VAN ALLES WAT. \S DAT EERLIJK ZIJN Het moet waar zijn. Staking bij M Marchand. Wilt ge een vermakelijken avond M De Blieck wenscht M. De Naeyer geluk over zijn voorstel en is gelukkig te kun nen beslatigen, dat ook M. De Naeyer vindt, dat er eene te groote kloof is, tusschen kapi taal en arbeid. M. Leveau vraagt ook den wensch meer uit te breiden, en in den wensch te vragen dat alle nijveraars hunne werklieden zouden vrij laten zich brood en andere waren te ver schaffen waar zij het begeerea, alsook hen niet te verplichten bier te koopen, in zekere samenwerkende bierbrouwerijen. Hij somt een aantal liberale fabrieken op, waar die vrijheid bestaat en wenscht het overal te zien. M. De Naeyer vraagt aan M. Leveau te noemen waar die vrijheid niet bestaat, het geen hij zal doen in de geheime zitting zegt hij. De wensch van M. De Naeyer wordt aange nomen, mits de wijziging van M. Van der Schueren. Men gaat over tot de geheime zitting. Nog niet de minste verandering is er gekomen in den strijd enkel dat de meesters voorts blijven werken, niet al leen op de getouwen, maar tevens spoel - maker spelen. Het is nu nieuwjaar, veel zal er ge- wenscht wórden. Wij wenschen ook aan de strijdende wevers het wellukken in hunnen srrijd, die hun een blijvende vrede zou verzekeren, want ongewild komen ons nu eens te meer de beloften van MMar chand te binnen, die aan zijn wevers de stelligste verzekering op zijn huwelijks feest gegeven heeft voor hun te zorgen. Onze lezers weten wat daar van terecht is gekomen als nieuwjaarsgeschenk heeft M. zijn wevers een loonaftrok aangeboden, dit in ruil van het geschenk die M. Mar chand van zijn wevers heeft ontvangen. Dit teekent de verzoeningsgeest van baas en werklieden 't is voorwaar een mooië nieuwjaarskoek 't Is nu een nieuw jaar,vriend lezer en lezeres, dat we zijn ingetreden 't is te hopen dat het jaar 1909 een jaar weze, van voorspoed en ge luk voor de werkende klasse, 't is te zeggen, een jaar van verstandhouding en eendrachtigheid onder bet volk, want vergeten wij niet deze wijze spreuk Eendracht maakt macht Wekelijks is er daar eenen in Den Vrijen Wer ker, die met zijn schijnheilige smoel, aan een ieder den vriendelijken goeden dag toewenscht, terwijl hij verder niets anders doet, dan stokken in de wielen steken en enkel de verdeeling der werklieden betracht en bewerkt in 't voordeel der rijke menschen. Het moet in alle geval erg zijn, als men zulks moet doen voor de bete broods Nu het zoo bitterkoud is, en er zoo vele. arms gezinnen zijn, die niet het noodige hebben om zich behoorlijk te voeden en te ver warmen, nu wordt er toch armoede geleden 1 en dit terwijl er zooveel overvloed is, enkel en al leen dank aan de naarstigheid en de vlijt van dat volk, dat leeft in kommer en gebrek. Werklieden, wanneer beseft ge uwe waarde, en wannear maakt ge u meester, van datgene, wat u door de rijken is ontstolen Welk verschil met vroegerIn een stal, midden de grootste koude, is Christus, Jesus den Zaligmaker gebo ren hij heeft voortgeleefd in de grootste ar moede hij verachtte den rijkdom en had zelf .geen steen om zijn hoofd op te rusten. Heden is de kaart gekeerd de Paus den stafhouder van Christus, zwemt in weelde en overvloed, en bewoont een paleis met horiderde en honderde 'kamers al de pastoors en bisschoppen zwem men in rijkdom, leiden een lui en vadsig leven dienen de rijken en verachten de armen. Welk verschil van vroeger, welke huichelaars met hun godsdienst. De insehrijvingslijst voor •den armen 'k wil zeggen schatrijken Paus, ihpliep verleden Woensdag reeds 6,278.00 iran- ,kgn. En 't is nog geen nieuwjaar. Arme werk lieden, watertand maar, op hem, die den wet tigen navolger is van Christus op dees aarde, den man die zoo arm was als Job. Laat het un'Star vriezen, hij zal zich wel kunnen verwar, incn. De armste staat is de zaligste zeggen de priesters, maar zij nemen dien toch niet aan. 'k Verwed mijnen tête, dat er geene priesters zullen gevonden worden, om hun lui en gemak kelijk leven te verwisselen, met dit van mijn werker of grondarbeider. 't Zou hun veel te las tig en te moeiëlijk vallen en daarbij voor zwaren eii gevaarlijken arbeid, nog mageren kost. Dé armste staat is de zaligste, zeggen ze, maar dat is. om de arme drommels te paaiën. 't Is ple zierig voor de menschen van de Hoogevesten, •ra. hun water zoo te mogen trekken naar de Molenstraat. 'S morgens van af vijf uren, is het sect ware koers voor die menschen, en dit is zoo een. bitteren kou Men zegt dat er daar op de Varkensmarkt twee goede waterputten zijn, en dat er met weinigen onkost, men daar voor die volkrijke wijk eene pomp zou kunnen plaat sen. Zouden onze stedelijke gemeentevaders daar niet eens willen aan denken De Vrije Werker heeft aangekondigd, dat de rijken socia list Grimard zijn geld ging verdeelen tusschen de 10.000 grootste sukkelaars van 't land. Een vijftiental lezers van De Vrije Werker, (ik weet niet of ze lichtgeloovig of wel hemachtig zijn) waren dus op 't schrijven van hun blad dat nooit liegt naar Brussel getogen en meenden hun aandeel te krijgen. Hoe verwonderd keken zij op, toen Grimard hen antwoordde, dat den schrijver van dit artikel met hen den aap had gehouden, dat hij zijn ponksken niet zinnens was uit te deelen, maar dat zij zich moesten wenden naar de Zonnestraat te Aalst, bij Petrus ken Van Schuylenbergh, die zich voorgenomen heeft, de duizende franken uit te deelen, die hij heeft weten bijeen te scharrelen, toen hij nog bij de Christene democraten was nu hij rijke lijk zijn brood verdient, en hij die duizende fran ken niet meer noodig heeft, zal hij ze liever uit deden aan de arme menschen, veel liever dan ze te geven voor een volksvenster in de kerk. Om der waarheidswille en om onze lezers de moeite te sparen, eenen verloren gang te doen, moet ik er bijvoegen, dat er geene andere zullen mede gedeeld worden, dan dezen welke tot heden nog Christen democraat zijn, en het ook waren toen Pieken een hunner hoofdmannen was. De uit- deeling heeft plaats,morgen maandag om 3 uren, 's morgens of in den namiddag wordt niet ge zegd. Ze pochen daar zoo in den gemeente raad, dat het geld van de stad meest gegeven wordt aan de armen, en zij hierom nieuwe las ten noodig hebben die nieuwe lasten hebben zij noodig op het oogenblik dat zij gaan bespa ringen doen op de medicamenten van de arme ziekelijke menschen. In 't heilig Geesthuis wor den er nu geene medicamenten meer afgeleverd of de recepten moeten geteekend zijn door den dokter van de wijk. Wat zal men nog uitvinden om de arme menschen te plagen De dokter van uwe wijk is niet t'huis of wel hij weigert mede te komen, omdat het op den arme is ge gaat bij een anderen dokter die ge moet betalen en bovendien moogt ge nog eens doorleggen voor uwe medicamenten want deze krijgt ge niet in 't heilig Geesthuis Ja, ja, de dompers zijn de vrienden van den werkman. M. Romain heeft zijn handteeken geprotesteerd, 't is weinig moedig voor zoo een deftig man. Ja, zoo fopt men Frederik en middelerwijl zijn er opnieuw 5z duizend franken nieuwe lasten gestemd Als de huishuren maar niet zullen opslaan, deze van M. Romain misschien de eerste. Weet ge wat er niet slecht is te Kerkxken verliezen de Christene democraten en Van Schuylenbergh juicht er om, alhoewel het zijne eigene vrienden van vroeger zijn, die daar nu geklopt worden, Voor de correctionneele rechtbank van Gent is daar een geval behandeld, waaraan er zich zoovelen plichtig maken, zonder er de gevaren van te beseffen. Ziehier waarvan er spraak is Om aan verminderde prijzen te kunnen reizen, hadden er drie jongelingen een coupon gekocht van eene maatschappij en de reis mede gemaakt alhoewel hun naam op de lijst in de statie neêr- gelegd niet voorkwam dit kost hun 21,20 fr. boet. Het zal dus op te passen zijn, want het gebeurt meer dan eens, dat er op zulk gebied, overtredingen vast te stellen zijn. Menschen menschen in het zuiden van Italië, in Sicilië heeft daar eene aardbeving plaats gehad, die 23 seconden duurde. Heel weinig zou men zeggen maar moest men ons 23 seconden goed schud den, tusschen planken, muren, en zoo wat van alles, 't zou ons ook wel zéére doen. 't Is ijselijk om zeggen, vrienden lezers, maar er zijn ia5ooo dooden, en eene gansche streek er bij verwoest, 't Is ijselijk maar 't is in alle geval in de kaart van de dompers die zeggen dat er toch te veel volk is. 't Gerucht loopt in de stad, dat de oude werklieden van meer dan 65 jaar oud, in de Filature et Filteries réunies zouden afge trokken worden, ten gevolge van het schrijven vaneen brief door Petrus Van Schuyl nbeigh. Wij meenen ten stelligste dat zulks riet zal ge beuren, want heeren die het voorbeeld hebben gegeven een bijieg toe fe kennen aan hunne in crisis zijnde werklieden, zijn tot zulke daden niet bekwaam. Door eene nieuwe soort werk die ingevoerd wordt in het sletskensfabriek De Waele had er eene samenkomst plaats, van socialisten en kat holieken, die de zaak besproken en beslo ten eene afvaardiging te benoemen der beide besturen, om de zaak bij den baas te gaan oplos sen. Daar er eene missing was over de plaats waar de afgevaardigden moesten samen komen, zijn de socialisten om 9 uren aan de statieen de kat holieken bij Wanneken de Puif. Kwaart voor 10 uren, als de socialisten voor de tweede maal naar de statie gaan, vernemen wij dat de katho lieken bij Wanneken de Puit waren geweest.Wij gaan van daar naar de woning van Clement D'Haese, doch daar vernemen wij van zijne vrouw dat hij niet te huis is. Dinsdag namiddag ontmoette ik Clement, aan de Werf-kapel,in het bijzijn van een lid der katholieken, die dit kan getuigen, en 's avonds heeft er eene nieuwe ver gadering plaats. Van deze vergissing maakt Petrusken ons nu een verwijt en tracht aan zijne lezers nog eens te doen gelooven dat wij, socialisten, ons aan de werkerszaken niet gelegen laten. Na dal wij twee maal naar de statie geloopen zijn, de eerste maal om 9 uren tot 20 minuten daarna, de tweede maal kwaart voor 10 uren, zulks kunnen al de wevers die in staking zijn bij Marchant, getuigen, alsook de meisjes die op La Georgie door den katholieken meester op straat gezet zijn, die met mij kwaart na 9 u. en op het Statieplein gesproken hebben, ook de secretaris van den katholieken sletskensmakersbond weet diten dan nog durven beweeren dat wij ons aan de werkerszaak niet gelegen laten, is dat eerlijk zijn O O, Pierken de waarheid H. F. Over de sociale week sprekende,zegt Pierken Z'hebben het weer eens vast, maar de man ver zwijgt zorgvuldig van waar het geld komt, dat er noodig was om eene gansche week de man nen te laten deelnemen aan eene soort van con ferentie. Dit moetzwaar wegen om het va» hunne maag te krijgen. Waarom doorbrengen, begeef u dan bij Jean De MeeTJJr, Burgemeesterplaats. Daar hoort men de oude socialistische liedjes, heeft men een smakelijk glas bier, oud bier De Blieck, Leuvens, Boeit* Siphons,'goede sigaren, tabak van den Rood» Leeuw, 'witten en rooden wijn, 10 centiemen het glas. Er is altijd vermaak bij Krommen jean.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1909 | | pagina 3