8e Jaar. N" i7. Prij s per nummer 2 centiemen. 22 November 1008. Weekblad voor het Arrondissement x4alst. Vergaderingen. Textielvereeniging. Katoenbe werkers en Wevers, heden Zondag om 3 ure namiddag, 3 maandelijksche ver plichtende vergadering, op boet van 10 centiemen. Gezien de belangrijke kwestiën die er moeten besproken worden, zoo hopen wij, dat al de leden, zoowel de vrouwen als de mannen, op de vergadering zullen tegen woordig zijn. Opgepast De leden die op de vergade ring zijn, zullen een aanwezigheidskaartje ontvangen die geen kaartje heeft zal door den bode eene boet aangestempeld wor den. HET BESTUUR. Wijkclub Ed. Van Beveren. Heden Zondag om 5 ure, algemeene ver gadering bij F. Luycx. Bouwwerkersbond. Door de al gemeene vergadering van Zondag laatst, is er besloten op Zondag 6 December, om 3 ure namiddag, eene vriendelijke samenkomst te houden voor al onze leden, in 't lokaal Hand aan Hand. Er zal voor goed vermaak cn verzet ge zorgd worden. Vrienden zijt er allen op post HET COMITEIT. Katholieke Kunst «n Katholieke onverdraagzaamheid. WAARDS NICHELS, U stuurt me een exemplaar van 't blad «Klokke Roeland», waarin M. Van Schuy- ler.bergh zich de moeite getroost mij aan te vallen. Natuurlijk met scheldwoorden Dat het de heeren geboren en bekeerde klerikalen van Aalst cb omstreken onmogelijk is de ge dachte van een tegenstrever te bespreken zon der domme persoonlijkhedendat is een natuurlijk iets. Dat neem ik hun ook niet euvel op. De vogels fluiten lijk ze gebekt zijn. Ook kan ik mijne jongere makkers niet genoeg aanraden zulke handelwijze als het noodza kelijk gevolg der klerikale opvoeding te be schouwen Wanneer M. Van Sehuylenbergh mij in zijn blad nitmaaki voor vuileu visch, dan ergirt mij dit geenszins. Die menschen zijn gedwongen te leven van de uitbuiting van bun scheld woorden kraam. De legende verhaalt dat Judas zijn mees.er verkocht voor dertig zilverlingen en zich later ophing uit berouw en afkeer voor zich zelf. De moderne volgelingen van Kristus' ontrouwen discipel, zetten wel is Waar den verradershandel voort, maar zij heb ben er aan verzaakt zich op te hangen. Zij leven met de Phsrixeërs meê. Zij worden voor hun proper werk gevoed en onderhouden, maar och armen zij zien niet in, dat zelfs die genen, voor wit zij li arbeiden,, hep nais- prijzs» Na mij dus geheeten te hebben, èo krabbe laar, èn natuurverschijnsel, èn sterre met'nen steert, arend gaat mijn hoog eerwaarde kritieker over tot de bespreking van mijn voordracht over de kunst en de arbeider. Tegenwoordig op mijn voordracht was hij niet. Hij steit zich tevreden met een kert ver slag verschenen in Rechten Vrijheid, verslag dat natuurlijk enksl een samengedrongen relaas van mijn voordracht was. Hij speelt dan woordenvitter. Hij verwijt me, dat de letter zetter KUNDE in plaats van KUNST heeft ge drukt, en och arnae, ik zou het wapen tegen hem zelf kunnen keeren in zijn eigen artikel. Ik zou hem kunnen zeggen maar beste, de kunstschrijver Lubke bestaat niet. Die mensch heet Lübke. En zoo, zou ik de woordenvitterij kunnen voortzetten, doch dat is'n pedanterij die ik V. S over laat De hoofdkritiek, die bewuste heer oppert, is dat ik ongelijk heb te zeggen, dat de roomseh-kalhoiieke kerk, tevens kunstgevoel aan den dac eelegd, en levens de geesten ver stompt heeft. Volgens hem kan er van ver stomping geen rede zijn, wanneer men den kunstzin der kerk erkent Het zal me nochtans niet moeiëlijk vallen dien toestand op te helderen. Wanneer de Kerk hare tempels versiert, dan vind ik voor haar woorden van lof, maar wanneer dezelfde kerk de vrijë mannen, die vrijë gedachten verkondigen, op den brand stapel sleept, dan doet zij meê aan geestver stomping. Een kunstenaar kan een heel on verdraagzaam mensch zijn. Hij kan heel mooi- tjes een misdadiger worden. Er leeft in mijn herinnering het zicht van een prachtig tafereel, waarop de schilder een autodafé vertoont. De stoet schrijdt Daal de plaats waar de roode beul gereed staat met zijn bijl. Voorop, de groene, gele en blauwe vaandels. Daarna de monikken met bruine en zwarte pij. Verder de bisschoppen met huD goud gestikte kleedij en hun fonkelende mijters. Rond hen, de knapen met blanke kleedsels en eindelijk de veroordeelde, de man die moet worden gehalsrecht. Wat misdaad heeft hij begaan? Hij heeft getwijfeld Hij is in opstand gekomen tegen de leer der Kerk. Hij heeft de Evangelie's willen uitleggen vol gens zijn eigen opvatting Nevens hem schrijdt een priester met een crucifix, en de man strompelt voort, langzaam, ten doode. Die stoet was, oesthetisch gesproken, in drukwekkend Hij getuigde van kunstzin, maar hij was een verheerlijking van de ver nietiging der geestesvrijheid. De Kerk ver- eenigde in haar den zin voor mooië vormen en den zin voor onverdraagzaamheid. Keizer Nero was ook een artist, op zijn manier. Mijn kritieker vraagt me eindelijk wat de Kunst van morgen zijn zal. In mijn voordracht heb ik gezeid te Aalst, dat de moderne kunst zich nog' niet losge haakt heeft van de overlevering. Indien de landsmaa vaa Millet het boefd nog deêmoedig buigt, iadioo dt arhoidor vaa Mannier bat bidden heeft verleerd, dan hebben wij in de aedendaagsche kunst nog heel weinig artisten die de moderne arbeidersbeweging begrijpen. De oorzaken van dien toestand hebben we elders meermaals ontwikkeld. De nieuwe kunst is in wording, en wat ze zijn zal, weet nog niemand. Ik betwijfel nogtans, dat zij de armoede en de christelijke gelatenheid zal ver heerlijken. Die tijden zijn voorbij. In de mo derne beschaving zegeviert iederen dag het princiep der solidariteit over het princiep der liefdadigheid. De katholieken zijn heden reeds gedwongen met den storm mede te gaan. In Duilschland en zelfs in België ver schijnen reeds boeken van katholieke geleer den die de economische opvatting der geschie denis verkondigen. En, zoodra wii de macht in handen zullen hebben, zal ook de Roomsch Katholieke Kerk, rechts omkeer maken en haar politiek machien ten dienste stellen van de zegc-ierende arbei ders, Die tak: iek heeft zij gevolgd door de eeuwen heen. Zij is nu geworden de slavin van de machtigen der aarde. Zij tracht de arbei dersbeweging te breken door het inrichten van gele vakbonden die enkel de belangen van het patronaat verdedigen Vele van haar leiders schimpen op ons en maken ons broo- deioos waar 't kan. Weet V. S. daar zelf niet over te spreken Het artikel van V. S. verwondert mij dus niet en daarom blijf ik steeds van goede luim wanneer de klerikale bladen mijn nietigheid en onwetendheid veikondigen. Ik heb onder de katholieken brave lui gevonden die met mij hebben gearbeid, geleerde menschen die mij hun denkbeelden weerdig hebben uiteengezet, kunstenaars die mij hun visioen van schoon heid hebben verduidelijkt In vele zaken deel ik hunne meeoing niet, maar zij zijn mijn trouwe vrienden gebleven en samen hebben we dikwerf genoegen gevonden aan de proza van zekere blaadjes van den buiten die zich inbeelden dal een scheldwoord een bewijs reden is. Beste Nichels, over het artikel van K. R. zou ik nog veel meer kunnen schrijven. De tijd ontbreekt mij me heden. Maar ik beloof u, een nieuw artikeltje voor uw blad Ik zal u daarin vertellen hoe de geestelijkheid van een dorp, dat ik noemen zal er tegen opkwam, toen enkele jongelieden, van alle denkbeel den, een boekerij wiiden oprichtten, letter kundige voordrachten houdea en de stukken van onze vlaamsche democratische schrijvers opvoeren. Dat zal een ullistratie wezen van de manier hoe zekere lui op de dorpen gees tesontwikkeling en geestesverstomping ver staan. Uw CAMIEL HUYSMANS. Verschoven tot de naaste week Een artikel over 't Werkeloozenfonds en de .bespreking der veranderde artikelen in den Gemeenteraad. ANNONCEN Rechterlijke x fr. per regel. Reklamen 20 centiemen per regel. Annoncen dikwijls herhaald 10 cent. per regel. Andere annoncen worden opgenomen met akkoord Alle briefwisselingen of strijdpenning moe ten elke week vóór Woensdag avond om 8 ure, iagezonden worden. REDAKTIE EN ADMINISTRATIE ALFBED MICHEIxS-, Maanstraat, 18, AALST. ABONNEMENTSPRIJS Ongeteekende brieven worden niet opgenomen. Berichten over werkstakingen en grieven moeten door de Vakvereenigingen gestempeld zijn. 3 maanden 6 Een jaar Een jaar tr. 0,40 0,75 i,5o Buiten België 4,00 Men abonneert zich op alle postbureelen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1908 | | pagina 1