijk bestondt het dus niet in die groote stad, en hierom hebben het dan ook de liberalen van Aalst niet gedaan Dus in andere woorden de liberalen zijn apen, zij doen enkel andpren na. Dat moest ons nog gezegd worden, dpor het orgaan der AalstersChe'liberafle partij dat al dezen, die zich tegenslaanders noemei van het Collectivisme zich wel wachten te zeg gen, wat zij in de plaats willen. Het Collectivisme zal de vrijheid ontnemen, het zal alle initiatief dooden, enz. enz. zoo zeg. gen onze tegenstrevers. Het minste vlekje dat men meent op de Col- lectiviteit te kunnen bespeuren, -wordt ali eene onoverkomelijke zwarigheid aanzien. Maar zeg eens, moest er iemand zijn die de toekomstige maatschappij beschrijft zooals deze waarin wij nu leven, men zou zeggen hi die dit schrijft is een zot. Inderdaad zeggen, dat er in een wereld waar weelde en overvloed heerschl, er naarstige, kloeke en gezonde menscheo zijn, die honger lijden, wie zou zulks durven als echte munt verkonden Zeggen, dat de mecanieken die de uitvin dingen zijn der werkende klasse, ook dienen om die zelfde werkmenschen werkeloos eo dan ook broodeloos te stellen, dat ware tooh wel kras met waar Nogthans het bestaat op dit oogenblik In een woord eene maatschappij voorspellen, waar de voortbrengers van het goede, het schoone, hel nuttige, moeten leven in kommer en ellende, dank aan den teveel van eenige luiaards, zeg wie durft dit, zonder daarom aanzien te .worden, als te huis behoorende teGheel, in 't krankzinnigen geslicht? En waarlijk het gebeurt nu, dit zal niemand betwisten. Moest er voorspeld worden, dat in eene toekomstige maatschappij, de werklieden zul- len werkeloos en dan ook broodeloos gesleld ïe worden, omdat zij meer hebben voortgebracht, dan er verbruikt is geworden, omdat zij van hunne voortbrengst niet genoeg hebben mogen benuttigen voor eigen gebruik, het ware voor zeker een dwaashoofd, niemand zou .daaraan twijfelen Nogthans wij beleven op dit oogenblik een tijd van crisis, die ons zegt, dat het r u bestaat. En zoo zijn er honderde andere zaken, die ons bewijzen geven, dat onze hedendaagsche maatschappij rot is, en dient grondig te wor den veranderd in 't belang der werkersklasse. Natuurlijk bestatigen dit niet de knechten van den rijken stand, die om de bete broods, hunne eigene bro» ders en zusters vei raden z?g, gij, gazetschrijvers van liberale en kat- holieke zijde, zegt ons eens, welke middelen gij hebt, om te keer te gaan, dat er in 't ver volg nog zulke toestanden worden geschapen, als deze die nu bestaan Ze.gt on» eens, wat ge zult aanwenden om de crisseji Je vermijden, crisis die de werkende klas, op dit oogenblik zoo wreed teisterd Ge zult zeker wel zwijgen, omdat ge niets hebt öm in de plaats te zetten, niet waar Ia alle geval wij wachten. V ut ne ae he ini h( d£ A in Zo wc V) po nic ko! gee t g *1 bla k de v z •is j' e ii d d ITjE HAAXvTEKT :Doe maar voort -hee-ren dompers, de libe ralen (die u zouden kunnen iuterpeleereD in openbare zitting *ao den gemeenteraad, over het .00tnenne» va» ons recht zijn mei. u takkoord, ,g'heb.t ben dus niet ie vieezen Mneat «op iets gabeucen aan de liberalen, zijwonden luidkeels -schreeuwen, e.n ongetwij feld ,bun wo maar :gned«ohikg v^u hun recht nier laten ontrooven 1 't Zijn wij, de partij der proermakers, ,der mannen van .wanorde, idie vLssohen in (troebel water, 't zijn wij «natel isleo die gevreesde bandieten, die altijd de lammeren zijn, en oas laten kéélenzonder,te.«jhseeuweo 1. in,het groot marmerweikhuis,.worden polisseurs- en zaagmachienen geplaatst. Een pöüsseur maakt gewoonlijk 1 tafel per uur af; het nieuw mnchien die geplaatst wordt zal 100. tafels op een dag afmaken, dus het werk .verlichten van 8 pojissuu's. De .nieuwe ziagmachienen zullen al het noo- dige zelf opnemen, zonderde hulp van werk lieden. Hierdoor zullen vele handen overbodig gemaakt worden. De nieuwe machienen zullen dus een nieuw winstgevend middel zyn voer de heeren, en de weiklieden z,ullen er de noodlottige gevolgen van dr agen, die het leger der werkeloozen zal ■vergrooten. Dit alles gebeurt in onze lieve geordende samenleving,de (verrijking van enkelen is de ver arming der massa U,. als »'h V'h ■u hv •ld *iC ".ei (p it Min He tI J 7 ...•vuwu "UI- Qf el kc ik so dij en scl pe i c ant i i c I f i c 2 S VOl; ,a iiP|i -• '•V IT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1908 | | pagina 2