VLEIERS. KINA FOUASSIN Opgedragen aan Alfons Pieters. Oat zulke lieden best huis houden bij de klerikalen is gekend, doch nooit heeft men grooteren platzak kunnen voorstellen, als een der medewerkers van het piullebladje. i>ie jongen onderscheidt zich in het ophemelen van personen, den loftrompet omhoog te steken of dramatieke verhalen te doen dat er elk zou bij weenen, die volgens de omstandigheden en de zaken in zijn kraam te pas komen. boor zijne handelwijze tracht hij de vriend van Jan en alle man te worden, en zelfs de ongeloovigste Thomassen aan te praten, dat hij wel een ware verdediger is van het krislene geloof en de katholieke partij, en met eens tracht ledoen vergeten, dat hij nu alles aan bid hetwelk hij vroeger verloochende. Dat dien jongen reeds menige gunsten be komen heeft, is gekend, in ruil van zijne plat- broekerij,die velen der andere vleiers misnoegd welke het nu zoo goed niet hebben dan hij, en met eene kwade luim dit alles na gaan, kan men wel begrijpen. Bedoeld manneken beeft het vooral gemunt om de socialistische vakbonden die in korte jaren zulken grooten vooruitgang gemaakt hebben, in haren loop te dwarsboomen, door ons het verwijt te doen in de vakbonden het geloof te willen knakken. Dat ik den godsdienst aanval, dat is te be grijpen dat hij zulks zegt. Immers ingebeelde vijanden ontdekken is geen wonder voor een man als hij als wij een geloovige naar ver dienste bij de ooren nemen is den godsdienst aangevallen, zelfs de grootste huichelaar mag men niet verwijten, dat hij zulks doet omdat hij er goed voor betaald wordt... Judas zeif die zijn meester verkocht voor enkele zilver lingen mag zijne misdaad in 't gezicht niet ge slingerd worden, dit alles is tegen den gods dienst I Manneken manneken., waar hebt gij dit alles toch gevonden. Onze strijd is geen godsdienstige strijd, 't komt zooveel te pas in de vakbonden als het vijfde wiel aan den wagen. Wat wij willen door de vereeniging zijn hoogere loonen, kor tere werkdagen met betere werkvoorwaarden voor de werklieden. In dezen strijd hebben wij reeds de beide handen vol, dat wij er den godsdienst niet bij sleuren, zooals hij doel om er misbruik van le maken en als wapen te nemen, dat niets bij dragen kan om den stof- felijken toestand der arbeiders te verbeteren. Het ventje zegt, 'k heb niemarids hulp noo- dig, ook deze niet der groote. Hij zal zijn brood winnen met te werken Jandorie tocb, dat moest hij er nog bijzeggen Wij hadden het reeds gedacht, dat het ventje was zooals eeü weerhaan,niet om de begeertens een beter leven te hebben, maar wel uit pure liefde uit opofferingsgeest voor de werklieden de arme verdrukte arbeiders zou hij verdedigd hebben met woord en pen, nog beter dan de Charlatan het doen kan.Wij kunnen niet nala ten onze gelukwenschen te sturen, voor zijne onuitputbare genegenheid die hij de werkende klasse toedraagt Hoe gemeen en slecht Wij hadden meermaals gevraagd aan dat ventje, wanneer bij zou antwoorden of het waar is, dat de werklieden van sommige fa brieken gedwongen zijn hun ho- kje der socia listische vakbonden in le geven, en lid te wor den der Christene Vriig Vakbonden, als ook hoeveel champettersfrakken en staatskepi's er beloofd zijn zonder de andere beloofde gunsten in aanmerking te nemen Na maanden lai.g zoeken heeft hij een antwoord gevonden, die zoo gemeen als slecht is, dat luidt alsvolgt: dal er in uwe syndicaten dwang uitgeoefend wordt kunt gij wel loochenen, maar uwe eigene leden zullen u niet gelooven. In vele fabrieken, ja zelfs ia zoogenaamde katho lieke fabrieken, zijn er mannen en vrou- i wen, welke met gelijk welk middel en slagen inbegrepen, hunne werkgezel len dwingen in uwe syndicaten te treden 2/3 uwer leden hebt gij aldus aangewonnen. Hevvel, beste lezers en leden onzer vereeni- gingen, gij dwingt en slaat de werklieden met wie gij werkt, om in onzen vakbond te komen. Evenals het vuilste zwijn ploetert bet ventje rn zijn eigen vuil, waarmede hij anderen bezwaddert,omdat hij oomachtig isle loochenen dat de katholieken waar zij kunnen onze leden dwingen ons te verlaten, om de hunne den schijn te geven van groot te worden, die zij dan nog onbeschaamd noemen, de Vrije Syndicaten Wat wij vroeger gezegd'hebben, de leiders der Christene Syndikaten werken onderduims mede om de werklieden te dwingen (dat zij loochenden) wordt door hun zelf openbaar ge maakt; hunne judassenstreken brengen zij zelf uit, want zij trachten de bazen te verschoonen door onze vrienden te beschuldigen, dat zij de werklieden dwingen, ja zelfs slagen toebrengen als de werklieden zich bij ons niet willen ver eenigen. Zijne bedoeling en wensch is klaar, slechts de gedwoogene schaapkens in hunne netten te vangen, ziende dat die door spekt zijn met menigvuldige gunsten en belof- tens,wi!ieri zij nu uit wraak onze vrienden on der bijzondere waakzaamheid van bazen en meesters brengen, om zoodoende bun ook zon der werk te kunnen stellen Kan men gemeener en slechter tegen de weiklieden handelen, dan dat ventje die steeds zijn liefde voor de arbeiders uitba zuint,.... O bittere spotternij J.. de eerste judas die zijn meester verkocht had, wilde niet meer mensch zijn, uit berouw hing hij zich op aan de boomen, nu loopen er judassen die niet een persoon maar een garische klasse verraden,zij gevoelen geen berouw over hunne misdaden. Zulke lieden noemen zich dan nog de volgelingen van de zachtmoedige Christus. Wij zijn niet zinnens onze vrienden door de eerste de beste vetvodde te laten bezwad deren, al azen zij ook op den honger en armoede der mer.schen Het ventje zegt honderden bewijzen te hebben, dal onze vrienden dwingen en sla gen uitdeelen Als hij geen werklieden wil beleedigen dat bij zulks bewijst Wij wach ten Intusschen zullen wij u zeggen, dat er in de stad verschillende fabrieken zijn, waarde werklieden die er werken, geen deel mogen maken van de socialistische en van uwe vereenigingen wel Jsdit waar, ja of neen? Kunt gij loochenen dal de werklieden der weverij De Naeyer verplicht zijn geweest, hun boekje van onze vereeniging af te geven en zich moesten laten inschrijven in uwe krislene syndicaten, ja, zelfs de voorzitter uwer bon den tegen zijn wil moest lid wo-den Wij voegen er zelfs bij, dat hij na langen tijd, on gewild bij u tot voorzitter geplaatst te zijn, nog altoos deel maakte van onze vereeniging Zal Frans Coppens zulks loochenen, een feil dat door de gansche werkende klas van Aalst is gekend Is dat dwingen, ja of neen Uw boekje binnen of buiten le kiezen zich overgeven of aan den honger prijs gege ven worden met vrouw "n kinderen. Ziedaar de propagandamiddels der Vrije Christene Syndicalisten, die als de schitterend ste steen flikkert in hun kroon van volksbevrij- dirrg, vooreen hooger en menschelijker leven voorde werkende klasse. H. F. Bijzondere goede en versterkende Wijn voor zieke menschen. Te koop in Hand aan Hand en Roode Leeuw Zondag laatst bevatte het prullebladje een artikel door u geteekend, sprekende over de meeting te Grembergen. Dit ver wonderde mij in het begin, doch denkende aan den rol die de leiders der katholieke vereenigingen te vervullen hebben, is mij (voor de eerste maal dat ik met u kennis maakte) eens te meer bewezen, dat die leiders niet goed maar kwaad werk moeten stichten. Gij loochent bekend te hebbendat wij socialisten hebben mede geholpeh om de loonsverhooging te bekomen bij De Naeyer te Aalst. In mijn antwoord aan u, heb ik (er op drukkende) deze bekentenis her haald, die gij voor de tweede maal beves- tigdet Waarom uwe verklaringen verlooche nen in eene openbare meeting gedaan Lieden die hunnen toevlucht durven nemen, den nek om te wringen wat zij zegden, iaat ik door het volk zelf beoor- deelen Pieters, jongen, het was nogthans on- noodig te liegen over deze meeting. Er was zooveel schoons over te zeggen, name lijk, dat gij met plezier zoudt gezien heb ben, indien de werklieden zich allen ver een igden, zelfs bij ons, socialisten, dat gij alles moest goedkeuren wat de gezellen Flips en Lefèvre gezegd hadden, (woorde- Itjk) Dat ge dejesuiet uitgehangen hebt op de meeting, bewijst dit briefje waarin gij met vreugde zegt, dat wij niet zouden ge lukt zijn en met eens doet gelooven, dat gij alles wat wij zegden in duigen hebt ge worpen. Dit teekent uw karakter Waarom hebt gij niet gezegd wat ik tot u zegde, dat de kristene syndicaten ge sticht worden om de arbeiders te verdee- ien, zelfs, als Pieters het goed meende met de werkerszaak, zooals hij zegde, ook bij ons, socialisten, kon komen, zon der hierom afstand van zijne geloofsbelijde nis te moeten doen Pieters heeft er geen antwoord tegen ingebracht, als ik zegde, de strijd der arbeiders om een beter leven is noch kristelijk, noch vrijdenkend, noch joodsch, noch protestantsch. De kristene bazen zullen hunne werk lieden niets meer betalen, al zijn zij ook kristenen, evenmin een joodsche baas aan zijne joodsche werklieden, enz. Inte gendeel hebben wij kunnen vaststellen in talrijke lock-outs, dat kristene bazen hunne kristene wer klieden op straat wierpen voor niet kristene bazen en de zelfde voor hon- gerloonen moeten werken. Dit akkoord van bazen om den hongerkuur op hunne werklieden toe te passen, geeft het schoon ste bewijs, waarom de werklieden ook in akkoord moeten zijn, omdat zij de zelfde grieven hebben en met de zelfde zweep ge- geeseld worden, de werklieden ook te samen moeten strijden en vereenigd zijn om tegen de macht der bazen, de eensge zinde macht der vereenigde werklieden te stellen. De kristene syndikaten loochenen de klassenstrijd, die zoo brutaal door de bazen gevoerd wordt, door het uitroepen van de lock-outs, zelfs toegepast op kris tene werklieden. Zoo iets loochenen wat zich van dag tot dag meer om meer ver openbaard, bewijst hoe zwak de kristene vereenigingen staan in den economischen strijd. Pieters, waarom dit in uw brief niet gebracht, wat ik u nog zegde, 't Is 17 jaren dat ik Dendermonde verlaten heb de loonen waren hier dan veel hooger dan te Aalst, waar men in de fabrieken voor

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Recht en Vrijheid | 1909 | | pagina 2